Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

näpäytän puhekyvyttömiä bussissa

Vierailija
14.06.2018 |

jos bussissa vierustoverini kerää tavaransa ja kääntyy merkitsevästi minuun päin tai nousee seisomaan, esitän niin kuin en huomaisikaan. odotan aina että hän sanoo ääneen että on poistumassa. ne jotka ei osaa puhua, joutuu ujuttautumaan ohitseni vaivalloisesti

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai sitten luulet näpäyttäväsi ja todellisuudessa annat vain itsestäsi yksinkertaisen kuvan muiden silmissä. Oletko tullut ajatelleeksi, että niitäkin ihmisiä, jotka eivät pysty puhumaan/kommunikointi on vaikeaa on oikeasti olemassa. Vähemmistössä, mutta olemassa ja tätähän ulkopuolinen näpäyttelijä ei voi tietää.

Vierailija
62/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaisuudessa sano mitään koska sellainen ärsyttää ap:ta. Jos kohtaamme niin saatan vahingossa horjahtaa ap:n päälle kaikilla lisäkiloillani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma läheinen on puhekyvytön, tuollainen tilanne olisi hänelle varmasti painajainen. Mitäpä muuta siinä teet kun kiipeät vierustoverin yli

Vierailija
64/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi vain itse käyttäytyä ystävällisesti? Ethän sinä ap kenekään muun käytöksestä vastaa kuin omastasi.

Vierailija
65/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pöpi ja se on valitettavaa.

Vierailija
66/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin otsikosta, että kirjoittaja antaa salaa luunappeja vauvoille ja kuuromykille.

Vierailija
67/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ OLI PROVO.

Lukekaa koko ketju.

Vierailija
68/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä näpäyttelijät ovat keräilleet itseään ja kamojaan lattialta, sillä en mä kahta sekuntia kauempaa odota että jotain alkaa tapahtumaan.

T. M196/115

Tyhmentääkö isokokoisuus miestä? Ja jos, niin mikä näitä mykkiä naisia sitten tyhmentää? Liittyvätkö internet ja se ns. some siihen myös jotenkin?

Etkö osaa sanoa: "Anteeksi / Sorry, mä jäisin pois"? Se on kuitenkin aika lyhyt lause.

Minä olen vain keskikokoinen, n. 182cm/74kg, mutta osaan puhua.

Tosin tällä palstalla näyttää tämän tyyppisissä ja tätä aihetta (ihmisten epäsosiaalisuus ja mykkyys) käsittelevissä keskusteluissa olevankin normi-ihminen sellainen, joka ei "uskalla" puhua puhelimeen vaan lähettelee mieluummin mykkiä tekstiviestejä ties millä applikaatiolla tai skepplikaatiolla milloinkin kun puhuminen "ahdistaa" niin paljon ja puhelimeen puhumista "vihataan", ja jotka murjottavat vihamielisinä joukkoliikennevälineissä koko matkan ajan ja sitten sanaakaan sanomatta tuuppivat kanssamatkustajiaan pitkin lattioita ja seiniä kuten juuri Sinäkin, ja jotka vaativat, että muiden täytyy arvata mitä teidän ameeban aivoissanne milloinkin liikkuu.

Milloin suomalaiset ovat muuttuneet noin epäsosiaalisiksi? Olin alle kouluikäinen 1970-luvulla ja kävin peruskoulun ja lukion (ei häävillä, lähinnä keskinkertaisella menestyksellä) hiukan eri ympäristössä vuosina 1979-1991, ja ainakaan minun muistini mukaan ihmiset eivät olleet silloin tuollaisia puhekyvyttömiä ja kaikkea joko pelkääviä tai vihaavia, aggressiivisia tai vainoharhaisia mörököllejä. Lapsuus- ja nuoruusaikanani kohteliaisuutta ja puhumista jopa opetettiin. Kyllä ihmisten henkinen taantuminen on aivan merkillepantavan suurta.

Kun näitä tällaisia keskusteluja lukee, niin väkisinkin tulee mieleen, että kyllä tälle kansalle tekisi hyvää, jos r-y---ssä valloittaisi maan ja liittäisi Suomen kylkeensä pikku maakunnakseen. Ehkä siinä saattaisi kuitenkin tarttua mukaan jotain positiivistakin, kuten esim. kohteliaat ja sosiaalisesti aivan välttämättömät minimikäytöstavat ja puhekyky - kun olisi pakko. Tosin eri asia on, mitä kieltä silloin puhuttaisiin: luulenpa, että jotain muuta kuin suomea. Ja siitähän tulisi varmaan lisää "ahdistusta" ja "sosiaalisten tilanteitten pelkoa" ja mitä näitä hurlumheita näillä mykillä nykyään onkaan, mutta minä oppisin pärjäämään kyllä silläkin. Vaikka eipä silti, enpä minäkään Siperiaan haluaisi, jos kävisikin niin, että tätä pientä ja mykkää kansaa ruvettaisiin vainoamaan etnisesti.

