Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?

Vierailija
27.06.2018 |

Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?

Kommentit (368)

Vierailija
41/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian pitkä. Tosin aikaa myöten se voi alkaa tympäisemään, etenkin talvella.

Vierailija
42/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pyöräreitti miten liikenteen seassa vai onko matkalla parit hassut liikennevalot? Jos joutuu koko ajan pysähtelemään milloin mistäkin syystä niin se puolen tunnin ajo venyy helposti tunniksi.

Vauhtina 9 km/h keskinopeus on jo todella hidasta pyöräilyä. Tavalliselle sunnuntaipyöräilijälle 20 km/h keskinopeus on ihan tavanomainen. Harrastelijat ajelee 30 km/h vauhtia satoja kilometrejä päivässä.

Aha, okei, no mä olen sitten varmaan todella mummovauhtinen, koska en pyöräile 20 km tuntiin tai 10 km puoleen tuntiin. Ajan mäkistä maastoa töihin ja mulla menee 25 min, vaikka matkaa ei ole kuin joku 6,5 km.

Mä ajaisin sen 9 km työmatkan varmaan 40-50 minuuttiin, riippuen maastosta. Jos on paljon ylämäkiä, kokonaisvauhti hidastuu merkittävästi. Samoin liikennevalot hidastavat matkantekoa.

En luultavasti jaksaisi ajella 9 km työmatkaa suuntaansa jatkuvasti, koska myös sää vaikuttaa. Lisäksi saan jalat tukkoon, jos joka päivä poljen. Tuossa matkassa ehtii tulla hiki, joten työmatkaan tulisi varata aikaa suihkussa käymiseen, ja työpaikalla pitäisi olla suihku.

Sellaiselle, joka pyöräilee muutenkin päivittäin, tuo matka saattaisi olla ihan piece of cake.

Siinähän se kunto nousee. Muutaman kuukauden kun on polkenut niin se ei tunnu yhtään missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin vuosia 2×15km. Maanantaista keskiviikkoon meni hyvin, torstaina alkoi jo jaloissa painaa. Ajoin kyllä aika kovaa.

Vierailija
44/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin pyöräilemään yhteensä 16km matkan puolen vuoden verran. 12h työvuoron jälkeen ei ollut herkkua polkea kotiin. Jouduin kuljettamaan työkamat (kengät, vaatteet, kypärä yms.) joka kerta töihin, koska työmaalla ei ollut säilytystiloja.

Kunto ei noussut, päin vastoin. Olin tuon jälkeen paljon heikommassa ja väsyneemmässä kunnossa kuin ennen. :(

Vierailija
45/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkani on tällä hetkellä 10 km/suunta. Olen ajanut sitä 8 vuotta. Ympäri vuoden, myös talvella, vastatuulessa, vesisateessa. Olen tottunut matkaan ja pidän siitä, koska

- työpaikalla on hyvä pukuhuone, jossa voi vaihtaa vaatteet / käydä suihkussa tarvittaessa

- minulla on oikeat varusteet jokaiseen keliin vesisateesta -30 pakkaseen

- minulla on 2 pyörää - cyclocross sulan maan keleille, fatbike nastarenkailla talvikeleille (ennen fatbikeä oli maastopyörä nastarenkailla)

- minulla on liukuva työaika, joten ei haittaa, jos esim. auraamattoman kevyen liikenteen väylän takia matkaaminen onkin hitaampaa

Mäkinen reitti, pahimmat ylämäet on onneksi kotimatkan suuntaan. Julkisilla en pääse töihin. Joskus laskin, että kuinka paljon säästän vuodessa pyöräilemällä vrt autoon. Oli aika huikea summa.

Vierailija
46/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän varustelu- ja kuntokysymys. Jos on reipas ulkoilmaihminen niin hyvällä vaatetuksella ja nastarenkaillahan tuosta selviää. Toki siellä työpaikalla pitää sitten olla suihku ja pukuhuone.

Sitten vähän vaikuttaa se työkin. Jos itse työ on fyysistä, niin voi käydä vähän rankaksi tuollainen pakkoliikunta ennen työpäivää ja työpäivän jälkeen. Jos itse työ on kevyttä toimistotyötä, niin tuolla työmatkaliikunta voi tulla ihan tarpeeseen.

Tuollainen 2,5 km työmatka olisi kyllä ihan mahtava. Ihan helpolla en vaihtaisi 9 km työmatkaan, pitäisi olla reilusti isompi palkka ja mielenkiintoinen työ. Mutta kannattaa miettiä omalta kohdalta mikä on itselle tärkeää. 

