Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidiksi/ -rouvaksi jääminen? Kokemuksia?

n29
18.06.2018 |

Löytyykö vielä joku, joka olisi tähän maailman aikaan uskaltanut tehdä kyseisen ratkaisun? 😏 Itse olen täysin kyllästynyt ja leipääntynyt työhöni (hoitoala). Olen koittanut keksiä mikä olisi se oma juttu työrintamalla (en ole keksinyt), hakenut kouluihin (en ole päässyt), vaihtanut hieman työnkuvaa ja lyhentänyt työpäivää (ei auttanut sekään motivoitumaan). Omien lasten kanssa olisin mieluusti kotona. He on jo 3v ja 6v, olisi ihanaa olla kotona kun esikoinenkin menee vuoden päästä kouluun ja hänelle tulee lyhyet päivät. Se on ainoa asia mistä löydän merkitystä; koti ja lapset ja avioliitto. Olen joo varmaan nykyajan mittakaavassa kummajainen.

Mutta miten te muut kotiäidit päädyitte ratkaisuunne? Kuinka monta lasta? Millaiset tulot? Miten olette varautuneet esim. eläkettä varten? Kaikki kokemukset kiinnostaa.

Kommentit (761)

Vierailija
181/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kirjoitin, että olen kasvattanut kotiäitinä seitsemän akateemisesti koulutettua lasta ja heillä on lämpimät välit edelleenkin, eräs oli sitä mieltä, että yksittäistapaus. Jos vastaavaa joku olis kirjoittanut päiväkotihoidon tuloksena, olisko sekin yksittäistapaus?

Ja sitten ne seitsemän akateemisesti kouluttautunutta jäävät loppuelämäkseen kotirouviksi/-herroiksi.

Ja tekevät kukin seitsemän lasta, jotka myöskin jatkavat perinnettä...

Vierailija
182/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kirjoitin, että olen kasvattanut kotiäitinä seitsemän akateemisesti koulutettua lasta ja heillä on lämpimät välit edelleenkin, eräs oli sitä mieltä, että yksittäistapaus. Jos vastaavaa joku olis kirjoittanut päiväkotihoidon tuloksena, olisko sekin yksittäistapaus?

Olisi. Itse oli kotihoidettu lapsi ja minusta kehittyi epäsosiaalinen hylkiö. Sekin on yksittäistapaus eikä sinänsä todista mitään. Kotihoidon haitallisuus on kuitenkin todettu myös lukuisissa tutkimuksissa, ja se taas jo todistaa jotakin. Ainakaan yli kolmevuotiaan lapsen paikka ei missään nimessä ole kotona. Kyseessä on fakta eikä mielipideasia. Älkää hyvät ihmiset luuhatko kotona lasten kanssa. Pilaatte heidän tulevaisuutensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on kiva olo lyhyen hetken. Muuten se on perseestä. Kannattaa ainakin opiskella hoitovapaalla, ettei syrjäydy.

Vierailija
184/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies palkkaisi kotiin kotiapulaisen, jonka tehtävä olisi hoitaa lapsia, tehdä ruokaa, siivota ja muuten tehdä kotihommia, niin kukaan ei kehtaisi sanoa tämän kotiapulaisen olevan laiskuri! Samanhan työn kotiäitikin tekee ja vielä ilman palkkaa. Miksi hänen pitäisi hävetä sitä että "elää miehen rahoilla"? Yhteisiä rahoja ne on! Perhe on tiimi ja jokainen tekee oman työnsä, olkoon se sitten kodin ulkopuolella tai kotona. Ja perusduunarin työ ei tarjoa mitää älyllisiä haasteita yhtään enempää. Joku nauroi täällä, ettei auton kuljettaminen ole älyllisesti haastavaa, mutta sehän on jonkun ammatti! Samanlainen ammatti kuin kassatäti, siivooja, kokki, tarjoilija, ompelija, leipuri, lastenhoitaja jne. Suurimmassa osassa työpaikoista toistuu aina sama rutiini, samat työt päivästä toiseen kunnes ne automatisoituu. Kotiäiti voi halutessaan poiketa rutiineista, kokeilla uusia reseptejä jne. Kotiäidin työ on myös monipuolisempaa, siinä vedetään useita eri duuneja samaan aikaan. Hän on lastenhoitaja, kokki, leipuri, siivooja, autonkuljettaja...

Teidän logiikan mukaan lastentarhan työntekijät on kaikki laiskureita. Että ne kehtaa pyytää vielä palkankorotusta, sillä eihän näitten tarvii tehdä yhtään mitään, lastenhoito ei ole oikea työ, kaivelee vain nenää siellä. Ja ne on takuulla muuttuneet jo kasveiksi siellä, kun ei kohtaa mitään älyllisiä haasteita työssään. Haloo! Kotiäidit tekee samaa työtä, paitsi yksin ja 24/7/365 jos ei ole tukiverkostoa.

Ymmärrän pointtisi, mutta vaikka lasten kanssa on paljon puuhaa heidän ollessaan pieniä ja koululaisiakin, niin siinä vaiheessa putoaa pohja pois, kun he kasvavat isoiksi. Ei sitä ehkä mielenkiintoisen työuran tehnyttä miestä jaksa nyt niin kauheasti kiinnostaa tekikö rouva tänään lohipiirakan spelttipohjalla vai oliko tavallisia vehnäjauhoja. Eri asia on, jos on oikeasti sosiaalisia kontakteja, vaikka joku "kotirouvaverkosto", mutta sen eteen pitää nähdä vaivaa. Suomessa kotirouva vaipuu tyhjyyteen aika helposti, kun muiden elämänsisältö on työ. Olen itse ollut pitkään kotiäiti ja ne vuodet hujahtavat ihan huomaamatta. Pienten lasten kanssa elämä on mielekästä ja täynnä puuhaa, mutta yhtäkkiä olet tyhjän päällä ammattitaidottomana. Toki sitten on ihan mahdollista ottaa itseään niskasta kiinni, opetella uutta, tehdä elämästä taas mielekästä, mutta usein se on kriisin paikka.

Vierailija
185/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pataluhta kirjoitti:

Mene vaan laiskuri töhin ja lopeta se joutava höpinä.

Jos äiti hoitaa kotona lapset, hän on laiskuri, mutta jos päiväkodissa ollaan töissä.

Haukkumisen sijaan kannattaisi tutustua faktoihin. Minäkin lapsettomana tiedän, miten paljon meidän veronmaksajien rahaa säästyisi, jos lapset hoidettaisiin kotona ja siihen löytyisi perheeltä vielä motiivia.

Googlen mukaan monessa kunnassa päivähoito maksaa veronmaksajille 980-1360€/kk/lapsi eli ap. tapauksessa yhteiskunnan varoja säästyisi 1960-2720€/kk ja sinulla on pokkaa väittää häntä laiskaksi.

Itse vastustan lasten kotona hoitamista lähinnä siitä syystä, että kotihoito hidastaa ja heikentää lapsen sosiaalista ja kognitiivista kehitystä merkittävästi verrattuna varhaiskasvatukseen. Tämä on varmasti itsestään selvää jokaiselle ajattelukykyiselle ihmiselle, mutta lisäksi asia on todistettu lukuisissa luotettavissa tutkimuksissa. Ihan lapsen parasta siis ajattelen. Kotona loisivat äidit ovat mielestäni joko suunnattoman itsekkäitä tai sitten vain tietämättömiä ja typeriä.

Itselleni tuli sitä paitsi tuosta AP:n kirjoituksesta sellainen kuva, että hän aikoo loisia kotona vielä sittenkin kun lapset ovat varttuneet. Se taas on ihan puhdasta laiskuutta.

Täh? Ei todellakaan ole todistettu mitään tuollaista. Esim tämä muutama viikko sitten uutisoitu suomalaistutkimus ei todellakaan todistanut mitään tuollaista. Lukekaa ne alkuperäisraportit eikä haastatteluja/toimittajien tulkintoja.

Tästä tutkimuksesta ei ollu kyse. Perehdy aiheeseen.

Olen perehtynyt. Mitään väitteittesi puolesta puhuvaa suomalaistutkimusta (eikä lyhyellä etsimisellä ulkomaistakaan) ei ole. Tai jos on, linkkaa toki.

http://ecec-care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/new_ver…

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0ahU…

https://www.jstor.org/stable/1131027?origin=crossref&seq=1#page_scan_ta…

Siinä olisi jotain alkajaisiksi, jos osaat lukea englanninkielistä tekstiä. Toivottavasti linkit toimivat. Kolmatta tutkimusta varten pitää rekisteröityä, mutta abstraktin pääsee lukemaan ilman rekisteröitymistäkin. Lisää löydät ihan googlaamalla, nyt vähän oma-aloitteisuutta peliin.

Oletko tutustunut melun, infektiokierteiden, ison ryhmän aiheuttaman stressin, kiireen aiheuttamiin haittoihin alle 3-vuotiaalla lapsella? Koulutettu äiti tai isä osaa lukea, sanoittaa, nimetä asioita, opettaa lukuja, lauluja, loruja, opettaa pienelle arjessa matematiikan perustaitoja, viedä ulkoilemaan ja kehittää motorisia perustaitoja. Bonuksena lapsi saa turvallisen ja välittävän vanhemman hoivaa ja rakkautta ja välttää varhaisvuosien oravanpyörän. Väitätkö sinä pokkana, että hyvien vanhempien lapsen on parempi mennä mahdollisimman aikaisin päiväkotiin? Olen nähnyt räkä poskella vanhempiensa perään itkeviä 1-2-vuotiaita, joilla räkä virtaa koko ajan, on korvakierrettä, syliin ei pääse läheskään aina jne... kyllä pitää olla ihmisen tyhmä, jos uskoo laitoksen olevan parempi paikka kuin hyvien ja tiedostavien vanhempien hoiva.

Vaikka äiti olisi kuinka koulutettu ja lahjakas kasvattaja, hän ei voi kuitenkaan koskaan korvata ikätovereiden seuraa ja päiväkodin tarjoamia virikkeitä. Kotihoidon tuhoisat vaikutukset on todettu muun muassa noissa edellä mainituissa tutkimuksissa.

Yhtä ainutta tutkimusta ei tarvitse lukea tunteakseen, tietääkseen ja ymmärtääkseen, että lapsi tarvitsee rauhaa ja turvallisen ympäristön. Kotoa käsin lahdetään tutustumaan maailmaan, oli kotona sitten äiti, isä, mummi tai muu rakas läheinen.

Kuinka kaukana todellisuudesta täytyy olla, että kuvittelee pienelle lapselle voivan olla hyväksi ympäriinsä ravaaminen ja aikuisten työaikataulujen mukaa eläminen ja aikatauluttaminen.

Nimenomaan hiekkalaatikolla ja pienten kerhoissa niitä ikätovereita näkee turvallisesti. Ei niin, että heitetään lennossa päikkärin ovesta sisään.

Eipä ihme, että mindfullness-kurssit täyttyvät, kun jo ihan pienestä opitaan elämään, ei tätä hetkeä, vaan sitten kun. Sitten kun vanhemmat tulevat hakemaan.

Pari tuntia pienelle muutama tunti viikossa on maksimi aika olla erossa vanhemmistaan.

Vierailija
186/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho onpas aihe nostattanut keskustelua. En muista ihan kaikkea mitä kysyttiin... mutta molempien lasten kanssa olin kotona n. 2 vuotta. Lapset on nyt 3v ja 6v, esikoinen aloitti 3-4 krt/vko kerhon 3-vuotiaana, kuopus päiväkodin 2-vuotiaana eli ovat olleet varhaiskasvatuksen piirissä molemmat. Lisäksi itse olen mm. lastenhoitajana ollut useamman vuoden hoitotyössä, joten tuskin heidän kehityksestä kovin huolissaan tarvitsee olla 😅 Jos jäisin kotiin niin nuoremman kanssa kerhoja hyödynnettäisiin jatkossakin. Esikoinen taas menee jo eskariin.. Etenkin viime vuosi oli tosi raskas hoidon aloituksen kanssa kun lapset sairasteli jatkuvasti ja miehen kanssa tapeltiin kumman vuoro olla pois töistä. Enkä itse oikein ole kovin vakuuttunut siitä, mitä nämä nykyiset ylibuukatut päiväkotiryhmät ovat lapsilleni tarjonneet.. esikoinen oppinut ainakin kiroilemaan, lyömään ja raivoamaan siellä. Kyllä kotihoito + kerhot oli parempi yhdistelmä meille.

Perhepäivähoitajaksi en ikinä ryhtyisi, sitä vasta pidänkin orjatyönä ja naisen sortamisena 😒😡 Heille kuuluisi huomattavasti isompi palkka maksaa tärkeästä työstä ja oman kodin käyttöön antamisesta.

En ajatellut nostaa työttömyyskorvauksia jos kotiin jäisin, ei se edes olisi kovin helppoa kun omaa hoitoalan koulutuksia.

Minulla on sijoituksia joita koitan koko ajan kasvattaa; jotta saisin niistä myöhemmin pientä pääomatuloa. Se mahdollistaisi osa-aikatyön myöhemminkin. Tällä hetkellä niistä en kuitenkaan nosta mitään käyttöön vaan sijoitan edelleen. Nämä on myös sitä sopivaa aivojumppaa; meillä minä hoidan talouden pidon ja sijoitukset ja numeroiden pyörittely on mielekästä.

En ajatellut kokonaan toimettomaksi jäädä esim. sillä aikaa kun lapset on koulussa. Raskaus- ja vauva-aikana kirjoitin blogia mikä oli ihan suosittu. Vähän harmittaa että lopetin sen koska siitä olisi voinut kasvaa jotain. Mutta jotain kirjoitushommaa voisin alkaa tekemään uudestaan. Tai sitten tosiaan noita käsitöitä kun satun niissä olemaan aika hyvä. 🙂 Pitäisi sitten vaan ostaa omat työvälineet ja vähän kehitellä jotain omia malleja mitä voisi pienimuotoisesti myydä.

Me ollaan kyllä downshiftaaja-tyyppisiä. Mieluummin asun ja elän vaatimattomasti kuin olen töissä 24/7 jotta saan maksettua uuden kivitalon. Vaikka ne kivitalot ihan nättejä onkin 🙂

Ps. perheverotus olisi mahtava juttu ja mielestäni hyvin oikeudenmukainen. Mielipiteensä toki kullakin.

Aloittaja

Vierailija
187/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäisi kokonaan kotiin vaan kouluttauituisin nuorena hyvin, menisin naimisiin hyvin koulutetun ja hyvin ansaitsevan miehen kanssa, saisimme useamman lapsen, menisin osa-aikatöihin pienimmän ollessa 3, tekisin n. 30 % niin kauan kuin huvittaa tai ainakin niin kauan kuin lapset ovat alle 16 v. Sitten ehkä nostaisin prosenttimäärää, tai sitten en.

Tietenkään tämä ei ole mahd. Suomessa mutta tämä on se malli minkä mukaan moni keskieurooppalainen nainen toimii, kuten minä. Ei täällä kokonaan kotiin jäädä.

Vierailija
188/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pataluhta kirjoitti:

Jos äiti hoitaa kotona lapset, hän on laiskuri, mutta jos päiväkodissa ollaan töissä.

Haukkumisen sijaan kannattaisi tutustua faktoihin. Minäkin lapsettomana tiedän, miten paljon meidän veronmaksajien rahaa säästyisi, jos lapset hoidettaisiin kotona ja siihen löytyisi perheeltä vielä motiivia.

Googlen mukaan monessa kunnassa päivähoito maksaa veronmaksajille 980-1360€/kk/lapsi eli ap. tapauksessa yhteiskunnan varoja säästyisi 1960-2720€/kk ja sinulla on pokkaa väittää häntä laiskaksi.

Itse vastustan lasten kotona hoitamista lähinnä siitä syystä, että kotihoito hidastaa ja heikentää lapsen sosiaalista ja kognitiivista kehitystä merkittävästi verrattuna varhaiskasvatukseen. Tämä on varmasti itsestään selvää jokaiselle ajattelukykyiselle ihmiselle, mutta lisäksi asia on todistettu lukuisissa luotettavissa tutkimuksissa. Ihan lapsen parasta siis ajattelen. Kotona loisivat äidit ovat mielestäni joko suunnattoman itsekkäitä tai sitten vain tietämättömiä ja typeriä.

Itselleni tuli sitä paitsi tuosta AP:n kirjoituksesta sellainen kuva, että hän aikoo loisia kotona vielä sittenkin kun lapset ovat varttuneet. Se taas on ihan puhdasta laiskuutta.

Täh? Ei todellakaan ole todistettu mitään tuollaista. Esim tämä muutama viikko sitten uutisoitu suomalaistutkimus ei todellakaan todistanut mitään tuollaista. Lukekaa ne alkuperäisraportit eikä haastatteluja/toimittajien tulkintoja.

Olen perehtynyt. Mitään väitteittesi puolesta puhuvaa suomalaistutkimusta (eikä lyhyellä etsimisellä ulkomaistakaan) ei ole. Tai jos on, linkkaa toki.

Siinä olisi jotain alkajaisiksi, jos osaat lukea englanninkielistä tekstiä. Toivottavasti linkit toimivat. Kolmatta tutkimusta varten pitää rekisteröityä, mutta abstraktin pääsee lukemaan ilman rekisteröitymistäkin. Lisää löydät ihan googlaamalla, nyt vähän oma-aloitteisuutta peliin.

Oletko tutustunut melun, infektiokierteiden, ison ryhmän aiheuttaman stressin, kiireen aiheuttamiin haittoihin alle 3-vuotiaalla lapsella? Koulutettu äiti tai isä osaa lukea, sanoittaa, nimetä asioita, opettaa lukuja, lauluja, loruja, opettaa pienelle arjessa matematiikan perustaitoja, viedä ulkoilemaan ja kehittää motorisia perustaitoja. Bonuksena lapsi saa turvallisen ja välittävän vanhemman hoivaa ja rakkautta ja välttää varhaisvuosien oravanpyörän. Väitätkö sinä pokkana, että hyvien vanhempien lapsen on parempi mennä mahdollisimman aikaisin päiväkotiin? Olen nähnyt räkä poskella vanhempiensa perään itkeviä 1-2-vuotiaita, joilla räkä virtaa koko ajan, on korvakierrettä, syliin ei pääse läheskään aina jne... kyllä pitää olla ihmisen tyhmä, jos uskoo laitoksen olevan parempi paikka kuin hyvien ja tiedostavien vanhempien hoiva.

Vaikka äiti olisi kuinka koulutettu ja lahjakas kasvattaja, hän ei voi kuitenkaan koskaan korvata ikätovereiden seuraa ja päiväkodin tarjoamia virikkeitä. Kotihoidon tuhoisat vaikutukset on todettu muun muassa noissa edellä mainituissa tutkimuksissa.

Yhtä ainutta tutkimusta ei tarvitse lukea tunteakseen, tietääkseen ja ymmärtääkseen, että lapsi tarvitsee rauhaa ja turvallisen ympäristön. Kotoa käsin lahdetään tutustumaan maailmaan, oli kotona sitten äiti, isä, mummi tai muu rakas läheinen.

Kuinka kaukana todellisuudesta täytyy olla, että kuvittelee pienelle lapselle voivan olla hyväksi ympäriinsä ravaaminen ja aikuisten työaikataulujen mukaa eläminen ja aikatauluttaminen.

Nimenomaan hiekkalaatikolla ja pienten kerhoissa niitä ikätovereita näkee turvallisesti. Ei niin, että heitetään lennossa päikkärin ovesta sisään.

Eipä ihme, että mindfullness-kurssit täyttyvät, kun jo ihan pienestä opitaan elämään, ei tätä hetkeä, vaan sitten kun. Sitten kun vanhemmat tulevat hakemaan.

Pari tuntia pienelle muutama tunti viikossa on maksimi aika olla erossa vanhemmistaan.

Eli koti on lapselle paras paikka, koska sinusta nyt vain tuntuu siltä? Tutkimustulokset osoittavat toisin, mutta sinusta tuntuu että ne ovat väärässä. Aikamoista, että joku kumoaa kiistattomia todisteita ihan mututuntumalla. Sama kuin väittäisin maapallon olevan litteä, koska siltä minusta nyt vain tuntuu.

Vierailija
189/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kotosalla kohta kaksi vuotta. Meillä mies tienaa todella hyvin ja laittaa minulle kotihoidontuen lisäksi kuukausittain muutamia satasia omia juttujani varten. Toki rahaa voisi olla enemmänkin käytössä. En koe ollenkaan huonoa omatuntoa mieheltäni rahan ottamisesta, sillä minä olen kirjaimellisesti töissä 24/7, hoidan lastamme ja kotiamme.

Olen edelleen opiskelija, joten tämä kotiäitiys on ollut minulle irtiottoa akateemisesta maailmasta ja toisaalta nyt opintojen jatkuessa mahdollistaa myös niihin keskittymisen tilanteen sallimalla tavalla.

Kotiäiti en aio olla lopun elämääni, mutta downshiftaaminen kiinnostaa. En aio tehdä samaa virhettä kuin jotkut perheestä ja ystävistä, jotka kuluttivat itsensä burnoutin partaalle 35 v mennessä.

Vierailija
190/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vielä lisätä, että ne seitsemän lastamme on kaikki työmaailmassa ja osalla jo perhekin.

Millähän perusteella luulet, että heistä tulisi kotiäitejä/ - isiä?

Jos he katsovat sen olevan perheen kannalta paras ratkaisu, niin hieno päätös.

Aika näyttää.

Vierailija
191/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pataluhta kirjoitti:

Eli koti on lapselle paras paikka, koska sinusta nyt vain tuntuu siltä? Tutkimustulokset osoittavat toisin, mutta sinusta tuntuu että ne ovat väärässä. Aikamoista, että joku kumoaa kiistattomia todisteita ihan mututuntumalla. Sama kuin väittäisin maapallon olevan litteä, koska siltä minusta nyt vain tuntuu.

No tuntuuko sinusta siltä, että koti ei ole paras paikka omille lapsillesi?

Oman lapsen suhteen päätökset itse ainakin teen sen perusteella minkä itse uskon olevan heille parhaaksi. En sen perusteella mitä joku tutkimus tai viranomainen sanoo (ja niitähän riittää ihan joka lähtöön, sen kun vaan valitsee omaan ajatusmaailmaan parhaiten sopivan).

Aloittaja

Vierailija
192/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pataluhta kirjoitti:

No tuntuuko sinusta siltä, että koti ei ole paras paikka omille lapsillesi?

Oman lapsen suhteen päätökset itse ainakin teen sen perusteella minkä itse uskon olevan heille parhaaksi. En sen perusteella mitä joku tutkimus tai viranomainen sanoo (ja niitähän riittää ihan joka lähtöön, sen kun vaan valitsee omaan ajatusmaailmaan parhaiten sopivan).

Aloittaja

On todistettu fakta, että koti ei ole paras paikka kenenkään lapsille. Minun tuntemuksillani ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
193/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies palkkaisi kotiin kotiapulaisen, jonka tehtävä olisi hoitaa lapsia, tehdä ruokaa, siivota ja muuten tehdä kotihommia, niin kukaan ei kehtaisi sanoa tämän kotiapulaisen olevan laiskuri!

Kyllä minä ainakin kutsuisin laiskuriksi tuollaista kotiapulaista, jos hänellä ei tosiaan ole mitään muuta tointa. Eri asia tietysti, jos hän vaikka opiskelee päätoimisesti ja tekee sivutienestinään tuota kotiapulaisen työtä tai jos hänellä on vaikkapa useita eri kotitalouksia, joissa hän noita hommia tekee. Yhden kodin (ellei se ole joku kymmenkerroksinen palatsi tms.) tavanomaisten askareiden hoito sen sijaan ei mitenkään vastaa kokopäivätyötä ainakaan siinä vaiheessa, kun lapset ovat varttuneet. Kyllä tuollaista kotirouvaa voidaan hyvällä omallatunnolla nimittää laiskuriksi ja loiseksi.

Vierailija
194/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona on kiva olo lyhyen hetken. Muuten se on perseestä. Kannattaa ainakin opiskella hoitovapaalla, ettei syrjäydy.

Kannatan ajatusta opiskelusta kotona lapsen kanssa ollessa.

Näin minäkin tein... eikä ollut tiukkaa, vaikkakin olin ja olen edelleen yh.

Kaksivuotinen koulutusohjelma oli toki sellainen, että vain kerran kahdessa kuussa oli lähiopiskeluviikko, jonne pystyin menemään vauvan kanssa ihan hyvin luennoille ym.

Ensimmäiset puoli vuotta opinnoista oli toki helpompaa, koska olin vasta raskaana.

Muuten tein tehtäviä ja luin lapsen nukkuessa.

Vierailija
195/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin surettaa että juuri niin moni ÄITI on kotivanhempana. Vain harvoin isä. En todellakaan tuomitse kenenkään valintoja mutta harmittaa että niin moni nainen on valmis huuhtaisemaan taloudellisen turvansa, itsenäisyytensä, koulutuksensa ja uransa wc-pöntöstä alas ja tekemään palkatonta työtä kotona.

Vierailija
196/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vielä lisätä, että ne seitsemän lastamme on kaikki työmaailmassa ja osalla jo perhekin.

Millähän perusteella luulet, että heistä tulisi kotiäitejä/ - isiä?

Jos he katsovat sen olevan perheen kannalta paras ratkaisu, niin hieno päätös.

Aika näyttää.

:D Onpa yllätys, että sinä kannustat lapsiasi jäämään kotiin loppuelämänsä ajaksi. Ja miten perheen kannalta paras ratkaisu enää siinä vaiheessa, kun lapset lähteneet kotoa? Ai mutta, sittenhän ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin olla kotona, kun työhistoriassa on 20 vuoden tauko.

Vierailija
197/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sijoituksia joita koitan koko ajan kasvattaa; jotta saisin niistä myöhemmin pientä pääomatuloa. Se mahdollistaisi osa-aikatyön myöhemminkin. Tällä hetkellä niistä en kuitenkaan nosta mitään käyttöön vaan sijoitan edelleen. Nämä on myös sitä sopivaa aivojumppaa; meillä minä hoidan talouden pidon ja sijoitukset ja numeroiden pyörittely on mielekästä.

---

Me ollaan kyllä downshiftaaja-tyyppisiä. Mieluummin asun ja elän vaatimattomasti kuin olen töissä 24/7 jotta saan maksettua uuden kivitalon. Vaikka ne kivitalot ihan nättejä onkin 🙂

Aloittaja

Tässä on nyt se huomionarvoinen juttu, että downshiftauksesta puhuvat ap:n kaltaiset ihmiset, joilla on varoja kuitenkin laitettavaksi säästöön/sijoitukseen. Ei siitä puhu työttömät, jotka oikeasti elävät paljon vaatimattomammin kuin mitä ap suunnittelee myöhemmin elävänsä.

Vierailija
198/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koti aina lapselle ole todellakaan paras paikka. Koskaan.

Vierailija
199/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan luonto tarkoittanut, että vanhemmat ei hoida omaa lastansa, jos mahdollisuus?

Tuskin.

Nämä on niitä ikuisuuskysymyksiä.

Tutkimukset on sen mieleen, kuka niitä tilaa ja maksaa, aina tilanteen mukaan.

Ravintoainetutkimuksissa sama juttu. Välillä voita kehoitetaan syömään, välillä taas ei missään nimessä.

Vierailija
200/761 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan luonto tarkoittanut, että vanhemmat ei hoida omaa lastansa, jos mahdollisuus?

Luonto ei ole mikään tietoinen ja ajattelukykyinen olento. Ei se ole "tarkoittanut" mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän