Miten olet mokannut työhaastattelusi? (vertaistuki- ja apuketju)
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on useammin kuin kerran tuntunut, että työhaastattelu on mennyt hyvin, mutta kaikki on kaatunut kohdassa, jossa on kysytty palkkatoivomus. Selvitän aina ennen työhaastattelua palkka-asioita ja suhteutan niitä siihen, mitä olen aiemmin saanut vastaavista töistä jos mahdollista, mutta tuntuu, että useammin kuin kerran olen pelannut itseni pois pelistä palkkatoivomuksella. Huoh. Vinkkejä?
Sanot vaan, että TESin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on useammin kuin kerran tuntunut, että työhaastattelu on mennyt hyvin, mutta kaikki on kaatunut kohdassa, jossa on kysytty palkkatoivomus. Selvitän aina ennen työhaastattelua palkka-asioita ja suhteutan niitä siihen, mitä olen aiemmin saanut vastaavista töistä jos mahdollista, mutta tuntuu, että useammin kuin kerran olen pelannut itseni pois pelistä palkkatoivomuksella. Huoh. Vinkkejä?
Se ei ole riittänyt vastaukseksi aina vaan on pyydetty sanomaan joku summa.
Oletteko muut kokeneet vähättelyä työhaastattelun aikana ja miten siihen suhtauduitte?
Mä kerron palkkatoiveet nykyään vuosipalkkatoiveena, en kuukausipalkkatoiveena. Olen DI ja alallani merkittävä osa palkasta koostuu vuosibonuksista jolloin kuukausipalkka on pienempi.
Vaihdoin juuri uuteen ja vaativampaan työhön ja pääsin johdon bonusjärjestelmään.
Kerroin haastattelussa vuosipalkkatoiveen ja sain paikan.
En ymmärtänyt nauraa haastattelijan vitseille, jotka hän oli nähnyt jossain suomalaisessa viihdeohjelmassa.
Vitsit koskivat kotikaupunkiani enkä pysty katsomaan suomalaista "viihdettä".
Vierailija kirjoitti:
Onko palkkapyyntösi ollut liian suuri vai liian pieni? Jälkimmäistäkin se voi olla. Kerran annoin palautetta yhdelle hyvälle, ei valituksi tulleelle hakijalle, että muita vastaavia paikkoja hakiessa kannattaa pyytää palkkaa vähintäänkin pari tonnia kuussa enemmän.
Suuri palkkavaatimus suhteessa markkinatasoon taas tulee pystyä perustelemaan, jotta potentiaalinen työnantaja on kiinnostunut isompaa korvausta maksamaan.
Elämäni ensimmäisen virallisemman haastattelun suhteellisen arvostetussa instanssissa mokasin, kun olin pukeutunut liian muodollisesti. Haastattelijasta toisella oli jotakin pinkkejä röyhelövaatteita ja toisella farkut, t-paita ja rasvainen tukka. Toinen haastattelijoista katsoi minua päästä varpaisiin ja tokaisi, ettei meillä täällä xxx osastolla ole mitään pukukoodia. Menin siinä nuorena ja hermostuneena jotenkin hämilleni ja loppu haastattelu meni soperrellessa niitä näitä. En saanut paikkaa, mutta ei kyllä harmittanutkaan. Nyttemmin olen hieman harjaantunut ja kaikki haastattelut tämän jälkeen menneet putkeen. Vieläkin tuon kokemuksen takia pelottaa "ylipukeutuminen."
Ei se palkkatoiveesta ole kiinni ellei ole täysin överi tai liian matala. Jos pyydät hyvin vähän, niin sinun tulkitaan olevan epävarma ja että et luota omiin kykyihisi.
Jos palkkatoive on korkeampi kuin mitä ollaan valmiita maksamaan, niin kyllä siitä neuvotellaan jos olet kiinnostava tyyppi. Markkinoidaan muita etuja, bonuksia, etenemismahdollisuuksia ja firman ilmapiiriä. Ehkä lupaillaan korotusta puolen vuoden - vuoden päästä, kun olet näyttänyt olevasi korotuksen arvoinen.
Haastattelussa di vastasi lähes joka kysymykseen, että tätä pitäisi kysyä vaimolta. Ei otettu töihin.
Päiväkodin lastenhoitajan työhaastattelussa haastattelija kysyi jotain että mikä on tärkeintä tässä työssä niin siihen olisi tietenkin pitänyt vastata että lasten turvallisuus mutta vastasin jotain muuta ympäripyöreää.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoive on mielestäni typerä. Sopiva tyyppi löytyy mutta palkkaTOIVEENA on 2600 euroa. Voisi olla valmis tekemään töitä 2500 eurolla tai vaikka 2200 eurolla mutta voi voi kun uskalsi toivoa liikaa. Sama se on miesihanteen kanssa; monen naisen ihannemies on Brad Pitt tai George Clooney mutta harva heidän kanssaan avioituu.
Olin työhaastattelussa työhön jonka olisin todella halunnut ja se vastasi kaikin tavoin osaamistani. Alkuun kaikki meni hyvin vastassa kaksi itseni ikäistä tai aavistuksen nuorempaa naista. Puolessa välissä yksikön päällikkö kaivoi esiin organisaatiokaavion ja alkoi esitellä sitä. Ala jossa olen on suht pieni ja ihmiset liikkuvat joten huomasin parikin "tuttua" henkilön joiden kanssa olin aikaisemmin ollut samassa työpaikassa ja sanoinkin sen ääneen. Nainen katsoi minua kuin halpaa makkaraa ja totesi ettei tämä ollut mikään tunnistustehtävä. Silloin tiesin ettei kemiat kohtaa henkilön kanssa yhtään enkä tule saamaan hommaa vaikka olisin paras hakija. Enkä saanutkaan.
Välttelen töihin ja työhaastetteluihin menemistä, mutta jos kuvitellaan tilanne, että olen joutunut työhaastatteluun, niin varmaan kyselisin työpaikan suhtautumista huumeisiin ja saikutukseen. Noilla luulisi "mokaavansa" tarpeeksi, ettei tarvitse odottaa kutsua sorvin ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoive on mielestäni typerä. Sopiva tyyppi löytyy mutta palkkaTOIVEENA on 2600 euroa. Voisi olla valmis tekemään töitä 2500 eurolla tai vaikka 2200 eurolla mutta voi voi kun uskalsi toivoa liikaa. Sama se on miesihanteen kanssa; monen naisen ihannemies on Brad Pitt tai George Clooney mutta harva heidän kanssaan avioituu.
No eihän se nyt näihin eroihin kaadukaan. kyse on enemmänkin sellaisista eroista, jotka kertovat siitä, että työn luonne on ymmärretty väärin: pyytää johtotehtävästä kahta ja puolta tonnia, tai assarihommasta kahdeksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole riittänyt vastaukseksi aina vaan on pyydetty sanomaan joku summa.
Laske tesin mukainen kuukausipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se nyt näihin eroihin kaadukaan. kyse on enemmänkin sellaisista eroista, jotka kertovat siitä, että työn luonne on ymmärretty väärin: pyytää johtotehtävästä kahta ja puolta tonnia, tai assarihommasta kahdeksaa.
Hinnoittelin kerran itseni alakanttiin enkä saanut töitä. Oikeasti kiinnosti työ eikä palkalla ollut niin väliä. En saanut työtä. Assarin paikasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut kokeneet vähättelyä työhaastattelun aikana ja miten siihen suhtauduitte?
Minkälaista vähättelyä olet kokenut? Minulla päinvastainen tilanne, haastattelussa kaikki vaikuttaa menevän hyvin ja keskustellaan aivan kuin olisin jo saanut työpaikan, muita hakijoita ei juurikaan ole ja jälkikäteen ilmoitetaan että et tullut valituksi. Joskus on julkaistu ilmoitus uudelleen haastatteluni jälkeen ja hakuaikaa jatkettu.
Julkisen puolen työhaastattelut on pelkkä vitsi! Ihmisiä ajaa ympäri Suomea haastatteluihin, missä haastatteleva osapuoli ei ole perehtynyt hakemukseeni ja hänellä ei ole ennalta mietittyjä kysymyksiä. Pikainen rupattelu ja sen jälkeen ulos. Arvaa vituttaako valmistautua näihin, maksaa matkakulut ja lastenvahdit jne.! ? Paikka on jo täytetty ja tämä näytelmä toistuu uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen puolen työhaastattelut on pelkkä vitsi! Ihmisiä ajaa ympäri Suomea haastatteluihin, missä haastatteleva osapuoli ei ole perehtynyt hakemukseeni ja hänellä ei ole ennalta mietittyjä kysymyksiä. Pikainen rupattelu ja sen jälkeen ulos. Arvaa vituttaako valmistautua näihin, maksaa matkakulut ja lastenvahdit jne.! ? Paikka on jo täytetty ja tämä näytelmä toistuu uudestaan ja uudestaan.
Juuri näin. Usein se on työnantaja, joka mokaa haastattelussa ja ite ei voi kun kuunnella huuli pyöreenä et tätä vartenko tänne tulin! Mutta niillä on valta juoksuttaa ihmisiä ja varmaan nauttivat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Usein se on työnantaja, joka mokaa haastattelussa ja ite ei voi kun kuunnella huuli pyöreenä et tätä vartenko tänne tulin! Mutta niillä on valta juoksuttaa ihmisiä ja varmaan nauttivat siitä.
Onkohan joissain paikoissa pakko haastatella tietty määrä henkilöitä vaikka paikka olisi tavallaan pedattu jo jollekin?
Muistan kyllä kaupungin työpaikassa tilanteen, jossa henkilö joutui hakemaan omaa työtään uudestaan ja muutamaa muuta haastateltiin myös. Kaikki tietenkin olettivat, että se, joka on ollut työssä, tulee valituksi, mutta näin ei käynytkään. Perustelu oli se, että heidän oli pakko palkata pätevin ja se ei ollut se, joka oli työtä jo pari vuotta tehnyt.