onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin noin 11 km:n työmatkan päässä niin pyöräilin kesäisin töihin. Matkaan meni noin 35-40 minuuttia, muutamia ylä- ja alamäkiä.
Kunto minulla on ihan hyvä, mutta vaikka mielestäni en pyöräillyt mitenkään liian nopeasti niin aina kun pyörästä nousi ja meni sisälle työpaikalle niin tuli kamalan kuuma. Se oli ainoa huonompi puoli.
Onko muilla samanlaista, siis teillä ketkä olette pyöräilleet vaikka vuosia töihin?
Minulle tulee aina liikkumisen aikana ja jälkeen kuuma ja hiki. Pakko käydä suihkussa, jos pyöräilymatkaa on yli 10 km.
Lisää vielä, että olen hyväkuntoinen ja harrastan monia eri liikuntalajeja.
Alkuun oli itselle 10km todella raskas, mutta helpottui ajan myötä kun kunto kasvoi. Sähköpyörää mietin, ja skootteria, mutta sain siirron ennen kuin tuli ajankohtaiseksi. Hyvänä päivänä oli tosi kiva polkea töihin ja takaisin, huonona päivänä olisin mieluummin vaikka kävellyt.
Minä poljin 15:n kilometrin työmatkan, kylläkin vain hyvällä säällä. Vajaa tunti meni ja nautin matkasta.
Hyvää liikuntaa! Oli kolmivaihteinen fillari. Nyt sähköpyörä jolla tosi mukava ajella!
Kivaa on jos ei oo pakko. Mutta jos on ainoa vaihtoehto, alkaa ahdistaa.
Itse en jättäytyisi tuollaisella pyörän varaan, kun siinä on säiden armoilla. On kovia pakkasia, lunta, sateita ja kovaa tuulta. Suihkussakin pitäisi käydä aina työmatkan jälkeen. Muutenkin sen verran pitkä matka ettei ole kiva polkea 2 kertaa joka päivä jollei ole himokuntoilija.
Poljen pyörällä töihin vähäsen yli 7km, elikä edestakaisin n.14km/päivä. Voin kertoa, että kunto kasvaa! Talvisin on pyörässä nastat välillä on liukasta tai ei ole aurattu lumikinoksista teitä. Hiekoitus saattaa puuttua. Työmatkapyöräily on kellon kanssa kirimistä ihan erilaista kuin vapaa ajan pyöräileminen. Olen josku kaatuillut pyörällä ja autokin on törmännyt päin liikennevaloissa. Olen melkein 50.v ja olen pyöräillyt jo vuosia. Olen kuitenkin pysynyt terveenä, vaikka työnikin on raskasta. Tulet huomaamaan liikenteessä miten toiset ihmiset eivät kunnioita pyöräilijöitä, mutta on myös hyviäkin tyyppejä! Työmatkapyöräilijöille saisi työnantaja antaa rahana tsemppi lisän!
Mä lähden pyöräilemään töihin klo 4.45 ja matka on 8km. Sopivan viileä ilma, ei juuri ketään vielä liikenteessä joten saa yksinään rauhassa polkea rusakot vaan seuranaan.
Pahimmat ylämäet on menomatkalla joten hiki tulee, mutta onneksi pääsee aina käymään suihkussa ensin ennen töiden alkua.
Kotimatka onkin sitten puolet rennompi ja nopeampi, kun on monta alamäkeä :)
Vierailija kirjoitti:
onko tää vitsi? 9km pyörällä ei ole mitään!!
18km joka työpäivä rankkasateessa tai 25 asteen pakkasessa ei ole vitsi.
Hyvällä säällä toki pelkkä nautinto.
Se riippuu siitä, millainen kunto sinulla on. Jos olet huonossa kunnossa, niin kilometrinkin matka voi olla uuvuttava. Toiseksi se riippuu siitä, millainen pyörä sinulla on. Onko se kevyt ajettava vai raskas? Onko vaihteita vai ei? Onko ajoasento säädetty optimaaliseksi. Kolmanneksi se riippuu siitä, millainen reitti on. Onko ajettava vilkkaan tien piennarta vai onko pyörätie? Onko tasamaata vai mäkistä? Testaile kesälomalla, miltä tuntuisi ajaa tuo reitti ja kauanko siihen kuluisi aikaa. Tee vasta sitten päätös työpaikan vaihdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin noin 11 km:n työmatkan päässä niin pyöräilin kesäisin töihin. Matkaan meni noin 35-40 minuuttia, muutamia ylä- ja alamäkiä.
Kunto minulla on ihan hyvä, mutta vaikka mielestäni en pyöräillyt mitenkään liian nopeasti niin aina kun pyörästä nousi ja meni sisälle työpaikalle niin tuli kamalan kuuma. Se oli ainoa huonompi puoli.
Onko muilla samanlaista, siis teillä ketkä olette pyöräilleet vaikka vuosia töihin?
Minulle tulee aina liikkumisen aikana ja jälkeen kuuma ja hiki. Pakko käydä suihkussa, jos pyöräilymatkaa on yli 10 km.
Ei se matka tapa, vaan se vauhti. 13km menee joka päivä ilman hikoilua.
Matka ei ratkaise, mutta sillä on paljon vaikutusta, onko tiellä muuta liikennettä, paljon risteyksiä (eli pysähdyksiä) ym., mäkisyys, tien laatu, onko pyörätie vai pitääkö ajaa autojen seassa. Eli voi olla pitkä, mutta ei mitenkään välttämättä ole.
Ihan sopiva matka. Itse ajoin kesäaikaan tai huhtikuu-lokakuu töihin n 10km sivu. En ole mikään urheiluinto vaan ihan tavallinen vähän ylipainoinen. Tosin isoja mäkiä ei ollut.
Joskus nuorena ja nättinä ajoin pyörällä puolisen vuotta kesäaikaan 7-10 km työmatkaa pyörällä. Siinähän se meni, kun oli fyysinen työ eikä tarvinnut kikkailla mitään suihkuja ja vaatteiden vaihtoa ennen töitä. Talvella tai siisteihin sisätöihin mennessä en kyllä viitsisi, ainakaan enää.
Itsellä kohtuuhyvä kunto, eli ei super-mutta ei rapakunto ja fillaroin keppeesti tuon työmatkan, jopa pidemmän, vanhalla fillarilla 3-vaihteella. käyn jopa kaupassa työmatkoilla sillä. Toki olisi hyvä näin lämpimillä päivillä, jos vois ottaa pikaisen suihkun työpaikalla. Kannattaa kokeilla, mutta en pidä edes minään "tappomeininkinä".
Minulla matkaa 14 km per suunta ja kestää polkea 45-50min vaikka ylipainoa on. Pk-seudulla poljen. 2-3 krt viikossa on mulle hyvä ja kesäaikaan. Talvella kuljen julkisilla. Suihku on mulle ehdoton ja olisi 9km matkalla myös (myös hoikempana hikoilin helposti).
Olen haaveillut max. 10 km matkasta, silloin polkisin varmasti joka päivä. Mutta tosiaan en talvella.
Yks tuttu kerran sanoi jotta alle 100 km matkat menee pyörällä tosta vaan.
Sähköavusteisella ok. Silti tulee niitä aamuja kun vituttaa lähteä loskaan, lumeen ja sateeseen.
Ja jos pitää viedä lapsi hoitoon puoleen väliin niin ei onnistu. Ei mahdu mukaan lapsi, lapsen hoitoreppu ja oma reppu. Hoidossa tai työpaikalla ei voi säilyttää peräkärryä, jiten se ei ole ratkaisu.
Muutettiin lähemmäs, nyt mun työmatka on 1 km ja vien lapsen kävellen hoitoon.
Itselläni työmatkaa 15,7 km / suunta, mutta en aja talvella enkä liukkaalla. Pakkanen ei haittaa, jos keli on kuiva eikä ole liukasta. Aiotko siis pyöräillä läpi vuoden?
Aloitin ihan rapakuntoisena ajaa 1-vaihteisella Jopolla 11-12 km:n työmatkaa. Ei tuntunut pahalta edes alussa, mutta myöhemmin kun päivitin fillarin parempaan, tuli matkasta ihan lastenleikkiä.