Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

näpäytän puhekyvyttömiä bussissa

Vierailija
14.06.2018 |

jos bussissa vierustoverini kerää tavaransa ja kääntyy merkitsevästi minuun päin tai nousee seisomaan, esitän niin kuin en huomaisikaan. odotan aina että hän sanoo ääneen että on poistumassa. ne jotka ei osaa puhua, joutuu ujuttautumaan ohitseni vaivalloisesti

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu ap siihen, että tallataan varpaille/tuupataan kassilla lähes poskeen lähtiessä.

Itse oon puolivahingossa lähes huitaissut repulla lasit naamalta. Mulla oli lähtenyt flunssan vuoksi ääni kokonaan, viestin 3 päivää pelkillä lapuilla, kun yksinkertaisesti en voinut puhua ja olin tuolloin tulossa lääkäristä.

Vierailija
42/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin näpäyttäisin niin että kysyisin oletko jäämässä pois vai venytteletkö vain jalkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun Helsingissä, missä ihmiset ovat ystävällisiä ja huomioivat toisensa pienistä vihjeistä ilman seremonioita. Ovat tottuneet asumaan kaupungissa.

Vierailija
44/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos bussissa vierustoverini kerää tavaransa ja kääntyy merkitsevästi minuun päin tai nousee seisomaan, esitän niin kuin en huomaisikaan. odotan aina että hän sanoo ääneen että on poistumassa. ne jotka ei osaa puhua, joutuu ujuttautumaan ohitseni vaivalloisesti

Heh. Tossa kohtaa mun laukku osuu "vahingossa" sun nenään samalla kun astun "vahingossa" sun varpaille :D

Vierailija
45/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on passiivista väkivaltaa.

Vierailija
46/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi asun Helsingissä, missä ihmiset ovat ystävällisiä ja huomioivat toisensa pienistä vihjeistä ilman seremonioita. Ovat tottuneet asumaan kaupungissa.

Kuulostaa mykkien miimikoiden touhulta :D

Vierailija
47/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vammaispuolen työntekijänä kyllä toivoisin, että nämä näpäyttelijät pysähtyisivät hetkeksi miettimään. Joskus ihmisillä on puheentuotannon kanssa vaikeuksia ja kuulostaa kamalalta, että heidän elämästään pitäisi tehdä vielä vaikeampaa. Joskus jonkun ihmisen puhe kuulostaa meistä "normaaleista" muminalta tai puhetta ei kuulu ollenkaan. Eikö ole helpompi asennoitua niin, että ainakin oma elämä on helpompaa kun puhe sujuu eikä tehdä siitä vaikeampaa ärsyyntymällä muiden rajoituksista?

Aivoinfarkti, aivovamma, halvaukset jne. voi kohdata myös sinua vaikka nyt olisit aivan terve ja vaikuttaa puheeseen.

Vierailija
48/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, ap istui varmaan viereeni eilen. Tyhjähkö bussi, minä ikkunapaikalla, jaloissa kaksi kangaskassia, sylissä takki ja käytäväpaikan- ilman lippua!- vei olkalaukkuni. Rouvashenkilö halusi juuri viereeni istumaan.  No tottakai nostan laukkuni syliin. Ennen omaa pysäkkiäni alan järjestäytymään, järjestän takin uudelleen, haron jaloissani olevien nyssököiden kantokahvat käsiini, ja siis en tee tätä vihjatakseni vierustoverille yhtään mitään, vaan siksi että saan raahattua tavarani pois hyvässä järjestyksessä. Kääntyessäni vierustoverin suuntaan "Anteeksi, jään seuraavalla." Ja vastaukseksi saan irvistyksen "no niin". 

Vierailija
49/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin näpäyttäisin niin että kysyisin oletko jäämässä pois vai venytteletkö vain jalkoja.

Vastaan tuohon: Joo.

Vierailija
50/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näpäyttelijöitä mutta en myöskään ymmärrä puhumattomia. Minulla ihan oikeasti ei riitä ymmärrys siihen, että terve nuori tai aikuinen ihminen ei saa sen vertaa avattua suutaan, että sanoo vaikka vaan "anteek...". Siitäkin jo ymmärtää, että hän haluaa nousta kulkuvälineestä.

Vierailija
51/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Tossa kohtaa mun laukku osuu "vahingossa" sun nenään samalla kun astun "vahingossa" sun varpaille :D

Se on jännä miten nämä paniikkihäiriöiset ja ahdistuneet ja mykät ja muuten sosiaalivammaiset uskaltavat ja pystyvät kyllä osoittamaan fyysistä väkivaltaa, vaikka eivät saa turpaansa auki sanoakseen yhden tai kaksi sanaa. Kauhea uho. Todellisuudessa tuokin mykkä paska ujuttautuu hyvin varovasti pois paikaltaan - ellei peräti aja seuraavalle pysäkille saakka, koska ei uskalla nousta.

Ette tule tulevaisuudessakaan saamaan ymmärrystä sosiaalisille peloillenne niin pitkään, kun uhkailette väkivallalla. Päinvastoin.

Vierailija
52/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sit valita jos runnon polvesi kun menen

Älä sit valita kun jatkossakin sosiaalivammaisia syrjitään, koska he ovat arvaamattomia ja aggressiivisia.

Vierailija
53/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
54/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kohdallasi on ulkomaalainen, joka ei osaa ja ymmärrä suomen kieltä? Enkä nyt puhu välttämättä mistään tummaihoisesta ulkomaalaisesta, vaan vaikka ihan toisesta länkkäristä, joka voisi ulkonäkönsä puolesta ihan suomalaisesta käydä.

Olen jo huomenna lomalla ulkomailla, maassa jonka kieltä en osaa ja jossa etenkään vanhemmat ihmiset eivät puhu englantia. Ei ole tullut pieneen mieleenikään, että minun pitäisi runnoa heitä repullani, astua heidän jalkaterälleen tai muuten osoittaa mieltäni kun eivät ymmärrä minun haluavan päästä pois bussista. Vaikka vieressä istuja ei ymmärtäisi englannin sanaakaan, niin ihan varmasti hän ymmärtää mitä haluan, kun käännyn häneen päin ja hymyillen sanon "excuse me" ja kehonkielestäni näkee, että olen nousemassa. Yhtä lailla minä ymmärrän mistä on kysymys, vaikka täällä Suomessa se ikkunapaikalla istuja osaisi vain kiinaa.

Vierailija
55/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vain kiillottamaan sädekehääni ja kertomaan, että mä ainakin kysyn että ootko jäämässä seuraavalla, jos joku alkaa siinä noita lähdön eleitä vimmatusti tekemään. Eipä tarvii sit sen enempää vilkuilla ja arvailla että mitä se vierustoveri nyt oikein meinaa, ja jos joku ei oikeesti uskalla itse sanoa niin onpahan sillekin ehkä helpompi vastata vaan että joo

Vierailija
56/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kukaan tosiaan huomannut sitä viestiä (nro 24) jossa sanoin että tämä on provo? ei ole edes kovin pitkä ketju, mutta silti kommentoidaan lukematta.

ei se mitään, hyvä että olette samaa mieltä kuin minäkin todellisuudessa. ap

Vierailija
57/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on näitä puusilmiä. Ollaan bussissa ja toope istuu käytäväpaikalla, joten on hyvinkin mahdollista, että ikkunapaikan matkustaja  poistuu aikaisemmin. Hän painaa stoppia viestiksi kuljettajalle. AP ei edelleenkään hahmota, että toinen on poistumassa, vaan nökottää paikallaan kuin tatti sammalessa. Tällaiset ihmiset ovat rasittavia, kun yksinkertainen asiakin pitää heille selittää.

Vierailija
58/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se MAHTAVA vallan tunne... :)

Vierailija
59/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ OLI PROVO

Vierailija
60/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi syy lisää yksityisautoilla.

Ikinä et voi ennustaa mikä diagnoosi vierustoverillasi julkisissa on. Hyvässä lykyssä hän on vain käytöstavaton näpäyttelijä ;)

hyvä, valitse yksityisauto jos et osaa puhua. ap

Osaan kyllä puhua, en vain halua puhua juuri sinulle. Se on tapani näpäyttää ihmisiä jotka eivät ymmärrä sanatonta viestintää.

ymmärrän kyllä sanatonta viestintää, en vain halua ymmärtää juuri sinun. se on tapani ärsyttää ihmisiä jotka eivät osaa puhua. ap

Arvaa miten ääliöltä vaikutat, kun et tee elettäsikään siirtyäksesi kun toinen nousee pois?