Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisella vaikuttaa nykyään olevan jotain mitä välttelee syömisessä - mitä sinä välttelet ja miksi?

Vierailija
11.06.2018 |

Kiinnostaisi nyt erityisesti te joilla ei ole selkeää allergiaa tms. rajoitetta syömiselle.

Viljatuotteita/gluteenia?
Maitotuotteita?
Lisäaineita?
Valmisruokaa?
Lihaa?
?

(Tai kenties kieltäydyt kokonaan.)

Kommentit (216)

Vierailija
21/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulia olen vältellyt jo 50 vuotta, koska mahani ei vain kestä sitä. Pienet määrät menee, mutta tarkkana saan olla. 

Leipiä, joiden tuoteselosteessa lukee vehnägluteeni, vältän myös, koska olen oppinut että pierettävät ankarasti. Maku voi olla ok, mutta haju perästäpäin ei. Ystävällisintä kaikkia kohtaan siis jättää syömättä.

Vierailija
22/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttelen hiilihydraatteja ja sokeria.

Täh? Sokerihan on puhdasta hiilihydraattia, siis miksi ja-sana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pinppiä en suuhuni laita.

Vierailija
24/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt mutten kokonaan lopettanut

-eläinkunnan tuotteiden käyttöä ylipäänsä eettisistä ja ilmastosyistä

-punaisen lihan käyttöä myös terveyssyistä

-valkoisen vehnän käyttöä, korvaan usein leipoessa ainakin osan esim. manteli-, kikherne- tai moniviljajauhoilla, kaurahiutaleilla, leseillä yms. Osin terveyssyistä mutta etupäässä ihan maun takia.

-sokerin ja makeutettujen tuotteiden käyttöä terveyssyistä

-punaviiniä, tulee migreeni helposti

-tiettyjä juuri minulle hankalia ruokia joita tulee syötyä helposti liikaa

-joitain ruokia/aineksia joista en vaan pidä

-valitettavasti kaikkia muita sieniä kuin herkkusieniä ja suppilovahveroita/kantarellejä, kaikista muista tulee vatsanväänteitä :(

Aika harva ruoka on ihan totaalinen ei, joten harvoin nämä välttelyt tulevat esille muille. Suurimman osan ajasta syön kasvis- ja vegaaniruokaa, mutta eipä se huomiota kiinnitä kun en koskaan joudu esim. kysymään asiasta vaan voin syödä mitä kulloinkin on tarjolla.

Vierailija
25/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnää, ruista ja ohraa  olen ns. keliaakikko. 

Vierailija
26/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerma

Punaviini

Sienet

Punainen liha

Chilit 

Pidän näistä kaikista, mutta vatsa ei kestä näitä sitten ollenkaan. Kokkailenkin näitä aina heti kun vatsa on palautunut tarpeeksi edellisestä kerrasta.

Elämässä pitää olla nautintoja.

Sinkkumies

Vierailija
27/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-valkoisen vehnän käyttöä, korvaan usein leipoessa ainakin osan esim. manteli-, kikherne- tai moniviljajauhoilla, kaurahiutaleilla, leseillä yms. Osin terveyssyistä mutta etupäässä ihan maun takia.

-valitettavasti kaikkia muita sieniä kuin herkkusieniä ja suppilovahveroita/kantarellejä, kaikista muista tulee vatsanväänteitä :(

Aika harva ruoka on ihan totaalinen ei, joten harvoin nämä välttelyt tulevat esille muille. Suurimman osan ajasta syön kasvis- ja vegaaniruokaa, mutta eipä se huomiota kiinnitä kun en koskaan joudu esim. kysymään asiasta vaan voin syödä mitä kulloinkin on tarjolla.

Onko sulla joku sairaus kun vältät punaista lihaa terveyssyistä?

Vierailija
28/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen maitotuotteita, lihaa ja vehnää.

Niistä tulee ripuli.

Vierailija
29/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen liha. Ilmastolliset ja terveyssyyt.

Vierailija
30/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erikoisesti välttele mitään ruoka-aineita. Syön normaalia suomalaista ruokaa. En edes liho vaikka vällillä syön juhlakaudella normalia enemmän. Pahalle maistuvia ruokia en syö, en pidä siitä pöydässä mitään meteliä, vaan jätän lataselle Jos kyläpaikassa joskus on aivan kamalaa ruokaa,  näyttelen vain muka syöväni. Ei kukaan yleensä aikuista pakota maistamaan väkisin. Olemme jo eläkkeellä ja voimme laittaa meille ja lapsillemme ja muille mieleistä ruokaa. Pöydässä nykyiset ortorektikot ovat aivan järkyttävää pöytäseuraa, työssä he pilasivat monen lounashetken. Pitäisivät edes suunsa kiinni kun muut nauttivat ruokaansa. En pidä arkiruuanlaitosta, mieheni onneksi laitta hyvää ruokaa, siitä olen onnellinen. Meillä on usein viikonloppuna kyllä isompi porukka syömässä.

Vierailija
31/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus sulla on, kun et voi syödä punaista lihaa?

Vierailija
32/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista lihaa, koska en jaksa kärsiä jatkuvasta ummetuksesta.

Sitten tietenkin myös sellaisia ruoka-aineita, joiden mausta tai koostumuksesta en pidä, mutta ei ole mitään allergiaa tms. Aikuisena saa onneksi itse valita mitä syö ja mitä ei.

Vierailija
33/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen pahaa ruokaa. Tosin jos sitä vaikka kyläpaikassa on tarjolla, kohteliaisuuttani syön. Itse en kuitenkaan sellaista tee tai osta.

Vierailija
34/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Syy: Punaisen lihan syönti lisää syöpäriskiä – syynä ehkä elimistön hyökkäyksen aiheuttama tulehdus

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000002789137.html  . Eikä ole ainoa tutkimus aiheesta.

Vierailija
35/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus sulla on, kun et voi syödä punaista lihaa?

Olen eri, mutta minulla runsas punaisen lihan syönti aiheuttaa ummetusta. Huomaa ihan parissa päivässä eron normaaliin ruokavaliooni (=lihaa 1-2 kertaa kuussa, muuten kasvisruokaa).

Vierailija
36/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-possunliha (rasvakoostumus huono ja muutenkin epäterveellistä)

Jotakuinkin missä tahansa muussa lihassa on huonompi rasvahappokoostumus (nauta, lammas, broileri ym.)

Vierailija
37/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Syy: Punaisen lihan syönti lisää syöpäriskiä – syynä ehkä elimistön hyökkäyksen aiheuttama tulehdus

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000002789137.html  . Eikä ole ainoa tutkimus aiheesta.

Punaisen lihan syöpäriskistä ei ole yhtä ainoaa tutkimusta. Tietäisit itsekin sen, jos olisit noita tutkimuksia lukenut ja ymmärtänyt, mitä on tutkittu.

Vierailija
38/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttelen maitotuotteita, lihaa, einesruokaa, vaaleaa leipää yms. Syynä todella herkkä vatsa. Maha menee niin sekaisin että suolisto vuotaa verta ja limaa.

Oletko huomannut, että lähes kaikissa eineksissä ja monissa lihavalmisteissa on vehnäpohjaista glukoosisiirappia.

Meillä oli pitkään mysteeri miksi lapsella tulee maha kipeäksi melkein kaikesta.

Sieti vain yksinkertaisia itse tehtyjä marinoimattomia ruokia jotka on maustettu vain suolalla ja pippurilla.

Lopulta paljastui vehnäallergia ja oireiden aiheuttajaksi huomattiin monet vehnäpohjaiset mausteet ja mm se glukoososiirappi ja muut vehnäpohjaiset ainekset.

Sellaisia eineksiä kestää jotka ovat täysin vehnättöttömiä.

Vierailija
39/216 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietoisesti välttele, mutta valmisruokia ja leikkeleitä ei vain tule ostettua, kun en oikein pidä niistä. Syön mieluummin omatekemää, ja leikkeleiden pointtia en ymmärrä: jos leipää on, sen pitää olla niin hyvää että menee alas ilmankin. Esim. kavereiden mökillä kyläillessäni pystyn silti kyllä syömään kumpiakin.

Vierailija
40/216 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoista kärpässieniä välttelen ja olen aina tehnyt niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi