Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aktiivimalli 2 tulee sittenkin: työtyömän on haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa

Vierailija
14.06.2018 |

HALLITUS aikoo velvoittaa työttömät hakemaan rangaistuksen uhalla vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa, käy ilmi HS:n näkemästä muistiosta. Asian vahvistavat myös useat lähteet.

Työministeri Jari Lindströmin (sin) tavoitteena on saattaa hallituksen esitys lausuntokierrokselle jo juhannuksen jälkeen. Tällä hetkellä hallituksen ehdotukset ovat työmarkkinakeskusjärjestöjen arvioitavina, ja lopullisen esityksen yksityiskohtiin voi vielä tulla muutoksia.

HS:n tietojen mukaan työttömän työnhakijan tulisi raportoida hakemistaan työpaikoista verkkopalvelussa. Turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin.

Kommentit (389)

Vierailija
61/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimatoimiston perimmäinen tarkoitus lienee se, että vapaana oleva työvoima on koottu samaan paikkaan, josta työnantajat voivat hakea sopivan ammattilaisen tarpeisiinsa.

Itselläni on yli 30 vuoden työkokemus alalta, jonka sanotaan kärsivän työvoimapulasta. Kahden vuoden kortistossa olon aikana olen saanut kaksi yhteydenottoa työnantajilta. Toinen reppufirma ja toinen pienyrittäjä. Molemmille tein kuukauden töitä.

Onko se niin vaikea pyytää ihmisiä lyhyeen haastatteluun? Sanoo vaikka heti aluksi, "että emme lupaa mitään, kartoitamme nyt vain tilannetta", jos pelkää hylkäämisen loukkaavan jota kuta.

Työnantajat voisi velvoittaa kutsumaan työvoimatoimistosta esim. vähintään kaksi henkilöä haastatteluun aina, kun ovat palkkaamassa työntekijää. Tämä olisi jopa jotenkin valvottavissakin.

Tulevasta systeemistä tulee päänvaivaa eniten työnantajille, kun eivät hakemustulvasta enää erota, kuka on oikeasti soveltuva ja motivoitunut kyseiseen työhön.

Vierailija
62/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Minun lähipiirinikö sinun mielestäsi muodostaa talouden? Työllisyysasteen? Työttömyyden? Työvoimapulan? Kuluttajaluottamuksen?

No jos haluaa sokeasti vain tuijottaa lukuja.

Mikä on parempi tapa? Kuvitella, että yhteiskunnassa menee huonosti, vaikka yhteiskunnassa menee oikeasti hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjän näkökulma: kiitos työkkärille tästäkin loistavasta ideasta, täysin turhien työhakemusten ja puheluiden käsittelyyn käytettävästä, hukkaan heitetystä työajasta, muutenkin hemmetin moiseen kiireeseen hukkuessani! KIITOS!

Jos sinulla on niin hemmetinmoinen kiire kokoajan että noin agressiivisesti tänne tulit siitä avautumaan, niin eikös se tarkoita että sinulla olisi työntekijälle tarvetta?

Vierailija
64/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja ei ehkä ole kaikille, mutta työpaikkoja kuitenkin on. On vaan hakijan omaa nirsoutta jos etsii vain ja ainoastaan sen oman alan. Kyllä, ideaalisintahan se olisi, mutta kumpi on parempi? Olla kokonaan työttömänä ja itkeä sitä että täällä haukutaan vaan laiskaksi loiseksi, vai olla töissä ja ansaita omaa rahaa, oli se sitten sen oman alan ulkopuolelta? Miettikääpä tätä. Itsekin työllistyin 2 viikkoa sen jälkeen kun lakkasin etsimästä vain oman alani töitä. Ja tiedättekö mitä? Kyllä se että huomenna tulee taas yli tonnin palkka on paljon mukavampi kuin joku köykäinen työttömyysturvatuki. 

Ensin olin koko aktiivimallia vastaan, niin myös tätä kakkostakin kun siitä alkoi tulla puhe, mutta tällä hetkellä olen onnellinen että niin tapahtuu. Itseasiassa, koko tukien maksaminen joutaisi tehdä rajatuksi. Esim: Saat tukia elämiseen vuoden verran. Jos sen jälkeen jos olet vielä työtön etkä suostu ottamaan mitään töitä vastaan ilman oikeasti pätevää syytä, niin ole sitten kokonaan rahatta. Ehkä silloin alkaisi viimeinkin ne oman alan ulkopuolelta olevatkin työt kiinostaa. 

Hyvähän se on hakea muun alan töitä kun jokaisessa haastattelussa missä olen käynyt: "Sulla ei ole koulutusta eikä edes työkokemusta alalla". Arvaa pääsinkö?

Ai olet sentään päässyt haastatteluihin asti muulle alalle hakiessasi?

Minä olen päässyt haastatteluun vain oman alani töihin, vaikka muutakin olen hakenut. Kai katsovat heti että joko en osaa tai sitten en pitkään paikassa viipyisi.

Vierailija
65/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt virolaisia hesen kassalla, koska halpatyövoimaa jo muutenkin.

Vierailija
66/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, kaikki voittavat, työttömät saavat elämänhallintaa ja töitä ja firmat työvoimaa

Mitkäs muka tarvitsevat työvoimaa?

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/245379-tyovoimapula-laajentunut-suomes…

https://www.talouselama.fi/uutiset/tyovoimapula-jo-lahes-kaksinkertaist…

https://yle.fi/uutiset/3-10186999

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005697863.html

Siinä muutamia tänä keväänä julkaistuja uutisia aiheesta. Mistä ihmeestä joillekin on muodostunut käsitys, että "töitä ei ole" ja firmat eivät "tarvitse työvoimaa"?

"It-alalla koodareista, metallialalla ammattimiehistä, rakennuspuolella työnjohtajista, ravintola-alalla kokeista, hän luettelee esimerkkejä."

Kaikista ei ole koodaajiksi, metallialan ammattitaito karttuu ainoastaan työssä, työkkäri ei päästä opiskelemaan rakennusmestariksi ja kokeillakin lienee vaatimuksia.

Vai meneekö aivopierun kirjoittaja itse koodaamaan, palkka olis 4000-6500€/kk?

Ei jumaliste tätä selittelyä nyt!

Avustavat keittiötyöntekijät

Kotiapulaiset ja -siivoojat

Pikaruokatyöntekijät

Siinä sinulle lisää jutuissa mainittuja esimerkkejä. Vai eikö nuokaan nyt onnistu sinulta? Et osaa hampurilaista kääntää vai?

Luuletko tosiaan että Suomen työttömyysongelma ratkaistaan laittamalla yli 200 000 työtöntä 9€/pvä kääntämään pihvejä?

Kuka sen kaiken pikaruuan oikein syö?

Aivopieruja taas.

ESIMERKKEJÄ

ESIMERKKEJÄ

ESIMERKKEJÄ

En suostu uskomaan, että työttömien ajattelu on tällä tasolla, mitä tässä ketjussa on hienosti näytetty. Yksi ei ymmärrä esimerkkejä, toinen ei usko lukuja... :(

Vierailija
67/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolaan toimistohommiin, Norjaan ja Britteihin hoitoalalle. Suomesta on siirretty paljon paikkoja Keski- ja Etelä-Eurooppaan. Kuulin tämän kun hain toimistotöihin. Kotikaupungissani oleva iso metallialan yritys oli siirtänyt koko talous- ja asiakashallinnon ulkomaille. Turhaa tänne on jäädä kun työtä ei Suomessa enää ole kuin murto-osalle. Omaisuus myyntiin ja ulkomaille!

Vierailija
68/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään tässä ei ratkaista sitä ongelmaa, millä saadaan oikeita kokopäiväisiä työpaikkoja Suomeen.

Vaan niistä saadaan kunnolla verotuloja ja ihmiset kuluttamaan kun tämä kerran kulutusyhteiskunta on.

Vierailija
69/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, kaikki voittavat, työttömät saavat elämänhallintaa ja töitä ja firmat työvoimaa

Mitkäs muka tarvitsevat työvoimaa?

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/245379-tyovoimapula-laajentunut-suomes…

https://www.talouselama.fi/uutiset/tyovoimapula-jo-lahes-kaksinkertaist…

https://yle.fi/uutiset/3-10186999

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005697863.html

Siinä muutamia tänä keväänä julkaistuja uutisia aiheesta. Mistä ihmeestä joillekin on muodostunut käsitys, että "töitä ei ole" ja firmat eivät "tarvitse työvoimaa"?

"It-alalla koodareista, metallialalla ammattimiehistä, rakennuspuolella työnjohtajista, ravintola-alalla kokeista, hän luettelee esimerkkejä."

Kaikista ei ole koodaajiksi, metallialan ammattitaito karttuu ainoastaan työssä, työkkäri ei päästä opiskelemaan rakennusmestariksi ja kokeillakin lienee vaatimuksia.

