Suomalaisten suolistossa kytee kansantauti
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201806132201010456_we.shtml
Missäpäin Suomea nämä suolistosairaat ovat?
Kommentit (386)
Itellä puhkesi PTSD:n yhteydessä. Jonkinlainen stressi taustalla melkein kaikilla ja sitähän riittää.
Vierailija kirjoitti:
"Ruokavalioon hän kehottaa lisäämään kasviksia ja vähentämään punaista lihaa." "niukasti runsassokeirisia ruokia"
Tuo punainen liha on outo syntipukki, ei sitä ole koskaan syöneet paljon muut kuin hyvin varakkaat ja miehet, kun taas sairaudet lisääntyy eniten nuorilla ja naisilla. Sokeria esn sijaan menee aina vain enemmän mitä nuorempi ihminen on.
No mikä on juuri Suomessa ruokavaliossa poikkeuksellista muihin maihin verrattuna? Tätähän on maailmassa eniten juuri täällä.
Karkin mussutus? Makkararuoat?
Saattaa olla myös joku kemikaalicoctail, vaikka tyyliin silikoni ja tuo glyfosaatti. Tämä nyt vaan heitto, koska kamala määrä tulee altistuksia kaikenlaisille eri kemikaaleille. Suomessakin taitaa iso osa ainakin kaupunkilaisten juomavesistä sisältää jo e-pilleri ja muita lääkeainejäänteitä. Se maito on aika turvallista siihen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ruokavalioon hän kehottaa lisäämään kasviksia ja vähentämään punaista lihaa." "niukasti runsassokeirisia ruokia"
Tuo punainen liha on outo syntipukki, ei sitä ole koskaan syöneet paljon muut kuin hyvin varakkaat ja miehet, kun taas sairaudet lisääntyy eniten nuorilla ja naisilla. Sokeria esn sijaan menee aina vain enemmän mitä nuorempi ihminen on.
suolistosyöpiä on eniten paljon punaista lihaa kuluttavilla
Liikunnan puute. Tietysti pakki sekoaa, jos ei tule riittävästi aktiivisuutta.
Sokeri on paha ja just nuo kaikki keinotekoiset leikkeleet ja valmismössöt. Lapset syövät paljon enemmän karkkia ja muuta roskaa kuin 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä antibiootteja ei pitäisi syödä suun kautta ollenkaan. Vain murto-osa niistä päätyy muuhun kuin tap.pamaan suolistobakteereita.
Voi myös olla, että esim. glyfosaatti tai muut kasvinsuojeluaineet aiheuttavat tätä, koska niiden käyttö on lisääntynyt ja kasvissyönti myös. Liha ei kyllä selitä, sitä on syöty aina.
Lihaa on syöty hyvin niukasti ennen, vain kerran-pari viikossa, ja etenkin prosessoidut lihavalmisteet, esim. makkarat, leikkeleet on havaittu suolisto-ongelmien kannalta riskiksi.
Missä on havaittu? Teen itse molemmat. Mikä niissä aiheuttaa riskin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä antibiootteja ei pitäisi syödä suun kautta ollenkaan. Vain murto-osa niistä päätyy muuhun kuin tap.pamaan suolistobakteereita.
Voi myös olla, että esim. glyfosaatti tai muut kasvinsuojeluaineet aiheuttavat tätä, koska niiden käyttö on lisääntynyt ja kasvissyönti myös. Liha ei kyllä selitä, sitä on syöty aina.
Lihaa on syöty hyvin niukasti ennen, vain kerran-pari viikossa, ja etenkin prosessoidut lihavalmisteet, esim. makkarat, leikkeleet on havaittu suolisto-ongelmien kannalta riskiksi.
Mä elin käytännössä ilman makkaraa ja lihaa koko nuoruuteni, samoin toinen vanhemmistani. Me sairastuimem, perheen sekasyöjät eivät. Yksi tapaus ei tietysti selitä, mutta olen tavannut monta sellaista joilla juuri kasvissyönti sai ongelmat puhkeamaan. Suomessa vielä 5000 v sitten ruokavalio koostui enimmäkseen hylkeenlihasta, kalasta, pähkinöistä ja marjoista. Ehkä nuo tutkimukset on tehty muualla, jossa perimä on eri ja tuo lihajuttu pitää siellä paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anaaliseksi?
Öh, tätä sairautta on etenkin lapsilla.
Jaa. Aloituksessa ei ollut mitään sellaista mainintaa. Asian ydin pitäisi kertoa viestissä ja linnki on vain lisätietoa varten. Kaikkia prkln linkkejä en avaa.
Itsellä auttoi vegaaninen ruokavalio ja sitten gluteenittomat tuotteet. Meni jotain 6kk että tilanne vatsan kanssa rauhottui.
Kannattaa testata, siinä ei menetä mitään. Itsellä tuo sairastelu hankaloitti niin paljon elämää että sen eteen kyllä mielellään teki muutoksia, ei ne lopulta ollutkaan mitään isoja muutoksia edes, tuotteiden vaihtelua oikeastaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maitohappobakteeri jokapäiväiseen käyttöön ja kauratuotteita
Maitohappobakteereissa voi olla inuliinia joka ei sovi kaikille, kuten minulle :(
Monashin FODMAP-appsi on luotettavin lähde sopiville ruoka-aineille.
Ei sekään sovi sellaisenaan kaikille. Esimerkiksi itse en siedä appelsiinia hyvin.
Eikä minulle itselleni sovi peruna, mutta on se sentään suuntaa antava apuväline. Ruokaterapeutti jolla kävin diagnoosin jälkeen oli hyödyttömämpi apu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sairaudet kasvaneet 2000 luvula räjähdysmäisesti."
1990 -luvulla elettiin vielä keräilijätaloudessa juu. Nyt on vahvaa "vaktaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tutkimus tehty Suomessa tai edes lähialueilla?
Toinen juttu on se, että liha lisää suoliston läpikulkuaikaa, koska sulaa hitaasti, ja se on todettu riskitekijäksi, mutta ei siis liha itsessään vaan se hitaus.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä auttoi vegaaninen ruokavalio ja sitten gluteenittomat tuotteet. Meni jotain 6kk että tilanne vatsan kanssa rauhottui.
Kannattaa testata, siinä ei menetä mitään. Itsellä tuo sairastelu hankaloitti niin paljon elämää että sen eteen kyllä mielellään teki muutoksia, ei ne lopulta ollutkaan mitään isoja muutoksia edes, tuotteiden vaihtelua oikeastaan vaan.
Ja aivan, en käytä enää kofeiinia enkä sokeria! Tälläkin ollut suuri vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä elin käytännössä ilman makkaraa ja lihaa koko nuoruuteni, samoin toinen vanhemmistani. Me sairastuimem, perheen sekasyöjät eivät. Yksi tapaus ei tietysti selitä, mutta olen tavannut monta sellaista joilla juuri kasvissyönti sai ongelmat puhkeamaan. Suomessa vielä 5000 v sitten ruokavalio koostui enimmäkseen hylkeenlihasta, kalasta, pähkinöistä ja marjoista. Ehkä nuo tutkimukset on tehty muualla, jossa perimä on eri ja tuo lihajuttu pitää siellä paikkansa?
Uskot tuohon sontaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tässä puhuta tuhansista vuosista vaan esim. 50-luvusta, jolloin liha oli ylellisyyttä. Lihan (punainen ja etenkin prosessoitu) käyton ja suolistosairauksien yhteys on havaittu myös Suomessa, yhteys näkyy etenkin paksusuolensyövässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tutkimus tehty Suomessa tai edes lähialueilla?
Toinen juttu on se, että liha lisää suoliston läpikulkuaikaa, koska sulaa hitaasti, ja se on todettu riskitekijäksi, mutta ei siis liha itsessään vaan se hitaus.
Missä on todettu?