Mitä syötte aamuisin? Kaurapuuro turvottaa ja pitäisi keksiä jotain muuta
Mitä syötte aamuapalaksi niin, että jaksatte sillä lounaaseen asti? Olen nyt tovin syönyt kaurapuuroa maapähkinävoilla ja hillolla, mutta pian en enää jaksa tätä alituista turvotusta. Puuro pitää nälkää hyvin, mutta turpoan niin paljon, että on todella ikävää kiskoa puristavat ja kiristävät työvaatteet päälle heti aamupalan jälkeen.
Mikä aamupala pitää nälkää edes kohtuullisen hyvin, mutta ei turvota julmetusti? Smoothie ja munakas kävivät mielessä, mutta pitävätkö nälkää? Syön aamupalan yleensä 6:30 ja lounas on klo 11.
Kommentit (354)
Joka aamu: 2 viipaletta juustopaahtista, päälle ingmariinia ja juustoa ja savukinkkua. Myös mahdollisimman tummaa kahvia kermalla.
HK:n sinistä pätkä, sinappi viivalla ja 0,5 L:n tuoppi piimää kerta rykäsyllä.
Lykkää nälkää tuonnemmaksi.
T.Kehopositiivari
Halpis ruisleipä, tuorejuustoa, purjoa, kalkkunaleikkele, kurkkua ja tomaattia. Lisäksi pikakahvi kauramaidolla. Sillä pärjään sen 3-4 tuntia mutta pähkinöitä ja vesipullo mulla aina mukana ja extra-voileivät jos töihin menen. Puolet ajasta teen etänä ja silloin teen salaatin lounaaksi. Illalla vasta jotain lämmintä ruokaa perheen kanssa. Viikonloppuisin teen joskus munakkaan lisäksi tai syön pelkkää salaattia aamupalaksi.
Rapion Myllyn (myös verkkokauppa) kaurahelmistä saa ohjeen mukaan haudutettuna erinomaisen täyttävän ja vatsaa hellivän puuron. Erinomaista sellaisenaan tai mustikkakeiton tai sokerihivauksen tai marjojen seurana.
Kannattaa tehdä edellisenä päivänä pitkien haudutusaikojen vuoksi :)
Se nyt on fakta et syöminen turvottaa. Suosittelen pyytämään väljemmät duunivaatteet pomolta. Toki voi kokeilla myös pienempää annoskokoa.
Kaurapuuron keittäminen on auttanut mulla ettei tule niin pahaa turvotusta kuin jos heittää vaan hiutaleet veteen ja huitasee poskeen.
Mua hämmästyttää, että miten tota kaurapuuroa aina tuputetaan kaikille. Olen töissä vanhusten hoidossa, ja nyt jo hirvittää oma vanhuus kun inhoan puuroa ja sitä lähtökohaisesti tuputetaan aamupalaksi kaikille. Oma aamupala on yleensä lähinnä kahvi, joskus banaani tai maustamaton jugurtti vaikka. leivänkin saatan syödä jos aamulla on kovin nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt se puuro mikä siinä turvottaa, vaiko maapähkinävoi ja hillo? Jos puurosta tykkäät, kokeile ensin ilman noita sokereita, jos helpottaa niin laita sitten jotain muuta hillon ja maapähkinän tilalle jos ei paljaaltaan puuro maistu.
Joo, voi hyvinkin olla nekin. Paljaaltaan puuro vaan on niin tympeän makuista, enkä ole oikein keksinyt mitä siihen heittäisi että kelpaisi ja menisi alas hyvin.
Laita kaurapuuroonkin kanelia, niin kyllä maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein syön aamulla 200 gramman purkillisen creme fraichea, eli ranskankermaa, jossa on rasvaa 28%. Tuosta saa noin 540 kilokaloria ja sillähän pärjää varsin hyvin useita tunteja, ja teen ruumiillista työtä jossa tulee erittäin kuuma ja hiki valuu niin, että haalarikin on märkänä.
Hyi. Sulla on varmaan elimet ihan rasvan peitossa. Ns. Piilorasvaa elimistön sisällä. Tosi vaarallista.
No jos se tekee ruumiillista työtä niin että hiki valuu niin eiköhän se rasva pala...
Vierailija kirjoitti:
Tomaatteja ei tulisi syödä aamulla.
Tää ohje tulee siitä kun tomaatti on hapan, niin jos on herkkä vatsa (!) voi aamulla tyhjään vatsaan syöty tomaatti ärsyttää vatsaa. Mutta en usko sillä olevan väliä jos tomaatin kanssa syö muutakin. Varsinkaan jos ei ole huomannut mahakipuja tomaattiomeletin tai tomaattileipien jälkeen!
Mutta joo, ei tomaattiin aamulla kuole. :)
Tee kaurahiutale-jogurtti/marjoilla/hedelmillä valmiiksi tehosekoittimeen jääkaappiin. Sit vaan aamulla survautat smoothieeksk ja juustoleipä kylkeen.
Vaikuttaa siltä, että teet jotain raskasta työtä, etkä esimerkiksi toimistotyötä, jolloin olisit voinut ottaa aamupalan jatkeeksi töihin hedelmän, itsetehdyn myslipatukan, päshkinöitä tms. Syötäväksi ennen lounasta. Mutta esim. Balilla hotellissa tarjottiin joka aamu paistettua riisiä ja munakas. Mikset voisi syödä aamulla vaikka eilen tehtyä lämmintä ruokaa kun teet raskasta työtä kuitenkin? Pitääkö aina olla muka puuroa tai leipää
Minun aamupala on itse leivottu 100%:n kokojyväsämpylä, näitä 2kpl kahvin kanssa, mukaan 1kpl tomaatti ja 10cm pätkä tuorekurkkua ja porkkana, tomaatti, kurkku ja porkkana sen vuoksi ettei tule närästystä. Sitten vielä mustikkasurvosta n.1,5dl. Tällä pärjää hyvin 7h. Tämä on ollut paras, omatekemään sämpylään ei jostain syystä koskaan kyllästy, olen sitä syönyt jo 40vuotta, omatekemä leipä on ainut oikea sen vuoksi että se on lähes suolatonta ja taikinaan laitan myös soijajauhoa sen verran että valkuaista tulee sopivasti. Sämpylän päälle laitan hieman rypsimargariinia ja pieni siivu kalkkunaleikettä. Tällä jaksaa painaa joka päivä 100%:n teholla eikä ole koskaan sairaspoissaoloja.
Se nyt on täysin yksilöllistä. Minua ei turvota kaurapuuro yhtään ja usein laitan siihen päälle joko pakastemarjoja tai pilkottua banaania.
Kananmunia en syö aamuisin, koska ne aiheuttaa minulle ilmavaivoja. Ei ole kiva haista kananmunapierulta 2 tuntia aamiaisen jälkeen.
Joskus syön 2 näkkileipää juustolla ja mukillisen kaakaota. Se ei pidä nälkää oikeastaan ollenkaan, mutta on vaihtelua kuitenkin.
Tänä aamuna söin 2 ruispalaa, päällä mozzarella-juustoa, pikkutomaatteja pilkottuna ja muutama basilikan lehti. Monesti laitan pikkulorauksen balsamicoa, mutta tänään ei tuntunut siltä. Todella hyvin pysyy nälkä poissa.
Minulla ei toimi smoothiet ollenkaan, siis ei yhtään. Ne menee ihan suoraan läpi. Hetkeksi tulee täyden vatsan tunne, mutta kahdessa tunnissa on nälkä. Olen aiemmin niitä kokeillut, kun treenasin puolimaratonia varten ja kävin ravitsemusneuvojalla, joka teki menun. Kaikki muu toimi, mutta nuo smoothiet jätti joka ikinen kerta nälkäiseksi.
- kuppi kahvia, maidolla, ei sokeria
- jukurttia, päälle mysliä ja siemeniä
- yksi pieni leipä, levitettä ja juustoa
Gluteeniton kaurapuuro, voisilmä ja mustikoita. Sekä kahvi+vesi
Tai
Luonnonjogurtti ja sekaan hedelmänpaloja (banaani, kiwi, persikka) ja kahvi+vesi
Tai
juustosämpylä ja kahvi+vesi
Tai
Ruisleipä, kinkku, suolakurkku kahvi+vesi
Viikonloppuisin syön aina kotona croissantin, erilaisia hedelmiä ja mukillisen kahvia. Se on ihan vakio,
Arkiaamuina tykkään vaihdella. Joskus syön 4 viljan puuroa. Kiehautan sen ja jätän hiljalleen kypsymään noin vartiksi. Siihen päälle voita. Lisäksi voin juoda vaikka lasin tuoremehua tai karpalomehua.
Joskus syön pikkulettuja, jotka tehdään banaanista. En tiedä, löytyisiköhän reseptejä halusanalla banaaniletut. Nopeita valmistaa, Niiden päälle kuuluu minusta aina kylmät pakastemarjat.
Joskus syön ruisleipää, yleensä päällä salaatinlehti, paprikaa, suolakurkkua tai tuorekurkkua. Joskus syön ruisleipää avokadolla ja lisäksi raejuustoa.
Jos haluan herkutella, syön purkillisen pehmeää rahkaa, johon sekoitan marjoja ja hunajaa ja ripottelen päälle kurpitsansiemeniä ja kuorittuja auringonkukansiemeniä. Minulla on ollut ihania tummasuklaahippuja, joita löysin jostain luontaistuotekaupasta ja niistä tuli mahtava maku rahkan kanssa, mutta ne on loppu,
Kiehautan maidon. Laitan sitten siihen kaksi raakaa kananmunaa. Vatkaan sen pienen suolan kera ja kaadan isoon mukiin ja juon.
Namnam 😀
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton kaurapuuro, voisilmä ja mustikoita. Sekä kahvi+vesi
Tai
Luonnonjogurtti ja sekaan hedelmänpaloja (banaani, kiwi, persikka) ja kahvi+vesi
Tai
juustosämpylä ja kahvi+vesi
Tai
Ruisleipä, kinkku, suolakurkku kahvi+vesi
Aloittaja sanoi, ettei kaurapuuro sovi hänelle, kun se turvottaa. Miksi ihmeessä sitä pitää tyrkyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toi kaurapuuro mutta laitan hiutaleita vaan jonkun 1/3 dl. Muita aineita enemmän, esim. raejuustoa kunnon köntti sekaan, joskus banaaniakin. Lisäksi tummaa kaakaojauhetta. Päälle yleensä omppua ja maap.voita.
Karsean kuuloista.
Keitä puuron sekaan banaania/mustikkaa, ja chiasiemeniä . Keitä maidossa/kasvismaidossa, soijamaidolla saat eniten täyttävyyttä. Sitten päälle pähkinöitä/sokeroimatonta maapähkinävoita, voita ja vaikka kanelia = ainoastaan hedelmän/marjan sokeri, mutta tosi täyttävää ja hyvää.
Tähän lisäksi keitetty kananmuna niin takuulla pitää nälkää.