Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pysäköit viereen, vaikka tilaa on muuallakin?

Vierailija
20.06.2018 |

Suurilla parkkipaikoilla pysäköidessä etsin paikan, jonka vieressä ei ole muita autoja. Syinä uusi auto ja toisaalta lapset, jotka aukovat ovia milloin mitenkin. Kun palaan autolle, sen viereen on taatusti pysäköity auto, vaikka tilaa olisi ollut ympäri parkkialuetta. Miksi ihmeessä? Autot eivät kaipaa juttuseuraa!

Kommentit (335)

Vierailija
181/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä teiltä autoilijoilta yhden kysymyksen, joka vähän sivuaa aihetta?

Olen pitkästä aikaa aloittanut autoilun uudestaan ja ihmettelen, onko liikenteessä pakko ajaa tiiviissä "jonoissa"? Jos pidän yhden auton mentävän turvavälin, siihen tunkee takuulla joku. Aina. Teenkö minä nyt jotenkin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan väärin? Ajattelevatko ihmiset, että tiellä ei ole tarpeeksi tilaa kaikille autoille, jos ei tiivistä niin lähelle kuin mahdollista vai mikä logiikka tässä on takana?

Itse ajan toisen 'perseessä kiinni' juuri siksi, ettei eteeni tunge kukaan muu. Tämän ovat kanssa-autolijat opettaneet. Jos jätät välin, eteesi tungetaan. Tämä siis Suomessa. Muualla maailmassa näin ei tapahdu.

No niin näköjään tosiaan tapahtuu. Mutta muutamien muiden maiden (mm. Aasia, Etelä-Eurooppa) liikenteestä itselläni ei ole kuin sellaisia kokemuksia, että siellä voi tapahtua ihan mitä tahansa, eikä sääntöjä kukaan oikein noudata.

Ja mikä on ongelma siinä, että ”eteen tunkee” joku? Joskus vaan on pakko vaihtaa kaistaa esim. kääntymisen vuoksi. Tuskin se sinun matkantekoasi merkittävästi hidastaa.

Kaikkein huvittavinta on seurata, kun kaistojen liittyessä yhteen toiset ryhmittyvät sille yhdelle ja samalla kaistalle jo pari km ennen ja ajavat sitten puskuri puskurissa. Molemmat kaistat kuuluu käyttää loppuun asti ja sitten liittyä vetoketjuperiaatteella yhdelle kaistalle. Ei vaan mene joidenkin kaaliin.

Maissa, joissa auton kolhuista ei niin välitetä (esim. Espanjassa) , olen ottanut tavakseni parkkeerata ison ja kalliin autoni kahteen parkkiruutuun, vaikka pysäköintihalli uhkaa kaksinkertaisella veloituksella. Koskaan en ole joutunut maksamaan, mutta mieluusti maksaisin sen ennemmin kuin 950€ oven uudelleen maalaamisesta, kun jotkut tohelot kolauttavat oman ovensa minun autooni.

Jos siis pitää riittävää turvaväliä, niin siihen väliin tunkee aina joku, niin sekö on mielestäsi hyvä asia?

Ja miten niin Espanjassa ei välitetä kolhuista? Oletko oikeasti edes käynyt koskaan siellä? :)

Olen, asun siellä.

Ja jos turvaväliin tunkee joku, painat hiukan jarrua ja turvaväli on siinä taas. Mikä on ongelma? Minulla on automaattinen etäisyydensäätö autossani, eli jos joku tulee eteeni, tapahtuu jarrutus automaattisesti ja kiihdytys samoin, kun vauhti taas nousee. Suosittelen hankkimaan sellaisella varustellun auton, jos jarrupolkimen käyttö on sinulle liian vaivalloista.

Tällä palstalla riittää näitä riemuidiootteja. "Turvaväliin tunkeminen on ok, koska se takana tuleva voi aina jarruttaa". :D

Tunkeminen kuulostaa ohituskyvyttömältä possujunassa ajelijan sanavarastoon kuuluvalta lempisanalta.