Vierailija
47/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesisateessa, tuulessa ja kylmassa kelissa on. Aurinkoisessa ok kelissa ihan passeli matka.

Vierailija
48/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku oikeasti sitä mieltä että 9 kilometriä pyörällä voi olla liikaa?

No minusta voi olla. Asun Oulun korkeudella, maalla. Pakkasta voi siis olla pitkään ja hurjasti, lunta on eikä pyöräteitä ( joita minullakaan ei osan matkasta edes ole) hoideta ja aurata hyvin. Hyvä jos ei ole tiet kokonaan ummessa siihen aikaan kun työssäkäyvät joutuvat kulkemaan.

Ja facesta olen lukenut valituksia kuinka pyöräteitä ei siivota keväälläkään ( ilmeisesti kesäkuun puolelle menee) sorasta ja hiekasta ja pyöräily on vaikeaa.

Sähköavusteisella pyörällä ajelee Oulussa ihan näppärästi pienimmälläkin avustuksella.

Ei haittaa vastatuuli. Ja pakkokos kovilla pakkasilla on pyöräillä. Niitä kovia pakkaspäiviä ei kovin montaa talvessa ole, tietty mikä on kellekin kova pakkanen. Oulussa on kohtuullinen pyörätieverkko, auraamisen ollessa vaihtelevaa riippuen liikkuuko pääreittejä vai osuuko matkan varrelle alimman aurausluokan väyliä.

Reilulla määrällä nastoja varustetut renkaat eteen ja taakse sekä napadynamo (tai sitten se sähköavusteisen valo) niin hyvin menee. Jälleen voi jättää muutaman pääkallokelipäivän väliin jos nastoilla epäilyttää.

Ja jos hiekka/sora haittaa päällystetyllä tiellä niin ei paljoa kannata faceen perustuvia kommentteja tänne heitellä. : )

Vierailija
49/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, etenkin jos hyvät pyörätiet.

Itse poljen ympäri vuoden reilut 20km päivässä p*skalla pyörällä. Aloitin tämän elämäntavan vuonna 1993.

Hyppään aamuisin onnikkaan vain jos pakkasta on selvästi yli kymmenen astetta tai pyörätiet auraamatta.

Vierailija
50/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaipyöräilyksi ihan Ok mutta säännöllisesti 5 pvää viikossa olis mulle kauhistus.

Olen hyvässä kunnossa, juoksen ja käyn salilla mut silti 9 km työmatkaan käytettynä olis mulle liikaa. Ihan liikaa. Ainakin, jos se on pakko, ilman valinnan mahdollisuutta. 5 km menisi ja olisi sekä ajallisesti että matkallisesti ok. 9 ei.

Vierailija
51/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon pyöräilee. Itse pyöräilin 11km suuntaansa siten, että päivinä jolloin ei huvittanut/kelit oli huonot, ajoin autolla. Eli pitäisi olla takaovi huonoille päiville.

Vierailija
52/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 10km per suunta ja kyllä sen jaksaa. Aluksi ottaa loppuviikosta koville. Toki ideaalinen olisi joku 4-7km mutta minkäs teet. Tuohon matkaan mulla menee jaksamisesta ja säästä riippuen 30-40min.

Ei ole mahdoton!

Vierailija
53/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuon pystyy jos olet hyväkuntoinen. Oma kohta eläkkeellee jäävä isäni pyöräilee samanpituisen työmatkan jokapäivä.

Vierailija
54/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo mainittu ja itsestäänselvyyskin on, että rauhallisesti ajamalla ei rasitu, mutta on kyllä helpommin sanottu kuin tehty, että malttaa vastatuulessa puuduttaa pehvaansa tuplaten kauemman ajan kuin normaalisti.

Joitain sähköpyöriä pystyy ajamaan kokonaan itse polkematta, kaasuvivun avulla. Tämmöinen ominaisuus on tyypillisesti halvemman hintaluokan pyörissä. Semmoista käyttöä varten täytyy pyörä vakuuttaa. Vakuutuksen hinta vuodessa on n. 80€. Voi välillä vaikka seisaaltaan takamusta lepuuttaen rullailla moottorin voimalla.

Vierailija
55/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

cannondale kirjoitti:

Yleensä näihin vastaa ne jotka käy kerran pari kesällä  hyvällä kelilla ajelemassa 25kilsaa muutamassa tunnissa.

Todellisessa elämässä tuo on jo aika pitkä matka, ainakin Oulun seudulla, on räntää ja lunta + vaatteet joutuu joskus vaihtamaan.  Ja oletko hyvä nukkuja? Väsyneenä ärsyttävä ajella joka ikinen aamu.

Minullakin eräs kaveri sanoi että kyllä hänkin jaksaa pyöräillä,  ei jaksanut ekan päivän jälkeen kun pitikin herätä aikaisin yms. Ja kyseessä oli 4km matka.

Öh.. mulla työmatka 14km, pyöräilen sen rauhallisesti n. 45min ja matkalla on 17 liikennevalot.

Aiemmin oli 8 km ja siihen ei puolta tuntia kauemmin saanut menemään. Ihan ok työmatka pyöräillen tuo 9km on. Vaikuttaa että monet ihmiset on aika huonossa kunnossa jos tuo tuntuu liian pitkältä.

Vierailija
56/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin noin 11 km:n työmatkan päässä niin pyöräilin kesäisin töihin.  Matkaan meni noin 35-40 minuuttia, muutamia ylä- ja alamäkiä.

Kunto minulla on ihan hyvä, mutta vaikka mielestäni en pyöräillyt mitenkään liian nopeasti niin aina kun pyörästä nousi ja meni sisälle työpaikalle niin tuli kamalan kuuma.  Se oli ainoa huonompi puoli.

Onko muilla samanlaista,  siis teillä ketkä olette pyöräilleet vaikka vuosia töihin?

Vierailija
57/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku oikeasti sitä mieltä että 9 kilometriä pyörällä voi olla liikaa?

No minusta voi olla. Asun Oulun korkeudella, maalla. Pakkasta voi siis olla pitkään ja hurjasti, lunta on eikä pyöräteitä ( joita minullakaan ei osan matkasta edes ole) hoideta ja aurata hyvin. Hyvä jos ei ole tiet kokonaan ummessa siihen aikaan kun työssäkäyvät joutuvat kulkemaan.

Ja facesta olen lukenut valituksia kuinka pyöräteitä ei siivota keväälläkään ( ilmeisesti kesäkuun puolelle menee) sorasta ja hiekasta ja pyöräily on vaikeaa.

Sähköavusteisella pyörällä ajelee Oulussa ihan näppärästi pienimmälläkin avustuksella.

Ei haittaa vastatuuli. Ja pakkokos kovilla pakkasilla on pyöräillä. Niitä kovia pakkaspäiviä ei kovin montaa talvessa ole, tietty mikä on kellekin kova pakkanen. Oulussa on kohtuullinen pyörätieverkko, auraamisen ollessa vaihtelevaa riippuen liikkuuko pääreittejä vai osuuko matkan varrelle alimman aurausluokan väyliä.

Reilulla määrällä nastoja varustetut renkaat eteen ja taakse sekä napadynamo (tai sitten se sähköavusteisen valo) niin hyvin menee. Jälleen voi jättää muutaman pääkallokelipäivän väliin jos nastoilla epäilyttää.

Ja jos hiekka/sora haittaa päällystetyllä tiellä niin ei paljoa kannata faceen perustuvia kommentteja tänne heitellä. : )

Niin asun maalla, en Oulussa. Minulla on osa matkasta keskustaan soratietä, joten olen vähän ihmetellyt noita muiden paikkakuntalaisten valituksia siitä ettei pyöräteitä siivota kuin joskus kesäkuussa. Mutta olen pähkäillyt että jos kerran niin sanovat että se sora siinä päällystetyn pyörätien päällä on todella ikävää, niin kai se sitten on.

Ja meillä ei kulje bussit, joten en oikein tiedä kuinka autoton jättää huonot kelit väliin.

Aloittajakaan ei kertonut aloituksessa oni mahdollista päästä bussilla.

Minä vastasin siihen että voiko tuo matka olla pyörällä liikaa, minusta se voi joissain tilanteissa olla sitä.

Vierailija
58/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että saa sitten tarpeeksi energiaa ruuasta. Oon joskus pyöräillyt pitkää matkaa töihin ja takasin -ja aina viime tingassa tapani mukaan lähtenyt matkaan ja täysillä joutunut fillaroimaan. Vaihtovaatteet ja enemmän ruokaa, niin hyvä tulee.

Vierailija
59/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi vai läski ap?

Kukaan ei voi tähän oikein muuta ku vittuilla koska ei kukaan tiedä että mitä sää jaksat.

Jos et jaksa noin 25-30minuuttia pyöräillä eli 9km matkaa niin mene lääkäriin.

Vierailija
60/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10km menee ihan ok. Minulla on 15 km työmatka ja se on oikein kiva näin kesällä poutasäällä. Talvella ja sadesäällä menen mielummin autolla sekä silloin, kun pitää käydä kaupassa jättiostoksilla. Aikoinaan pyöräilin 5 km työmatkan ympärivuotisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi