Lapsi tippui kaverin trampoliinilta ja loukkasi itsensä pahasti :(
On nyt miehen kanssa päivystyksessä, jalan epäillään murtuneen . Siinä trampoliinissa ei kuulemma ollut turvaverkkoa ympärillä ja kolme tyttöä pomppi yhtäaikaa.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
1234jj kirjoitti:
Olenko ainut, kenen mielestä trampoliiniperheen aikuisen olisi tullut olla valvomassa ja huolehtimassa, että pompitaan turvallisesti? Jos minun lapseni olisi kaverillaan leikkimässä, niin luottaisin siihen että he katsoisivat edes vähän lasten perään.
Jos lapsi on aikuisten kutsuma, niin kyllä. Jos lapsi on vain vahtimatta vaeltanut sinne omalta pihaltaan, ei voi olettaa, että kukaan vahtii. Muu kuin omat vanhemmat.
Niin siis oliko tässä tilanne että lapsi oli salaa hujahtanut trampoliinille, vai oliko luvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos meille tulee lapsen kaveri sovitusti leikkimään niin mun ei tarvitse vahtia häntä?
Oliko siis kyseessä aikuisten keskenään sopima vierailu? Silloin toki kuuluu vahtia lapsia, vaikka tietysti vahinkoja voi aina sattua. Ap:n lapsella olisi meille porttikielto. Ei lapsen takia, vaan siksi, että en halua tuollaisen vanhemman kanssa olla tekemisisissä, joka antaa oman lapsensa kulkea kuin pellossa, ja syyttää vahingoista muita.
Niin no, meillä viisi vuotiaan kaveri jos tulee ovelle ja kysyy että voiko tulla leikkimään niin jos annan siihen luvan, niin siitä hetkestä koen olevani vastuussa lapsesta. Meillä lapsi ei jakele kyläilylupia vaan minä annan ne.
Onko tässä tilanteessa kaveriperhe ollut tietämätön että heille on tultu leikkimään? Se kuulostaa omaan korvaan oudolta.
Tämän palstan mukaan et olisi missään vastuussa vieraasta lapsesta.
M42 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M42 kirjoitti:
Minulla on samanikäinen poika kuin AP:llä ja olen luullut, että lapsen mennessä kaverilleen kylään kaverin vanhemmat ovat vastuussa siellä tapahtuvasta toiminnasta. Huh, onneks ei ole sattunu mitään, jos kerta vastuu onkin minulla. Lähenkin tästä lähin kyttäämään kaikki syntärijuhlat paikan päälle.
Et sä voi minnekään kyttäämään lähteä. Sillä välin voi naapurin lapsi tulla pihallesi etsimään kaveria ja vaikka tippua paloportaista päälleen alas.
No enpä minä tuollaisesta sopisi, jos olisin toisaalla.
Ei sinun tarvitse mitään sopiakaan, koska lapsi on niin reipas ja omatoiminen ja tiekin on turvallinen.
Joka perheessä on omat säännöt. Jos niihin ei ole tyytyväinen, ei pidä päästää lasta yksin kyläilemään.
Tramboliini ilman suojaverkkoa on vaarallisempi laite 8vuotiaan käytössä kuin 150hv moottoripyörä.
Ehdottomasti verkko pitäisi olla pakollinen.
Täysin realistinen skenaario että putoaa maahan pää-edellä 3m korkeudelta, ellei korkeammaltakin.
Vähä-älyiset vanhemmat jos ei älyä verkkoa hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Olitko antanut lupaa hyppiä siellä kun ei edes turvaverkkoa ollut? Luulisi, että et, mutta onkohan siinä perheessä sovittu mistään säännöistä että kuinka monta saa kerrallaan hyppiä? Eihän tässä nyt oikeen mitään muuta voi tehdä kun joko päättää ettei lapsi saa hyppiä siellä tai sitten vaan toivoa ettei ensi kerralla käy pahemmin.