Mutta ei tämä tosiaan hyvältä näytä näinkään. Kyllä tämä on ihan toivotonta kansaa, kun ylivoimainen enemmistö on näitä "erityislapsia ja -aikuisia", jotka esim. eivät opi puhumaan edes lyhyitäkään lauseita. Vaikka ulkopuolista valloittajaa ei tulisikaan, niin eihän tällainen umpimielinen jengi voi mitenkään pärjätä kansainvälisessä kilpailukykysodassakaan, ja tällainen "yhteisö" (yök mikä muotisana) katoaa muutenkin, jää vain sosiaalisempien kansojen ja yksilöiden jalkoihin. Ehkä se onkin ihan hyvä niin.

Tietenkään en oletakaan, että Sinulta, kunnianarvoisa Mies 196/115 saisi tähän mitään vastausta, jonka laatiminen vaatisi "kahta sekuntia kauempaa" keskittymistä ja muutaman rivin kirjoittamista.

Finland, You have no future.

Vierailija
69/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eki-Herra 46 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä näpäyttelijät ovat keräilleet itseään ja kamojaan lattialta, sillä en mä kahta sekuntia kauempaa odota että jotain alkaa tapahtumaan.

T. M196/115

Tyhmentääkö isokokoisuus miestä? Ja jos, niin mikä näitä mykkiä naisia sitten tyhmentää? Liittyvätkö internet ja se ns. some siihen myös jotenkin?

Etkö osaa sanoa: "Anteeksi / Sorry, mä jäisin pois"? Se on kuitenkin aika lyhyt lause.

Tosin tällä palstalla näyttää tämän tyyppisissä ja tätä aihetta (ihmisten epäsosiaalisuus ja mykkyys) käsittelevissä keskusteluissa olevankin normi-ihminen sellainen, joka ei "uskalla" puhua puhelimeen vaan lähettelee mieluummin mykkiä tekstiviestejä ties millä applikaatiolla tai skepplikaatiolla milloinkin kun puhuminen "ahdistaa" niin paljon ja puhelimeen puhumista "vihataan", ja jotka murjottavat vihamielisinä joukkoliikennevälineissä koko matkan ajan ja sitten sanaakaan sanomatta tuuppivat kanssamatkustajiaan pitkin lattioita ja seiniä kuten juuri Sinäkin, ja jotka vaativat, että muiden täytyy arvata mitä teidän ameeban aivoissanne milloinkin liikkuu.

Milloin suomalaiset ovat muuttuneet noin epäsosiaalisiksi? Olin alle kouluikäinen 1970-luvulla ja kävin peruskoulun ja lukion (ei häävillä, lähinnä keskinkertaisella menestyksellä) hiukan eri ympäristössä vuosina 1979-1991, ja ainakaan minun muistini mukaan ihmiset eivät olleet silloin tuollaisia puhekyvyttömiä ja kaikkea joko pelkääviä tai vihaavia, aggressiivisia tai vainoharhaisia mörököllejä. Lapsuus- ja nuoruusaikanani kohteliaisuutta ja puhumista jopa opetettiin. Kyllä ihmisten henkinen taantuminen on aivan merkillepantavan suurta.

Kun näitä tällaisia keskusteluja lukee, niin väkisinkin tulee mieleen, että kyllä tälle kansalle tekisi hyvää, jos r-y---ssä valloittaisi maan ja liittäisi Suomen kylkeensä pikku maakunnakseen. Ehkä siinä saattaisi kuitenkin tarttua mukaan jotain positiivistakin, kuten esim. kohteliaat ja sosiaalisesti aivan välttämättömät minimikäytöstavat ja puhekyky - kun olisi pakko. Tosin eri asia on, mitä kieltä silloin puhuttaisiin: luulenpa, että jotain muuta kuin suomea. Ja siitähän tulisi varmaan lisää "ahdistusta" ja "sosiaalisten tilanteitten pelkoa" ja mitä näitä hurlumheita näillä mykillä nykyään onkaan, mutta minä oppisin pärjäämään kyllä silläkin. Vaikka eipä silti, enpä minäkään Siperiaan haluaisi, jos kävisikin niin, että tätä pientä ja mykkää kansaa ruvettaisiin vainoamaan etnisesti.

Mutta ei tämä tosiaan hyvältä näytä näinkään. Kyllä tämä on ihan toivotonta kansaa, kun ylivoimainen enemmistö on näitä "erityislapsia ja -aikuisia", jotka esim. eivät opi puhumaan edes lyhyitäkään lauseita. Vaikka ulkopuolista valloittajaa ei tulisikaan, niin eihän tällainen umpimielinen jengi voi mitenkään pärjätä kansainvälisessä kilpailukykysodassakaan, ja tällainen "yhteisö" (yök mikä muotisana) katoaa muutenkin, jää vain sosiaalisempien kansojen ja yksilöiden jalkoihin. Ehkä se onkin ihan hyvä niin.

Tietenkään en oletakaan, että Sinulta, kunnianarvoisa Mies 196/115 saisi tähän mitään vastausta, jonka laatiminen vaatisi "kahta sekuntia kauempaa" keskittymistä ja muutaman rivin kirjoittamista.

lässyn lässyn ja perse

Ihme että Mies 196/115 tai joku muu "mykkä uloste" osasi vastata sentään noinkin pitkästi ja älykkäästi.

Vierailija
70/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eki-Herra 46 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. M196/115

Olen eri mieltä tuosta maan valtaamisesta mutta sitä minäkään en ymmärrä, missä vaiheessa ihmiset muuttuivat korvalaput päässä kulkeviksi mykiksi tuijottajiksi. Itselleni olisi ihan käsittämätön ajatus alkaa tunkea ikkunapaikalta pois sanomatta mitään ja vielä kostoksi runnoa toista mennessäni. Mikä teitä vaivaa, joille on liian vaikeaa sanoa "jäisin pois" mutta ei ole pienintäkään ongelmaa vahingoittaa fyysisesti muita ihmisiä?

Vierailija
71/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo no itseäni puhevammaisena ärsyttää tällainen asenne. Miksi nimenomaan se, että joku ei puhu, on maailman vastenmielisin asia? Kyllä joo on harvinaista, mutta meitä on ihan oikeasti olemassa. Mutta kun se ei näy päällepäin. Silti meilläkin on oikeus olla normaalisti ja viestiä sanattomasti ja tulla ymmärretyksi. Ap ja nuo kaikki yläpeukuttajat ovat kamalia julmia persereikiä, joille toivon jotain yhtä ahdistavaa vammaa kuin puheongelma.

Mitenkään väheksymättä vammaasi kyllä minusta tuntuu p-rei'iltä monet ns. mykät. Muutin viime kesänä Tampereelle ja täällä niitä puhevammaisia riittää, kun sitä suuta ei sitten saa millään auki. Kukaan ei todellakaan ilmoita bussissa poistumistaan.

Bussikatos täynnä ihmisiä, niin yksikään ei kysyttäessä vastaa. Toisen kerran toistaessa joku nuori puhuu.

Kyllä tämä totaalinen puhumattomuus on yllättänyt minut. Ja joku puhuu täällä, että helsinkiläiset, stadilaiset ovat tylyjä. No way.

Vierailija
72/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. :) Itseäni ärsyttää sama asia. Mikä siinä on niin vaikeaa avata suu ja sanoa pari sanaa?

Kyllä huomaa että suomessa ollaan kun yli sata alapeukkua. En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisten puhumattomuutta ja pelkoa kommunikoida vieraitten ihmisten kanssa.

Vierailija
73/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peukuttavat sen mukaan, kuin olettavat muiden mielestä olevan hyvä. Noissa pitkissä viesteissä annoit itsestäsi enemmän oppineen vaikutelman, siksi sait arvostusta.

Niin no sehän on eri ihminen. Et kai uskonut, että tämä ihmisten sanoja vääristelevä, isoja alkukirjaimia osaamaton ap olisi henkilö, jota hän lainasi toisesta ketjusta?

Henkilö lainasi minua. Jätti tietysti osan viesteistä pois. En muutenkaan ymmärrä, miksei ap tule keskustelemaan tuonne ketjuun eri ihmisten ärsytyksistä, vaan copy-pastettaa viestejä OMAAN ketjuunsa ikään kuin hakemaan jotain dissausta toiselle ihmiselle. Ilmeisesti henkilöä jäi harmittamaan, että käytöstapoja pidettiin arvossa. 

Mutta katsotaas.

"jos bussissa vierustoverini kerää tavaransa ja kääntyy merkitsevästi minuun päin tai nousee seisomaan, esitän niin kuin en huomaisikaan. odotan aina että hän sanoo ääneen että on poistumassa. ne jotka ei osaa puhua, joutuu ujuttautumaan ohitseni vaivalloisesti"

- En näpäyttele.

- En ole kuin en huomaisikaan, vaan nousen. Ihmettelen kyllä, että suuta ei saa auki eikä kohteliasta "anteeksi"-sanaa, joka on jo lapsena opetettu. 

- Ihmiset eivät ujuttaudu ohitseni vaivalloisesti.

- Onkohan sulla jonkinlaisia ongelmia sisälukutaidon suhteen? Ottaako jotenkin tiukille myöntää, että ne "anteeksi" ja "kiitos" ovat ihan kivoja sanoja, joita ei tarvitse pelätä?

Vierailija
74/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asioista pitää tehdä tahallaan niin vaikeita? Väistä poistuvaa ihmistä, sanoi hän jotain tai ei, ja jatkakaa molemmat tahoillanne elämäänne.

Vierailija
75/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille opetetaan jo pikkulapsena että tuntemattomille ei saa puhua ja kaikki vieraat ihmiset ovat mahdollisia uhkia. Sitten ihmetellään kun porukka ei puhu ja iso osa ihmisistä pelkää sosiaalisia tilanteita.

Vierailija
76/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin vammaispuolen työntekijänä kyllä toivoisin, että nämä näpäyttelijät pysähtyisivät hetkeksi miettimään. Joskus ihmisillä on puheentuotannon kanssa vaikeuksia ja kuulostaa kamalalta, että heidän elämästään pitäisi tehdä vielä vaikeampaa. Joskus jonkun ihmisen puhe kuulostaa meistä "normaaleista" muminalta tai puhetta ei kuulu ollenkaan. Eikö ole helpompi asennoitua niin, että ainakin oma elämä on helpompaa kun puhe sujuu eikä tehdä siitä vaikeampaa ärsyyntymällä muiden rajoituksista?

Aivoinfarkti, aivovamma, halvaukset jne. voi kohdata myös sinua vaikka nyt olisit aivan terve ja vaikuttaa puheeseen.

Täytyy nyt kyllä sanoa, että vaikka täällä kaikenlaisia kauhukuvia puhutaan, niin näistä todennäköisimpiä on silti 1) tylyys, moukkamaisuus ja vähemmistönä 2) ei osaa kieltä, mikä on ymmärrettävää, mutta usein nämäkin koittavat edes jollain kielellä sanoa jotain. Toki myös kaikenlaiset vammat ovat mahdollisia, mutta kun se puhe saattaa sujua kerrassaan loistavasti ennen ja jälkeen poistumisen. 

Tietysti voi jalosti ajatella niin, että voi keskittyä vain omiin käytöstapoihinsa ja enempää ei voi toisilta vaatia kuin on heille annettu.

Vierailija
77/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keskityn kännykkääni niin että "en huomaa" vihjeitä. Huomioin vasta kun vieruskaveri ilmoittaa jäävänsä pois.

Vierailija
78/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä keskityn kännykkääni niin että "en huomaa" vihjeitä. Huomioin vasta kun vieruskaveri ilmoittaa jäävänsä pois.

Ihan hauskoja onkin tilanteet esim. yöbussissa, kun joku käytävänpuoleinen nukahtaa tai sammuu. ;) Omg, pitää sanoa jotain, ehkä jopa koskea toiseen! Jännästi ne sanat tai teot alkavat kuitenkin löytyä, kun on pakko. Tai muuten tulee pitkä kävelymatka. 

Vierailija
79/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vastaisuudessa sano mitään koska sellainen ärsyttää ap:ta. Jos kohtaamme niin saatan vahingossa horjahtaa ap:n päälle kaikilla lisäkiloillani.

Mikä sinun diagnoosisi on? Jokuhan tuohon pitää olla, jos ihminen ei pysty sanomaan yhtä-kahta sanaa mutta turvautuu mielellään väkivaltaan.

Vierailija
80/138 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma läheinen on puhekyvytön, tuollainen tilanne olisi hänelle varmasti painajainen. Mitäpä muuta siinä teet kun kiipeät vierustoverin yli

Esim. kiinnität sen vierustoverin huomion kääntymällä katsomaan häntä ja hymyillen (!) kehonkielellä ilmaiset, että olet nousemassa. Ei VOI olla noin vaikea hoksata!