onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman liioittelua: suosittelen ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn sähköavusteista läskipyörää. Keskinopeus maantieajossa kuskista riippumatta kelissä kuin kelissä 25km/h. Lumimyräkkäyön jälkeen, kun autot hädin tuskin pääsevät mihinkään, läskipyörällä ajo muuttuu vaan entistä hauskemmaksi, eikä tarvitse pelätä henkensä edestä.
Vähän kyllä vaatii tee-itse-taitoja, että saa viritettyä läskipyörästä työmatkakulkineen. Lokasuojien ja tarakoiden saatavuus ja sopivuus on aika heikkoa, koska nämä ovat suunniteltu ensisijaisesti maastoajoon.
Pilaat hyvän alustuksen tuolla keskinopeusvaleella. Olen hyväkuntoinen sähköpyöräilijä, ohitan kymmenkertaisesti sen mitä minut ohitetaan. Lahjomaton keskinopeusmittari kertoo totuudeksi tältä kesältä (1000 km) 15km/t. Läskin ongelma on raskaskulkuisuus, eli akullisella ei kauas ajeta, ja akutta vielä vähemmän. OK jos akku riittää päiän matkaihin.
Onko sulla 250w vai 1000w eli siis 1kw moottori? Useimmissa sähköpyörissä lienee tuo 250w moottori. Kuitenkin sen kilowattisenkin saa moottoriksi lain mukaan laittaa, mutta silloin pyörään pitää ottaa liikennevakuutus. Muutenhan vaatimukset ovat samat kuin 250w sähköpyörälläkin. Eli ei saa kulkea avustettuna 25 km/h kovempaa vaikka moottoriteho olisikin 1000w.
Mietin vain, että kilowattisesta voisi saada paljon enemmän potkua raskaaseen maastoon ja siten nostaa keskinopeutta tuosta 15km/h ylöspäin.
Aika harvassa on Etelä-Suomen mäet, joita ei pääse 250 wattisellakin 25km/h nopeutta ylös. 1000 wattisen parempi kiihtyvyys parantaa keskinopeutta taajama-ajossa.
(Vastasin, vaikkei minulta kysytty)
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa on Etelä-Suomen mäet, joita ei pääse 250 wattisellakin 25km/h nopeutta ylös. 1000 wattisen parempi kiihtyvyys parantaa keskinopeutta taajama-ajossa.
(Vastasin, vaikkei minulta kysytty)
Ihan tuubaa. Tottakai hirmupolkija pääsee. Mutta vain hirmupolkija. Olen itse ainakin kymmenellä kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Varmaan itse tiedät jaksatko polkea tuon 9km? =D
250w on aika kova teho pyörittämiseen. Joskus testannut kuntosalilla 250-300w pyöritystä ja hapoillehan se vetää samantien... Että jos tuon tehon saisi auttamaan polkemisessa niin huhhuh. Kyllä työmatkat menisivat lentäen.
Helsinki Malmi-Helsinki Vantaa on juuri tuo 9km, mutta lentäen ei mitään järkeä! Lentoaikaa ei tule kuin muutama minuutti, rullausaikaa lähes saman verran!
Ennemmin vaikka taksi jos ei jaksa polkea.
Mä pyöräilen arkisin töihin sellasen 15 km suuntaansa. Voittaa autossa istumisen koska vaan. Paitsi talvella, silloin lämmitetty penkki vie voiton.
Helsingin lähiöstä Kaivopuistoon, 26 tuumaisella maastopyörällä, isoin eturatas 42 hampainen, 24 vaihdetta. Ajoin putkelta suuren osan matkasta. Semi-isot nappulat kumeissa.
Tasan 11 kilometria, liikennesääntöjä noudattaen, pyöräteitä pitkin = 23 minuuttia.
Sellaista se on, pulskat pojut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Vastasin, vaikkei minulta kysytty)Ihan tuubaa. Tottakai hirmupolkija pääsee. Mutta vain hirmupolkija. Olen itse ainakin kymmenellä kokeillut.
Tarkoitin kestopäällystetiestöjen mäkiä, en laskettelurinteitä ja metsäpolkujen mäkiä.
