onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Ei tuo pyöräily sinänsä ole paha, mutta jos se yhdistetään vittumaiseen työpaikkaan ja huonoihin olosuhteisiin niin korpeaahan se. Siinä on aika iso ero pyöräillä hyvällä pyörällä johonkin hyväpalkkaiseen konsulttitoimistoon ysiksi töihin, käydä siinä vaikka työajalla suihkussa koska työnantaja haluaa kannustaa liikkumiseen jne. Vertaa tätä sitten johonkin haistapaskasiivoukseen missä sotket 05.30 kohti jotain teollisuuslaitosta ja pomolta saat korkeintaan vittuilut kun et pyörän kanssa pysty kuljettamaan mitään välineitä mukana.
Eli se vähän riippuu... eiköhän kaikki tuon matkan pysty polkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Talvi on minusta isoin ongelma, matkahan on sinänsä melko lyhyt. Miten toimit, kun tiet ovat peilijäässä? Onko sinulla talvella nastarenkaat?
Ja miten auraus toimii.
Mitäpä, jos kävisit vaikka kokeilemassa sen pyöräreitin, niin ei tarvitsisi arvailla ja kysellä muilta - mahdollisesti huomattavasti kovakuntoisemmilta kuin sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin noin 11 km:n työmatkan päässä niin pyöräilin kesäisin töihin. Matkaan meni noin 35-40 minuuttia, muutamia ylä- ja alamäkiä.
Kunto minulla on ihan hyvä, mutta vaikka mielestäni en pyöräillyt mitenkään liian nopeasti niin aina kun pyörästä nousi ja meni sisälle työpaikalle niin tuli kamalan kuuma. Se oli ainoa huonompi puoli.
Onko muilla samanlaista, siis teillä ketkä olette pyöräilleet vaikka vuosia töihin?
Täällä yksi oululainen, olen pyöräillyt koko ikäni (N49) töihin, lapsena kouluun, säällä kuin säällä, vuoden ympäri. Matkan pituus on vaihdellut, nykyään on mukava 4 km suuntaansa.
Hiki tulee tosiaan siinä vaiheessa kun menee sisälle työpaikalle.
Olen ratkaissut sen niin, että kuljetan repussa tai jätän työpaikalle siistit vaatteet. Kun pääsen työhuoneeseeni, riisun heti pyöräilyvaatteet pois, päälle jää vain rintsikat ja pikkuhousut. Hiki haihtuu hetkessä, eikä se haise millekään kun laittaa puhtaat työvaatteet kuivalle iholle. Dödöä voi lisätä.
Niksi on siinä että ei laita liikaa vaatetta ajon ajaksi, että hiki ei valu puroina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvi on minusta isoin ongelma, matkahan on sinänsä melko lyhyt. Miten toimit, kun tiet ovat peilijäässä? Onko sinulla talvella nastarenkaat?
Ja miten auraus toimii.
Sepä se. Melkein puoli vuotta vuodesta pyöräteitä (jos niitä edes on matkan varrella) ei ole vielä aamulla aurattu kuuteen mennessä. Ei huvita taluttaa pyörää nuoskassa ja rännässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin noin 11 km:n työmatkan päässä niin pyöräilin kesäisin töihin. Matkaan meni noin 35-40 minuuttia, muutamia ylä- ja alamäkiä.
Kunto minulla on ihan hyvä, mutta vaikka mielestäni en pyöräillyt mitenkään liian nopeasti niin aina kun pyörästä nousi ja meni sisälle työpaikalle niin tuli kamalan kuuma. Se oli ainoa huonompi puoli.
Onko muilla samanlaista, siis teillä ketkä olette pyöräilleet vaikka vuosia töihin?
Täällä yksi oululainen, olen pyöräillyt koko ikäni (N49) töihin, lapsena kouluun, säällä kuin säällä, vuoden ympäri. Matkan pituus on vaihdellut, nykyään on mukava 4 km suuntaansa.
Hiki tulee tosiaan siinä vaiheessa kun menee sisälle työpaikalle.
Olen ratkaissut sen niin, että kuljetan repussa tai jätän työpaikalle siistit vaatteet. Kun pääsen työhuoneeseeni, riisun heti pyöräilyvaatteet pois, päälle jää vain rintsikat ja pikkuhousut. Hiki haihtuu hetkessä, eikä se haise millekään kun laittaa puhtaat työvaatteet kuivalle iholle. Dödöä voi lisätä.
Niksi on siinä että ei laita liikaa vaatetta ajon ajaksi, että hiki ei valu puroina.
Mun pitää aina vaihtaa pikkarit ja rintsikat. Muuten ei tule hiki kun malttaa polkea hissukseen, riittää että töissä sitten kostealla talouspaperilla pyyhkii kainalot ja selän. Sitten deodoranttia ja puhtaat vaatteet päälle
Toinen oululainen
On aika pitkä matka. Nuorena koulut oli vähän kauempana ja koulussahan käydään säästä ja vuodenajasta riippumatta. Matkaa oli kuitenkin vain ehkä puolet tuosta suuntaansa. Sitten on kokemusta työmatkapyöräilystä kymmenisen kilometriä suuntaansa. Tosiasiassa aika yksinäistä touhua. Turha edes miettiä kuinka kivaa ja hyödyllistä se kesäpäivinä ja syksyn raikkaudessakin on. Jopa sadesäällä on oma tunnelmansa fillaroida. Mutta päivästä toiseen ympäri vuoden on typerää väittää että ei olisi matka eikä mikään.
Jos on hyvä peruskunto ja erityisesti hyvä ja kevyt pyörä, niin jaksaa hyvin. Huonolla kunnolla ja huonolla pyörällä ei jaksa mitään.
5 vuotta kulkenut fillarilla kouluun/töihin ja kuukauden päästä saan mp kortin ja sen jälkeen saa fillari jäädä talliin. Sen verran alkaa jo tympimään tämä touhu...
Oma työmatkani suorinta reittiä on juuri tuon 9 km ja se on itselleni ainakin juuri sopiva. Ei ole liian raskas, mutta kuitenkin tulee liikuntaa ihan kivasti.
Kesällä menee alle puoli tuntia (mittarilla mitattuna, liikennevalopysähdykset päälle) suuntaansa, ja talvella pahimmillaan on mennyt 50 minuuttiakin, tai yleensä 35-40 minuuttia. Oikein pahalla säällä voin mennä vaikka julkisilla, mutta viime talvenakin osui vain yksi päivä, jolloin tästä syystä jätin pyörän kotiin.
Hikoilen kyllä ja käyn suihkussa työpaikalla. Myös hikistyneiden vaatteiden säilytyksestä on tullut ongelmaa avokonttorissa, mutta tällä hetkellä on yksi komerontapainen niille.
Palautuminen ei ole ongelma, paitsi juuri aivan raskaimmilla keleillä. Meillä sattui olemaan sykevälivaihtelun työhyvinvointimittaus juuri syksyn pahimpana päivänä, ja silloin sain palautteen, että voisi olla hyvä pitää välipäivä :).
Työpaikassani on oikeastaan parasta juuri tuo sopiva matka.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä peruskunto ja erityisesti hyvä ja kevyt pyörä, niin jaksaa hyvin. Huonolla kunnolla ja huonolla pyörällä ei jaksa mitään.
Toisaalta teräskuntoinenkin voi olla esimerkiksi työpaikan laiskajaakko ja vetelys. Eli tarvitaan myös motivaatiota. Ja niitä on vaikea sanoa toisen puolesta.
Itselläni matka kesätyöpaikalle on 9 km ja pyörällä matka taittuu nopeammin kuin julkisilla. Matkaan menee reilu puoli tuntia - kolme varttia riippuen liikennevaloista sekä säästä. Käytössäni on parhaat päivänsä nähnyt 21-vaihteinen maastopyörä. En muutoin harrasta liikuntaa ja kyseinen matka ei ole käynyt kunnon päälle. Hiki toki tulee, mutta töissä on erilliset pukeutumistilat ja mahdollisuus käydä suihkussa.
En usko, että 9 km suuntaansa on liian pitkä matka, mutta lähinnähän ongelmaksi tule, jos työmatkasi varrella on talvella huonosti ylläpidettyjä tieosuuksia. Itselläni 6 km työmatka, jossa yksi pitkä ylämäki töihin mentäessä, kesällä poljen sen 25 min, talvella pahimmillaan meni 50 min, juuri loskan takia. Vaikka pyörätie olikin aurattu, se kuitenkin meni niin läheltä autotietä, että kaikki loska roiskui autojen renkaista tuonne pyörätielle ja se oli ihan hirveä. Mutta ei koskaan aamulla käynyt edes mielessä ettenkö pyörällä olisi lähtenyt.
Mä kuljen huhtikuusta-lokakuuhun fillarilla 23 km suuntaansa. Vantaalta Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu kerran sanoi jotta alle 100 km matkat menee pyörällä tosta vaan.
Nämä jotka harrastaa maantiepyöräilyä ajelee tuollaisia lenkkejä. Monet ajaa 300 km päivässä, mutta silloin siinä menee kyllä koko päivä pyörän selässä. Antaa aika hyvin perspektiiviä tällaiseen kun joku miettii onko 9 km liian pitkä matka. Se riippuu tosi paljon siitä kuka on ajamassa. Pyöräillessä kunto kasvaa ja matkat pitenee tosi nopeasti jos sitä alkaa joka päivä tekemään. Vaikka alussa 9 km tuntuisi raskaalta niin kesän kun on sitä kulkenut niin ei tunnu enää missään.
Aloittajalle sanoisin, että kokeile pari viikkoa miltä se tuntuu. Hyvää ja terveellistä liikunta joka tapauksessa. Ei se ainakaan hukkaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo pyöräily sinänsä ole paha, mutta jos se yhdistetään vittumaiseen työpaikkaan ja huonoihin olosuhteisiin niin korpeaahan se. Siinä on aika iso ero pyöräillä hyvällä pyörällä johonkin hyväpalkkaiseen konsulttitoimistoon ysiksi töihin, käydä siinä vaikka työajalla suihkussa koska työnantaja haluaa kannustaa liikkumiseen jne. Vertaa tätä sitten johonkin haistapaskasiivoukseen missä sotket 05.30 kohti jotain teollisuuslaitosta ja pomolta saat korkeintaan vittuilut kun et pyörän kanssa pysty kuljettamaan mitään välineitä mukana.
Eli se vähän riippuu... eiköhän kaikki tuon matkan pysty polkemaan.
Ihana! Haistapaskasiivous - uusi suosikkisanani!
9km suuntaansa ei kyllä oikeasti ole paljoa! Täällä huonokuntoiset ruikuttaa. Vaihdat vaatteet työpaikalla, jos tuli esim. vastatuulen takia kunnon hiki, käväiset pikasuihkussa tainpeset kainalot. Olen pyöräillyt kilometrin pidempää työmatkaa jo 4 vuotta, ympäri vuoden. Minulla on painava 3-vaihteinen mummopyörä, nyt olen ajatellut kyllä päivittämistä sähköpyörään kun olisi varaa. Tärkeintä on oikeat varusteet, eli kunnon kypärä ja lamppu sekä sateenkestävät vaatteet. Talvella sitten kerrospukeutumista.
Mun kollega polkee työmatkaa 20km/SUUNTA, viikonloppuisinkin heittää huvilenkkiä sitten vielä. Hän ainakin jaksaa ihan hienosti töissäkin vielä. Komeet pakarat tulee myös kesän mittaan varmasti
Siis oletteko te tosissanne? Minä liikun lähes kaikki matkat pyörällä ja kilometrejä tulee viikossa vaihdellen 60-100. Enkä ole edes ajatellut laskea niitä liikunnaksi eli päivä jolloin "vain" pyöräilen (esim. eilen 20 km) on lepopäivä.