onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pyöräilen 9 km taajama-alueelta kaupunkiin ja matkaan kuluu kesällä noin 20 km. Olen liikkunut ikäni paljon ja säännöllisesti. Onko ihmiset oikeasti näin pullamössöä?!
Siis 9 km matkaan kuluu 20 min aikaa!! Oli tarkoitus kirjoittaa. Enkä polje itseäni hikeen. Ja pyörä on 10 - v vanha rämä.
Taitaa olla mamilisää jälleen kerran teksteissä. 10v rämällä pyöräilet 27km/h keskivauhtia tosta vaan eikä tule ees hiki. Noh uskoo ken tahtoo...
Mitä jos ottaisit liikunnan osaksi arkeasi, voisit yllättyä miten se kaikkeen vaikuttaakaan ja miten nopeasti se kuntokin kasvaa? 😊
Enemmän minä olen polkenut kuin sinä. Sen voin luvata. Muuten en väittäisi paskapuheeksi sinun 27kmh keskariasi työmatkapyöräilyssä jollakin rämällä. Kilpapyörilläkin 30kmh keskarit MAANTEILLÄ on jo melkkoista menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pyöräilen 9 km taajama-alueelta kaupunkiin ja matkaan kuluu kesällä noin 20 km. Olen liikkunut ikäni paljon ja säännöllisesti. Onko ihmiset oikeasti näin pullamössöä?!
Siis 9 km matkaan kuluu 20 min aikaa!! Oli tarkoitus kirjoittaa. Enkä polje itseäni hikeen. Ja pyörä on 10 - v vanha rämä.
Taitaa olla mamilisää jälleen kerran teksteissä. 10v rämällä pyöräilet 27km/h keskivauhtia tosta vaan eikä tule ees hiki. Noh uskoo ken tahtoo...
Hyvin monessa viestissä näkyy olevan kaikenlaista lisää. Yhtäkkiä kuka tahansa polkee 10-15 km työmatkaa tosta noin vain ja aikaa menee max 30 min, jopa vähemmän. Tuo ei yksinkertaisesti ole mahdollista eikä siksi totta.
Todellisuudessa osa provoaa (ei edes omista pyörää, vaan ajelee 2 km työmatkansa autolla), osa kuvittelee tietävänsä sen työmatkan ja arvioi sen mielellään 5 km pidemmäksi kuin se oikeasti on, tai sitten katsoo sitä kelloakin vähän sinne päin.
Oikeassa elämässä vain murto-osa pyöräilee töihin, varsinkaan ympäri vuoden. Jos he pyöräilevät, matkaa on yleensä 1-5 km suuntaansa. Ja huonolla kelillä ei ole pyöräteillä koskaan ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniä pyöristysvirheitä. Näitä oli myös "kuinka lujaa kävelet" ketjussa ja hyvät naurut irtosi sielläkin. EIköhän tässäkin tapauksessa työmatka ole todellisuudessa se 8 kilsaa ja aikaakin menee se puolisen tuntia. Eihän se nyt ole niin minuutin tai sadan metrin päälle...
Ilman liioittelua: suosittelen ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn sähköavusteista läskipyörää. Keskinopeus maantieajossa kuskista riippumatta kelissä kuin kelissä 25km/h. Lumimyräkkäyön jälkeen, kun autot hädin tuskin pääsevät mihinkään, läskipyörällä ajo muuttuu vaan entistä hauskemmaksi, eikä tarvitse pelätä henkensä edestä.
Vähän kyllä vaatii tee-itse-taitoja, että saa viritettyä läskipyörästä työmatkakulkineen. Lokasuojien ja tarakoiden saatavuus ja sopivuus on aika heikkoa, koska nämä ovat suunniteltu ensisijaisesti maastoajoon.
Vierailija kirjoitti:
Ilman liioittelua: suosittelen ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn sähköavusteista läskipyörää. Keskinopeus maantieajossa kuskista riippumatta kelissä kuin kelissä 25km/h. Lumimyräkkäyön jälkeen, kun autot hädin tuskin pääsevät mihinkään, läskipyörällä ajo muuttuu vaan entistä hauskemmaksi, eikä tarvitse pelätä henkensä edestä.