Vai meneekö aivopierun kirjoittaja itse koodaamaan, palkka olis 4000-6500€/kk?

Ei jumaliste tätä selittelyä nyt!

Avustavat keittiötyöntekijät

Kotiapulaiset ja -siivoojat

Pikaruokatyöntekijät

Siinä sinulle lisää jutuissa mainittuja esimerkkejä. Vai eikö nuokaan nyt onnistu sinulta? Et osaa hampurilaista kääntää vai?

Tajuatko hei että nuo 9€/pvä "työt" muodostavat pitkän päälle sietämättömän rakenteen?

Haluaisitko itse luopua työstäsi ja antaa sen halvemmille tekijöille?

Tuskin, joten älä aivopiere enää.

Vierailija
70/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä homma. Loppuu se turha lusmuilu ja työn välttely. Työtähän kyllä on paljonkin esim. ravintola-alalla, myynnissä, puhtaanapidossa yms. yms. Nämä paikat kun ei vaan monelle kermaperseelle kelpaa. Nyt on pakko kelvata tai karenssit paukkuu päälle.

Puhtaanapitoon tarvitaan nykypäivänä melkoisen mittava koulutus/perehdyttäminen

Trolli taas huutelee omiaan.

Hyvin harvan ainakaan ikäihmisen kunto kestää mitään rankkaa siivoustyötä, eikä sinnekään pääse kun ulkomaalaiset, tiedän tämän, sillä esimerkkejä on runsaasti. Suomalaisia EI huolita siivoushommiin, vain ulkkikset käy. Ja sit nämä työnantajat kehtaavat valittaa, ettei suomalaisille muka kelpaa-ROSKAA!!!!!

Vierailija
71/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja ei ehkä ole kaikille, mutta työpaikkoja kuitenkin on. On vaan hakijan omaa nirsoutta jos etsii vain ja ainoastaan sen oman alan. Kyllä, ideaalisintahan se olisi, mutta kumpi on parempi? Olla kokonaan työttömänä ja itkeä sitä että täällä haukutaan vaan laiskaksi loiseksi, vai olla töissä ja ansaita omaa rahaa, oli se sitten sen oman alan ulkopuolelta? Miettikääpä tätä. Itsekin työllistyin 2 viikkoa sen jälkeen kun lakkasin etsimästä vain oman alani töitä. Ja tiedättekö mitä? Kyllä se että huomenna tulee taas yli tonnin palkka on paljon mukavampi kuin joku köykäinen työttömyysturvatuki. 

Ensin olin koko aktiivimallia vastaan, niin myös tätä kakkostakin kun siitä alkoi tulla puhe, mutta tällä hetkellä olen onnellinen että niin tapahtuu. Itseasiassa, koko tukien maksaminen joutaisi tehdä rajatuksi. Esim: Saat tukia elämiseen vuoden verran. Jos sen jälkeen jos olet vielä työtön etkä suostu ottamaan mitään töitä vastaan ilman oikeasti pätevää syytä, niin ole sitten kokonaan rahatta. Ehkä silloin alkaisi viimeinkin ne oman alan ulkopuolelta olevatkin työt kiinostaa. 

Hyvähän se on hakea muun alan töitä kun jokaisessa haastattelussa missä olen käynyt: "Sulla ei ole koulutusta eikä edes työkokemusta alalla". Arvaa pääsinkö?

Pitäisikö hakea paikkoihin joihin tiedät että kykenet työllistymään ilman kokemustakin? 

Vierailija
72/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppaan ensi keväänä kirjoitti:

Puolaan toimistohommiin, Norjaan ja Britteihin hoitoalalle. Suomesta on siirretty paljon paikkoja Keski- ja Etelä-Eurooppaan. Kuulin tämän kun hain toimistotöihin. Kotikaupungissani oleva iso metallialan yritys oli siirtänyt koko talous- ja asiakashallinnon ulkomaille. Turhaa tänne on jäädä kun työtä ei Suomessa enää ole kuin murto-osalle. Omaisuus myyntiin ja ulkomaille!

"Työllisiä oli vuoden 2018 huhtikuussa 2 491 000" (lähde: Findikaattori)

Tuoko on sinusta murto-osa? Varsinkin, kun lukema on nousussa.

Vierailija
73/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahah irtisanoin itseni pelkästään päästäkseni osalliseksi tähän hulluuteen.

Vierailija
74/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut haastattelemessa työnhakijoita. Nopeasti kyllä huomaa jos työpaikka ei oikeasti kiinnosta, tämä muutos tulee myös tuhlaamaan työnantajien ja haastattelijoiden aikaa. 

Kun työttömien on pakko hakea "johonkin" tietysti potenttiaaliset hakijat haastatellaan, mutta en usko että korkeakoulutettua hirveästi kiinnostaa kaupan kassalle tulla töihin, tulee siis haastatteluun mutta vetää sen ihan vetelästi niin ei tule valituksi.

Vierailija
75/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitut haen mihinkään muualle kuin sellaisiin paikkoihin, joihin on koulutus. Onneksi puolisolla on elatusvelvollisuus karenssin ajan.

Vierailija
76/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana "aktiivinen" tuo ihan muita mielleyhtymiä kuin se mitä hallitus yrittää sillä sanalla saada aikaan.

Kannattaa huomata jälleen tämä aktiivimallin julkisuuteen pulpahtamisen ajankohta, näinköhän asiassa yritetään samaa kuin aktiivimalli 1.0:n kanssa, eli sehän yritettiin juuri ennen joululomia kaikessa hiljaisuudessa saada aikaan, ja saivatkin, mutta sitten tulikin jo kansalaisaloite.

Mikäli hallitus toistaa temppunsa, ja yrittää pistää aktiivimalli 2:n voimaan esim. kesälomien aikaan tmv. niin voi kyllä sanoa että ei tämä hallitus ole lähellekään sellaista hallitusta mikä tällä maalla tulisi olla.

Mutta mitäs tässä suuta aukomaan, hallitushan tässä maassa tekee ihan mitä lystää ei sille ole mitään merkitystä sillä, mitä mieltä kansa on. Se näkyy ehkä aikaisintaan seuraavissa vaaleissa, ja siellä SDP jatkaa tätä "vastikkeellisuus" ajattelua ihan täysin Suomi Oy:n ja sen kansalaisten etujen vastaisesti.

Ihan normaaleja talouden ohjaamistoimia tarvitaan, mutta ylipalkattuun politiikan tai julkisen sektorin virkaan päästyä alkaa tietenkin tehdä mieli tehdä sellaisia päätöksiä että tehköön joku muu ne halpatyöt kun itse saa siellä laitella kymppitonnin liksoja taskuunsa ja suuri osa siitä vielä yhteiseksi velaksi....

Vierailija
77/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään tässä ei ratkaista sitä ongelmaa, millä saadaan oikeita kokopäiväisiä työpaikkoja Suomeen.

Vaan niistä saadaan kunnolla verotuloja ja ihmiset kuluttamaan kun tämä kerran kulutusyhteiskunta on.

"Eniten lisääntyneet kokopäiväiset työpaikat" (lähde: Nordea Markets, Huhtikuu 2018)

Niitä on saatu ja koko ajan saadaan lisää. Minusta olet vähän kärsimätön nyt.

Vierailija
78/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talous kasvaa, työllisyysaste nousee, työttömyys laskussa, työvoimapulasta raportoidaan ympäri Suomen, kuluttajaluottamus ennätyslukemissa...

MUTTA AV-palstalla ollaan sitä mieltä, että töitä ei ole. Kukaan ei työllisty. Ei pysty. Epistä.

Niin, sitä minäkin ihmettelen.

Olevinaan huutava pula koodareista.

No, olen koodannut työkseni parikymmentä vuotta, siinä sivussa opiskellut alaa lisää, myös sellaista mitä kulloisessakin työssäni en tarvitse.

Haen aktiivisesti alan töitä, myös oman työssäkäyntialueeni ulkopuolelta.

Silti olen pitkäaikaistyötön. En vain näköjään kelpaa työntantajille.

Haluaisin kyllä tietää rehellisen vastauksen, miksi en. Kelaan kun hain, se taisi kaatua siihen etteivät halunneet palkata työtöntä, mutta loruilivat jotain muuta vastaukseksi.

Luulen että pitkä työttömyys ja viitosella alkava ikä ovat ne ratkaisevat tekijät.

Vierailija
79/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä uudistuksessa se etu, että Kokoomuksen kannatus syöksyy alas päin.

Vierailija
80/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitut haen mihinkään muualle kuin sellaisiin paikkoihin, joihin on koulutus. Onneksi puolisolla on elatusvelvollisuus karenssin ajan.

Kävit kalliin koulutuksen niin huonosti, ettet kelpaa niihin töihin. Nyt kuitenkin rypistelet, kun p*ska on housussa.