Aktiivimalli 2 tulee sittenkin: työtyömän on haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa
HALLITUS aikoo velvoittaa työttömät hakemaan rangaistuksen uhalla vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa, käy ilmi HS:n näkemästä muistiosta. Asian vahvistavat myös useat lähteet.
Työministeri Jari Lindströmin (sin) tavoitteena on saattaa hallituksen esitys lausuntokierrokselle jo juhannuksen jälkeen. Tällä hetkellä hallituksen ehdotukset ovat työmarkkinakeskusjärjestöjen arvioitavina, ja lopullisen esityksen yksityiskohtiin voi vielä tulla muutoksia.
HS:n tietojen mukaan työttömän työnhakijan tulisi raportoida hakemistaan työpaikoista verkkopalvelussa. Turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, kaikki voittavat, työttömät saavat elämänhallintaa ja töitä ja firmat työvoimaa
Mitkäs muka tarvitsevat työvoimaa?
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/245379-tyovoimapula-laajentunut-suomes…
https://www.talouselama.fi/uutiset/tyovoimapula-jo-lahes-kaksinkertaist…
https://yle.fi/uutiset/3-10186999
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005697863.html
Siinä muutamia tänä keväänä julkaistuja uutisia aiheesta. Mistä ihmeestä joillekin on muodostunut käsitys, että "töitä ei ole" ja firmat eivät "tarvitse työvoimaa"?
"It-alalla koodareista, metallialalla ammattimiehistä, rakennuspuolella työnjohtajista, ravintola-alalla kokeista, hän luettelee esimerkkejä."
Kaikista ei ole koodaajiksi, metallialan ammattitaito karttuu ainoastaan työssä, työkkäri ei päästä opiskelemaan rakennusmestariksi ja kokeillakin lienee vaatimuksia.
Vai meneekö aivopierun kirjoittaja itse koodaamaan, palkka olis 4000-6500€/kk?
Ei jumaliste tätä selittelyä nyt!
Avustavat keittiötyöntekijät
Kotiapulaiset ja -siivoojat
Pikaruokatyöntekijät
Siinä sinulle lisää jutuissa mainittuja esimerkkejä. Vai eikö nuokaan nyt onnistu sinulta? Et osaa hampurilaista kääntää vai?
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti voitte hakea firmoihin, joissa ei edes mitään avoimena ole. Lähetätte ne neljä hakemusta neljään paikkaan - vaikka joka kuukausi samat hakemukset samoihin paikkoihin. Iisipiisi.
Mitä jos hakee eduskuntaan eri kansanedustajien avustajaksi 4 x kuukaudessa, siellähän ei pitäisi olla ikärasismia, kun monet ovat ihan toinen jalka haudas siellä.
Pienyrittäjän näkökulma: kiitos työkkärille tästäkin loistavasta ideasta, täysin turhien työhakemusten ja puheluiden käsittelyyn käytettävästä, hukkaan heitetystä työajasta, muutenkin hemmetin moiseen kiireeseen hukkuessani! KIITOS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous kasvaa, työllisyysaste nousee, työttömyys laskussa, työvoimapulasta raportoidaan ympäri Suomen, kuluttajaluottamus ennätyslukemissa...
MUTTA AV-palstalla ollaan sitä mieltä, että töitä ei ole. Kukaan ei työllisty. Ei pysty. Epistä. Lindströmikin vaan siellä on niinku noin helppoo hei. Kansanedustajat ei osaa mitään. ITKUPARKUVINKU.
Nyt katsotte sinne peiliin. Siellä on syyllinen. Ympärillänne muut onnistuu, mutta te näette vain vikaa kaikkialla. Paitsi itsessänne.
Asenne kuntoon nyt, niin ei tarvitse yhteiskunnan pakottaa sitä!
No jos sun lähipiirissä on kaikilla mennyt asiat putkeen niin se ei tarkoita että muilla tässä maassa menisi.
Mitä ihmettä? Minun lähipiirinikö sinun mielestäsi muodostaa talouden? Työllisyysasteen? Työttömyyden? Työvoimapulan? Kuluttajaluottamuksen?
Vierailija kirjoitti:
Talous kasvaa, työllisyysaste nousee, työttömyys laskussa, työvoimapulasta raportoidaan ympäri Suomen, kuluttajaluottamus ennätyslukemissa...
MUTTA AV-palstalla ollaan sitä mieltä, että töitä ei ole. Kukaan ei työllisty. Ei pysty. Epistä. Lindströmikin vaan siellä on niinku noin helppoo hei. Kansanedustajat ei osaa mitään. ITKUPARKUVINKU.
Nyt katsotte sinne peiliin. Siellä on syyllinen. Ympärillänne muut onnistuu, mutta te näette vain vikaa kaikkialla. Paitsi itsessänne.
Trollaus meni pieleen järkeville ihmisille kun koitit esittää Lindströmin asiantuntevassa ja asioista ymmärtävässä valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työttömyysturvan karensseja kevennetään niin, että ensimmäisestä työvoimapoliittisesta rikkeestä tulisi nykyisestä poiketen vain varoitus. Karenssi eli työttömyysturvan määräaikainen katkaiseminen tulisi vasta toisesta rikkeestä.
Työttömälle ei enää nykyiseen tapaan osoitettaisi avoimia työpaikkoja, joihin hänen olisi karenssin uhalla haettava. Vastuu avointen työpaikkojen etsimisestä ja hakemusten tekemisestä siirtyisi siis työnhakijalle itselleen.
Hallituksen aiemmasta suunnitelmasta poiketen työllistymissuunnitelmista ei luovuttaisi, vaan se tehtäisiin vastaisuudessa aina verkkopalvelussa."
Olen varma, että tämän loistavan uudistuksen avulla kymmenettuhannet työttömät saavat työpaikan! Sana on vapaa.
Ei ristus. Mistä ihmeen ensimmäisestä ja toisesta rikkeestä? Laittakaa rikesakko! Ekasta varoitus.
Miten tuollaiset ihmiset on tuolla päättämässä asioista jotka vaikuttaa satojen tuhansien elämään ja arjessa selviytymiseen vahingoittavasti - suoraan!
Vit#tu tätä saa#tanan holhousta
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjän näkökulma: kiitos työkkärille tästäkin loistavasta ideasta, täysin turhien työhakemusten ja puheluiden käsittelyyn käytettävästä, hukkaan heitetystä työajasta, muutenkin hemmetin moiseen kiireeseen hukkuessani! KIITOS!
Palkkaa nyt hyvä mies/nainen työntekijöitä. Ei yrittäjyys tarkoita sitä, että kaikki pitää marttyyrina tehdä itse.
t. Yrittäjä vuodesta 1990
Kuulisin mielelläni työnantajaliittojenkin näkemyksiä asiasta nyt. Onko mitään järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Asene on kunnossa. Kiusaajia vedetään turpiin, aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työttömyysturvan karensseja kevennetään niin, että ensimmäisestä työvoimapoliittisesta rikkeestä tulisi nykyisestä poiketen vain varoitus. Karenssi eli työttömyysturvan määräaikainen katkaiseminen tulisi vasta toisesta rikkeestä.
Työttömälle ei enää nykyiseen tapaan osoitettaisi avoimia työpaikkoja, joihin hänen olisi karenssin uhalla haettava. Vastuu avointen työpaikkojen etsimisestä ja hakemusten tekemisestä siirtyisi siis työnhakijalle itselleen.
Hallituksen aiemmasta suunnitelmasta poiketen työllistymissuunnitelmista ei luovuttaisi, vaan se tehtäisiin vastaisuudessa aina verkkopalvelussa."
Olen varma, että tämän loistavan uudistuksen avulla kymmenettuhannet työttömät saavat työpaikan! Sana on vapaa.
Ei ristus. Mistä ihmeen ensimmäisestä ja toisesta rikkeestä? Laittakaa rikesakko! Ekasta varoitus.
Miten tuollaiset ihmiset on tuolla päättämässä asioista jotka vaikuttaa satojen tuhansien elämään ja arjessa selviytymiseen vahingoittavasti - suoraan!
Vit#tu tätä saa#tanan holhousta
Tehdäänkö diili: yhteiskunta ei holhoa sinua, etkä sinä vaadi yhteiskunnalta fyrkkaa ja huolenpitoa?
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja ei ehkä ole kaikille, mutta työpaikkoja kuitenkin on. On vaan hakijan omaa nirsoutta jos etsii vain ja ainoastaan sen oman alan. Kyllä, ideaalisintahan se olisi, mutta kumpi on parempi? Olla kokonaan työttömänä ja itkeä sitä että täällä haukutaan vaan laiskaksi loiseksi, vai olla töissä ja ansaita omaa rahaa, oli se sitten sen oman alan ulkopuolelta? Miettikääpä tätä. Itsekin työllistyin 2 viikkoa sen jälkeen kun lakkasin etsimästä vain oman alani töitä. Ja tiedättekö mitä? Kyllä se että huomenna tulee taas yli tonnin palkka on paljon mukavampi kuin joku köykäinen työttömyysturvatuki.
Ensin olin koko aktiivimallia vastaan, niin myös tätä kakkostakin kun siitä alkoi tulla puhe, mutta tällä hetkellä olen onnellinen että niin tapahtuu. Itseasiassa, koko tukien maksaminen joutaisi tehdä rajatuksi. Esim: Saat tukia elämiseen vuoden verran. Jos sen jälkeen jos olet vielä työtön etkä suostu ottamaan mitään töitä vastaan ilman oikeasti pätevää syytä, niin ole sitten kokonaan rahatta. Ehkä silloin alkaisi viimeinkin ne oman alan ulkopuolelta olevatkin työt kiinostaa.
Hyvähän se on hakea muun alan töitä kun jokaisessa haastattelussa missä olen käynyt: "Sulla ei ole koulutusta eikä edes työkokemusta alalla". Arvaa pääsinkö?
Vierailija kirjoitti:
Haukut nyt ihan väärää puuta. Ei tämä työkkärin idea ole, vaan hallituksen.
Työkkärin oma virkailijani kirosi jo edellisen aktiivimallin, ja sanoi allekirjoittaneensa sitä vastustavan kansalaisaloitteen.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja ei ehkä ole kaikille, mutta työpaikkoja kuitenkin on. On vaan hakijan omaa nirsoutta jos etsii vain ja ainoastaan sen oman alan. Kyllä, ideaalisintahan se olisi, mutta kumpi on parempi? Olla kokonaan työttömänä ja itkeä sitä että täällä haukutaan vaan laiskaksi loiseksi, vai olla töissä ja ansaita omaa rahaa, oli se sitten sen oman alan ulkopuolelta? Miettikääpä tätä. Itsekin työllistyin 2 viikkoa sen jälkeen kun lakkasin etsimästä vain oman alani töitä. Ja tiedättekö mitä? Kyllä se että huomenna tulee taas yli tonnin palkka on paljon mukavampi kuin joku köykäinen työttömyysturvatuki.
Ensin olin koko aktiivimallia vastaan, niin myös tätä kakkostakin kun siitä alkoi tulla puhe, mutta tällä hetkellä olen onnellinen että niin tapahtuu. Itseasiassa, koko tukien maksaminen joutaisi tehdä rajatuksi. Esim: Saat tukia elämiseen vuoden verran. Jos sen jälkeen jos olet vielä työtön etkä suostu ottamaan mitään töitä vastaan ilman oikeasti pätevää syytä, niin ole sitten kokonaan rahatta. Ehkä silloin alkaisi viimeinkin ne oman alan ulkopuolelta olevatkin työt kiinostaa.
Haista sinä paska! Minulla on laborantin koulutus, olen tehnyt vain kuljetusalan töitä 8vuotta, nyt ei kroppa enään kestä, minut on vihdoin hyväksytty kouluun opiskelemaan sopivampaa ammattia, muutaman vuoden jouduin kyttäämään jotta hyväksyttiin...
Mitä ihmettä? Minun lähipiirinikö sinun mielestäsi muodostaa talouden? Työllisyysasteen? Työttömyyden? Työvoimapulan? Kuluttajaluottamuksen?[/quote]
No jos haluaa sokeasti vain tuijottaa lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asene on kunnossa. Kiusaajia vedetään turpiin, aina.
Jengi on lentänyt sillipurkkia muistuttavalla rämällä kuuhun 60-luvulla, mutta osa ei saa haettua pihvinkääntäjän paikkaa.
Jotenkin sitä aina unohtaa, miten valtavia eroja ihmisissä voikaan olla.
Itse kun olin työttömänä, hakemuksia laitoin kymmenkunta päivässä. Toki täällä pk-seudulla paikkoja enemmän avoinna kuin muualla. Ensin kaikkiin niihin joihin koin oikeasti sopiva ammattitaitoni perusteella, sen jälkeen haastavampiin ja helpompiin. Kaupallisella alalla mahdollisuudet on aika laajat.
Jos on työtön työnhakija ja siten oikeutettu työttömyystukeen, eikös sillon pitäisikin hakea töitä. Kyllähän siinä hommaa on, mutta työttömänä mulla oli ainakin aikaa, ja kerkesi hyvin aamun työnhaun jälkeen ”lomailla” loppupäivän. Työttömyys kesti kaikenlaisissa 2kk, kahteen työhön valittiin.
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksella ei siis olisi mitään merkitystä. Nykyiset päättäjät joutaakin siivoamaan vessoja hammasharjalla. 9€ päivä "korvauksilla"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, kaikki voittavat, työttömät saavat elämänhallintaa ja töitä ja firmat työvoimaa
Mitkäs muka tarvitsevat työvoimaa?
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/245379-tyovoimapula-laajentunut-suomes…
https://www.talouselama.fi/uutiset/tyovoimapula-jo-lahes-kaksinkertaist…
https://yle.fi/uutiset/3-10186999
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005697863.html
Siinä muutamia tänä keväänä julkaistuja uutisia aiheesta. Mistä ihmeestä joillekin on muodostunut käsitys, että "töitä ei ole" ja firmat eivät "tarvitse työvoimaa"?
"It-alalla koodareista, metallialalla ammattimiehistä, rakennuspuolella työnjohtajista, ravintola-alalla kokeista, hän luettelee esimerkkejä."
Kaikista ei ole koodaajiksi, metallialan ammattitaito karttuu ainoastaan työssä, työkkäri ei päästä opiskelemaan rakennusmestariksi ja kokeillakin lienee vaatimuksia.
Vai meneekö aivopierun kirjoittaja itse koodaamaan, palkka olis 4000-6500€/kk?
Ei jumaliste tätä selittelyä nyt!
Avustavat keittiötyöntekijät
Kotiapulaiset ja -siivoojat
Pikaruokatyöntekijät
Siinä sinulle lisää jutuissa mainittuja esimerkkejä. Vai eikö nuokaan nyt onnistu sinulta? Et osaa hampurilaista kääntää vai?
Luuletko tosiaan että Suomen työttömyysongelma ratkaistaan laittamalla yli 200 000 työtöntä 9€/pvä kääntämään pihvejä?
Kuka sen kaiken pikaruuan oikein syö?
Aivopieruja taas.
No jos sun lähipiirissä on kaikilla mennyt asiat putkeen niin se ei tarkoita että muilla tässä maassa menisi.