näpäytän puhekyvyttömiä bussissa
jos bussissa vierustoverini kerää tavaransa ja kääntyy merkitsevästi minuun päin tai nousee seisomaan, esitän niin kuin en huomaisikaan. odotan aina että hän sanoo ääneen että on poistumassa. ne jotka ei osaa puhua, joutuu ujuttautumaan ohitseni vaivalloisesti
Kommentit (138)
Olen kyllä puhelias ja juttelen tuntemattomillekin, mutta ap:n kaltaista en kauan sietäisi. Hullu saa olla, mutta puhdasta typeryyttä ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Monet alkaa vetämään niitä hanskoja käteen ja venkoilemaan jo monta pysäkkiä etukäteen, siinäkö pitäisi itse lukea ajatuksia ja nousta jo päästämään toista kun vierustoveri ei sitten vielä kuitenkaan jääkään pois? Uskomatonta
Niin! Eikö se vaan olisi helpointa ja kohteliainta kaikille avata se suu ja sanoa "jäisin seuraavalla" tai edes "anteeksi"?
Ei minua ainakaan kiinnosta itse matkustaessa käyttää aikaani pelkästään kanssamatkustajan kehonkielen tarkkailuun. Jos on niin vaikeaa se yhden sanan sanominen niin matkustakoon minun puolestani vaikka päätepysäkille asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetin ääliö. Asun ulkomailla, ja jokainen bussimatkalainen tietää jo pienestä eleestäni, että jään seuraavalla pysäkillä pois. Kaikki antaa tietä sanomatta yhteisessä ymmärryksessä. Hommat toimii mutkitta.
Sinä vain aiheutat mutkia matkaan. Oletko tyytyväinen?
Lohduttavaa kai sinällään, että Suomi ei ole ainoa junttila.
Ei se ole mitään junttilaa, vaan hommat hoituu sujuvasti. Muuten ruuhkissa tulee ongelmia.
Tiedoksenne, että moottoriteillä annetaan myös tilaa moottoritielle tulevalle, mikä lienee päinvastoin Suomen liikkelakien.
Mistähän maasta on kyse? Jossain Saksassa tuo nyt ei kauheasti yllättäisi, tehokkuuden luvatussa maassa.
Mutta ihmetyttäisi kyllä kovasti, jos briteiltäkin jo jäisi väliin "excuse me" yleiskansallisena ilmiönä.
Maailma, tuo iso paikka. Kiinassa esim mennään vaan. Excuse me-tyypit jääpi jalkoihin.
Mahtava strategia.
AP:lle pitäisi sponssata reissu lähi-itään tai somaliaan, näpäyttämään sielläkin asiat kuntoon!
Jaa, minä taas ystävällisesti kysyn että
oletko jäämässä seuraavalla pysäkillä pois.
Paljon mukavammin sujuu molempien osapuolien kannalta, usko tai älä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä taas ystävällisesti kysyn että
oletko jäämässä seuraavalla pysäkillä pois.
Paljon mukavammin sujuu molempien osapuolien kannalta, usko tai älä.
Hassua kyllä jos pitää kysyä kun se vierustoveri vois avata oman suunsa ja sanoa vaikka anteeksi. Ai niin mut eihän tääl voi anteeksi sanoa silloinkaan kun tönäistään vahingossa, sehän on kuin lähtis satanen tililtä pois.🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo moi, käytöspoliisi saa kyllä ihmeteltävää kun hetken odottamisen jälkeen rynnin päältä. Ei haittaa todellakaan ja saattaa siinä vähän kyynärpää tai kassikin kolahtaa jos ei ymmärrä väistää sen päänsä kanssa. Sit voin sanoa että ANTEEKSI ja talloa varpaille. Ihanaa, saa käytöspoliisi lisää materiaalia.
Eli siis minkä takia haluat toimia näin?
Näpäytyksenä juntille toimin näin. Jos ei kunnioita toisen tilaa, ei ansaitse itsekään mitään pokkurointia. Ja mikä tässä nyt haittaa, sen ANTEEKSI - sanankin sanon? Eikös se ollut se tärkein käytöstapa?
Siis ymmärsin, että haluat olla ensiksi väkivaltainen, sitten sanot anteeksi, minkä jälkeen tallot taas tahallisesti varpaille (eli väkivaltaa). Ehkä tuossa olisi vielä hieman korjattavaa. Ei kunnioita toisen tilaa? Hmmmm.
Toisaalta ehkä tämän selvityksen myötä ymmärrän, että niiden, jotka eivät mitään voi sanoa, päässä voi olla moni muukin asia vinksallaan.
Onhan se mukavampaa kun sulle voi huuta p ai nu v i tt uun siitä ja s ylk eä ja t ön iä päälle :)
Vierailija kirjoitti:
jos bussissa vierustoverini kerää tavaransa ja kääntyy merkitsevästi minuun päin tai nousee seisomaan, esitän niin kuin en huomaisikaan. odotan aina että hän sanoo ääneen että on poistumassa. ne jotka ei osaa puhua, joutuu ujuttautumaan ohitseni vaivalloisesti
Hyi sua! Se on kiusaamista! Aiheutat traumoja toisille!
En tajua miksi ihmiset ei voi ystävällisesti sanoa että ovat jäämässä. On tosi raskasta arvuutella tarkoittaako se vierustoverin kiehnäys poisjääntiä, vai ei. Sitten kun on näiden mykkien miimikoiden kanssa joutunut tekemisiin turhan usein, sitä lukeekin vierustoveriaan väärin ja kun nousee, niin eihän se piru olekaan vielä sillä pysäkillä jäämässä.
Tämä toimii toki toisinkin päin. Tavattoman tarkka saa olla koska siellä ikkunapaikalla uskaltaa pakata kirjaa reppuun ja pistää hanskaa käteen ettei se viereinen jo pompi ylös.
Enkä usko että kaikki ne puhumattomat olisi puhekyvyttömiä, tai sitten mykkiä on huomattavasti enemmän kuin on viranomaisilla tiedossa.
Joku vetosi kielitaidottomuuteen. Kyllä jokainen matkaaja voisi opetella sanomaan sen "anteeksi" kohdemaan kielellä, tai edes jollain suht yleisesti osatulla. Hätätilanteessa se omankielinenkin fraasi toimii kyllä signaalina että jahas, tässä koetetaan viestiä.
Tässä näkee kuinka olemme itään päin kallellaan. Toisten huomioon ottaminen on vain niiden toisten vastuulla. Vaikka pystytään lukemaan toisia, niin ei sitä tehdä, koska se on niiden toisten syy. Halutaan vain olla ilkeitä.
Ääliömäisiä aloituksia tässä lehdessä. 12 -20v hämmentävä maailma.
Hassua on tämä anteeksi, anteeksi, onko tullut katsottua liikaa tv? Ei poistumistaan tarvitse anteeksi pyydellä.
Sanokaa nyt vain selkeästi Jos tarvtsette tilaa poistua
JÄÄN TÄSSÄ POIS ..
Joku täällä jo tästä sanoikin, mutta ongelma voi olla myös tämä, sama kuin minulla eräässä maassa asuessani (jossa muuten erittäin harvoin joku sanoi "anteeksi jäisin tässä pois", päin vastoin, lähinnä tönäistiin sanattomasti). Eli siis aina kun sanoin tai luulin sanovani anteeksi, ei kukaan ymmärtänyt mitä olin sanomassa. Silloin vierustoveri yleensä kysyikin "mitä" vaikka olin vain yrittänyt lausua sanan anteeksi kyseisellä kielellä.. Siitä syystä en minäkään enää mitään sano :D
Ja uskon kyllä että meidän suomenkielen sana anteeksi voi olla vaikea ulkomaalaisille.