Ei se turvaverkko tai sen puuttuminen ole aina se oleellinen asia. Meillä tyttä jäi toisen lapsen alle ja loukkasi jalkansa. Toinen tyttö siis putosi hänen jalkansa päälle ja kierukka meni polvesta. kukaan ei tippunut trampoliinista. Meilläkin lääkäri ensi sanoikseen sanoi, että hävittäkää se trampoliini. Sanoin, että vähän vaikeata on toisen perheen tramppista mennä hävittämään ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten on, oppiiko lapsenne kerrasta?
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Eli siis sinulla. No opitko kerrasta?
Luetun ymmärtäminen? MEILLÄ EI OLE TRAMPOLIINIA EIKÄ TULE. Tippui kaverinsa luona.
Ap
Niinpä niin - vastuu on sinulla, ei kaverilla tai kaverin vanhemmilla! On sinun tehtäväsi huolehtia, että lapsesi ei tee kiellettyä! Tsemppiä paranemiseen lapsellesi!
Tosin olen sitä mieltä, että verkot pitäisi ehdottomasti olla, aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Todellakin olet aivan oikeassa aikuisella on vastuu. Nimittäin sinulla! Oma isäni joka kesä varoitti meitä lapsia että trampoliinilla ei sitten pommita jos ei ole turvaverkkoa, että vaarallisia kapistuksia joilla murtuu jalkoja. Jos etsit kuka on vastuussa niin katso ap peiliin.
Vierailija kirjoitti:
On nyt miehen kanssa päivystyksessä, jalan epäillään murtuneen . Siinä trampoliinissa ei kuulemma ollut turvaverkkoa ympärillä ja kolme tyttöä pomppi yhtäaikaa.
Lapsi päivystyksessä mutta äidille on tärkeintä päästä postaamaan asiasta vauva foorumille.
Huomaa kyllä mkä on äidille tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Sen vastuulla kenen pihalla trampoliini on. Juuri luin kiinteistölehteä, jossa sanottiin, että on taloyhtiön vastuulla, jos on tramppa.
Luetun ymmärtäminen. Taloyhtiö vastaa vain niissä tapauksessa, jos trampoliini kuuluu taloyhtiön omistukseen ja ylläpitoon.
Jos rivitalon takapihalle ovat jotkut vanhemmat sen hankkineet, se on perheen omalla vastuulla ja niiden vanhempien, joiden lapset sitä käyttävät.
Ihmettelen ap. ja joidenkin muiden kommentteja, kun vastuu ap. lapsen valvonnasta ja turvallisuudesta vieretään kaverin vanhemmille.
Eihän se näin voi mennä, jos ap. on antanut luvan lapselleen mennä kaverin luo leikkimään, niin tottakait hän itse arvioi onko lapsen turvallista mennä ja kantaa siitä vastuun.
Jos toisin, niin aikuiset sopivat keskenään hoitovastuusta, eikä lapset.
Meillä naapuri lykkää lapsensa leikkimään ja se on ok. mutta lapsen turvallisuutta ei taata, kun me vanhemmat ollaan töissä tai on muutakin tekemistä ja alakouluikäisen lapseni perään katsoo teini-ikäinen tyttärini. Keskenään pärjäävät vallan mainiosti, mutta ei enään kylän lapsilauman kanssa.
Ja minulle vanhempana on yllin kyllin tehtävää hoitaa lapseni ja vastata turvallisuudesta, ellen hoitovastuuta sovi erikseen jonkun vanhemman kanssa, mutta siitä sopivat aina aikuiset ja näin ei ap. tapauksessa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Trampoliinit pitäisi kieltää,oli turvaverkko tai ei. Eikä ainakaan ikinä antaa useamman lapsen hyppiä siellä yhtaikaa. Miksiköhän kirurgien lapsilla ei ole koskaan trampoliinia...?
Ole onnellinen, jos se oli vaan murtunut jalka. Juuri luin uutisen, jossa teinipoika oli tullut niskoilleen alas, nyt makaa kaulasta alaspäin halvaantuneena.
Autokolareissa kuolee ja vammautuu monin verroin suurempi määrä vuosittain, pitäisikö autot kieltää, oli turvatyyny tai ei?
Ei lapsia voi pumpulissa kasvattaa, onnettomuuksia sattuu ratsastus-, jääkiekko ym. harrastuksissa, joten iloitaan liikunnan riemusta, mutta kaikki turvallisuusasiat pitää toki ottaa huomioon, eli turvaverkko ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Sen vastuulla kenen pihalla trampoliini on. Juuri luin kiinteistölehteä, jossa sanottiin, että on taloyhtiön vastuulla, jos on tramppa.
Meinaatko, että taloyhtiön velvollisuus on palkata hoitajat/vartijat jotka vahtivat 24/7 trampoliiniä ettei taloyhtiön ja naapurit lapset kosketa itseään tai telo jalkojaan.
Nyt jotain tokkua keskusteluun. Jotain vastuuta myös vanhemille, etteivät lapset vaeltele pitkin pihoja. Ja jos perätään vastuuta, siitä sopivat aikuiset, eikä siihen riitä jos antaa luvan lapselleen mennä leikkimään naapuriin.
Suurin osa muiden lapsista on raivostuttavaa räkänökkia, mutta silti ajattelen, että jos meillä on joku leikkimässä, vastuu on minulla. Minä olen aikuinen. Ja siksi meillä ei ole trampoliinia, koska en halua olla nenä kiinni ikkunassa ja jatkuvasti ohjeistamassa että yksi kerrallaan.
Meillä on sisällä puolapuut ja voimistelurenkaat. Renkaat lähtee aina kaappiin kun tietyt lapset (osa ihan sukulaisia) tulee kylään. Puolapuutkin tekisi mieli repiä seinästä alas, kun joillain ei ole järjen hiventä päässään vaikka ovat jo koululaisia.
Suurin osa trampalla loukkaantuu siksi, että lapset ovat nykyään niin kämpelöitä. Vartalonhallinta ja tasapaino on olematonta.
Tramppa kehittää tehokkaasti molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luetun ymmärtäminen? MEILLÄ EI OLE TRAMPOLIINIA EIKÄ TULE. Tippui kaverinsa luona.
Ap
Sinulla on silti vastuu omasta lapsestasi.
Kun meille tulee lasten kavereita, kyllä minä otan vastuun heidän turvallisuudestaan. Kun minun lapseni menevät kavereilleen, odotan, että siellä perheen aikuiset katsoo lasten perään ja pitävät järjen päässä.
Vahingot on vahinkoja, mutta en käsitä tätä asennetta mikä tässä ketjussa nyt on. Saan kyllä kiittää onneani että omille lapsille on näköjään valikoitunut vain fiksujen ja vastuunsa tuntevien aikuisten lapsia kavereiksi.
(Ei ap)
Pitäisikö meidän mielestäsi asentaa turvakamera pihallemme ja jos joku "naapurin itsenäisesti liikkuva eskari" saapuu pihalle niin pitää heti juosta ajamaan pois. Meiltähän ei ole tuossa tapauksessa kysytty, että suostutteko valvomaan trampoliinihyppelyä.
Omat lapsemme saavat pomppia mielin määrin valvomatta ja meillä on säännöt ja turvaverkko. Lastemme kavereiden vanhemmat ovat antaneet lapsilleen luvan olla trampallamme valvomatta ja itse huolehtineet, että he noudattavat sääntöjä. Mikäli vahinko sattuu ja he eivät ole noudattaneet OMIEN VANHEMPIENSA määrittelemiä sääntöjä niin silloin ei vastuu todellakaan ole kyläpaikassa, jossa vanhemmat voivat olla sisätiloissa ilman näköyhteyttä pihalle.