-pano-mies- kirjoitti:
Helsingin lähiöstä Kaivopuistoon, 26 tuumaisella maastopyörällä, isoin eturatas 42 hampainen, 24 vaihdetta. Ajoin putkelta suuren osan matkasta. Semi-isot nappulat kumeissa.
Tasan 11 kilometria, liikennesääntöjä noudattaen, pyöräteitä pitkin = 23 minuuttia.
Sellaista se on, pulskat pojut.
Juupa juu. Kaljat vähenee jääkaapissa ja jutut vaan paisuu. Oliko vielä tussut kumit loskaa tiellä?
Vierailija kirjoitti:
[
Juupa juu. Kaljat vähenee jääkaapissa ja jutut vaan paisuu. Oliko vielä tussut kumit loskaa tiellä?
Kaljaa en juo ja kesällä ajoin. Toki tästä on useampi vuosi aikaa.
Se oli sitä aikaa kun ajoin samalla jäykkäperäisella pyörällä 80 km lenkin niin, että ajoin ensin 20 kilometria normaalisti. Tämän jälkeen ajoin loput 60 kilometria niin etten istunut satulaan koko aikana ollenkaan.
Siis putkelta ajoin 60 kilsaa ja esim. liikennevaloissa tasapainoilin, enkä laskenut jalkoja maahan polkimilta kertaakaan. Shimanon perus-spedut ja street-henkiset pyöräilykengät, joiden pohjat eivät ole täysin jäykät.
Lyhytiskuisella täysjoustolla taas ajoin sitten yhtenä syysiltana läpällä Helsingistä Porvooseen ja takaisin, karvan yli 100 kilometria. Neljä tuntia ja kymmenen minuuttia.
Kymmenen minuuttia oli tankkaustauko Porvoossa, melkein tasan puolivälissä. Täpärin etu -ja takaiskunvaimennin olivat koko ajan normaalisti auki, pyörä siis keinui jonkin verran. 26 tuumaiset kiekot, kohtuullisen slickseillä Hutchinsonin Pythoneilla.
Vierailija kirjoitti:
250w on aika kova teho pyörittämiseen. Joskus testannut kuntosalilla 250-300w pyöritystä ja hapoillehan se vetää samantien... Että jos tuon tehon saisi auttamaan polkemisessa niin huhhuh. Kyllä työmatkat menisivat lentäen.
Tiedoksesi, että avustuksen ollessa päällä on maksiminopeus rajoitettu 25 km/h. Sähköpyörään saa ottaa myös maksimissaan 1000w moottorin ja sellainen sähköpyörä voi kulkea jopa kokonaan polkemattakin. Mutta tuolloinkaan huippunopeus ei saa olla avustuksella tai moottorivoimalla kovempi kuin 25 km/h. Jos moottoriteho on enemmän kuin 250w niin silloin pitää ottaa myös liikennevakuutus, mutta muuten ehdot pysyvät samana. Eli ei tarvita ajokorttia, ei rekisteröintiä ja saa ajaa pyöräteillä.
Voi sähköpyörällä toki nopeamminkin ajaa, kuin 25 km/h mutta sen pitää olla silloin 100% lihasvoimalla, avustuksen tai moottorivoiman ollessa kokonaan pois päältä.
Sitten on toki olemassa myös ns. nopeat sähköpyörät, eli sellaiset, jotka avustavat enemmän kuin 25 km/h tai moottoriteho on yli 1000w. Mutta ne on sitten jo mopoja tai moottoripyöriä ja ne vaatii sitten jo rekisteröinnin ja asianmukaiset ajo-oikeudet ajamiseen ja vakuutukset myös.
Itselläni työmatka yhteen suuntaan 8,8 km. Fillari on vanha naistenpyörä, 7 vaihetta, aika raskas polkea, mutta ihan hyvin taittuu matka. Bonuksena hyvä kunto ja alhainen rasvaprosentti. Kun tuohon tulee päälle vielä vähän kauppareissuja ja muuta vapaa-ajan liikennettä niin 100 km fillarointia täyttyy viikossa ihan itsestään. Suosittelen!
Itse en jaksaisi joka päivä pyöräillä 9 km töihin. Jaksaisin, jos työni olisi luonteeltaan kevyttä toimistotyötä. Olen kuitenkin kaiket päivät ulkona ja työ on fyysisesti kuormittavaa, askelia tulee helposti 15 000 päivässä. Lisäksi töitä on myös viikonloppuisin. Minulla on myös mukava liikuntaharrastus 1-2 krt viikko. Yhtenä kesänä yritin polkea 8 km töihin, mutta olin fyysisesti aivan uupunut tämän jälkeen ja en jaksanut paljon mitään töiden jälkeen. Parempi siis välillä levätä ja kulkea autolla/bussilla töihin. Ikääkin on jo lähemmäs 50.
Jos työ on pitkälti istumatyötä niin 9km työmatka on vain hyvä. Mutta jos työ on fyysistä niin itse en jaksaisi työn jälkeen ja matkojen jälkeen enää treenata harrastuksissani, niin silloin itselle olisi liian pitkä. Itsellä nykyään 8km työmatka, tasaista maastoa mutta ikuinen vastatuuli. Työ on toimistohommaa, joten aamupyöräily virkistää ja iltapäiväpyöräily verryttää lihaksia ennen treenejä.
Ei ole liian pitkä, vaan juuri sopivan mittainen. Kyllä tuon jaksaa jokainen perusterve ihminen ja saa samalla sopivan määrän kuntoliikuntaa. Olisipa minullakin tuon mittainen työmatka, pysyisi paremmassa kunnossa. Nykyään kuljen työmatkat autolla (40 km suuntaansa) ja lähden usein työpäivän jälkeen lyhyelle pyörälenkille. Tuntuu tyhmältä ajaa pyörällä kuntoilumielessä sitä samaa tietä jota pitkin juuri tuli autolla töistä, mutta mulle toi 40 km olisi ihan liikaa. Toki joku himopyöräilijä senkin varmaan polkisi mielellään.
Itsellä sama matka, tottakai jaksaa. Jos ei jaksa niin syytäkin alkaa pyöräillä
Täällä on puhuttu paljon sähköpyöristä. Jos haluat hifistellä oikein kunnolla, niin hankipa kinneri.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kinneri
Tuo on sellainen laite, että siinä on ilmanvastus paljon, paljon pienempi kuin tavallisessa polkupyörässä. Tarkoittaa sitä, että lihasvoimalla ylämäkeen tuolla pääsee suunnilleen samaa vauhtia kuin polkupyörällä, mutta tasaisella ja varsinkin alamäissä vauhti on paljon kovempaa. Tasaisella tuolla voi päästä pelkällä lihasvoimalla 40-50 km/h ja alamäessä jopa 70-100 km/h. Tuostahan saisi melkein auton korvikkeen, mutta käyttökustannuksiltaan olisi paljon halvempi.
Lain mukaan tuohon saa laittaa myös sähkömoottorin, mutta missään ei sanota, että paljonko tuolla saa olla nopeutta sähköavustuksen ollessa päällä. Tosin itse näen, että sähköavustuksesta olisi tuollaisessa hyötyä vain ylämäissä. Jos tuohon laittaa vaikka lain salliman 1000w sähkömoottorin, niin perkule sehän kulkisi silloin tasasella liki satasta, alamäistä nyt puhumattakaan. Aika selvää varmaan jokaiselle on, että melkoisia tappovehkeitä niistä silloin tulisi.
Niin, sellaiset 6000-10000+ euroa pitäisi olla rahaa, jos ajattelee tuollaisen hankkia.
Hyvin jaksaa.
Itselläni yhteen suuntaan vajaa 11km ja pyöräilen aikaisesta keväästä, pitkälle syksyyn.
Kuusi vuotta olen pyöräillyt.
Suosittelen todellakin.
Ei ollut iso vale, koska kirjoitin "keskinopeus maantieajossa". "Marssivauhti" olisi kuitenkin ollut parempi sana.