Syrjitäänkö miehiä asuntoilmoituksissa?
Aivan liian usein näkee vuokrailmoituksissa:"Etsitään naista"?
Miksi se on niin suuri kynnys ottaa miestä vuokralaiseksi?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen tai vanhempi nainen varmaan on vuokralainen parhaasta päästä, kunhan ei kohdalle osu mitään mt-tapausta tai kissakeräilijää.
Nuoremmissa ei naissukupuoli liene kummoinenkaan etu enää nykypäivänä. Ehkä jopa päinvastoin. Nuoret naiset tuntuvat sotkevan, ryyppäävän ja rellestävän siinä missä miehetkin joten siltä osin yhteiskunta on ainakin tasa-arvoistunut.
Keski-ikäisistä ja sitä vanhemmista yhä suurempi osa omistaa oman asuntonsa etenkin niistä ketkä olisi unelmavuokralaisia. Mitä enemmän on elämänhallinta hukassa sitä varmemmin pystyy vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että syrjitään. Kerran nuorempana, kun vuokrasin asuntoa, vuokranantaja sanoi ihan suoraan, että valitsi kahdesta vaihtoehdosta minut, koska "naiset ovat siistimpiä". Vähänkö nauratti, olen nimittäin erittäin sotkuinen nainen.
Nykyään olen itse vuokranantaja ja viimeisin valitsemani vuokralainen oli nuori mies. On ollut hyvä ja asiansa hoitava vuokralainen. Vuokrattava asunto on vanha eikä niin vimpan päälle kunnossa... edellinen vuokralainen, yliopistossa opiskellut nainen, pyysi jatkuvasti vaikka mitä pintaremppaa tehtäväksi. Nykyinen amiksen käynyt nuorimies ei pyydä mitään ja hoitaa pienet fiksaukset itse.
Juurikin näin. Itse pintaremontoin koko asunnon ennen muuttoa ihan ilmaiseksi ja maksoin maalitkin. Etäisänä kiilasin kaikkien muiden ohi hyvämaineisella alueella. Vuokranantajaa en ole mistään pienestä jaksanut vaivata. Jääkaappipakastimesta oli pakko sanoa kun 20 v vanhasta murtuivat saranat keskellä kesää ja ovet tippuivat irti. Asunto ei minun käytössäni paljoa kulu kun en siellä juuri ehdi muuta tekemään kun välillä nukkumassa käymään. Lasten kanssakin käyn enimmäkseen ulkoilemassa/harrastamassa. Moni mies päätyy kaltaiseeni tilanteeseen eron myötä. On todella harmillista jos meitä tällä tavoin disgriminoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen voin ymmärtää, jos kimppäkämppään nainen etsii naista,
mutta oletus siitä, että miehet ovat paskoja vuokralaisia ei päde.
Ymmärrän, jos vuokranantajat haluavat minimoida riskejä, mutta yleistämiseen perustuvat asiat eivät aina päde.
Onko oikein, että miehet sitten asuvat kotonaan vuokra-asunnon sijaan?
Sehän ei ole vuokranantajien ongelma, mutta naisten suosiminen johtaa kyllä monen miehen ongelmiin, kun ei ole asuntoa opiskelujen tai töiden vuoksi, kun pitää muuttaa kauaksi niiden perässä.
Kyllä siitä vaan tulee miehille ongelmia.
Se ei ole mitään herkkua käydä monen sadan kilsan päässä töissä pakon vuoksi, joten asunto läheltä edistäisi omaa elämää, mutta kun olen ollut asuntonäytöissä ainut mies, on se ollut selvää, kuka on saanut sen asunnon.
Ainut rikokseni on nähtävästi olla mies...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voin ymmärtää, jos kimppäkämppään nainen etsii naista,
mutta oletus siitä, että miehet ovat paskoja vuokralaisia ei päde.
Ymmärrän, jos vuokranantajat haluavat minimoida riskejä, mutta yleistämiseen perustuvat asiat eivät aina päde.
Onko oikein, että miehet sitten asuvat kotonaan vuokra-asunnon sijaan?
Sehän ei ole vuokranantajien ongelma, mutta naisten suosiminen johtaa kyllä monen miehen ongelmiin, kun ei ole asuntoa opiskelujen tai töiden vuoksi, kun pitää muuttaa kauaksi niiden perässä.
Kyllä siitä vaan tulee miehille ongelmia.
Se ei ole mitään herkkua käydä monen sadan kilsan päässä töissä pakon vuoksi, joten asunto läheltä edistäisi omaa elämää, mutta kun olen ollut asuntonäytöissä ainut mies, on se ollut selvää, kuka on saanut sen asunnon.
Ainut rikokseni on nähtävästi olla mies...
Muut miehet pilasivat sinunkin maineesi.
Meikäläiselle on kertynyt jonkin verran kokemusta vuokraisännän roolista. OLen vuokrannut pientä yksiötä kaupungin keskustasta. Nykyinen vuokralainen ( nainen ) on todellinen vuokranantajan unelma. Aina on maksanut vuokrat ajallaan eikä ole aiheuttanut häirlötä muille asukkaille. Edellisenä vuokralaisena ollut nuori mies oli aivan toisenlainen. Maksoi vuokransa milloin muisti ja yleensä oman osuuden ja asumistukiosuuden erikseen. Lopulta sain kaikki vuokrat. Sain isännöitsijältä monta kehotusta laittaa vuokralainen järjestykseen vilkkaan yöelämän vuoksi. Lopulta mies löysi itselleen tyttöystävän ja he muuttivat isompaan asuntoon. Kaksi edellistä vuokralaista ( naisia) olivat samoin kuin nykyinen todellisia vukrranantajan unelmia. Kumpikin heistä muutti asunnosta uuden toisella paikkakunnalla olevan työpaikan takia. Olen aina käyttänyt vuokranvälitysfirmaa ja olen tyytyväinen. Heillä on paljon kokemusta vuokralaisista. Toisaalta heillekin voi sattua erehdyksiä.
Olin kerran nuorena opiskelijanaisena näytössä keskustan jugendtalossa kahdestaan tuntemattoman nuoren miehen kanssa. Nuori mies käytti asunnon saamiseksi jotain pelimiestaktiikoita ja teki hyvin oudon vaikutuksen. Hän röhnötti nojatuolissa välinpitämättömän näköisenä haarat leveänään, kerskaili rahoillaan ja korosti, että on tähän asti asunut hotellissa mutta nyt etsii omaa luukkua. Hän haukkui suunnilleen kaiken asunnossa ja sanoi haluavansa kaataa joitain väliseiniä ja pistää pinnat uusiksi. Omistaja taisi tykätä asunnostaan sellaisena kuin se oli ja/tai ei luottanut tyypin juttuihin, koska sain asunnon.