Sitä vartenhan se turvaväli ON että siihen voi ajaa. Jos taidot eivät riitä sen oikeaoppiseen pitämiseen niin silloinhan tuntuu siltä että joku tunkee siihen.

Aina oppii uutta. Olen tähän asti kuvitellut, että turvavälin tarkoituksena on riittävän jarrutusmatkan takaaminen edessä ajavan auton pysähtyessä tai hidastaessa vauhtia, mutta näköjään olinkin väärässä. 

Olen pitänyt tätä palstaa täysin turhana, mutta nyt sentään yksi possujunailija sentään on oppinut liikenteen sujuvuudesta. Mahtavaa!

Vierailija
182/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikenneturvan sivuilta katsoin, että turvaväli on suositeltavaa olla taajamassa puolet ajetusta nopeudesta.

Isommilla väylillä sama metrimäärä kuin on auton nopeus.

Sille, joka sanoi, että turvaväli on tarkoitettu, että siihen ajetaan auto, ei ole.

Mene liikenneturvan sivuille, siellä on ihan selkokielellä kerrottu tietoa turvavälistä ja sen tarkoituksesta.

Ihan muutkin voivat toki katsoa.

Vítun urvelo. Totta kai se rako on oltava myös sitä varten että siihen mahtuu muut liittymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna rytis parkkiksella pelti tästä syystä. Meillä normaalia pidempi auto ja tarvii oikeesti paljon tilaa kääntymiseen, mut eiköhän sit joku älykääpiö ollu ajanu ihan vieree. Eipä voitu jäädä odottaa et tulis ostoksilta. Ehkä ens kerral osaa pysäköidä <3

Tästä syystä nappaan aina parkkipaikalla kuvan autostani + viereisestä autosta.

Nimimerkillä lasku tulee perässä

Vierailija
184/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tekee tätä että kateellisena naarmuttavat upeita loistoautoja.  Siksi etsin aina paikan jossa ei ole "naapureita".

Vierailija
185/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No   se on kyllä huomattu,  että  kun on  kaupan koko parkkialue  tyhjänä,  niin että  vois  parkkeerata autonsa kauemmaksi   ,   mutta  EI   ,   on laitettava  auto just ihan viereen  ja sitten on oviakin varottava   ,ettei kolhaise  toisen autoa .   huhhuh  on meitä moneen junaan totisesti !!!     Varmaan on joillakin ilkeyttäkin mukana.

Vierailija
186/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän koslani aina hienoimman, uusimman ja kalleimman auton viereen parkkipaikoilla. Syynä se, että he eivät varmasti kolhaise ovillaan autoani. Vaikka koslani onkin lysmyinen, en silti arvosta sitä että sitä raavitaan ja kolautellaan, ja sitten ollan että nääh, noin huono auto jo muutenkin, ei siinä minun aiheuttamat naarmut enää näy.

Kyllä näkyy. Tiedän tasan tarkkaan autoni kolhut ja naarmut.

Vierailija
187/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

bmw_x6 kirjoitti:

Jotkut tekee tätä että kateellisena naarmuttavat upeita loistoautoja.  Siksi etsin aina paikan jossa ei ole "naapureita".

Nyt on pikkuisen harhaluuloja pelti- ja muovikasasta.

Vierailija
188/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun uudessa autossa on valvontakamera, joten näen kuka tai ketkä viereeni pysäköi naamoja myöten, ja että vahingoittaako autoani jotenkin. Jos autossani olisi jälkiä, niin ei muuta kuin tallennetta poliisille ja syyllinen kiinni ja kunnon korvausvaatimukset.[/quote

😂

Vierailija
189/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompi ajaa toisen auton viereen. Ei tarvitse maasta katsoa parkkiruudun viivoja, kun vieressä on autoja.

Samoin. Ei tarvitse miettiä, onko auto vinossa ja molempien viivojen sisällä, kun näkee, että jos tuokin auto on, niin sitten olen minäkin.

Entäs jos vaimoväkikin vaan opettelisi hahmottamaan oman auton ulkomitat niin ei tarviisi veikkauksella mennä muiden seassa?

Vierailija
190/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viereen parkkeeraajista ei ole mitään haittaa, mikäli molemmat ovat parkkeeranneet keskelle omaa ruutuaan. Paljon enemmän ärsyttää ajo- ja parkeeraustaidottomat

ääliöt, jotka ruuhkaisessa ostoskeskuksessa parkkeeraavat autonsa viivalle tai sen yli.

Vierailija
191/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna rytis parkkiksella pelti tästä syystä. Meillä normaalia pidempi auto ja tarvii oikeesti paljon tilaa kääntymiseen, mut eiköhän sit joku älykääpiö ollu ajanu ihan vieree. Eipä voitu jäädä odottaa et tulis ostoksilta. Ehkä ens kerral osaa pysäköidä <3

Tästä syystä nappaan aina parkkipaikalla kuvan autostani + viereisestä autosta.

Nimimerkillä lasku tulee perässä

Entäs jos se kolhija on häipynyt ja toinen, joka ei ole aiheuttanut lommoa saa syytöksen ??

Vierailija
192/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu esim. kuntosalin pukuhuoneessa. Tyhjiä kaappeja on kymmenittäin, mutta jonkun pitää tunkea tavaransa viereiseen kaappiin. Kun poislähtö sattuu samaan aikaan, niin siinä sitten tungeksitaan.

Mä otan aina saman kaapin riippumatta siitä, onko se viereinen ainoa varattu kaappi koko salilla. Sitten mulla on muutama varakaappi, jos se mun "oma" on varattu. Helppo sitten muistaa, mikä kaappi oli, jos vaikka sattuu avain unohtumaan johonkin.

Vierailija
193/335 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi kommetoijiaan: pysäköin ihan tarkoituksella kaikkein kauimmaiseen ruutuun, ettei kukaan kolhisi uutta autoani eivätkä lapseni kolhisi muiden autoja. Ja tästä huolimatta on viereiseen ruutuun ilmestynyt auto, vaikka koko muu parkkipaikka olisi lähes tyhjä. Tätä siis täällä ihmettelen.

Mutta suomalaisten ajokäyttäytymisessä on monta muutakin ihmeellistä piirrettä. Ei osata ryhmittyä käännyttäessä, vilkkua käytetään kun jo käännytään vaikka ideana olisi kai kertoa aikeesta jo ennen kääntymistä. Ei osata vetoketjuperiaatetta ruuhkissa. Ei pysäytetä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen, käytetään haitarijalkaa matka-ajossa jne. Monen saisi laittaa uudestaan autokouluun.

Ap.

Vierailija
194/335 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sellainen tilanne, että auto jää parkkiin yön yli (esim. liitännäisparkkiin), jätän toisten autojen viereen enkä mihinkään perimmäiseen nurkkaan ihan siksi, että ilkivallan mahdollisuus olisi pienempi. Työpaikan parkki täytetään vieri viereen, koska tulee täyteen. Kauppareissuilla en ymmärrä tuota ap:n esimerkkiä enkä itse toimisi niin.

Vierailija
195/335 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap. ongelmaa, vaikka olen ajanut kymmeniä vuosia ja kilometrejä tulee tuhansia kuukaudessa. Parkkiruudun keskellehän sitä pysäköidään, jolloin jää riittävästi tilaa kaikille. Uskomattomalta kuulostaa ap. vaatimus kolmen parkkiruudun vaatimus.

Yleensä markettien ja kauppojen parkkiruudut ovat vielä normaalia isompia ja tilaa riittävästi.

Ihmettelen, miten ap. onnistuu parkkeeraamaan autonsa parkkihalliin tai vanhojen talojen parkkiruutuun, jotka ovat mitoitukseltaan paljon pienemmät.

Kaikesta sitä saadaankin tehtyä ongelma, kun auton pysäköimiseen tarvitaan kolme parkkiruutua, vai pitäisikö olla vielä vapaa parkkiruutu edessä ja takana, jolloin yhden auton parkkeeraamiseen tarvitaan 9 ruutua.

Vierailija
196/335 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu esim. kuntosalin pukuhuoneessa. Tyhjiä kaappeja on kymmenittäin, mutta jonkun pitää tunkea tavaransa viereiseen kaappiin. Kun poislähtö sattuu samaan aikaan, niin siinä sitten tungeksitaan.

Jep! Ja kun kaverin kanssa usein laitetaan vierekkäisiin mutta niin, että väliin jää yksi (ei käydä ruuhka-aikaan ikinä joten tilaa on) niin aika satavarmasti joku tulee laittamaan kamansa siihen välissä olevaan, vaikka muualla on paljon tyhjiä kaappeja!

Vierailija
197/335 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan yleensä niin että kuljettajan puolella on auto. Tämä siksi että autossani on älyttömän isot ovet. Kun vieressä on jo valmiiksi auto niin pystyn varmistamaan että mahdun myös takaisin autooni. (Ellei viereinen auto ehdi vaihtumaan) Auto itsessään on pieni mutta koska se on kaksiovinen niin ovet ovat isot ja vaativat tilaa auetakseen. Vaikka itsekin olen pienikokoinen ihminen niin monesti on käynyt niin että viereen on tullut toinen auto ja en meinaa mahtua autooni. Vielä parempi paikka on reunapaikka, sellainen että vieressä on vaan kivetys ja saan avattua ovea kunnolla. Autona on siis Renault megane. Hölmösti suunniteltu kun auto itsessään mahtuisi millaiseen väliin vaan mutta ovien takia pitää olla tilaa. Toisena autona mulla on citymaasturi, sen kanssa riittää paljon pienemmät välit toisiin autoihin.

Vierailija
198/335 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap. ongelmaa, vaikka olen ajanut kymmeniä vuosia ja kilometrejä tulee tuhansia kuukaudessa. Parkkiruudun keskellehän sitä pysäköidään, jolloin jää riittävästi tilaa kaikille. Uskomattomalta kuulostaa ap. vaatimus kolmen parkkiruudun vaatimus.

Yleensä markettien ja kauppojen parkkiruudut ovat vielä normaalia isompia ja tilaa riittävästi.

Ihmettelen, miten ap. onnistuu parkkeeraamaan autonsa parkkihalliin tai vanhojen talojen parkkiruutuun, jotka ovat mitoitukseltaan paljon pienemmät.

Kaikesta sitä saadaankin tehtyä ongelma, kun auton pysäköimiseen tarvitaan kolme parkkiruutua, vai pitäisikö olla vielä vapaa parkkiruutu edessä ja takana, jolloin yhden auton parkkeeraamiseen tarvitaan 9 ruutua.

Joillekin on näköjään ylitsepääsemättömän vaikeaa opetella lukemaan. Toistetaan siis varmaan sen sadannen kerran: Ap (ja moni muu, mm. allekirjoittanut) ihmettelee MIKSI viereen pitää ängetä kyhnyttämään kun ap on pysäköinyt KAUAS muista autoista ja parkkitilaa löytyy runsaasti. Tässä siis nimenomaan halutaan tietää se syy miksi pitää pysäköidä viereen vaikka tilaa on muuallakin? Eikä moralisoida miksi ylipäätään pysäköidään muiden autojen viereen. On se niin vaikeaa opetella lukemaan ja vielä ymmärtää mitä kysytään..

Vierailija
199/335 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vakiopaikat parkkihallissa, heti halliin tullessa ensimmäiset, eli kaupan ovista kauimmat ja toiset sitten lähellä kaupan ovia. Jos ensimmäisissä on tilaa, jätän sinne (viereisellekin paikalle), ei nimittäin voi siinä halliin sisään tullessa tietää, onko vapata niillä toisilla paikoilla. Ja jos joudun törkkäämään auton parkkiin jonnekin muualle, se on takuulla hukassa, kun en muista mihin jätin. Sitä paitsi viereen on helpompi pysäköidä. 

Eli ajan autoni sinne kauimpaan nurkkaan sun autos viereen, koska se on helppoa, koska autoni on aina siellä nurkassa ja koska niin ei tarvi käyttää ostosten jälkeen hallissa aikaa siihen autonetsimisishaahuiluun.

Vierailija
200/335 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan täyttää parkkipaikan järjestyksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan