Lapsi tippui kaverin trampoliinilta ja loukkasi itsensä pahasti :(
On nyt miehen kanssa päivystyksessä, jalan epäillään murtuneen . Siinä trampoliinissa ei kuulemma ollut turvaverkkoa ympärillä ja kolme tyttöä pomppi yhtäaikaa.
Kommentit (290)
Mikä tässä nyt ongelma?aktiivisille ja liikkuville lapsille tapahtuu joskus jotain pientä,. Naarmut,pikku luunmurtumat yms, ne paranee ja meno vaan jatkuu.
Ei ne teidän jessicapetterit kuole yhteen murtumaan.
Hyvä antaa lasten leikkiä. Curling-vanhemmuus pitäisi kieltä jollain lailla.
Haista Ap p*ska. Yrität selkeästi vierittää lapsesi loukkaantumisen naapurin harteille, vaikka ihan oma pentusi on pelkästä puhtaasta vahingosta sattunut tippumaan sieltä trampalta. Vahinkoja sattuu. Odotat ilmeisesti(selkeästi) nyt yleistä hyväksyntää että voit ruveta vinkumaan korvauksia tämän kaverin vanhemmilta ihan vain sillä verukkeella että:
"Teidän tramppa oli aitaamatom ja varallinen ja nyt meidän jessica-amalie-curttulise on itsensä loukannut siihen, oootte kuulkaa ne ketä kaivaa taalat tisskii tai tulee poliisiasia!!!111" :'''DDD
Mistä lähtien lapsuuden haaverit on oikeasti ollut tälläisiä maailmanlopun juttuja vanhemmille? Kyllä sitä on aina rymisty lapsena alas ties mistä, kun ei ollut trampoliineja niin puista, kallioilta, kiipeilytelineistä. Kyllähän se kurja juttu on, mutta kyllä lapsuuteen pari haaveria mahtuu ilman sen suurempaa draamaa.
Minunkin mielestä ihmeellisintä tässä on se, että tulee mieleen raportoida tällaisesta vauvapalstalle, ja vielä ilmeisesti päivystyksestä.
Shit happens ja elämä onneksi jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Trampoliineja on niin monella, että lapsiakin pitäisi osata niistä varoittaa. Siis samaan tapaan kuin kerrotaan, että autotielle ei voi juosta ja pyöräillä ei saa ilman kypärää, niin kerrotaan myös, ettei trampalla saa hyppiä ilman turvaverkkoa ja monen kanssa yhtä aikaa. Ihan samanlaisia turvallisuussääntöjä ja neuvoja kuin muutkin sellaiset asiat, jotka itsekseen liikkuvan lapsen vaan pitää tietää ja myös osata noudattaa ennenkuin niitä voi päästää itsekseen liikkumaan.
Näinpä juuri. Trampoliinin riskeihin voi todella paljon vaikuttaa itse. Toki vahinko voi aina sattua mutta seitä pystyy helposti joko edesauttamaan tai ehkäisemään.
Tämä ei liity trampoliineihin, mutta lapseni tuolloin 6v meni sovitusti naapurin 5v lapsen luo leikkimään ja äitinsä sitten tuli ovelle raivoamaan kun lapset olivat syöneet pakastimesta kaikki jäätelöt ja sotkeneet barbien kylvetyksessä koko kylppärin.. äiti oli käynyt sillä välin kaupassa ! Sanoin että älä minulle huuda ,itsepähän jätit valvomatta. Jos kaupassa piti välttämättä' käydä, olisi voinut tulla sanomaan minulle.
Omilla lapsilla paukahti trampalla otsat niin kovaa yhteen, että ulvonnan perusteella luulin pahemminkin käyneen ja komeat kuhmut nousi molemmille.
Meidän naapurin 6-vuotias mursi ranteensa, kun juoksi keinun alle, jossa nelivuotiaani oli keinumassa. Minä olin palkannut lapsenvahdin, joka antoi keinulle vauhtia, mutta hän ei ehtinyt keinua pysäyttää, kun toinen päistikkaa juoksi alle.
Naapurin mamma tuli kiukusta puhisten haukkumaan, mutta totesin tyynen rauhallisesti, että minun lastani valvottiin, mitenkäs teillä? Ja lapsenvahtia rauhoittelin, että ei todellakaa ollut sinun syysi.
Vierailija kirjoitti:
No miten on, oppiiko lapsenne kerrasta?
Kunpa kaikki vanhemmat oppisivat jotenkin sen, etteivät lapset voi käyttää trampoliinia valvomatta keskenään. Niitä vammauttavimpia leikkivälineitä, mitä on.
Onni onnettomuudessa, ettei lyönyt päätään.
Järkyttävän moni trampoliini on ilman turvaverkkoa! Eihän se onnettomuuksia täysin ehkäise, mutta estää lasta syöksymästä pää edellä alas.
Vierailija kirjoitti:
Trampoliineja on niin monella, että lapsiakin pitäisi osata niistä varoittaa. Siis samaan tapaan kuin kerrotaan, että autotielle ei voi juosta ja pyöräillä ei saa ilman kypärää, niin kerrotaan myös, ettei trampalla saa hyppiä ilman turvaverkkoa ja monen kanssa yhtä aikaa. Ihan samanlaisia turvallisuussääntöjä ja neuvoja kuin muutkin sellaiset asiat, jotka itsekseen liikkuvan lapsen vaan pitää tietää ja myös osata noudattaa ennenkuin niitä voi päästää itsekseen liikkumaan.
Ei se turvaverkkokaan onnettomuuksia estä! Joku vuosi sitten lapsi tukehtui, kun hupun nauha tarttui verkkoon!
Kasarikakara kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä tätä ap:n lyttäämistä ollenkaan !
Meillä 6v ja 7v suhaavat ominpäin pitkin pihoja, eivät tuon ikäiset halua istua nätisti hiekkalaatikolla eivätkä kaipaa mutsia huohottamaan niskaan. Kännykät löytyvät, jos jotain tapahtuu.
Ja kyllä mä myös luotan siihen, että jos kakarat on kavereillaan niin paikalla oleva mutsi/faija/isobroidi kuka lie katsoo vähän mitä kakarat puuhaa etteivät hajota koko taloa tai itseään.
Tuntuu, että tässä ketjussa vastailee näitä hysteerisiä curling-mammoja joiden kakaroilla on ollut konttauskypärät ja kävelyvaljaat eikä puuhun tai kivelle saa missään nimessä kiivetä, ettei vain tule pipi!
Varmaan katsovatkin, jos ovat paikalla. Teidän lapsi kun ei aikuisia halunnut niskaansa hengittämään niin eipä ole ketään ollu peräänkään katsomassa naapuristakaan. Se on sitten vaan itse katsottava peiliin ja kannettava sellaisen lapsen haavereista vastuu.
Me asutaan onneksi niin syrjässä, että lasten kaverit tuodaan autokyydeillä, eikä vieraita muksuja tupsahtele trampalle. En meinaan halua vastata niiden turvallisuudesta.
Useampikin vanhempi on katsonut minua tosi pitkään, mutta yksikään ei vielä ole sanonut vastaan... Olen nimittäin sanonut aina, että trampalle saa toki mennä, mutta vain oman vanhemman valvonnassa. Eli hyppytuokio tuodessa/hakiessa ja vanhemman ohjauksessa. Aikuisille tekee välillä ihmeen tiukkaa viitsiä olla lapsensa kanssa ja taitoja kehumassa paria minuuttia kauempaa, sääli.
Omat mukulani saavat hyppiä suht vapaasti, toki seuraan menoa edes ikkunasta, ellen ehdi ulos. Ja vastuu heistä on tietysti minun.
Oma muksuni oli kyläpaikassa päässyt valvomatta trampalle ja putosi verkon risahtaessa rikki. Onneksi ei tullut kuin mustelma ja oppimiskokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten on, oppiiko lapsenne kerrasta?
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Niin minustakin, miksi sitten jätit lapsesi vahtimatta.
Luulisi että nykyaikana olisi jokaiselle vanhemma itsestäänselvyys että trampoliinia ei käytetä kuin turvaverkollisena, aikuisen valvonnassa ja yksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä lähtien tehdään niin, ettei lapsi enää mene" Saralle" koska siellä lapset saavat selvästikin elää kuin eläintarhassa! :/
Ap
No sitten on parempi että sinulta otetaan lapset pois kokonaan kun sinäkin annat niiden elää kuin pellossa.
Kasarikakara kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä tätä ap:n lyttäämistä ollenkaan !
Meillä 6v ja 7v suhaavat ominpäin pitkin pihoja, eivät tuon ikäiset halua istua nätisti hiekkalaatikolla eivätkä kaipaa mutsia huohottamaan niskaan. Kännykät löytyvät, jos jotain tapahtuu.
Ja kyllä mä myös luotan siihen, että jos kakarat on kavereillaan niin paikalla oleva mutsi/faija/isobroidi kuka lie katsoo vähän mitä kakarat puuhaa etteivät hajota koko taloa tai itseään.
Tuntuu, että tässä ketjussa vastailee näitä hysteerisiä curling-mammoja joiden kakaroilla on ollut konttauskypärät ja kävelyvaljaat eikä puuhun tai kivelle saa missään nimessä kiivetä, ettei vain tule pipi!
Suomeksi annat kakarasi luuhata missä sattuu ilman valvontaa, mutta oletat että muut valvovat pentujanne.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään nyt täysin ymmärrä ap:n kivittämistä tuosta lapsensa ulkoilusta ominpäin. Asumme rivitalossa, vieressä on luhtitaloja ja kyllä tässä kaikki yli 6veet ravaavat ominpäin pihasta toiseen, korkeintaan tulevat lupaa kysymään jos jonkun luo menevät leikkimään !
No jos AP ei olisi ollut etsimässä syyllistä kaikkialta muualta paitsi peilistä, vastaanotto olisi ollut aivan eri.
Joo ja siitä piti ilmoittaa vauva palstalla.
O/5