Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näyttääkö nukutuksessa idiootilta? Menen ensimmäistä kertaa leikkaukseen, jossa anestesia. Avautuuko mun suu jotenkin tyhmästi?

Vierailija
21.06.2018 |

Onko mahdollista, että suoli tyhjenee nukutuksen aikana tai jotain muuta tosi noloa?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät varmasti ihan siltä kuin olisit ottamassa munaa poskeen.

Vierailija
82/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin kun yks tuttu oli joutunut kullikaruselliin nukutuksesa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava ketju, juhannuksen piristys! Kiitos :'D

Vierailija
84/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin aivoleikkaus. Kateri laitettiin virtsantuloa varten ja sain jotain vatsalääkettä, ettei suoli toimi. Pari päivää leikkauksesta hoitajalla oli lääketarjottimella jotain ulostuslääkettä, mut sanoin, et taitaa luonto tehdä tehtävänsä, niinku sitten tekikin. Eli ei tartte pelätä noita ainakaan.

Vierailija
85/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sinä näytät niin idiootilta leikkauksen aikana, että hoitajat ja lääkärit kieriskelevät leikkaussalin lattialla ja nauravat katketakseen, varsinkin kun sinä pissaat ja kakkaat siihen leikkauspöydälle heti kun sinut nukutetaan.

Mutta ihan oikeasti, et sinä sen erikoisemmalta näytä kuin muutkaan leikkauspotilaat, joten ei hätää. Ne hoitajat ja lääkärit ovat varmasti nähneet kaikenlaista uransa aikana.

Vierailija
86/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin kun yks tuttu oli joutunut kullikaruselliin nukutuksesa. 

Tämä sattui luultavasti minullekin kun olin leikkauksessa. Herätessäni ihmettelin miksi hanuri on kipeä ja sieltä valuu selvästi spermalle haisevaa liejua. Luultavasti oli kullitettu oikeen kunnolla.

Vierailija
87/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko leikkauksessa ilman alusvaatteita silloinkin, jos leikataan esim. käsivarsi?

Saako sairaalasta alushousut. Omia ei varmaan hygieniavaatimusten vuoksi voi pitää?

Omia voi pitää kun et kerro hoitajalle. Ja uudet ja puhtaat vaihdat sairaalassa leikkaukseen. Varahousut mukaan jos leikkauksen jälkeen joudut vaihtaa. Mulla on ollut rintaliivitkin leikkauksessa. Jossakin yksityisellä potilas omissa vaatteissa leikkauksen aikana.

Likaiset vaatteet leikkauksessa.... jossain yksityisellähän yksikin potilas oli kuollut, kun hygieniasta ei oltu huolehdittu asianmukaisesti.

Vierailija
88/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko koskaan synnyttänyt? Siinä touhussa on nimittäin varsin paljon näitä nolousaspekteja...

Olen, mutta viimeisestäkin on kaksikymmentä vuotta. 

Ja sitä ei ajatellut samalla tavalla. Tai en muista jne... 

No sitten ei ole mitään ongelmaa. Olet niin vanha kurppa, että kirurgi ja anestesialääkäri hytkyvät naurusta ennen kuin ehdit suutasi retkauttaa auki.

Vierailija
89/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks frendi raskautu nukutuksessa.

Vierailija
90/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanko kaikille leikkauspotilaille automaattisesti katetri? Minulle tehtiin teini-iässä kaksi leikkausta nukutuksessa ja en muita, että sen jälkeen penis olisi ollut kipeä ja luulisi, että se olisi ollut kipeä jos sinne olisi sellainen muoviletku työnnetty? Muutenkin minulla on omituisia muistoja näiltä sairaala-ajoilta. Toisella kertaa olin siellä 2 yötä ja toisella kertaa yhden yön, mutta en muista, että olisin kertaakaan käynyt vessassa saati tehnyt tarpeitani mihinkään kaarimaljaan tai virtsapulloon, mutta en muista myöskään, että minulla olisi kotiin päästessäni ollut hirveä virtsahätä tai ulostamisen tarve. Kuitenkaan ihminen ei varmasti voi olla kahta tai kolmea päivää ainakaan virtsaamatta. Ulostaminen voi sitten olla eri asia, minä reagoin asioihin helposti vatsallani ja usein ollessani vieraassa paikassa pitemmän aikaa minulla on ummetus. Rippileiriläkin olin noin viikon ulostamatta (ja kotiin päästyäni tein pönttöön varmasti isoimmat pökäleet, joita olen koskaan tehnyt, luulin jo että peräaukko repeää).

Vierailija
91/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin toivon hartaasti, että minua ei enää tarvitse ikinä nukuttaa, koska siitä herääminen on niin kamalaa. Minä kun menen niistä aineista täysin sekaisin. Viimeksi kun minut jouduttiin nukuttamaan ja aloin heräämään, niin tarvittiin monta ihmistä pitämään minut sängyssä, kun yritin väkisin päästä sängystä pois, olin huutanut, kiroillut, haukkunut hoitajia ja repinyt heitä tukasta ja vaatteista.

Vierailija
92/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin kerran kesken nukutuksen, mun naaman edessä oli hoitajan paljas reva. Just kun olin lipasemassa kielellä niin yks toinen hoitaja lisäsi nukutuslääkettä ja nukahdin takaisin.

Vierailija
93/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, se suun auki roikkuminen on aika pientä. Mulla operoitiin lannerankaa, kun olin lääkiksessä ekalla. Silloin preklinikassa sairaala ja leikkaussali olivat vielä vieraita ympäristöjä, mutta myöhemmin kirurgialla ja anestesiologialla leikkauksissa mukana ollessani tajusin pieneksi järkytyksekseni, että se mun leikkaus on tehty ns. Mekka-asennossa, eli nukutuksen jälkeen mut on käännetty polvilleen ja paljas pylly pystyyn. Ja toki yliopistosairaalassa oli kandeja seuraamassa omaakin leikkaustani, salivermeiden alta en edes nähnyt oliko tuttuja. :D Ei kyllä sinänsä haittaa, tuollaisia on tottunut pitämään ihan luontevina juttuina. Myös eräs muutamaa vuosikurssia ylempänä oleva lääkistuttu on tuseerannut mut, kun jouduin päivystykseen välilevyprolapsin vuoksi ja halusi varmistaa, ettei ole cauda equina -oireita.

Niin ja pitkissä leikkauksissahan potilas katetroidaan.

Mullahan kävi niin, että päivystyksellisessä prolapsileikkauksessa oli kesken kaiken alkanu menkat. Ja en vuoda mitenkään vähän. Siitä oli maininta leikkauskertomuksessakin, kun olihan se verentulon lähde löydettävä.

Voisi toki hävettää, mut minkäs sille olis voinu.

Vierailija
94/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, leikkaussalissa aivan kaikki näyttävät kaavuissaan ihan hölmöiltä. Välillä on vaikea tunnistaa kollegaa käytävällä ilman hattua ja koko kasvot peittävää maskia.  Toisekseen, monesti kirurgi ei edes näe potilaan kasvoja tai alapäätä - pää on anestesiahoitajan aluetta ja hän valvoo muun muassa hengitystä siinä pään vieressä. Sen lisäksi monella on teippiä ja pehmikettä ja ties mitä lämmitinputkea siinä pään alueella, että ei niitä kasvoja edes kunnolla näy. Koska kaikki potilaat ovat vähintäänkin nukkuma-rentoja (anestesia!!) niin naama on levollisesti peruslukemilla .Itseasiassa väriä lukuunottamatta näyttää kyllä vähän kuolleelta. Kenenkään etua ei ajeta sillä, että potilasta pidettäisiin tahallisesti alasti ennen leikkausta, kehon lämpötilan halutaan olevan normaali, eikä kukaan toivo mitää riskiä mikä liittyy hypotermiaan (leikkaussaleissa on normaalisti aika viileää...)

Monesti muu henkilökunta valmistelee potilaan, eli leikkaushaavan kohta ikäänkuin eristetään muusta vartalosta steriileillä "telttakankailla". Toisinaan kirurgi on kiireinen ja saapuu saliin juuri ennen viiltoa, ja lähtee 3s sulkemisen jälkeen. Kirurgit siis eivät välttämättä suinkaan näe näitä alastomia potilaita - ei niin kasvoja kuin takamustakaan, enneminkin leikkaussalissa oleva hoitohenkilökunta, tai muut avustavat kuten kandit tai leikkauksessa ehkäpä avustava erikoistuva.

Ainut asia, mikä saa leikkaavan henkilökuunan kiinnittämään huomiota alastomaan kehoosi on kenties paranemaisillaan oleva haava (bakteeririski) tai vaikkapa selkeä sieneltä vaikuttava ihottuma (sieniriski). Nämäkin kiinnostavat vain siksi, että niistä voi tulla myöhempiä komplikaatioita.

Ja viimeiseksi. Leikkaaminen on nopeuslaji. Mitä nopeammin tehty, sen parempi (tietysti täytyy onnistua....). Eli kaikkien etuna on pitää haava auki mahd. vähän aikaa. Kenelläkään siis ei todellakaan ole edes aikaa alkaa pohtia tai tuijotella potilaan ulkonäköä.

Vierailija
95/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat päät.

Vierailija
96/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo.... 

Ihan oikeasti kysyin,  voiko operaation aikana näyttää tosi nololta ja mikä vielä pahempaa: pissata tai ulostaa leikkauspöydälle. 

Vaikka tietysti noudatan sen kuuden tunnin syömättömyys- ja juomattomuusjakson. 

Miten pitkä leikkaus sulla on? Mulle on tehty nukutuksessa kolme pienempää leikkausta (kestäneet n 2h/kerta) eikä ole suoli "pettänyt", kävin vessassa aina vielä juuri ennen kuin leikkaussaliin astuin. Yksi pitempi leikkaus takana (7h) ja silloin laitettiin kestokatetri.

Vierailija
97/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo.... 

Ihan oikeasti kysyin,  voiko operaation aikana näyttää tosi nololta ja mikä vielä pahempaa: pissata tai ulostaa leikkauspöydälle. 

Vaikka tietysti noudatan sen kuuden tunnin syömättömyys- ja juomattomuusjakson. 

Oikeasti sellaisella ihmisellä on paljon suurempia ongelmia kuin nololta näyttäminen tai eritteet, joka joutuu sellaiseen leikkaukseen, jossa nukutetaan.

Vierailija
98/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sut intuboidaan, putki menee keuhkoln ja toinen pää on hengityskoneessa.

Sitten he keskittyvät leikkaukseen.

Enimmäkseen leikataan vanhuksia joten et takuulla ole ällöttävin.

Vierailija
99/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sut intuboidaan, putki menee keuhkoln ja toinen pää on hengityskoneessa.

Sitten he keskittyvät leikkaukseen.

Enimmäkseen leikataan vanhuksia joten et takuulla ole ällöttävin.

Vanhuksetko siis ovat lähtökohtaisesti ällöttäviä?

Vierailija
100/131 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä... vaikeeta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi