Miksi pysäköit viereen, vaikka tilaa on muuallakin?
Suurilla parkkipaikoilla pysäköidessä etsin paikan, jonka vieressä ei ole muita autoja. Syinä uusi auto ja toisaalta lapset, jotka aukovat ovia milloin mitenkin. Kun palaan autolle, sen viereen on taatusti pysäköity auto, vaikka tilaa olisi ollut ympäri parkkialuetta. Miksi ihmeessä? Autot eivät kaipaa juttuseuraa!
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Entäs nämä jotka haluavat ajaa automme viereen juuri kun itse olen siihen parkkeeranut. Eli odotan että pääsen lapsia "purkamaan" autosta, kun viereisen auton kyytiläiset ovat jahkailleet itsensä ja tavaransa autostaan ja sulkeneet ovensa. Ja samaa tapahtuu kun olen rattaiden kanssa auton vierellä ja pakkaan tavaroita ja lapsia autoon, niin eikös joku halua juuri siihen vierelle tulla. Ja taas odottelen vuoroamme.. Kun aina on ollut vapaata tilaa muualla!!
Luulen, että tuossa tilanteessa vaihtaisin paikkaa. Käy nopeammin lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että suomalaisia ollaan, hajurakoa pitää säilyttää autoilla ja pukuhuoneiden kaappienkin kanssa. Kohta varmaan Suomessa parkkipaikat tehdään vain ns. joka toiselle ruudulle.
Tässä kommentista näkee näiden omasta kansastaan rasistisesti ajattelevien uskomattoman tyhmyyden. :D
Anoppi tekee tätä siksi kun ei saa muuten kuulemma autoaan suoraan. Viereisessä ruudussa pitää olla auto, että osaa ajaa parkkiin. En tajua.
Itse valitsen aina peränurkan, koska uusi auto. Aina sinne joku viereen eksyy, vaikka lähempänä kohdetta ois tilaa. Varmaan jotain anopin kaltaisia...
Koska tiedän että sinne perälle pysäköi vain ylineuroottiset peltilehmän palvojat joille on kiva aiheuttaa vähän ylimääräistä kämmenten hikoilua.
Työpaikallani parkeeraan aina työntekijäparkin päätyyn, jonka vuoksi saan viikottain kuunnella nillittäjien pillitystä laumasieluttomuudestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä teiltä autoilijoilta yhden kysymyksen, joka vähän sivuaa aihetta?
Olen pitkästä aikaa aloittanut autoilun uudestaan ja ihmettelen, onko liikenteessä pakko ajaa tiiviissä "jonoissa"? Jos pidän yhden auton mentävän turvavälin, siihen tunkee takuulla joku. Aina. Teenkö minä nyt jotenkin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan väärin? Ajattelevatko ihmiset, että tiellä ei ole tarpeeksi tilaa kaikille autoille, jos ei tiivistä niin lähelle kuin mahdollista vai mikä logiikka tässä on takana?Itse ajan toisen 'perseessä kiinni' juuri siksi, ettei eteeni tunge kukaan muu. Tämän ovat kanssa-autolijat opettaneet. Jos jätät välin, eteesi tungetaan. Tämä siis Suomessa. Muualla maailmassa näin ei tapahdu.
No niin näköjään tosiaan tapahtuu. Mutta muutamien muiden maiden (mm. Aasia, Etelä-Eurooppa) liikenteestä itselläni ei ole kuin sellaisia kokemuksia, että siellä voi tapahtua ihan mitä tahansa, eikä sääntöjä kukaan oikein noudata.
Ja mikä on ongelma siinä, että ”eteen tunkee” joku? Joskus vaan on pakko vaihtaa kaistaa esim. kääntymisen vuoksi. Tuskin se sinun matkantekoasi merkittävästi hidastaa.
Kaikkein huvittavinta on seurata, kun kaistojen liittyessä yhteen toiset ryhmittyvät sille yhdelle ja samalla kaistalle jo pari km ennen ja ajavat sitten puskuri puskurissa. Molemmat kaistat kuuluu käyttää loppuun asti ja sitten liittyä vetoketjuperiaatteella yhdelle kaistalle. Ei vaan mene joidenkin kaaliin.
