Haluaisitko jäädä varhaiseläkkeelle jos se olisi taloudellisesti mahdollista?
Missä iässä jäisit? Minkä ikäinen olet nyt? Oletetaan siis että rahasta ei tulisi ikinä pulaa.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me kaaleet jäädään heti lapsilisien jälkeen eläkkeelle.
M.a.n.n.e
Mutta EI työeläkkelle
perse Raineri
Heti.
54v.
Olen niveleni työllä rikkonut, elämä on potkinut muutenkin päähän, voisin loppuelämäni harrastella.
Voisin jäädä vaikka heti, mutta en turhaan väitellyt tohtoriksi. Miksi en upeassa kotitoimistossa tekisi kiehtovia ja mielekkäitä töitä loppuikääni niin kauan siihen pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me kaaleet jäädään heti lapsilisien jälkeen eläkkeelle.
M.a.n.n.e
Mutta EI työeläkkelle
perse Raineri
Meillä on myös omat parkkiruudut joka kaupanki oven vieressä merkitty
-Allan
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle 31 vuotiaana ja elämä hymyilee. Ei enää koskaan töihin Suomessa.
M44v
Töitä tehnyt ympäri vuoden 27 vuotta, parina kesänä tuota ennen vielä kesätyöt. Lähtisin välittömästi työelämästä jos se olisi taloudellisesti mahdollista.
Itse jäin eläkkeelle 65-vuotiaana kokopäivätyöstä. Oli hyvä työnantaja, mukava työ ja hyvät kaverit. Oman kokemukseni mukaan ei ole hyvä juttu jos työpaikalla on tiimissä paljon noita varhennetulla vanhuuseläkkeelle olevia osa-aikaisia. Ovat nopeasti pihalla asioista, heikosti sitoutuneita ja kehitysvastaisia työkavereita. Töihin tullaan lähipäiville kahvittelemaan ja seurustelemaan. Työpanos ei ole enää normaali suhteessa palkan maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin eläkkeelle 65-vuotiaana kokopäivätyöstä. Oli hyvä työnantaja, mukava työ ja hyvät kaverit. Oman kokemukseni mukaan ei ole hyvä juttu jos työpaikalla on tiimissä paljon noita varhennetulla vanhuuseläkkeelle olevia osa-aikaisia. Ovat nopeasti pihalla asioista, heikosti sitoutuneita ja kehitysvastaisia työkavereita. Töihin tullaan lähipäiville kahvittelemaan ja seurustelemaan. Työpanos ei ole enää normaali suhteessa palkan maksuun.
Ehkä heillä on siihen syynsä, esim. terveyteen liittyvät.
Aloin jo 56-vuotiaana ihmetellä huonoa muistiani ja sitä, etten enää tajunnut uusia asioita kuten ennen. Työterveys teetti sanamuistitestin, mikä tietysti siinä vaiheessa meni normaalisti. Ikävä kyllä se ei mitenkään vastannut työtehtävieni sisältöä.
Sinnittelin täysiaikaisena työntekijänä vielä muutaman vuoden, vaikka yrityksistä huolimatta tajusin olevani yhä enemmän pihalla työtehtävistä ja lopulta lähinnä kivireki.
Nyt heti.Olen 60 vuotias ja moneen alaan koulutettu työkykyinen ihminen.Viekrosuvat kun jouduin taloudellisista syistä irtisanotuksi...
Laskin juuri puolet eläkkeestä jäisi saamatta / kk
Vierailija kirjoitti:
Jokainen haluaisi. Nykyisin on luvallista se jo ääneen sanoa: työ ei ole elämässä prioriteetti. Tai ehkä ihmiset vasta heräilevät siihen että heidän elämänsä ja ihnisyytensä käytetään hukkaan. Sitten jäädään eläkkeelle ja kuollaan vuoden sisällä syöpään.
Milloin ei ole ollut lupa sanoa?
Omat vanhempani jäivät 90-luvulla työttömyysputkeen isä 55v ja äiti 56v, itse olen 64v ja en tiedä miten jaksan vielä vuoden hoitaa vanhuksia, vielä vuosi sitten ajattelin etten varmaan vielä 65v jää eläkkeelle, mutta kiitos Orpon ja Purran teen sen varmasti ensimmäisenä mahdollisena päivänä.
Jäin ove:lle heti kun pystyin eli 61v. Työmarkkinatuelta, joten kuukausitulot nousivat vain 70eur mutta samalla poistui työnhakuvelvoitteet ja työkkärin haastattelut. Teen nyt muita töitä kaksoisverokortilla ja pimeästi, silloin kun huvittaa. Täydellinen vapaus 30 vuoden työuran ja seitsemän vuoden työttömyyden jälkeen.
olen 62 v ja heti jäisin eläkkeelle mutta velkoja on niin paljon etten uskalla jäädä. Lottovoittoa odotellessa.
Ei kaikilla ole varaa jäädä varhennetulle. Jokainen ove-kuukausi vähentää varsinaista vanhuuseläkettä 0,4% loppuelämän ajaksi eli kannattaa laskea huolella. Jos on rikkonainen työhistoria, paljon sairautta tai työttömyyttä ja eläkekertymä heikko, kannattaa miettiä kahteen kertaan.