onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Läskipyörä sähköavulla ja talvella nastat alla niin ei haittaa mikään hanki eikä vastatuuli. Reilulla tonnilla saa tarjouksesta läskiswoopin, ei huono.
Ei ole liikaa, jos normaali kunto.
Sähköpyörä on ratkaisu. Kunhan kierrät Fittunordit ja muut kertakäyttöiset kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Läskipyörä sähköavulla ja talvella nastat alla niin ei haittaa mikään hanki eikä vastatuuli. Reilulla tonnilla saa tarjouksesta läskiswoopin, ei huono.
Kertakäyttöpyörässä menevät rahat hukkaan. Lopullinen sähkövika voi tulla jo 100 km ajossa tai kiinanpommiakku räjähtää. Oikea maksaa kolmisen tonnia, mutta tulee siis moninverroin halvemmaksi.
Loppuviikosta voi alkaa väsy painamaan. Palautumisaika on aika lyhyt, kun aamuin illoin ajetaan.
Sähköpyörä ja matka kuluu leikiten.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi, tai siis ei yhtään kiinnosta, mennä töihin joka päivä hikisenä. Sitten suihkuun ja kiireinen vaatteiden vaihto nihkeään ihoon, hiusten laitto, meikin korjailu yms. Naisella nämä olisi aika oleellisia toimistotyössä jossa päivän mittaan myös asiakastapaamisia.
Tämä jokapäiväinen rumba pyöräilyn hankaluuden lisäksi huonoilla ilmoilla ei todellakaan ole sen väärtti, että töihin pyöräilisin pitkän matkan. Oli miten terveellistä tai halpaa tahansa.
Aloittajan kysymykseen täällä ei voi saada yleispätevää neuvoa koska ihmiset, työpaikat, iät, terveystilanne, teiden kunto ja hoito, motivaatio, innostus, oma kunto jne. ovat hyvinkin erilaisia.
Tuli mieleeni tv-ohjelma Ensitreffit alttarilla ja se intopyöräilijä rahka-Petri. Hän rakasti pyöräilyä ja pyöräänsä niin paljon, että halusi kantaa sen sisään vaimonsa kerrostaloasuntoonkin. Taitaa olla suurin osa täällä näitä pyörä
Voi voi, ei tarvitse pyöräillä hiki hatussa. Pyöräillä voi ihan rauhassakin.
-pano-mies- kirjoitti:
Helsingin lähiöstä Kaivopuistoon, 26 tuumaisella maastopyörällä, isoin eturatas 42 hampainen, 24 vaihdetta. Ajoin putkelta suuren osan matkasta. Semi-isot nappulat kumeissa.
Tasan 11 kilometria, liikennesääntöjä noudattaen, pyöräteitä pitkin = 23 minuuttia.
Sellaista se on, pulskat pojut.
Minä pyöräilen töihin 5 km ihan rauhallisesti peruspyörällä 30 min. Ei ongelmaa. Saan raitista ilmaa, eikä tule hiki.
348/349: siitä huolimatta vaikka ajaisi rauhallisesti tulee nuhjuinen ja tomuinen olo ja tarve mennä suihkuun. Hiukset lätistyvät kypärän alla, meikki nuhraantuu kun silmät valuvat jos on kylmää, tuulista tai sateista ja en halua edelleen vaihtaa vaatteita toisiin työpaikalle saapuessa. Haluan mennä työpaikalle sellaisessa kunnossa kun olin kotoa lähtiessäni ja rauhallisin mielin ilman ylimääräisiä seremonioita.
En käsitä edes miksi minun pitäisi mennä töihin pyörällä. Suomessa on huomattavasti enemmän tuulisia, sateisia, pakkasilmoja yms. kuin kauniita, edes kesällä. Siksikin en halua.
Vierailija kirjoitti:
348/349: siitä huolimatta vaikka ajaisi rauhallisesti tulee nuhjuinen ja tomuinen olo ja tarve mennä suihkuun. Hiukset lätistyvät kypärän alla, meikki nuhraantuu kun silmät valuvat jos on kylmää, tuulista tai sateista ja en halua edelleen vaihtaa vaatteita toisiin työpaikalle saapuessa. Haluan mennä työpaikalle sellaisessa kunnossa kun olin kotoa lähtiessäni ja rauhallisin mielin ilman ylimääräisiä seremonioita.
En käsitä edes miksi minun pitäisi mennä töihin pyörällä. Suomessa on huomattavasti enemmän tuulisia, sateisia, pakkasilmoja yms. kuin kauniita, edes kesällä. Siksikin en halua.
Kyllä sika syitä löytää, milloin maa jäässä, milloin kärsä kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kykenisi sitoutumaan ainoastaan pyörällä tuohon työmatkaan vuoden ympäri, vaikka tykkäänkin pyöräillä ja juosta pitkää matkaa. Kumminkin vuoden aikana tulee eteen niin paljon erilaista säätä ja sitten saattaa aamulla herätä siihen että on alkavaa päänsärkyä, hieman huonovointisuutta, tuntuu että vatsa voisi mennä sekaisin, menkkakramppeja, jaksamattomuutta, lihaskipua, polvikipua, alkavaa flunssaa jne milloin mitä nyt sattuu epämukavuutta ja tämän päälle sitten pakkopullana olisi tuo pyörällä töihin meno. Mutta siis vaihtoehto pyörällä kulkuun pitää mulla olla niille päiville kun se ei vaan tunnu toimivalta ratkaisulta. Tämä on muuten vanha ketju, joten AP ei ehkä ole kuulolla.
Toisilla meistä ei ole vaihtoehtoja.
Olen jo 62v mummeli ja poljen 4km suuntaansa, keväästä syksyyn, vanhalla pyörällä. En pystyisi pidempää matkaa polkemaan, raskaan työpäivän jälkeen. Sähköpyörä olisi haaveena, mutta kun ei täällä kerrostalokolhoosissa ole kuin 1 varasto, joka on tupaten täynnä pyöriä ja ne kolhiintuvat siellä, hissi on niin pieni, ettei pyörä siihen mahdu. Asun kerroksessa 5.
Aika paljon aihe on herättänyt keskustelua. 9km on ihan helppo homma peruskuntoisellekin ilman mitään sähköpyörää. Jos ei ole juuri satanut lunta, mitä aika usein tapahtuu. Itse kuljin 4,5km matkan töihin vuosia, mutta se 15 päivää vuodessa oli helvettiä. 13km, kun opiskelin, pyöräily oli paljon nopeampaa kuin julkinen, mutta rajoilla, kunnon suhteen, riippuu pyörästäkin. Lumimyrskyn jälkeen ei olisi tullut mieleenkään. Sähköpyörä on umpihangessa jopa peruspyörää hankalampi.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon aihe on herättänyt keskustelua. 9km on ihan helppo homma peruskuntoisellekin ilman mitään sähköpyörää. Jos ei ole juuri satanut lunta, mitä aika usein tapahtuu. Itse kuljin 4,5km matkan töihin vuosia, mutta se 15 päivää vuodessa oli helvettiä. 13km, kun opiskelin, pyöräily oli paljon nopeampaa kuin julkinen, mutta rajoilla, kunnon suhteen, riippuu pyörästäkin. Lumimyrskyn jälkeen ei olisi tullut mieleenkään. Sähköpyörä on umpihangessa jopa peruspyörää hankalampi.
Ihapaskaa. Sähköläski on ainoa toimiva vaihtoehto umpihangessa. Paras vielä jos kulkee myös polkematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa. Sähköläski on ainoa toimiva vaihtoehto umpihangessa. Paras vielä jos kulkee myös polkematta.
Varmempi työmatkakulkine kuin auto. Perille pääsee kelissä missä tahansa, kuolonkolarin riski alhainen verrattuna kun vedetään autolla kehää sataa näkyvyyden olleßa nolla.
9 kilometriä kuulostaa ihan hyvältä matkalta ja siihen kyllä tottuu. Usein nopeampi ja halvempi mitä jos julkisilla kulkisi. Itselleni jonkinlainen raja tulee jos yli maratonin pyöräilee arkipäivisin niin olen huomannut ettei viikonloppu kerkeä palauttamaan enää näin nelikymppisenä. Itsellä työmatkojen pituus vaihtelee, mutta melkein aina sellainen 15 kilometriä suuntaansa. Kannattaa pukeutua kuitenkin hyvin ettei tule hiki tai kylmä ja reagoida vaatetuksen tarpeeseen hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttöpyörässä menevät rahat hukkaan. Lopullinen sähkövika voi tulla jo 100 km ajossa tai kiinanpommiakku räjähtää. Oikea maksaa kolmisen tonnia, mutta tulee siis moninverroin halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä oulussa ei tarkene edes nyt,siiskesälläkään ajella pitkää matkaa, talvella pyörä ei ees toimi.
Sähkis hyytyy ku on 17 pakkasta. (-16c niin toimii) olen testannu monet kerrat. Smart system.
Vanhempi sähkis toimi ku oli -23.
Nuorena miehenä menin 12km matkan töihin aina juosten kesät/talvet,M62.