Vähän kyllä vaatii tee-itse-taitoja, että saa viritettyä läskipyörästä työmatkakulkineen. Lokasuojien ja tarakoiden saatavuus ja sopivuus on aika heikkoa, koska nämä ovat suunniteltu ensisijaisesti maastoajoon.
Kuulostaa hyvältä. Tuohan on melkeen kuin mopo/skootteri paitsi saa kuitenkin liikuntaa omien halujen mukaan.
Ei todellakaan ole liian pitkä, paitsi miten talvi, sitten kun on lunta? Eli noin 3 kk vuodesta. Loput vuodesta, 9 kk menee kuntoilusta.
Itse pyöräilin vanhalla asuinpaikkakunnalla (pääkaupunkiseutu) ympärivuotisesti 30km/suunta töihin. Maastopyörä, 3vaihdetta, talvella nastarenkaat. Ei mitään ongelmia ja työmatkaan meni keskimäärin 1,5h. Talvella toki kauemminkin kun pyöräteitä ei oltu aurattu. Kyllä sen 10km jaksaa ja pystyy helposti ympärivuotisesti polkemaan töihin.
Matka on ihan ok, mutta itse en jaksaisi käydä joka aamu töissä suihkussa. Pesen hiukset aamuisin, ne on pakko aina föönata jne. Jos duunissa haluaa olla yhtään ”laittautunut”, työmatkapyöräily vaatii asennetta joka multa puuttuu
Ei se matka niin paha, mutta ne kelit. Ja suurimpana asiana se että se on Pakko ajaa, halusi tai ei , vitutti tai ei. SE siinä vaikuttaa. Jos huvikseen hyvällä mielellä ja levänneenä käy sunnuntaina auringonpaisteessa ajelemassa 9 km ilman aikarajaa, niin voikohan sitä verrata siihen pakkoon maananatai-aamuna kun räntää tulee ja työvuoro alkaa 45min päästä ja fillaristaki kumi tyhjänä eikä ehtinyt syödä,,,ja sama homma toistuu mennen-tullen 5krt per viikko, hamaan tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniä pyöristysvirheitä. Näitä oli myös "kuinka lujaa kävelet" ketjussa ja hyvät naurut irtosi sielläkin. EIköhän tässäkin tapauksessa työmatka ole todellisuudessa se 8 kilsaa ja aikaakin menee se puolisen tuntia. Eihän se nyt ole niin minuutin tai sadan metrin päälle...
Ei kai se pakko ole uskoa, ei se mun päivää pilaa 😊 olen pyöräillyt ikäni töihin, aina on ollut matkaa 8-10 km riippuen asuinpaikasta. Nyt on tuo 9 km. Ja talvella menee matkaan puolesta tunnista tuntiin riippuen tien kunnosta eli onko jäätä tai lunta ja paljonko pakkasta. Hyvä jos saatte tästä hupia. Ja huomatkaa et näihin selkeästi kommentoi kahdesta viiteen ihmistä ja kommentit sekoittuu iloisesti toisiinsa.
Mun pointti alun alkujaan oli se et jotkut ihmiset (myös omassa lähipiirissä) pitää liikuntaa jotenkin hirveänä suorittamisena ja hirveän raskaana ja tekee siitä jonkun helvetin projektin ja keksii tekosyitä miksei. Kun se on oikeasti tosi helppoa ja kivaa ja mitä enemmän sitä tekee sitä kivempaa ja helpompaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Matka on ihan ok, mutta itse en jaksaisi käydä joka aamu töissä suihkussa. Pesen hiukset aamuisin, ne on pakko aina föönata jne. Jos duunissa haluaa olla yhtään ”laittautunut”, työmatkapyöräily vaatii asennetta joka multa puuttuu
Pakko ja pakko 😅 lyön vetoa ettei kukaan edes huomaa jos jätät sen tekemättä. Nää on just näitä syitä kun ei halua niin ei pysty. Jos haluaa niin keksii keinot.
Tätä ketjua lukiessa ja kommentoidessa muistan miksen ole käynyt täällä aikoihin. 😂
Riippuu omasta kunnosta ja halusta. Kyllähän kunto pikkuhiljaa kasvaa ja silloin matka tuskin enää tuntuu pitkältä, vaikka alkuun tuntuisikin.
Yksi tuttuni polki nuorempana kilpapyörällä 50 km työmatkan päivittäin.
Itse poljin aikoinaan kesät (keväät ja syksyt) 14,8 km töihin ja saman verran takaisin. Erityisen huonolla säällä ja talvella käytin bussia ja paikallisjunaa. Jyrkähköjä mäkiä oli matkalla n. 4 km suuntaansa. Se oli keväisin rankkaa, mutta muutamassa viikossa mäkiin tottui ja kunto koheni.
Vierailija kirjoitti:
Pilaat hyvän alustuksen tuolla keskinopeusvaleella. Olen hyväkuntoinen sähköpyöräilijä, ohitan kymmenkertaisesti sen mitä minut ohitetaan. Lahjomaton keskinopeusmittari kertoo totuudeksi tältä kesältä (1000 km) 15km/t. Läskin ongelma on raskaskulkuisuus, eli akullisella ei kauas ajeta, ja akutta vielä vähemmän. OK jos akku riittää päiän matkaihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ja pakko 😅 lyön vetoa ettei kukaan edes huomaa jos jätät sen tekemättä. Nää on just näitä syitä kun ei halua niin ei pysty. Jos haluaa niin keksii keinot.
Tätä ketjua lukiessa ja kommentoidessa muistan miksen ole käynyt täällä aikoihin. 😂
No oisko silläkin jotain väliä, mitä työkseen tekee?
Joku mainitsi mukavan pikku konsulttifirman, jossa pomo suosii liikuntaa ja työaika on liukuva. Mitäs jos onkin joku asiakaspalvelutyö, joka alkaa tiettyyn aikaan ja siellä on oltava siistinä ja laittautuneena? Haluaako sitä työmatkapyöräilyn jälkeen vielä suihkutella, föönata ja meikata työpaikalla? Entäpä aamupala? Tuleeko sekin ehtiä syödä töissä?
Tottakai liikkumattomuuteen on keksittävissä tuhansia tekosyitä, mutta joukossa on myös ihan päteviä syitä. Vaikkapa että työ aikaa hyvin aikaisin (esim. klo 6) ja kotoa joutuisi lähtemään kohtuuttoman aikaisin (esim. klo 5, myös talvella) itse työ on hyvin fyysistä, jolloin rasitusta tulee itse työpäivän aikana, tai edustuksellista, jolloin laittautumiseen menee runsaasti aikaa (enemmän kuin jos lähtisit suoraan kotoa ilman hikoilua ja vaatteiden vaihtoa). Tai työ on liikkuvaa, jolloin tarvitaan omaa autoa välimatkoihin, tai täytyy kuljettaa työhön liittyvää välineistöä.
Suhteellisen fiksua pyöräily on paikallaan olevassa työssä, kuten perustoimistotyö. Tai vaikka sairaalatyössä, jossa vaatteet vaihdetaan työpaikalle saavuttaessa joka tapauksessa. Päiväkodissa ei tarvitse olla erityisen hehkeä tai laittautunut, kaupan kassalla riittää perussiisteys, ei tarvitse täydellistä meikkiä yms. Myös työ, jossa ajetaan firman autolla, ja autoa säilytetään firman parkissa, mikäpä estää polkaisemasta aamulla ensin sinne fillarilla.
Matka ympärivuotisesti hikipyörällä on liikaa 95% työikäisistä. Sähköpyörällä 30%.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Monille tuntuu tämä lihavoitu kohta olevan epäselvä. Tuohan tarkoittaa, että matka on tähän asti ollut 2,5 km ja tulevaisuudessa se on 9 km suuntaansa. Matka pitenee siis 6,5 kilometrillä suuntaansa eikä 2,5 kilometrillä.
Minusta matkan pituus ei ole ongelma. Minulla 5km ja pyöräilen kesät talvet. Talvella 9 km polkemiseen lumipyryssä kuluu myös neljä kertaa pidempi aika kuin nykyiseen työmatkaasi. Kesällä esim. pyöräilen 13 km 40 minuutissa. Talvella mennyt samaan matkaan pahimmillaan 1.5 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se taisikin olla hulvaton ketju. Sellaisia Valentin Konosia oli koko ketju täynnä. Oikein ihmettelin, miten sellaiset yleisurheilun huippulahjakkuudet oli jääneet hyödyntämättä. :D
Mitä jos ottaisit liikunnan osaksi arkeasi, voisit yllättyä miten se kaikkeen vaikuttaakaan ja miten nopeasti se kuntokin kasvaa? 😊