onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Näitten vastausten perusteella vähintään 75 prosenttiä työikäisistä kulkee työmatkat pyörällä ja kilometrejä on keskimäärin 20 ja tokihan se sutaistaan 30 minuuttiin, joten miksipä tuo 9 kilsaa tuntuisi missään :)
No meillä duunissa on niitä isopalkkaisia joilla on kilon painoiset kiiturit, sikakalliit. Kyllähän niillä lentää.
Vanha paksupyöräinen ruostunut mankeli on toki toista.
Ei tulis pieneen mieleenkään ilman mahdollisuutta, esim. sateella tai kun vaan laiskottaa, vaihtaa toiseen kulkuvälineeseen. Tosin olenkin mukavuudenhaluinen :D
9km on todellakin aivan liikaa jokapäiväiseen työmatkaan pyörällä. Itsellä oli välillä 5.5km työmatka, ja ajattelin että voisi olla kiva pyöräillä tuo sen 3kk mitä kesällä on hyvä sää. Viikon jälkeen siirryin takaisin autoilijaksi, sillä jo tuo 5.5km oli liikaa jokapäiväiseksi matkaksi. Milloin satoi vettä, milloin oli niin kova helle että oli ihan hikinen töissä. Ja työpäivän jälkeen ei voinut lähteä spontaanisti vaikka jonnekkin 10km päähän ostoksille peltomarkettiin suoraan kun ensin piti ajaa pyörällä sinne kotiin se 5.5km.
5.5km on mitätön matka vapaaehtoiseen huvipyöräilyyn, mutta tosi pitkä matka jos on oikeasti pakko mennä joka päivä vaikka kuinka väsyttäisi/vituttaisi/sataisi puukkoja tms.
Eri asia toki jos ei omistaisi autoa, mutta jos auton omistaa niin sama käyttää sitä.
vatsalihasjengiläinen1338 kirjoitti:
9km on todellakin aivan liikaa jokapäiväiseen työmatkaan pyörällä. Itsellä oli välillä 5.5km työmatka, ja ajattelin että voisi olla kiva pyöräillä tuo sen 3kk mitä kesällä on hyvä sää. Viikon jälkeen siirryin takaisin autoilijaksi, sillä jo tuo 5.5km oli liikaa jokapäiväiseksi matkaksi. Milloin satoi vettä, milloin oli niin kova helle että oli ihan hikinen töissä. Ja työpäivän jälkeen ei voinut lähteä spontaanisti vaikka jonnekkin 10km päähän ostoksille peltomarkettiin suoraan kun ensin piti ajaa pyörällä sinne kotiin se 5.5km.
5.5km on mitätön matka vapaaehtoiseen huvipyöräilyyn, mutta tosi pitkä matka jos on oikeasti pakko mennä joka päivä vaikka kuinka väsyttäisi/vituttaisi/sataisi puukkoja tms.
Eri asia toki jos ei omistaisi autoa, mutta jos auton omistaa niin sama käyttää sitä.
Miten se voi olla todellakin aivan liian pitkä matka kun tuhannet ihmiset kuitenkin ajaa pyörällä töihin tuollaisen matkan tai pidempiäkin? Tässäkin ketjussa on moni kertonut ajavansa tuollaista matkaa läpi vuoden.
Mulla on nykyään 5km suuntaansa. Pari vuotta sitte oli 10km, josta osa matkaa pyöräkärry ja lapsi perässä. Kyllä sen kulkee. Toki riippuu siitäki miten kuormittavaa työ on. Mutta kunnon ylläpitämiseen oon huomannu että työmatkapyöräily ei auta. Ympäri vuoden kulen eikä kunto oo mitenkään hyvä (vaikka vauhtiko ihan ok).
ei ole paha, pika suihku duunissa jos tarvii. Tuli jokunen vuosi sitten pyöräiltyä about tuollaista matkaa
Lilo kirjoitti:
Mulla on nykyään 5km suuntaansa. Pari vuotta sitte oli 10km, josta osa matkaa pyöräkärry ja lapsi perässä. Kyllä sen kulkee. Toki riippuu siitäki miten kuormittavaa työ on. Mutta kunnon ylläpitämiseen oon huomannu että työmatkapyöräily ei auta. Ympäri vuoden kulen eikä kunto oo mitenkään hyvä (vaikka vauhtiko ihan ok).
Niin ja mulla ois kyllä vaihtoehtona auto (en koskaan kule sillä töihin) ja bussiki kulkis aika kätevästi. Oon vaan kokenu pyörän kätevimmäksi kaupungissa (jostain syystä sillonki ku lasta piti kuskata hoitoon). Toki otin ilolla vastaan työmatkan lyhenemisen. 10km oli talvella aika raskas vääntää pyöräkärri ja lapsi perässä..
Kypärä päähän ja pyöräilyhousut jalkaan niin hyvin menee!
Itsellä suunta noin 35km ja pyörällä kesät talvet mennyt jo monta vuotta. Tänä keväänä ostin sähköpyörän huvikseni joka helpottaa ylämäkiä polkiessa.
Puoliso kulkee töihin ja lapsi yläasteelle kouluun polkien 10km matkan keväästä syksyyn.
Varmasti jaksat, ekat pari viikkoa voi tehdä pahaa, mutta onneksi olet tottunut pyöräilijä niin ei tarvitse aloittaa alusta sitä istumisen totuttelua. Se se pahin on...
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin pyöräilemään yhteensä 16km matkan puolen vuoden verran. 12h työvuoron jälkeen ei ollut herkkua polkea kotiin. Jouduin kuljettamaan työkamat (kengät, vaatteet, kypärä yms.) joka kerta töihin, koska työmaalla ei ollut säilytystiloja.
Kunto ei noussut, päin vastoin. Olin tuon jälkeen paljon heikommassa ja väsyneemmässä kunnossa kuin ennen. :(
Puolen vuorokauden fyysisesti raskas työpäivä ja siihen päälle pyörämatkat on varmasti ollut liian raskas rupeama, ja siksi kunto ei kasvanut, vaan väsymys iski lekalla päähän. En edes harkitsisi pyöräillä tuollaista työmatkaa, ellei itse työ olisi fyysisesti kevyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mä lähden pyöräilemään töihin klo 4.45 ja matka on 8km. Sopivan viileä ilma, ei juuri ketään vielä liikenteessä joten saa yksinään rauhassa polkea rusakot vaan seuranaan.
Pahimmat ylämäet on menomatkalla joten hiki tulee, mutta onneksi pääsee aina käymään suihkussa ensin ennen töiden alkua.
Kotimatka onkin sitten puolet rennompi ja nopeampi, kun on monta alamäkeä :)
Monelta sun työt alkaa?
Ilmeisesti kuvailet kesätyötä? Tuskin moni jaksaisi marraskuun räntäsateissa ja umpipimeässä nousta tuohon aikaan pyöräilemään yhtään minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo pyöräily sinänsä ole paha, mutta jos se yhdistetään vittumaiseen työpaikkaan ja huonoihin olosuhteisiin niin korpeaahan se. Siinä on aika iso ero pyöräillä hyvällä pyörällä johonkin hyväpalkkaiseen konsulttitoimistoon ysiksi töihin, käydä siinä vaikka työajalla suihkussa koska työnantaja haluaa kannustaa liikkumiseen jne. Vertaa tätä sitten johonkin haistapaskasiivoukseen missä sotket 05.30 kohti jotain teollisuuslaitosta ja pomolta saat korkeintaan vittuilut kun et pyörän kanssa pysty kuljettamaan mitään välineitä mukana.
Eli se vähän riippuu... eiköhän kaikki tuon matkan pysty polkemaan.
Tää on ihan huippu kommentti ja täysin totta!
Vierailija kirjoitti:
Joponvihaajalle: ostin jopon kesällä 2001, kun ne palasi tuotantoon. Syy: halusin konstailemattoman perusfillarin, jota ei tarvi hulkuna huoltaa vaihteiden tms vuoksi ja joka rehellisesti toimii. Se on palvellut minua todella hyvin ja palvelee vastakin. Joku trendiväline siitä tuli vasta vuosia myöhemmin. Sillä ei ehkö jaksa kymmeniä kilometrejä eikä pääse mitään speedokuskien nopeutta, mutta kumpaakaan en tarvitse. Ihmisillä on kumman paljon ennakkoluuloja maapallon yksinkertaisinta, laadukasta kotimaista (ainakin silloin valmistettiin suomessa)polkupyörää kohtaan. Vaikea tajuta polkupyörästä provosoitumista.
Sitten toinen kritiikki tätä ketjua kohtaan: mua ärsyttää ja myös huvittaa tuohtuneet haukut jonkun vieraan ihmisen jaksamisesta ja kunnosta. Mitä järkeä tuollaisessa kirjoittelussa on? Mistä hitosta tiedätte esimerkiksi kirjoittajien terveyshistorian, jospa vaikka polvivammaa, niveltulehduksia, vakavasta sairaudesta tai leikkauksesta toipumista, päänsärkyä tms. Kaikki me palaudumme hieman eri lailla fyysisestä rasituksesta. Ei ole pienintä tarvetta ilkeillä jollekin hänen kunnostaan ja toimia asiantuntijana jonkun sellaisen ihmisne kehosta, jota ei ole koskaan edes NÄHNYT vaikka ei edes se näkeminen kerro vieraalle lopulta paljoakaan.
Jos ihan ystävällisin oletuksin yritettäis täällä? Jos ei ole asiallista kommentoitavaa, miksi kuluttaa aikaansa ilkeilemällä täällä? Se on säälittävää.
Onhan se Jopo ihan paska kaikkeen muuhun kuin johonkin muutaman sadan metrin matkoihin... Ampuisin itteni jos pitäs jollakin jopolla polkea joka päivä työmatkoja.
no ei ole! Lyhyemmänhän kävelisi.
Vierailija kirjoitti:
Maasto on melko tasaista, oman kodin lähellä on ensin työpaikalle päin pitkä alamäki, ja takaisin tullessa sitten tietysti sama mäki ylöspäin. Näin päin on tietysti hyvä, koska sitten kunnon hien saa pintaan vasta paluumatkalla.
Onko kukaan hommannut sähköpyörää tuollaiselle matkalle? Tuossa työmatkassa itseäni houkuttaisi se kunnon pysyminen yllä hyötyliikunnalla, joten veisikö sähköpyörä sitten tämän edun mennessään? Mutta juuri se vastatuuli taas ajatuksena kauhistuttaa, 9 km kunnon vastatuulessa on kuitenkin aika pitkä matka.
AP
Olet aikas pihalla, Sähköpyörä on ratkaisu, saat itse valita minkä verran kuntoilet pyöräillessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joponvihaajalle: ostin jopon kesällä 2001, kun ne palasi tuotantoon. Syy: halusin konstailemattoman perusfillarin, jota ei tarvi hulkuna huoltaa vaihteiden tms vuoksi ja joka rehellisesti toimii. Se on palvellut minua todella hyvin ja palvelee vastakin. Joku trendiväline siitä tuli vasta vuosia myöhemmin. Sillä ei ehkö jaksa kymmeniä kilometrejä eikä pääse mitään speedokuskien nopeutta, mutta kumpaakaan en tarvitse. Ihmisillä on kumman paljon ennakkoluuloja maapallon yksinkertaisinta, laadukasta kotimaista (ainakin silloin valmistettiin suomessa)polkupyörää kohtaan. Vaikea tajuta polkupyörästä provosoitumista.
Sitten toinen kritiikki tätä ketjua kohtaan: mua ärsyttää ja myös huvittaa tuohtuneet haukut jonkun vieraan ihmisen jaksamisesta ja kunnosta. Mitä järkeä tuollaisessa kirjoittelussa on? Mistä hitosta tiedätte esimerkiksi kirjoittajien terveyshistorian, jospa vaikka polvivammaa, niveltulehduksia, vakavasta sairaudesta tai leikkauksesta toipumista, päänsärkyä tms. Kaikki me palaudumme hieman eri lailla fyysisestä rasituksesta. Ei ole pienintä tarvetta ilkeillä jollekin hänen kunnostaan ja toimia asiantuntijana jonkun sellaisen ihmisne kehosta, jota ei ole koskaan edes NÄHNYT vaikka ei edes se näkeminen kerro vieraalle lopulta paljoakaan.
Jos ihan ystävällisin oletuksin yritettäis täällä? Jos ei ole asiallista kommentoitavaa, miksi kuluttaa aikaansa ilkeilemällä täällä? Se on säälittävää.
Onhan se Jopo ihan paska kaikkeen muuhun kuin johonkin muutaman sadan metrin matkoihin... Ampuisin itteni jos pitäs jollakin jopolla polkea joka päivä työmatkoja.
Jopo on tuplahintainen, erittäin raskas ja pienikiekkoisena erittäin epävakaa ja jopa vaarallinen ajettava.
Tuo ampuminen voisi olla minunkin ratkaisuni ;-)
Mulla on keski-ikäisiä työkavereita, naisia, jotka pyöilevät töihin läpi talven tuon matkan. Suihku pitäisi olla töissä ja vaatteenvaihtomahdollisuus. Talven säät vaikuttavat paljon. Jos kaatosateita tai -20 pitkään, vaikeaa on. Pk-seudulla paikallisjuniin saa ottaa pyörän, joten on paljon ihmusiä, jotka käyttävät junaa osan matkasta.
Säällä kun säällä tuollainen 9 km peruskauraa. Toimistohommissa työpaikalla oltava sosiaalitilat tai jos työ fyysistä työtä niin hien haju haittaa.
Vierailija kirjoitti:
onko tää vitsi? 9km pyörällä ei ole mitään!!
Muuten varmaan ei, mutta mietippä että 2 kertaa päivässä, joka päivä, säällä kuin säällä, kesät talvet ja ehkä vielä monta vuotta. Plus siihen vielä se työ joka saattaa olla raskasta.
Oon polkenut juuri tuota matkaa, ei kestä puolta tuntia.
Helteellä, siis yli 26 astetta kilometrien ylämäet on liian rankkoja vaikka ovat loivia.
Paljon vettä mukaan.