Lapsi tippui kaverin trampoliinilta ja loukkasi itsensä pahasti :(
On nyt miehen kanssa päivystyksessä, jalan epäillään murtuneen . Siinä trampoliinissa ei kuulemma ollut turvaverkkoa ympärillä ja kolme tyttöä pomppi yhtäaikaa.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva että minusta tehdään nyt tarinan pahis! :( En tiennyt, että tämän "Saran" vanhemmat olivat eilen ostaneet sen trampoliinin ja vaikka olisin tiennytkin, olsiin olettanut että toki paikalla oleva aikuinen katsoo monta siihen änkeää ym! Kyllä minä ainakin seuraan mitä lapsen kaverit meillä puuhaavat, ei istumista parvekkeen kaiteella tai roikkumista portaikoista ym. hölmöilyä. Koen, että meillä ollessaan lapset ovat vastuullani.
Ap
Todella ikävää, että lapsesi satutti itsensä. Toivottavasti hän toipuu pian!
Lasten kanssa kannattaa kuitenkin varautua siihen, että kolhuja tulee. Pienempänä meillä oli silmäkulma ja huuli auki lätkämailasta, nyt isompana on menny nilkkaa ja polvea treeneissä. Polvet ruvella fillarikoheloinnin jäljiltä.
Lapsen loukkaantuminen on aina hirveä tilanne, mutta ei silti ole mieleeni tullut syyttää ketään. En usko, että kukaan tahallaan satuttaa toista. Virhearviointeja tulee, mutta sekin on inhimilliatä.
Typerässä sanonnassa piilee totuus: Tekevälle sattuu.
Siis oikeasti, kun viette lapsen jollekin kaverille, jolla hän ei ehkä ole ennen ollut, te varmistatte heti että:
-ei ole trampoliinia, tai jos on, niin teidän lapsi ei siinä saa hyppiä
-eihän ole koiraa, sehän saattaa purra
-eihän ole kissaa, sehän saattaa purra sekä raapia
-eihän ole ponia, sehän saattaa potkia
-eihän ole telkkaria, lapsi saattaa nähdä sieltä ei-toivottuja ohjelmia
-eihän ole pleikkaria, ja eihän vaan ole sellaisia pelejä jotka eivät ole sallittuja sinun lapsellesi
jne jne.
Ei nyt herranen aika voi kaikkia mahdollisia vaaranpaikkoja alkaa etukäteen varmistamaan. Kyllä minä jos vien lapseni jonkun kaverinsa luo leikkimään oletan, että paikalla olevat aikuiset huolehtivat lapsen turvallisuudesta. Ei kaikkia mahdollisia asioita voi varmistaa etukäteen. Joten kyllä, tässä tapauksessa syyttäisin lapsen kaverin vanhempia, koska olivat antaneet lasten hyppiä trampalla yhtä aikaa. Se on kiellettyä ihan kaikissa trampoliineissa ja on myös ns. maalaisjärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti, kun viette lapsen jollekin kaverille, jolla hän ei ehkä ole ennen ollut, te varmistatte heti että:
-eihän ole pleikkaria, ja eihän vaan ole sellaisia pelejä jotka eivät ole sallittuja sinun lapsellesi
jne jne.
Ei nyt herranen aika voi kaikkia mahdollisia vaaranpaikkoja alkaa etukäteen varmistamaan. Kyllä minä jos vien lapseni jonkun kaverinsa luo leikkimään oletan, että paikalla olevat aikuiset huolehtivat lapsen turvallisuudesta. Ei kaikkia mahdollisia asioita voi varmistaa etukäteen. Joten kyllä, tässä tapauksessa syyttäisin lapsen kaverin vanhempia, koska olivat antaneet lasten hyppiä trampalla yhtä aikaa. Se on kiellettyä ihan kaikissa trampoliineissa ja on myös ns. maalaisjärkeä.
Kiitos <3
Ap
Trampoliinia ei saisi kaikille edes myydä. Pitäisi olla joku turvallisuuskurssi ainakin käytynä asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
jne jne.
Niin sinä viet sen lapsen sinne. Ap ei vie lastaan kun se on niin taitava ettei sitä tarvitse vahtia. Silloin ei muutkaan enää vahdi vieressä toisten lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva että minusta tehdään nyt tarinan pahis! :( En tiennyt, että tämän "Saran" vanhemmat olivat eilen ostaneet sen trampoliinin ja vaikka olisin tiennytkin, olsiin olettanut että toki paikalla oleva aikuinen katsoo monta siihen änkeää ym! Kyllä minä ainakin seuraan mitä lapsen kaverit meillä puuhaavat, ei istumista parvekkeen kaiteella tai roikkumista portaikoista ym. hölmöilyä. Koen, että meillä ollessaan lapset ovat vastuullani.
Ap
Mä oon samaa mieltä. Tottakai paikalla olevat aikuiset vastaavat JOS kyläilystä on vanhempien kesken sovittu. Meille naapuruston lapset tuppaavat änkeämään omin päin, en ymmärrä miten vanhemmat ei kiellä! Mä en omaani missään nimessä päästäisiin (en edes uskaltaisi) jonkun hyvän päivän tutun naapurin luokse. Haluan tuntea kunnolla lapsen kavereiden vanhemmat jos ihan kyläillään puolin ja toisin. Muuten voivat pihalla leikkiä keskenään niin että voin itse valvoa. En myöskään itse suostu ottamaan vastuuta vieraista lapsista joiden kyläilystä ei ole erikseen sovittu. Ohjaan vaan pihalle takaisin kun ohella pimpotellaan "pääseeks teille?"
Miksi 6 v luuhaa yksin kyläilyissä ilman vanhempia?
Sääli lasta. Jos tulee kipsi niin koko kesänä ei voi uida
Vierailija kirjoitti:
No miten on, oppiiko lapsenne kerrasta?
Ihan ihmeellinen asenne? Miten niin LAPSI? Miksei oppiko VANHEMMAT kerrasta? Eikös lapset ole vanhempiensa vastuulla, vai myhäilettekö tyytyväisenä hukkuneiden taaperoidenkin kohdalla, että olipas huonotapainen lapsi kun ei totellut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Eli siis sinulla. No opitko kerrasta?
Luetun ymmärtäminen? MEILLÄ EI OLE TRAMPOLIINIA EIKÄ TULE. Tippui kaverinsa luona.
Ap
Kuusivuotiaat noin yleensä ovat vanhempiensa vastuulla. Vai onko lapsi niitä tapauksia, jotka ah niin reippaina liikkuvat turvallisessa naapurustossa...
Kaveri asuu lähs vieressä, ei tienylitystä matkalle sinne eikä muitakaan vaaranpaikkoja joten kyllä, tyttö saa kulkea sinne itsenäisesti! Olisi naurettavaa saattaa lähes eskarilainen ovelle kädestä pitäen,
Ap
Mutta pihassa häntä pitää vahtia?
Vierailija kirjoitti:
jne jne.
Ei tosiaan ole lapsen vanhempien vika, mitä jos eivät edes tienneet että lapsi on heillä.
Meillä ainakin lapsi ulkoilee omassa pihassa ja välillä siinä käy naapurien lapsiakin leikkimässä. En minä niitä koko ajan vahdi, puhumattakaan että joka päivä päivystöisin pihassa jos naapurin kersa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Trampoliinit pitäisi kieltää,oli turvaverkko tai ei. Eikä ainakaan ikinä antaa useamman lapsen hyppiä siellä yhtaikaa. Miksiköhän kirurgien lapsilla ei ole koskaan trampoliinia...?
Ole onnellinen, jos se oli vaan murtunut jalka. Juuri luin uutisen, jossa teinipoika oli tullut niskoilleen alas, nyt makaa kaulasta alaspäin halvaantuneena.
Miten niin ei ole? Isäni on kirurgi ja meillä oli trampoliini kun olin nuorempi, edelleen sillä trampoliinilla siskon lapset hyppii. Hyppi isäkin.
Lapsille sattuu aina jotain (itselle tuli vaikka minkälaisia haavereita pienenä), ihan turha osoittaa syyttävää sormea. Jotkut lapset vain ovat vilkkaita. Oppivat ainakin olemaan varovaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Tästä lähtien tehdään niin, ettei lapsi enää mene" Saralle" koska siellä lapset saavat selvästikin elää kuin eläintarhassa! :/
Ap
"Saran" vanhemmat ovat varmaan asiasta ikionnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Luetun ymmärtäminen? MEILLÄ EI OLE TRAMPOLIINIA EIKÄ TULE. Tippui kaverinsa luona.
Ap
Ja olit tietenkin ollut yhteydessä kaverin vanhempiin ja kertonut, että meidän "Ville" ei sitten saa hyppiä trampoliinilla? Siinä tapauksessa naapurin vanhempi on vastuussa siitä, ettei noudattanut sinun ohjeitasi. Muuten ei.
Mun mielestä kyllä kaverin vanhemmat ovat vastuussa, koska eivät ole noudattaneet turvallisuusohjeita. Eihän ap edes ole välttämättä tiennyt, että kaverilla on trampoliini tai että siitä puuttuu turvaverkko tai että siellä annetaan useamman lapsen hyppiä siinä samaan aikaan. Meillä oli vähän aikaa sitten lapsen 5-vuotispäivät ja mentiin pihalle vähäksi aikaa. Trampoliinissa on turvaverkko ja sanottiin etukäteen, että vain yksi lapsi saa hyppiä kerrallaan. Yhtäkkiä siellä oli kaksi ja kävin hakemassa toisen pois, kun eivät uskoneet puhetta. Kyllä nämä päiväkoti-ikäiset purnasivat, ettemme antaneet useamman hyppiä samaan aikaan, mutta meillä on omat säännöt. Näyttää kyllä siltä, että olemme ainoita naapurustossa, jotka eivät anna usean lapsen hyppiä trampoliinilla samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ja olit tietenkin ollut yhteydessä kaverin vanhempiin ja kertonut, että meidän "Ville" ei sitten saa hyppiä trampoliinilla? Siinä tapauksessa naapurin vanhempi on vastuussa siitä, ettei noudattanut sinun ohjeitasi. Muuten ei.
Mun mielestä kyllä kaverin vanhemmat ovat vastuussa, koska eivät ole noudattaneet turvallisuusohjeita. Eihän ap edes ole välttämättä tiennyt, että kaverilla on trampoliini tai että siitä puuttuu turvaverkko tai että siellä annetaan useamman lapsen hyppiä siinä samaan aikaan. Meillä oli vähän aikaa sitten lapsen 5-vuotispäivät ja mentiin pihalle vähäksi aikaa. Trampoliinissa on turvaverkko ja sanottiin etukäteen, että vain yksi lapsi saa hyppiä kerrallaan. Yhtäkkiä siellä oli kaksi ja kävin hakemassa toisen pois, kun eivät uskoneet puhetta. Kyllä nämä päiväkoti-ikäiset purnasivat, ettemme antaneet useamman hyppiä samaan aikaan, mutta meillä on omat säännöt. Näyttää kyllä siltä, että olemme ainoita naapurustossa, jotka eivät anna usean lapsen hyppiä trampoliinilla samaan aikaan.
Jos olet kutsunut 5-vuotiaita synttäreille, oletkin heistä vastuussa. Mutta jos joku leikki-ikäinen hortoilee "reippaana ja itsenäisenä" pihasta toiseen, ei voida olettaa että joka talossa häntä joku vahtii. Tuon ikäisellä kun pitää olla joko oma vanhempi tai sovittu hoitaja.
Erikseen sitten nämä peittämättömät uima-altaat, joista joku on kai joutunut vastuuseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kuusivuotiaat noin yleensä ovat vanhempiensa vastuulla. Vai onko lapsi niitä tapauksia, jotka ah niin reippaina liikkuvat turvallisessa naapurustossa...
Kaveri asuu lähs vieressä, ei tienylitystä matkalle sinne eikä muitakaan vaaranpaikkoja joten kyllä, tyttö saa kulkea sinne itsenäisesti! Olisi naurettavaa saattaa lähes eskarilainen ovelle kädestä pitäen,
Ap
Naurettavaa tosiaan. Ammattikasvattajat joutuisivat raastupaan jos tekisivät noin. Ja jos tämä tarina on totta, ja "lähes eskarilainen" murtaa jalkansa suhatessaan naapurustossa kenenkään valvomatta, voi olla että tulee vielä juttutuokio lastensuojelunkin kanssa.
No voihan höpöhöpö, millaisia vastauksia ap on saanut! Onko kaikki porvoolaisia, vai mikä tänne on iskenyt??
TOTTA KAI meillä ainakin eskarilainen saa mennä kavereilleen lähinaapurustossa ilman helikopterivanhempaa pörräämässä, jos ei tietä edes tarvitse ylittää!
Meilläkin pyörii tässä pientaloalueella lasten kavereita koko ajan toistensa luona kyläilemässä. Ja kyllä, kun meillä on lapsivieraita trampalla, vastuu on todellakin MINUN, ettei siellä hölmöillä mitään. Tramppa on meidän, MINÄ valvon, mitä siellä tapahtuu. Kun lapseni on kaverilla, hänen äitinsä tai isänsä valvoo, ettei siellä esimerkiksi kiipeillä parvekkeella, kiusata kissaa tai rikota paikkoja. Eikö tämä nyt ole kaikille ihan itsestään selvä asia, hyvänen aika.
Isompien koululaisten oletan tietenkin pärjäävän jo ihan ilman kenenkään valvontaa leikeissään, kun on pienenä oppinut kyläpaikan säännöt.
Nämä kantakirjakirjoittajat ovat niitä entisiä koulukiusaajia ja nyt ovat tulleet tänne kiusaamaan toisia kirjoittajia. On se huomattu! Mollaaminen, syyllistäminen ja agressiivisuus on näiden vakio tyyli. Niinhän ne kiusaajat tekevät!
Olen samaa mieltä itse asiasta kanssasi. Omalla pihalla olevat tenavat ovat minun vastuullani. En sitä halua paeta, niinkuin nämä pätijät täällä tekevät.
Tämä on selvä asia. Se vastaa, jonka maalla trampoliini on.
Meille kävi kanssa kerran niin, että juuri se vieraileva lapsi, joka ei aiemmin ollut hyppinyt trampalla, satutti itsensä. Pihapiirin muut lapset hyppivät siellä kolme kerrallaan ja voltteja heitellen monta kesää aamusta iltaan, eikä yhtään vahinkoa. Sitten tämä yksi superhuono-onninen hyppii 5 minuuttia ja hammas lohkeaa... kyllä harmitti kun en vahtinut tarkemmin!