Ei 6v voi olla niin itsenäinen, etteikö vanhemmat joutuisi kertomaan ja kieltämään vaaranpaikoista ja olettaa muiden pitävän huolta lapsesta.
Kyllä meillä vielä 9v joudutaan jatkuvasti muistuttamaan, ettei naapurien trampoliineillä hypitä, eikä mennä yksin rantaa tai uimaan jne.jne. vaikka muut lapset niin tekisivät, vaikka lasten vanhemmat olisi mukana, ellei me vanhemmat ole siitä erikseen sovittu.
Trampoliinit ovat niin yleisiä, että luulisi ap. jutelleen niistä lapsensa kanssa ja kieltäneen niiden käytön, jos vanhemmat eivät ole mukana.
Ihmettelen, miksi naapurin miehen piti tuoda lapsi kotiin? Missä oli lapsen vanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kuusivuotiaat noin yleensä ovat vanhempiensa vastuulla. Vai onko lapsi niitä tapauksia, jotka ah niin reippaina liikkuvat turvallisessa naapurustossa...
Kaveri asuu lähs vieressä, ei tienylitystä matkalle sinne eikä muitakaan vaaranpaikkoja joten kyllä, tyttö saa kulkea sinne itsenäisesti! Olisi naurettavaa saattaa lähes eskarilainen ovelle kädestä pitäen,
Ap
kyllä minä ko 6 v liikuin itsenäisesti. Mentiin rantsuunkin mutta ohjeet oli takaraivossa. Näin maaseudulla vuosikymmeniä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Sinulla on silti vastuu omasta lapsestasi.
Kun meille tulee lasten kavereita, kyllä minä otan vastuun heidän turvallisuudestaan. Kun minun lapseni menevät kavereilleen, odotan, että siellä perheen aikuiset katsoo lasten perään ja pitävät järjen päässä.
Vahingot on vahinkoja, mutta en käsitä tätä asennetta mikä tässä ketjussa nyt on. Saan kyllä kiittää onneani että omille lapsille on näköjään valikoitunut vain fiksujen ja vastuunsa tuntevien aikuisten lapsia kavereiksi.
(Ei ap)
Jotkut vanhemmat joutuvat käymään myös töissä, eikä kotona ole ketään aikuista, niin kuin mahdollisesti on ollut ap. tapauksessa, kun hän on tehnyt aloituksen klo 15.30 ja onnettomuus on tapahtunut sitä ennen.
Meillä on kolme lasta, iältään 7-16v ja pärjäävät hyvin keskenään.
Mutta ne kaverit, jotka lappaavat koko päivän ja ensimmäinen soittaa ovikelloa jo 8, kun olemme lähteneet töihin, vaikka lapset ovat jääneet nukkumaan. Yhtenäkin päivänä meillä oli ollut toistakymmentä lasta ja jälki on sen näköistä.
Ja nämä varhain itsenäistyneet lapset ovat meillä kuin kotonaan. Kun tulemme kotiin, melkein lapiolla voi kantaa hiekkaa eteisestä, jääkaappi ammottaa tyhjyyttä, kun on tehty välipalaa, vessa haisee pissalle ja sitä on myös lattialla, tavaroita on siirrelty ja pengottu jne. jne. Nyt ollaan jaksamisen äärirajoilla ja ruokalasku on huomattavasti noussut.
Nyt mietimme, kiellämmekö kokonaan kavereiden vierailut, kun olemme töissä vai sallimmeko vain 1-3 vierailut ja tietysti tästä moni vanhempi ei tule tykkäämään, mutta emme halua olla ilmainen hoitola.
Ja mitä tulee ap. tapaukseen, niin oliko siellä edes vanhemmat kotona, kun ap. lapsi kosketti jalkansa päivällä vai oliko lapset ja ap. sopinut vierailusta keskenään?
No enpä minä tuollaisesta sopisi, jos olisin toisaalla.