Haluaisitko jäädä varhaiseläkkeelle jos se olisi taloudellisesti mahdollista?
Missä iässä jäisit? Minkä ikäinen olet nyt? Oletetaan siis että rahasta ei tulisi ikinä pulaa.
Kommentit (236)
Minäkin tietty jäisin heti. Ikää 58 ja lasken päiviä, vaikka viralliseen eläkeikään on vielä yli 5 vuotta. Miehellä etenevä sairaus ja olisi kiva ehtiä olla hänen kanssaan ennen kuin hänestä tulee elävä kuollut.
En jäisi enkä jää. Teen töitä varmaan yli 65 vuoden iän. Olen 61-vuotias yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas työttömänä haluaisin takas työelämään :( Ideaalia varmaan olisi että työelämä olisi sen verran vähän kuluttavaa ettei kaikki haluaisi sieltä pois ja sitä riittäisi kaikille.
Sitähän vitkuttava ja jarruttava päättäjien joukko ei myönnä. Ehkä uhkaamme liiaksi heidän etujaan ja eläkkeitään? Pohjimmiltaan kyse on vallasta.
Pelkkä 6 tunnin työpäivä olisi jo tervetullut uudistus. Nykyinen työaika on suunniteltu 100 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jäisin heti jos taloudellisesti voisin. Tekisin sitten ehkä vapaaehtoistöitä, ainakin tekisin taidetta (opettelisin yhden taidon, mitä olen aina halunnut, mikä on aikaa vievää) ja paneutuisin innolla muihin harrastuksiini. Todellisuudessa se ei tietenkään olisi taloudellisesti mahdollista.
Sama täällä. Ehkä ajan myötä palaisin töihin. Joskus oltiin joustavampia, eivätkä erilaiset irtiotot kaataneet maata tai ihmistä. Globaalissa koneistossa jäädään isompien jalkoihin, eikä uskalleta aloittaa ensin.
Haluaisin jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta en tiedä, voiko pitkäaikaistyöttömyyttä käyttää syynä hakemuksessa?
No en ikinä!
Mitä hittoo kotona seiniä katselisin?
Mieluummin menisin vankilaan!
Vierailija kirjoitti:
No en ikinä!
Mitä hittoo kotona seiniä katselisin?
Mieluummin menisin vankilaan!
Aika ankeaa elämää jos ei työn lisäksi muuta ole kuin kotona seinien tuijotus. Sääliksi käy.
Jos taloudellisesti tilanne olisi turvattu, niin jäisin heti.
Harrastelisin, opiskelisin omaksi ilokseni kaikenlaista, matkustelisin, tapaisin ystäviä ja tuttavia silloin kun siltä tuntuu, kävisin hyvissä ravintoloissa ja kaikenlaisissa tapahtumissa. Ehkä käyttäisin myös enemmän palveluja.
N40
ihan heti, työ on henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa ja ammattitaito ei ikävä kyllä näy tilipussissa..en tiedä miten tätä työtä jaksaa tehdä vielä > 10 vuotta...
Ihme luusereita tää keskustelu täynnä..
M31
Vierailija kirjoitti:
Ihme luusereita tää keskustelu täynnä..
M31
Mikäs sä sit oot valopää? Oikea tyhjyyden lahja ihmiskunnalle! Hieno kannanotto, onneksi avasit suusi!
Tällä hetkellä ei ainakaan tunnu siltä. Rakastan työtäni. Olen 36-v joten mieli voi vielä hyvinkin muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin varhennetulle varhaiseläkkeelle viime vuonna (eläkkeestä 50%) ja saan sen lisäksi ansiosidonnaista päivärahaa viisi vuotta.
Harkitsen itsekin tätä vaihtoehtoa, niin mielenkiinnosta tiedustelen: kuinka on verotuksesi? Meneekö molemmista sama prosentti? Kiitos etukäteen.
Olisin voinut jäädä jo 20 vuotiaana, jos ei rahasta siis pulaa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin varhennetulle varhaiseläkkeelle viime vuonna (eläkkeestä 50%) ja saan sen lisäksi ansiosidonnaista päivärahaa viisi vuotta.
Sitten kun se ansiosidonnainen loppuu ja myös eläke jää pieneksi kun olet jäänyt pois työelämästä ennen varsinaista eläkeikää, putoatkin aika paljon taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ansiosidonnaista saa viisi vuotta?
Puolivuotta ehdin olla eläkkeellä . sitten syöpä. Näin se menee!
Jäisin heti jos taloudellisesti voisin. Tekisin sitten ehkä vapaaehtoistöitä, ainakin tekisin taidetta (opettelisin yhden taidon, mitä olen aina halunnut, mikä on aikaa vievää) ja paneutuisin innolla muihin harrastuksiini. Todellisuudessa se ei tietenkään olisi taloudellisesti mahdollista.