Maissa, joissa auton kolhuista ei niin välitetä (esim. Espanjassa) , olen ottanut tavakseni parkkeerata ison ja kalliin autoni kahteen parkkiruutuun, vaikka pysäköintihalli uhkaa kaksinkertaisella veloituksella. Koskaan en ole joutunut maksamaan, mutta mieluusti maksaisin sen ennemmin kuin 950€ oven uudelleen maalaamisesta, kun jotkut tohelot kolauttavat oman ovensa minun autooni.
Jos siis pitää riittävää turvaväliä, niin siihen väliin tunkee aina joku, niin sekö on mielestäsi hyvä asia?
Ja miten niin Espanjassa ei välitetä kolhuista? Oletko oikeasti edes käynyt koskaan siellä? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytän parkkipaikkaa tehokkaasti. Jos ei ole viivoja ja parkkeerataan sinne tänne niin parkkipaikan täyttyessä jää turhia välejä. Tämä ärsyttää siinä vaiheessa kun etsii parkkipaikkaa autolle täydestä parkkiksesta ja autojen välissä on 1-1,5m välejä. Kaupunkilaisena on tottunut tällaiseen tehokkaaseen ajatteluun, kun autoja on paljon eikä parkkitilaa lampaille syötettäväksi.
Toisekseen ruutuun on helpompi ajaa kun vieressä on ’malli’.
Mitä tehokasta siinä on, että ajat sinäkin sinne kauimpaisiin parkkipaikkoihin sen ainokaisen sinne parkkeeraaneen viereen? Kun siellä ovenkin lähellä on monia hajapaikkoja jäljellä, jos jonkun kylkeen haluat? Ja välissäkin on tyhjiä paikkoja jos haluat sisäänkäynnin lähelle, mutta yksin parkkeerata.
Miksi ajat kylkeen jos 90% ruuduista on tyhjiä?
Varsinkin jos ymmärrät miksi nuo kauas parkeerajat parkkeraavat kauas? Vai ymmärätkö?Kylläpä hiekka hiertää taas. Ei voi muuta sanoa, että kyllä on ihmisillä ärsytyksen aiheet: Joku parkkeerasi viereeni ja herne meni nenään.
Jo on sinulla ärsyyntymisen aihe - ärsyynnyt siitä, että jotkut ärsyyntyvät. Kylläpä hiekka hiertää taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolla parkkialueella, jossa on paljon tilaa, pysäköin lähes mahdollisimman kauas kohteen ovista. Pysäköin kahden ruudun päälle, niin silloin ei tule ketään viereen. En koskaan toimi näin mikäli alueella on ruuhkaista ja parkkipaikat vähissä.
m37
Mä olen alkanut tehdä samaa, pysäköin muka vahingossa osittain toisenkin ruudun päälle, ei ainakaan kukaan ryykää siihen ihan viereen. Nykyisin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus poistua paikalta kun on kolhittu toisen autoa, hankin autokameran joka pysäköitynä kuvaa mutta valitettavasti 360° kulmaa ei ole eli täytyy edelleen varmistella takakylkiä tällä venäläisten parkkityylillä.
Missä ihmeen perähikiän parkkiksella te parkkeeratte? Asun Hki ja parkissa ollaan kuin sillit purkissa. Koskaan ei ole auto ollut kolhittuna. Ehkä Helsingissä vaan osataan tämäkin kun ollaan totuttu nafteihin tiloihin.
No täällä Espoon perähikiällä esimerkiksi.
Siis jos on parkkipaikka jossa on 100 ruutua, ja minä pysäköin taaimmaiseen riviin, mahdollisimman kauaksi kaupan ovista vaikkapa kuviteltuun ruutuun 97, ja vapaana on siis 99 muuta paikkaa, miksi joku haluaa parkkeerata tyhjällä parkkiksella viereeni?
En voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Suurilla parkkipaikoilla pysäköidessä etsin paikan, jonka vieressä ei ole muita autoja. Syinä uusi auto ja toisaalta lapset, jotka aukovat ovia milloin mitenkin. Kun palaan autolle, sen viereen on taatusti pysäköity auto, vaikka tilaa olisi ollut ympäri parkkialuetta. Miksi ihmeessä? Autot eivät kaipaa juttuseuraa!
Kannattaisiko parkkeerata sinne kauimpaiseen nurkkaan satojen metrien päähän jos ei halua muiden autojen lähentelyä osakseen? Minä parkkeeraan lähimpään vapaaseen ruutuun, sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos on parkkipaikka jossa on 100 ruutua, ja minä pysäköin taaimmaiseen riviin, mahdollisimman kauaksi kaupan ovista vaikkapa kuviteltuun ruutuun 97, ja vapaana on siis 99 muuta paikkaa, miksi joku haluaa parkkeerata tyhjällä parkkiksella viereeni?
En voi käsittää.
Vittuillaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolla parkkialueella, jossa on paljon tilaa, pysäköin lähes mahdollisimman kauas kohteen ovista. Pysäköin kahden ruudun päälle, niin silloin ei tule ketään viereen. En koskaan toimi näin mikäli alueella on ruuhkaista ja parkkipaikat vähissä.
m37
Mä olen alkanut tehdä samaa, pysäköin muka vahingossa osittain toisenkin ruudun päälle, ei ainakaan kukaan ryykää siihen ihan viereen. Nykyisin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus poistua paikalta kun on kolhittu toisen autoa, hankin autokameran joka pysäköitynä kuvaa mutta valitettavasti 360° kulmaa ei ole eli täytyy edelleen varmistella takakylkiä tällä venäläisten parkkityylillä.
Missä ihmeen perähikiän parkkiksella te parkkeeratte? Asun Hki ja parkissa ollaan kuin sillit purkissa. Koskaan ei ole auto ollut kolhittuna. Ehkä Helsingissä vaan osataan tämäkin kun ollaan totuttu nafteihin tiloihin.
Jännä, täällä nimittäin kirjoittelee toinen helsinkiläinen Pitäjänmäestä ja jokainen auton kolhu on tullut kehä III sisällä. Oletko tietoinen että myös Helsingissä on automarketteja, urheilukenttiä ym. Paikkoja joissa on isot parkkikset? Oletko junantuoma joka on nähnyt vain Helsingin keskustan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m37
Jännä, täällä nimittäin kirjoittelee toinen helsinkiläinen Pitäjänmäestä ja jokainen auton kolhu on tullut kehä III sisällä. Oletko tietoinen että myös Helsingissä on automarketteja, urheilukenttiä ym. Paikkoja joissa on isot parkkikset? Oletko junantuoma joka on nähnyt vain Helsingin keskustan?
Valehtelet!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m37
No täällä Espoon perähikiällä esimerkiksi.
No Espoo onkin ihan oma lukunsa. Espoolaiset ei vain osaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkästä aikaa aloittanut autoilun uudestaan ja ihmettelen, onko liikenteessä pakko ajaa tiiviissä "jonoissa"? Jos pidän yhden auton mentävän turvavälin, siihen tunkee takuulla joku. Aina. Teenkö minä nyt jotenkin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan väärin? Ajattelevatko ihmiset, että tiellä ei ole tarpeeksi tilaa kaikille autoille, jos ei tiivistä niin lähelle kuin mahdollista vai mikä logiikka tässä on takana?Itse ajan toisen 'perseessä kiinni' juuri siksi, ettei eteeni tunge kukaan muu. Tämän ovat kanssa-autolijat opettaneet. Jos jätät välin, eteesi tungetaan. Tämä siis Suomessa. Muualla maailmassa näin ei tapahdu.
No niin näköjään tosiaan tapahtuu. Mutta muutamien muiden maiden (mm. Aasia, Etelä-Eurooppa) liikenteestä itselläni ei ole kuin sellaisia kokemuksia, että siellä voi tapahtua ihan mitä tahansa, eikä sääntöjä kukaan oikein noudata.
Ja mikä on ongelma siinä, että ”eteen tunkee” joku? Joskus vaan on pakko vaihtaa kaistaa esim. kääntymisen vuoksi. Tuskin se sinun matkantekoasi merkittävästi hidastaa.
Kaikkein huvittavinta on seurata, kun kaistojen liittyessä yhteen toiset ryhmittyvät sille yhdelle ja samalla kaistalle jo pari km ennen ja ajavat sitten puskuri puskurissa. Molemmat kaistat kuuluu käyttää loppuun asti ja sitten liittyä vetoketjuperiaatteella yhdelle kaistalle. Ei vaan mene joidenkin kaaliin.
Maissa, joissa auton kolhuista ei niin välitetä (esim. Espanjassa) , olen ottanut tavakseni parkkeerata ison ja kalliin autoni kahteen parkkiruutuun, vaikka pysäköintihalli uhkaa kaksinkertaisella veloituksella. Koskaan en ole joutunut maksamaan, mutta mieluusti maksaisin sen ennemmin kuin 950€ oven uudelleen maalaamisesta, kun jotkut tohelot kolauttavat oman ovensa minun autooni.
Jos siis pitää riittävää turvaväliä, niin siihen väliin tunkee aina joku, niin sekö on mielestäsi hyvä asia?
Ja miten niin Espanjassa ei välitetä kolhuista? Oletko oikeasti edes käynyt koskaan siellä? :)
Oletko ikinä käynyt esim Pariisissa? Siellä tavisten autot kyllä liki kaikki jostain lommolla kun tarkkaan katsoo.
Minä ainaki parkkeeraan meidän tavallisen perheauton aina kahden parkkipaikan kalleimman Audin / Bemarin väliin - ei tarvi pelätä että kolhisivat ovillaan meidän perussiistiä käyttöautoa.
Vierailija kirjoitti:
Uli uli uli. PRÖÖÖÖÖT!
Olet juuri antanut tähän keskusteluun kaiken sen, mihin henkiset kykysi riittävät.
Osaako joku selittää, että miksi lähes joka kerta kun pysäköin jonnekin niin paku parkkeeraa viereen kun olen asioilla? Tapahtuu siis varmaan kahdeksan kertaa kymmenestä. Ihan sama olenko pysäköinyt lähelle ovia vai jonnekin kauas. Onko mun auto pakumagneetti? Näyttää kyllä iha normaalilta Toyota Avensikselta... On vaa tosi inhottavaa aina peruutella pois parkista ku ei nää yhtää tuleeko sieltä toine auto.
Ite valkkaan yleensä semmoisen parkkipaikan että on helppo lähtee pois, suoraan ajamalla tai peruuttamalla. Jos on pakko muitten autojen viereen pysäköidä ni valkkaan ne matalimmat ja pienimmät jotta ei tarvii arpoo tuleeko sieltä joku päi ku lähtee. Vaikka ihan turhaa tuntuu olevan, ku aina se viereinen auto vaihtuu pakuksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten niin Espanjassa ei välitetä kolhuista? Oletko oikeasti edes käynyt koskaan siellä? :)Oletko ikinä käynyt esim Pariisissa? Siellä tavisten autot kyllä liki kaikki jostain lommolla kun tarkkaan katsoo.
Vinkki: Pariisi ei sijaitse Espanjassa.
Entäs nämä jotka haluavat ajaa automme viereen juuri kun itse olen siihen parkkeeranut. Eli odotan että pääsen lapsia "purkamaan" autosta, kun viereisen auton kyytiläiset ovat jahkailleet itsensä ja tavaransa autostaan ja sulkeneet ovensa. Ja samaa tapahtuu kun olen rattaiden kanssa auton vierellä ja pakkaan tavaroita ja lapsia autoon, niin eikös joku halua juuri siihen vierelle tulla. Ja taas odottelen vuoroamme.. Kun aina on ollut vapaata tilaa muualla!!