Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?

Vierailija
27.06.2018 |

Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?

Kommentit (368)

Vierailija
121/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi päivää peräkkäin tahkottavaksi tuo on mielestäni liikaa.

Jos tuota vertaa esim. tyypilliseen päivittäiseen harrasteliikuntasuoritteeseen, on niissä semmoinen ero, että esim. tunnin kestoinen Iltalenkki tehdään aina samaan aikaan illalla, jolloin palautumisaikaa jää 23 tuntia, kun taas työmatka ajetaan aamuin, illoin jolloin palautus jää lyhyemmäksi.

Entäs jos vetäisisi joka toinen päivä sähkiksellä ja joka toinen luomulla. Kun olisi varapyörä, pääsisi töihin vaikka toinen pyörä menisi rikki.

Missä maailmassa sinä oikein elät? Ei joku 9 kilsan kevyt puolentunnin polkupyörällä ajelu mitään vuorokauden palautumista vaadi höhlä! Jos ei työikäinen ihminen ihan oikeasti jaksa alle 100 kilsaa viikossa fillarilla polkea, niin silloin on kyllä totaalisessa rapakunnossa ja olisi syytäkin ruveta kuntoilemaan sen viisi kertaa viikossa.

Itse olen ihan tavallinen 57 vuotias mies ja poljen viikossa 200-300 kilometriä ja parhaimmillaan yli 100 kilometrin lenkkejä, eikä palautumisen kanssa mitään ongelmia.

Vierailija
122/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tää oulun pyöräilykaupunkimaine. Talvella vuoronperään loskaa ja jäätynyttä loskaa, lumet aurataan kun jaksetaan (yleensä autotien lumet pukataan pyörätielle). Keväällä sitten syvät isot vesilammikot jokaisen alikulun kohdalla ja vähän muuallakin. Ja hiekat putsataan ehkä toukokuun lopulla.

Pyöräilin ympäri vuoden kunnes muutin ouluun. Täällä ostin nastarenkaatkin, mutta eipä niissä jäätyneessä loskassa ole iloa ku tie on yhtä röpelöä.

240 nastaa per rengas ja nastarenkaat sekä eteen että taakse antavat yllättävän hyvän pidon jopa röpelökelillä.

Pitkälti pitää paikkansan kirjoittamasi Oulun pyöräteistä. Vesilammikoita saattaa olla muutamana päivänä ja nekin ovat merkittävästi syvempiä autojen kaistoilla.

Silti yllättävän moni tykkää liikkua pyörällä työmatkaa.

Ainakin itse mieluusti poljen kuin osallistun Pohjantien elämysmatkailuun jossa ajetaan pahimmillaan toistasataa muutaman metrin väleillä, tiellä jolla kolaroidaan satoi tai paistoi kun niitä turvavälejä vaan ei haluta pitää.

Sähköavusteisella pyörällä ei harmita ajaa vastatuuleen. Sateeseen ovat muutkin jokasään ulkoiluun soveltuvat asusteet toimivia ja nastarenkaat valojen kera auttavat talveen.

Työmatkapyöräily on asennekysymys. : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyöräilen 15km suuntaan kesät talvet. Hyvät varusteet on kaikkein tärkeintä! Talvella nastat ja lämpimät vaatteet. Sadesäällä vedenkestävät vaatteet. Ja aina ehdottomasti kypärä.

Mulla on hyvä kunto, mutta hikoilen helposti liikkuessa. Meillä on töissä hyvät pukkarit, käyn pikaisesti suihkussa ja teen pikameikin (ripsari, kulmat, puuteri) ja oon valmis työpäivään. Jos ei olisi suihkumahdollisuutta, en menisi pyörällä.

Vierailija
124/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä iltana ja yöllä oli hyvä testata tuolta huonossa säässä ajamista, että miltä tuntuisi.

Vierailija
125/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko tää vitsi? 9km pyörällä ei ole mitään!!

Meinasin sanoa saman. Ton nyt polkasee säässä kuin säässä.

Vierailija
126/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nuorena kesätöihin ajanut 10 km suuntaansa. Aluksi oli raskasta vaan sitten ei. Yleensä oli vastatuuli kumpaankiin suuntaan, kun tuuli kääntyi illaksi säännöllisesti rannikolla. Et ainakaan tarvi saleja tai jumppia tuon jälkeen. Miten ajattelit lumessa ja pakkasessa kulkea?

Vierailija
127/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tää oulun pyöräilykaupunkimaine. Talvella vuoronperään loskaa ja jäätynyttä loskaa, lumet aurataan kun jaksetaan (yleensä autotien lumet pukataan pyörätielle). Keväällä sitten syvät isot vesilammikot jokaisen alikulun kohdalla ja vähän muuallakin. Ja hiekat putsataan ehkä toukokuun lopulla.

Pyöräilin ympäri vuoden kunnes muutin ouluun. Täällä ostin nastarenkaatkin, mutta eipä niissä jäätyneessä loskassa ole iloa ku tie on yhtä röpelöä.

240 nastaa per rengas ja nastarenkaat sekä eteen että taakse antavat yllättävän hyvän pidon jopa röpelökelillä.

Pitkälti pitää paikkansan kirjoittamasi Oulun pyöräteistä. Vesilammikoita saattaa olla muutamana päivänä ja nekin ovat merkittävästi syvempiä autojen kaistoilla.

Silti yllättävän moni tykkää liikkua pyörällä työmatkaa.

Ainakin itse mieluusti poljen kuin osallistun Pohjantien elämysmatkailuun jossa ajetaan pahimmillaan toistasataa muutaman metrin väleillä, tiellä jolla kolaroidaan satoi tai paistoi kun niitä turvavälejä vaan ei haluta pitää.

Sähköavusteisella pyörällä ei harmita ajaa vastatuuleen. Sateeseen ovat muutkin jokasään ulkoiluun soveltuvat asusteet toimivia ja nastarenkaat valojen kera auttavat talveen.

Työmatkapyöräily on asennekysymys. : )

Sähköpyörä on ihan asia erikseen. Tässä kysymys oli tavallisella polkupyörällä liikkumisesta. Talvi pakkasineen on ongelma. Itseltäni jäätyvät sormet muutaman kilometerin jälkeen tunnottomiksi, oli kädessä sitten vaikka kuinka moninkertaiset lapaset ja rukkaset.

Vierailija
128/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuota vertaa esim. tyypilliseen päivittäiseen harrasteliikuntasuoritteeseen, on niissä semmoinen ero, että esim. tunnin kestoinen Iltalenkki tehdään aina samaan aikaan illalla, jolloin palautumisaikaa jää 23 tuntia, kun taas työmatka ajetaan aamuin, illoin jolloin palautus jää lyhyemmäksi.

Entäs jos vetäisisi joka toinen päivä sähkiksellä ja joka toinen luomulla. Kun olisi varapyörä, pääsisi töihin vaikka toinen pyörä menisi rikki.

Olen samaa mieltä, kuin aiempi kirjoittaja, että terveen aikuisen pitäisi kyllä olla sellaisessa kunnossa, että viikossa jaksaa polkea sen 100km ilman ongelmia.

Itse en omista autoa. Poljen pyörällä tai kävelen lähes joka paikkaan. En edes ajattele sitä treeninä, se on vain siirtyminen paikasta A paikkaan B. Poljen tai kävelen päivittäin työmatkat, sekä kolmesti viikossa treeneihin 30min/sivu.

Ja jotkut täällä ihmetteli sitä sään vaikutusta. Asun Oulussa ja poljen joka säällä. Pukeutuminen sään mukaan. Kova pakkanen tai liukas keli toki tekee pyöräilystä pikkusen hitaampaa, mutta kyllä se onnistuu. Ei täällä Oulun seudulla esimerkiksi viime talvena niin montaa kovaa pakkaspäivää ollut, etteikö olisi voinut hammasta purren pyöräillä. Sateella sateen pitävät vaatteet.

Aamuisin käyn töissä suihkussa ja säilytän työvaatteet joko kaapissa tai kuskaan repussa mukana.

Vierailija
129/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maasto on melko tasaista, oman kodin lähellä on ensin työpaikalle päin pitkä alamäki, ja takaisin tullessa sitten tietysti sama mäki ylöspäin. Näin päin on tietysti hyvä, koska sitten kunnon hien saa pintaan vasta paluumatkalla.

Onko kukaan hommannut sähköpyörää tuollaiselle matkalle? Tuossa työmatkassa itseäni houkuttaisi se kunnon pysyminen yllä hyötyliikunnalla, joten veisikö sähköpyörä sitten tämän edun mennessään? Mutta juuri se vastatuuli taas ajatuksena kauhistuttaa, 9 km kunnon vastatuulessa on kuitenkin aika pitkä matka.

AP

Ei kai se vastatuuli voi olla koko matkaa? Jos puhutaan + 15 km matkoista, voi alkaa pohtia jaksaako. Ellei ole rapakuntoinen.

Öö...Miksei voisi olla vastatuuli koko matkaa?Eihän kukaan työmatkalla mitään ympyrälenkkiä tee.  Jos matka on vaikka pohjoisen suuntaan ja tuulee pohjoisesta, niin kyllähän se sitten koko matkan vastatuuli on, jos tämä ihan näin rautalangasta pitää vääntää.

Vierailija
130/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä idea tuo, että sähköpyörä kakkospyöräksi tarpeen mukaan käytettäväksi! Itse en mustavalkoisella ajattelullani sellaista vaihtoehtoa ollut edes tullut ajatelleeksi. 

Olen aina ollut arjessani aktiivinen, ja harrastanut lähinnä hyötyliikuntaa (esim. kävelen paljon, pyöräilen pikkumatkat jne.), mutta en ole koskaan sellaista liikuntaa harrastanut, että olisi pitänyt palautumisaikoja miettiä. Voiko olla niin, että 2 x 40 min pyöräilyä / päivä on liikaa kehon palautumisen kannalta? Luulen, että pyöräilyvauhtini tulisi olemaan noin 15 km / h. AP

Sähköpyörästäkin sen avustuksen voi kytkeä pois, jos haluaa kuntoilla.

Nykyään sähköfillarit on ihan hyviä poljettavia, ainoastaan ylämäessä huomaan sen ylimääräisen painon jos ei käytä avustusta.

Vierailija
131/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maasto on melko tasaista, oman kodin lähellä on ensin työpaikalle päin pitkä alamäki, ja takaisin tullessa sitten tietysti sama mäki ylöspäin. Näin päin on tietysti hyvä, koska sitten kunnon hien saa pintaan vasta paluumatkalla.

Onko kukaan hommannut sähköpyörää tuollaiselle matkalle? Tuossa työmatkassa itseäni houkuttaisi se kunnon pysyminen yllä hyötyliikunnalla, joten veisikö sähköpyörä sitten tämän edun mennessään? Mutta juuri se vastatuuli taas ajatuksena kauhistuttaa, 9 km kunnon vastatuulessa on kuitenkin aika pitkä matka.

AP

Ei kai se vastatuuli voi olla koko matkaa? Jos puhutaan + 15 km matkoista, voi alkaa pohtia jaksaako. Ellei ole rapakuntoinen.

Öö...Miksei voisi olla vastatuuli koko matkaa?Eihän kukaan työmatkalla mitään ympyrälenkkiä tee.  Jos matka on vaikka pohjoisen suuntaan ja tuulee pohjoisesta, niin kyllähän se sitten koko matkan vastatuuli on, jos tämä ihan näin rautalangasta pitää vääntää.

Neljän tuulen pyöräilykaupunki Oulu. Aina tuulee vastaan.

Vierailija
132/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 50km suunta ja jaksan ehkä kolme-neljä kertaa vuodessa.

Vierailija
133/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla töihin 12km ja poljen sen noin 3 kertaa viikossa. Jos aamulla tuulee, sataa tai on liian kuuma niin en viitsi koska tulee hiki, eikä meillä ole suihkua työpaikalla. Poljen rauhalliseen tahtiin ja tuohon matkaan mulla menee semmoinen 35 minuuttia. Otan hyötyliikuntana, mutta urheilut sitten erikseen.

Vierailija
134/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riippuu aika paljon siitä onko tasamaata vai pelkkää mäkeä.

Todennäköisesti ylämäkeä. Maailmassa on enemmän ylämäkiä.

Vierailija
135/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poljin 1980-luvun lopulla kesätöihin jotain 16-17 km suuntaansa. Alussa oli vaikeaa, mutta loppukesästä ei tuntunut enää miltään kun kunto nousi huomaamatta. Sen huomasin, kun tehtiin urheilijakaverin kanssa sellainen 100 km päiväretki fillareilla kerran. Kaveri hyytyi loppumatkasta, minä en:)

Vierailija
136/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörä on ihan asia erikseen. Tässä kysymys oli tavallisella polkupyörällä liikkumisesta. Talvi pakkasineen on ongelma. Itseltäni jäätyvät sormet muutaman kilometerin jälkeen tunnottomiksi, oli kädessä sitten vaikka kuinka moninkertaiset lapaset ja rukkaset.

Tavallinen ja tavallinen polkupyörä. Jollekin pitää olla Jopo tai joku muu vaihteeton esimerkiksi ulkonäkösyistä. Vaihteita ties kuinka paljon, levyjarrua, lokasuojilla tai ilman. Itsellä on 30 vuotta vanha kaksivaihteinen äärimmäisen luotettava polkupyörä jokapäiväisessä ajossa. Työmatkan kasvettua 50 kilometristä 100 kilometriin viikossa alkoi toinen polvi vihoittelemaan. Hankin silloin Helkaman keskimoottorisen sähköavusteisen pyörän sekä talveksi nastarankaat eteen ja taakse. Nyt puritanistit pillastuvat toteamalla ettei sähköavusteisella ajaminen ole polkupyöräilyä. Minulle sähköavusteinen pyörä merkitsi sitä että saatoin jatkaa työmatkapyöräilemistä. Enkä koskaan ole ollut näin hyvässä kunnossa kuin nyt sähköavusteisella pyörällä ajaessani. : )

Vierailija
137/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, et tarvitse mitään sähköpyörää, mulla 35 km päivässä ihan mummofillarilla ja oon yli 5kymppinen nainen normaalipainossa...

Vierailija
138/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitten vastausten perusteella vähintään 75 prosenttiä työikäisistä kulkee työmatkat pyörällä  ja kilometrejä on keskimäärin 20 ja tokihan se sutaistaan 30 minuuttiin, joten miksipä tuo 9 kilsaa tuntuisi missään :)

Vierailija
139/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joponvihaajalle: ostin jopon kesällä 2001, kun ne palasi tuotantoon. Syy: halusin konstailemattoman perusfillarin, jota ei tarvi hulkuna huoltaa vaihteiden tms vuoksi ja joka rehellisesti toimii. Se on palvellut minua todella hyvin ja palvelee vastakin. Joku trendiväline siitä tuli vasta vuosia myöhemmin. Sillä ei ehkö jaksa kymmeniä kilometrejä eikä pääse mitään speedokuskien nopeutta, mutta kumpaakaan en tarvitse. Ihmisillä on kumman paljon ennakkoluuloja maapallon yksinkertaisinta, laadukasta kotimaista (ainakin silloin valmistettiin suomessa)polkupyörää kohtaan. Vaikea tajuta polkupyörästä provosoitumista.

Sitten toinen kritiikki tätä ketjua kohtaan: mua ärsyttää ja myös huvittaa tuohtuneet haukut jonkun vieraan ihmisen jaksamisesta ja kunnosta. Mitä järkeä tuollaisessa kirjoittelussa on? Mistä hitosta tiedätte esimerkiksi kirjoittajien terveyshistorian, jospa vaikka polvivammaa, niveltulehduksia, vakavasta sairaudesta tai leikkauksesta toipumista, päänsärkyä tms. Kaikki me palaudumme hieman eri lailla fyysisestä rasituksesta. Ei ole pienintä tarvetta ilkeillä jollekin hänen kunnostaan ja toimia asiantuntijana jonkun sellaisen ihmisne kehosta, jota ei ole koskaan edes NÄHNYT vaikka ei edes se näkeminen kerro vieraalle lopulta paljoakaan.

Jos ihan ystävällisin oletuksin yritettäis täällä? Jos ei ole asiallista kommentoitavaa, miksi kuluttaa aikaansa ilkeilemällä täällä? Se on säälittävää.

Vierailija
140/368 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

136 kirjoitti:

Sikäli kun on "Joponvihaaja" kirjoittaessaan "Jollekin pitää olla Jopo tai joku muu vaihteeton esimerkiksi ulkonäkösyistä." niin:

139 kirjoitti:

Jos ihan ystävällisin oletuksin yritettäis täällä? Jos ei ole asiallista kommentoitavaa, miksi kuluttaa aikaansa ilkeilemällä täällä? Se on säälittävää.

Juurikin näin : )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi