Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko omalle vihkipapille sanoa että ollaan molemmat ateisteja ja halutaan mahd vähän uskontoa vihkikaavaan?

Vierailija
15.06.2018 |

Vai flippaako se?

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kaikki kirkossa vihittävät parit ovst nykyään ateisteja. So what, tuskin pappia edes kiinnosta.

Vierailija
142/148 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä papit kysyvät kirkollisten toimitusten suunnittelussa, mikä rooli uskonnolla on vihittäville/siunattaville. Pappi huomioi siis kyllä sen, että kaikki eivät ole superuskovaisia, tää vaikuttaa esim. papin puheeseen. Mutta kirkollisista toimituksista ei voi siivota kaikkia uskonelementtejä pois: kirkossa rukoillaan ja siunataan (se kuuluu siihen kulttuuriseen pakettiin siinä, missä harmaakivikirkkokin). Googlaa vihkikaava, sieltä näet, mitä siinä vähintään pitää olla.

Musiikin suhteen kanttorilla on viimeinen sana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä papit kysyvät kirkollisten toimitusten suunnittelussa, mikä rooli uskonnolla on vihittäville/siunattaville. Pappi huomioi siis kyllä sen, että kaikki eivät ole superuskovaisia, tää vaikuttaa esim. papin puheeseen. Mutta kirkollisista toimituksista ei voi siivota kaikkia uskonelementtejä pois: kirkossa rukoillaan ja siunataan (se kuuluu siihen kulttuuriseen pakettiin siinä, missä harmaakivikirkkokin). Googlaa vihkikaava, sieltä näet, mitä siinä vähintään pitää olla.

Musiikin suhteen kanttorilla on viimeinen sana.

Tähän vielä lisäisin, että on käsittämättömän huonoa käytöstä mennä papin puheille ja sanoa, että me haluttais vain tää kirkko tästä, voitko siivota uskonnon pois seremoniasta. Esitä asia positiivisen kautta: kirkko(rakennus) merkitsee teille asioita ja koette yhteyttä aiempiin sukupolviin yms yms.

Se, että menet sisään ja julistat että olet ateisti ja haluat vain nätit seinät on vähän kuin paskoisit lattialle ensi töiksesi.

Vierailija
144/148 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin mammulit. Tästähän repesikin taholtanne aikamoista peppukipua. Teemme nyt niin, että yritämme saada siviilivihkijän kirkkoomme. Alan maanantaina hoitamaan asiaa. Jos tämä ei onnistu, otamme papin. Ja emme kerro hänelle olevamme ateisteja. Koska sain alkuperäiseen kysymykseeni täällä vastauksen: kyllä, hän flippaisi. Kiitos siis teille näistä tiedoista!

Ap

Vierailija
145/148 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko ei ole mikään kulttuurilaitos.  Se on kirkko ja edustaa uskontoa, meillä siis luterilaista uskoa.  Kirkko on nimenomaan Jumalan huone maan päällä ja papit ovat Jumalan maanpäällisiä edustajia.  Koska he kuitenkin ovat vain ihmisiä, he ovat suuresti sidottuja niihin päätöksiin, jotka tehdään isommissa ympyröissä, lähinnä kirkolliskokouksissa.  Heillä ei ole mahdollisuutta lipsua mistään päätöksistä. 

Kirkollinen vihkikaava on tarkkaan määrätty ja siinä on uskonnolliset elementit mukana.  On omituista, että joku haluaa tulla vihittäväksi kirkossa, mutta ei halua uskonnollista vihkimistä.   Pappi ei voi vihkiä teitä, jos vaadit vihkikaavan muuttamista. 

Kirkkovihkiminen ei ole meillä mikään perinne.  Haluat vain niin ajatella.  Perinteisesti parit ovat vihityttäneet itsensä pappilassa ja nykyään enenevässä määrin maistraatissa.  Myös kotona tapahtuneet vihkimiset ovat olleet yleisiä ennen aikaan.

Jos olisin pappi, olisin täysin ymmälläni, jos eteeni tulisi pariskunta, joka haluaisi minun vihkivän heidät kristilliseen avioliittoon, mutta ilmoittaisi, etteivät usko lainkaan minun sanomisiini.  Miten ihmeessä tällainen pari sitten uskoo siihen vihkimiseenkään, sehän on heille pelkkää sananhelinää?  

Minusta ihmisten pitäisi olla periaatteissaan ja vakaumuksissaan johdonmukaisia. 

Te ateistit, ap:n tyyppiset siis, laatikaa omat hienot rakennuksenne ja miljöönne, missä teidän vakaumuksenne näkyy ja on edustettuna.  Luokaa omat puitteenne ja juhlallisuutenne.  Turha vedota perinteisiin, se perinne, mitä kirkko edustaa, on kirkon tehtävä saattaa ihmiset Jumalan yhteyteen ja uskoon.  Jos se perinne ei kelpaa, ei muutakaan siltä taholta ole tarjolla.  Kaikella kirkon toiminnalla on tarkoitus saada ihminen uskoon.  Jos olet vakaasti sitä mieltä, että et tule ikinä uskomaan Jumalaan, miksi loukkaat kirkkoa käyttämällä sitä vain koreana puitteena ja juhlasi näyttämönä? 

Eräissä tuttumme häissä oli vieraana ateistiperhe, jotka eivät tulleet kirkkoon sisälle, vaan pysyttelivät vihkimisen aikana ulkona.  Mielestäni he käyttäytyivät oikein. 

Vierailija
146/148 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko ei ole mikään kulttuurilaitos.  Se on kirkko ja edustaa uskontoa, meillä siis luterilaista uskoa.  Kirkko on nimenomaan Jumalan huone maan päällä ja papit ovat Jumalan maanpäällisiä edustajia.  Koska he kuitenkin ovat vain ihmisiä, he ovat suuresti sidottuja niihin päätöksiin, jotka tehdään isommissa ympyröissä, lähinnä kirkolliskokouksissa.  Heillä ei ole mahdollisuutta lipsua mistään päätöksistä. 

Kirkollinen vihkikaava on tarkkaan määrätty ja siinä on uskonnolliset elementit mukana.  On omituista, että joku haluaa tulla vihittäväksi kirkossa, mutta ei halua uskonnollista vihkimistä.   Pappi ei voi vihkiä teitä, jos vaadit vihkikaavan muuttamista. 

Kirkkovihkiminen ei ole meillä mikään perinne.  Haluat vain niin ajatella.  Perinteisesti parit ovat vihityttäneet itsensä pappilassa ja nykyään enenevässä määrin maistraatissa.  Myös kotona tapahtuneet vihkimiset ovat olleet yleisiä ennen aikaan.

Jos olisin pappi, olisin täysin ymmälläni, jos eteeni tulisi pariskunta, joka haluaisi minun vihkivän heidät kristilliseen avioliittoon, mutta ilmoittaisi, etteivät usko lainkaan minun sanomisiini.  Miten ihmeessä tällainen pari sitten uskoo siihen vihkimiseenkään, sehän on heille pelkkää sananhelinää?  

Minusta ihmisten pitäisi olla periaatteissaan ja vakaumuksissaan johdonmukaisia. 

Te ateistit, ap:n tyyppiset siis, laatikaa omat hienot rakennuksenne ja miljöönne, missä teidän vakaumuksenne näkyy ja on edustettuna.  Luokaa omat puitteenne ja juhlallisuutenne.  Turha vedota perinteisiin, se perinne, mitä kirkko edustaa, on kirkon tehtävä saattaa ihmiset Jumalan yhteyteen ja uskoon.  Jos se perinne ei kelpaa, ei muutakaan siltä taholta ole tarjolla.  Kaikella kirkon toiminnalla on tarkoitus saada ihminen uskoon.  Jos olet vakaasti sitä mieltä, että et tule ikinä uskomaan Jumalaan, miksi loukkaat kirkkoa käyttämällä sitä vain koreana puitteena ja juhlasi näyttämönä? 

Eräissä tuttumme häissä oli vieraana ateistiperhe, jotka eivät tulleet kirkkoon sisälle, vaan pysyttelivät vihkimisen aikana ulkona.  Mielestäni he käyttäytyivät oikein. 

Kirkkovihkiminen on MINUN SUVUSSANI perinne. Sinä et voi määrittää sitä, mikä on minun perinteitäni ja kulttuuriani.

Et voi määrittää myöskään kirkon merkitystä. Se merkitsee eri ihmisille erilaisia asioita.

Enkä ole vaatinut täysin uskonnosta siivottua vihkikaavaa. Olen vain toivonut, että uskontoa olisi siinä mahdollisimman vähä.

Ap

Vierailija
147/148 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kirkon perinne ei ole vihkiä ateisteja.  Sinun "kulttuuriasi ja perinteitäsi" minä en tässä ole määritellytkään,  kirkon perinteisen tehtävän voin kyllä hyvin määrittää.  Sen rinnalla sinun "kulttuurisi ja perinteesi" on väistyvä tekijä.  Eli joko otat kiltisti vastaan uskonnollisen vihkimisen kirkossa ja papin vihkimään, tai sitten menet vakaumuksesi mukaan siviiliviranomaisen eteen. 

Minä en tässä todella olekaan määrittänyt, mitä kirkko SINULLE merkitsee.  Se minua itse asiassa ei pätkääkään kiinnosta.  Olet näissä kirjoituksissasi koko ajan käsitellyt tätä asiaa vain omasta itsestäsi lähtöisin.  Et ajattele kirkon näkökulmaa ollenkaan.  Kirkko haluaa, että kaikki sen piiriin tulevat ihmiset ovat vastaanottavaisia sen sanomalle.  Sinä olet suoraan ilmoittanut olevasi ateisti.  Toki olet tervetullut kirkkoon, kirkko ei häädä ketään läheltään, mutta sinun halutaan olevan myös valmis hyväksymään uskonnon sanoman.   Jos menet kirkkoon sillä mielellä, että tämä edustaa valhetta, olet siellä väärin perustein.  Mutta ei tietenkään mitään hätää, näinhän siellä on "perinteisesti" olleet lukemattomat ihmiset ennen sinua, joten jatka toki sitä perinnettä, mutta ateismin periaatteesi nyt kyllä ontuu.  Mikset ole rehellinen itsellesi?  Näin haluaisin kysyä kaikilta niiltä ihmisiltä, jotka istua pönöttävät siellä kirkossa milloin mistäkin syystä kuitenkin sisimmässään ajatellen, että tämä kaikki on pelkkää soopaa.

En kaipaa vastauksia.  Olen ne kaikki jo kuullut.

Vierailija
148/148 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kävi tylsäksi kun ap:n ainoat perustelut typerälle idealleen ovat Kulttuuri. "Minun kulttuurini/ suomalainen kulttuuri/ on osa kulttuuriani/ kirkko kuuluu kulttuuriini".

Blah. Mene sinne papin puheille, toivon, että hän nauraa päin näköäsi. Tässä ketjussa sinulle on kerrottu ja perusteltu paljon asiapointteja, mutta ei. Koska sinun kulttuurisi.

Mikään perustelu täällä ei ole onnistunut mitätöimään tätä kulttuuriaspektia. Suurin osahan menee kirkossa naimisiin vain perinteiden ja kulttuurin, ei uskon, vuoksi.

Aika kristillistä toivoa, että toiselle nauretaan päin naamaa.

Ap

Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, miten av:n keskustelut toimii. Kun aloitus on lytätty, ei lyttääjiltä voi vaatia enää perusteluja tai mitään järkevää argumentointia. Yläpeukut vaan laulaa niille, joka onnistuu muistuttamaan eniten sitä vajaaälyisintä ja epäempaattisinta koulukiusaajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan