Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenelläkään ongelmaa, että näkee liian hyvin psykologian asioiden takana?

Vierailija
18.06.2018 |

Esimerkiksi tänään sain kuulla, että eräs vammautunut ja hyvin heiveröinen nuori nainen oli löytänyt poikaystävän. En ollut yhtään yllättynyt, että mies oli kehonkieleltään voimakas, rohkea ja dominoiva - nämä ihmiset etsivät vastakappaleitaan, joilla on mahdollisimman päinvastaiset ominaisuudet ja se saa heissä aikaan täydentymisen tunteen. Olisi vaikea kuvitella, että tuosta naisesta pitäisi joku feminiininen tyyppi. He ovat tavallaan melko yksiulotteisen oloisia hahmoja, jotka nojaavat tiettyyn persoonallisuuden puoleensa.
Silloin kun itse viehätyn tietyn tyyppisestä ihmisestä, niin pääsen aika nopeasti jyvälle, mikä itsessäni johti siihen tykästymiseen. Kun asia on havaittu ja ehkä myös korjattu, tarve tuohon ihmiseen voi poistua. Tämä aiheuttaa vaan sen, että minun on aika vaikea muodostaa pitkiä ihmissuhteita. Olen tavallaan elänyt jutun jo, ennen kuin se on oikeasti tapahtunut. En pysty elämään siinä illuusiossa, että joku rakastaisi minua, koska niin on tarkoitettu, tai koska se on hauskaa. Se, että näen asioiden taakse, saa minut kuitenkin näyttämään aika kyyniseltä enkä yleensä saa luotua pitkiä ihmissuhteita. Muutun myös sisäisesti niin nopeasti, että välillä ahdistun ja hukun, eivätkä ulkoiset olosuhteet pysy muutoksissa mukana.
Huomaan myös usein passiivisaggressiivisen käytöksen ja piilotetut viestit toisten käyttäytymisessä - jos joku sanoo yhtä ja ajattelee silti toista. Jos näistä kertoo, saatetaan pitää outona tai syyttää paranoiasta. Tiedän yleensä hyvin, jos joku esittää pitävänsä minusta, mutta tuntee jotain hankalaa minua kohtaan - tai päinvastoin.
Olen useaan kertaan ennustanut oikein, mitkä parit pysyvät yhdessä ja mitkä eivät. On hieman vaikea olla innoissaan esimerkiksi sellaisten henkilöiden häissä, joiden tietää päätyvän eroon. Olisi ehkä mielenkiintoista, jos olisi vielä olemassa se käytäntö, että pappi kysyisi onko jollakulla jotakin liittoa vastaan ennen vihkimistä, ja ihmiset oikeasti sanoisivat asiansa...
Nämä ovat tiettyjä esimerkkejä. Ymmärrän, että kyseessä ei ole varmasti mikään absoluuttinen tai erityislaatuinen kyky, mutta yleensä ainakin sosiaalinen koodi tuntuu olevan se, että esitetään, että ei ymmärretä ja nähdä näitä asioita. Jos vaikka sanoisin tuttavalle, että sinä näet tuossa miehessä asian x ja päädytte luultavasti riitaisaan eroon vuoden, parin sisällä, niin minunhan sanottaisiin olevan väärässä ja käskettäisiin olla sekaantumatta. Eikä se tietenkään väärin ole, että jokainen tekee omat virheensä.
Minulle tuntuu vaikealta saada oikeita ystäviä tai seurustelukumppaneita. Pitäisi olla samalla tasolla ja sellaisia jotka haluavat kehittyä, ja joilla ei olisi pahoja vaan vilpittömiä aikeita, sillä toinen samanlainen saisi tuhoakin aikaan halutessaan, jos sattuisi olemaan vähänkin minua "edellä".
Ymmärsittekö mitä ajoin takaa, ja mielipiteitä?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keittiöpsykologi ja ongelmani on, että kuvittelen näkeväni ihmisten takana olevan psykologian.

Pidän itseäni vähän tyhmänä.

Vierailija
2/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon oppinut sen, etten arvostele ihmisiä, tai tee mtn omia johtopäätöksiä heidän toiminnastaan, kun nämä voi osoittautua ihan vääriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla usein tällaista puhe/kirjoitusripulia ja kuvittelet osaavasi ennustaa tulevaa tai tiedät mitä ihmiset ajattelevat?

Vierailija
4/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon oppinut sen, etten arvostele ihmisiä, tai tee mtn omia johtopäätöksiä heidän toiminnastaan, kun nämä voi osoittautua ihan vääriksi.

Minä olen ollut harvoin väärässä, joskin saatan olla unohtanut kertoja joilloin olen ollut. Narsistit ovat niitä, jotka ovat joskus onnistuneet hämmentämään minua, kun uskovat itsekin omiin valheisiinsa - joskus taas narsistienkin ovelat pelit ovat kyllä hyvin läpinäkyviä. Ap

Vierailija
5/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta et näe "liian hyvin psykologiaa asioitten takana". Vaikutat ihan normaalilta naiselta, joka analysoi kaikkea vähän liikaa ja luulee olevansa vähän liian erinomainen.

Vierailija
6/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Itsellä ei kuitenkaan ole ongelmaa tämän suhteen, sillä olen erittäin mielelläni yksin. Tai no, ärtymystä on joskus vaikea pidätellä kehittymättömien yksilöiden seurassa, mutta muuten tämän "teatterin" seuraaminen on vain huvittavaa. Niin ja kyse on vain siitä, että tiedostaa asioita erityisen hyvin niin itsessä kuin muissakin sekä lukee hyvin nonverbaalista viestintää. Ei siis mitään sen ihmeellisempää saati mystistä.

Vierailija
7/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan iso osa tajuaa samat jutut, mutta harva möläyttää esimerkiksi häissä epäilevänsä liiton kestävyyttä.

Vierailija
8/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minua yritti saada seurustelemaan kanssaan tällainen mies: noin 45-v., ei ollut koskaan seurustellut kenenkään kanssa, pitkäaikaistyötön, diagnosoinut itselleen erään psykiatrisen häiriön, käyttäytyi feminiinisesti.

Viehätyn ihan toisentyyppisistä miehistä.

Vierailija
9/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan iso osa tajuaa samat jutut, mutta harva möläyttää esimerkiksi häissä epäilevänsä liiton kestävyyttä.

Niin, mutta eikö siinä vältettäisi monta pahaa kohtaloa, jos havainnoista olisi sallittavaa puhua niille, jotka ovat niille sokeita? Varmaan itselläkin on sokeita pisteitä ja olisi mukava tietää, ennen kuin tekee jonkin turhan virheen. Oma havainto kyllä on, että iso osa nimenomaan ei tajua näitä - esimerkiksi jos olen sanonut kaverille työhaastattelun jälkeen, että en tainnut saada paikkaa kun haastattelija oli kielteisen tuntuinen kehonkieleltään, niin vastaus on että ei kai, ei sitä vielä tiedä. Vaikka en siis myötätunnon saamisen takia ole sanonut tunnettani. Ap

Vierailija
10/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikuisella pojalla on asperger, ja se selittää tuollalailla rasittavasti toisten ihmisten psykologisia ulottuvuuksia. Ei sitä tahdo jaksaa.

Vierailija
11/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostelu ja ennakkoluulot on mielestäni eri asia kuin mistä ap kirjoitti. Itsekin kyllä aika hyvin vaistoan tai saan ihmisistä intuitioita eli luen katseita, eleitä, kuulen äänen sävystä ja lauseen muodostuksesta toisen tiedostamatonta viestintää.

Vierailija
12/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Itsellä ei kuitenkaan ole ongelmaa tämän suhteen, sillä olen erittäin mielelläni yksin. Tai no, ärtymystä on joskus vaikea pidätellä kehittymättömien yksilöiden seurassa, mutta muuten tämän "teatterin" seuraaminen on vain huvittavaa. Niin ja kyse on vain siitä, että tiedostaa asioita erityisen hyvin niin itsessä kuin muissakin sekä lukee hyvin nonverbaalista viestintää. Ei siis mitään sen ihmeellisempää saati mystistä.

Juu, en ajatellutkaan, että olisi jotain mystistä. Olen siinä käsityksessä, että monet huonon lapsuuden saaneet, esimerkiksi alkoholistien lapset kehittävät erityisen herkät tuntosarvet ja toisaalta heikon oman identiteetin, mikä ehkä liittyy tähän asiaan jollakin tavalla ja on surullinenkin ominaisuus. Ap

Vierailija
13/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta eikö siinä vältettäisi monta pahaa kohtaloa, jos havainnoista olisi sallittavaa puhua niille, jotka ovat niille sokeita? Varmaan itselläkin on sokeita pisteitä ja olisi mukava tietää, ennen kuin tekee jonkin turhan virheen. Oma havainto kyllä on, että iso osa nimenomaan ei tajua näitä - esimerkiksi jos olen sanonut kaverille työhaastattelun jälkeen, että en tainnut saada paikkaa kun haastattelija oli kielteisen tuntuinen kehonkieleltään, niin vastaus on että ei kai, ei sitä vielä tiedä. Vaikka en siis myötätunnon saamisen takia ole sanonut tunnettani. Ap

Samaa mieltä mutta ei ihmiset halua kuulla. Uskon että moni "vaistoaa" asioita mutta päättää olla kuuntelematta niitä. Sotket vain omat ihmissuhteesi puuttumalla muiden. Intuitioon on vaikea vedota koska et voi toiselle todeksi sitä osoittaa pelkän tunteen tai ajatuksen pohjalta. Ihmiset tekee omat virheensä.

Vierailija
14/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma havainto kyllä on, että iso osa nimenomaan ei tajua näitä - esimerkiksi jos olen sanonut kaverille työhaastattelun jälkeen, että en tainnut saada paikkaa kun haastattelija oli kielteisen tuntuinen kehonkieleltään, niin vastaus on että ei kai, ei sitä vielä tiedä.

Noissa menee sitten itse helposti vikaan, jos uskoo "kaveria".

'eihän sitä vielä voi tietää' on tyypillinen. Jos ja kun ei ole esittää pomminvarmoja faktoja, niin ei uskota. Turhauttavaa.

Vierailija
15/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat psykoottiselta, hakeudu hoitoon...

Vierailija
16/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tiedät, mitkä parit päätyvät eroon ja mitkä eivät? Koska ne edelleen yhdessä olevat parit (joiden ennustit pysyvän yhdessä) voivat erota huomenna ja teoriasi heittelee häränpyllyä.

Vaikutat ihmiseltä, joka tulkitsee asioita ulkoisten merkkien perusteella, ei suinkaan minkään taustalla olevan psykologian. Arvaan, että aika moni inhoaa sinua (ja tämän tulkitsin ihan tästä vain kirjoituksesi perusteella).

Vierailija
17/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, en ajatellutkaan, että olisi jotain mystistä. Olen siinä käsityksessä, että monet huonon lapsuuden saaneet, esimerkiksi alkoholistien lapset kehittävät erityisen herkät tuntosarvet ja toisaalta heikon oman identiteetin, mikä ehkä liittyy tähän asiaan jollakin tavalla ja on surullinenkin ominaisuus. Ap

Millainen mielestäsi on heikko identiteetti? Entä millä tavalla se sinun mielestäsi vaikuttaa siihen että on herkkä aistimaan muiden tunteita ja elekieltä?

Itse jotenkin uskon, että vahvan identiteetin omaava on hyvin perillä omista tunteista ja siksi herkästi aistii myös muiden todellisen olemuksen ja tarkoitusperän asioista.

Vierailija
18/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa sanomaan että näistä asioista ei kannata ääneen puhua. Ihmiset ei jostain syystä tykkää ja pidetään besserwisserinä. Mutta sen verran voin sanoa että tuo on vahvuus ja kannattaa tavallaan rakentaa niitä omia rajoja että muiden virheet ei sillä tavalla vaivaa itseä. Voi kertoa oman mielipiteensä ja tunteensa, mutta ihmiset lopulta itse elävät sen elämänsä ja tekevät valintansa. Voit ajatella positiivisesti että hekin yleensä sitten kokemuksen kautta oppii paremmin.

Vierailija
19/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat psykoottiselta, hakeudu hoitoon...

Niin piiloviestien takia? Esineet ei minulle juttele, mutta olen tarkoittanut että esimerkiksi lahjoissa on usein symboliikkaa.

Vierailija
20/80 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin laillistettuna psykologina, reilu 5 vuoden psykologian opiskelun ja muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen mietin, että psykologia on samalla kaikkea ja ei mitään. Voit tarkastella ihmistä aina varsin kapeasta, pienestä näkövinkkelistä. Suurin osa jää silti aina näkemättä. Voit kuitenkin kuvitella näkeväsi ja tietäväsi, mutta tulet kuitenkin yllättymään.