Rollaattorivanhus jäi pysäkille - linja-autossa matkustusluvan saaneella pyöräilijällä ei ole velvollisuutta väistää
Mitä ajattelet tästä?
https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2461822
"Lahtelaisia on kuohuttanut tapaus, jossa rollaattorin avulla liikkuva vanhus ei mahtunut paikallisliikenteen bussiin, koska polkupyörää kuljettanut matkustaja oli tukkinut tilan linja-auton keskiosassa."
"Suhosen mukaan matkustajalla, joka on jo otettu kyytiin, ei ole velvollisuutta astua autosta ulos tehdäkseen tilaa vanhukselle. Kuljettajalla ei myöskään ole velvollisuutta poistaa matkustajia kyydistä."
"Suhosen mukaan silläkään ei ole merkitystä, kuka on maksava asiakas. Pyöräilijä kuljettaa fillariaan ilmaiseksi, mutta maksaa kuitenkin omasta kyydistään. Pyörätuolilla tai rollaattorilla kulkeva sekä lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaja saavat kulkea paikallisliikenteessä maksutta."
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Häh? Helsingin seudun busseissa ei saa edes kuljettaa pyörää. Miksi Lahdessa saa ottaa fillarin kyytiin kun voisi hyvin pyöräillä määränpäähänsä?
En kyllä itse olisi kehdannut jättää mummelia pysäkille, etenkin kun Lahdessa on vielä huomattavasti pidemmät vuorovälit.
Metrossa saa kuljettaa, jos on tilaa. Junissakin taisi saada kuljettaa, mutta siinä oli rajoituksia, että pahimpaan ruuhka-aikaan ei. Tätä jälkimmäistä olisi helppo soveltaa joka paikkaan, koska vie se pyörä helposti 3-4 seisovan ihmisen tilan.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui viime viikolla. Menin pysäkille rattaiden kanssa, siellä oli jo mies pyörätuolissa. Vähän ajan päästä pysökille tuli tiinen äiti rattaiden kanssa. Kun linja johon olin menossa näkyi kysyin mieheltä onko hän menossa myös sillä tarkoituksena sen mukaan sitten kyytiin nousta ja auttaa jos hän tarvitsee. Oli tulossa samaan.
Bussi pysähtyy ja kyydissä oli jo yhdet rattaat eli vain yksi meistä mahtui kyytiin. Kysyin tässä vaiheessa mieheltä autanko häntä ja mies sanoi ettei hänellä kiire, menkää te vaan.
Tässä muutaman sekunnin sanan vaihdon aikana se toinen mamma tyrkkäsikin omat rataansa meidän molempien ohi sinne bussiin.
Bussin ovet kiinni ja me jäimme miehen kanssa pysäkille.Mitä tästä opin. Julkisessa liikenteessä vallitsee viidakon lait ja käytöstavat on syytä unohtaa.
Tai sitten sillä toisella äidillä oli oikeasti kiire, toki olisi ollut kiva huikata vaikka kiitos teille bussiin noustessaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän tuota pyöräilijää. Kuljen itsekin pyörällä töissä, koska meillä on nyt työterveyden kilpailu, mikä osasto pyöräilee eniten työmatkat. Onneksi säännöissä ei ole sanottu, että pitää itse pyöräillä se työmatka, vaan kulkee pyörällä. Eli otan aina aamulla pyörän bussiin ja ajan bussilla töihin ja illalla samalla tavalla kuskaan pyörän bussissa kotiin. Meidän osasto johtaa tuloksissa, koska minullekin tulee joka päivä 30 km pyörällä kulkemista.
Voi itku sun kanssasi. Ei sun sitä pyörää tarvitse mukana raahata, ihan vaan _sanot_ tulleesi pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin jäin ihmettelemään mikäs juttu se on että pyörän kanssa pitää bussissa kulkea. Mutta tosiasia on, että me emme voi koskaan tietää mikä syy sillä ihmisellä on niin tehdä. Itse olisin takuulla hävennyt silmät päästäni, jos rollaattorimummo ei olisi takiani bussiin mahtunut siitäkin huolimatta että olisin polkupyöräni kanssa bussissa ihan siitä syystä, että sain pyörämatkallani vamman, eikä pyöräily enää luonnistu tai että minulla on tolkuttoman pitkä matka josta osa taittuu bussilla.
Me emme voi tietää vaikka pyöräilijällä olisi migreeni alkamassa ja päässä heittää, mutta bussissa pystyy nippanappa vielä hetken olemaan. Tai mitä muuta vastaavaa tahansa.
Terve mummo voi istahtaa rollaattorinsa ylle odottamaan seuraavaa bussia. Vaikka se minusta noloa olisikin.
Tässäkin ketjussa jo selvennetty: pyöräilijä oli terve ja pyörä ehjä. Ei muuta syytä olla tekemättä tilaa kuin "minulla on oikeus".
Eikös siellä ollut kahdet lastenvankkuritkin.
Meillä päin asustaa pari mutsia, joiden on noiden vankkureidensa kanssa aivan pakko matkustaa kaksi pysäkinväliä työmatkaruuhkan aikaan kaffille kavereittensa luo. Matka on niin lyhyt, että sen päästä päähän näkee. Ihmisten laiskuus on ihan tolkutonta.
Mä en ymmärrä miksei niiden bussien keskiosaan voida laittaa sellaista kortinlukulaitetta ja matkaa maksulliseksi ihan kaikille. Tai sitten mamma kävisi ensin ulkopuolelta maksamassa, sitten keskiovesta vahinkovankkurit sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä oli kunnossa ja pyörä ehjä. Kävi itse kommentoimassa Lahti-ryhmän julkaisuun. Bussissa oli entuudestaan kahdet lastenvaunut ja pyöräilijä oli tuonut pyöränsä niin, että lastenvaunujen kanssa kulkeva ei päässyt omien sanojensa mukaan bussista ulos koska pyörä oli tiellä, olisi siis tehnyt tilaa rollaattorin kanssa kulkevalle muttei ehtinyt bussin jo jatkaessa matkaa.
Lahdessa yleensä kuski ilmoittaa pyörän kanssa bussiin noustessa, että pyörä poistuu jos tulee rattaita/rollattoreja/pyörätuoleja _joille se välikkö on oikeastikin varattu_.
Ilmainen vaihto on, eli seuraavaa lippua ei tarvitse maksaa.Lahdessa "seuraava bussi" ei todellakaan tarkota muutamien minuuttien odottelua, vaan normaalisti bussit kulkevat yleisimpiin paikkoihin kolme tai kaksi kertaa tunnissa ja muualle kerran tunnissa.
ei se nyt pelkästään rattaille/rollaattoreille/pyörätuoleille ole oikeasti varattu. Siinä välikössä kuljetetaan ihan laillisesti myös muita isoja tavaroita. Ei sitä viitsi sello sylissä istua siellä penkissä. Tai rinkka ja iso koira. Itsekästä sakkia nimenomaan on nuo vankkureiden kanssa liikkuvat mammat. Jos bussi on muutenkin täynnä väkeä, niin siihen väliin sitä vaan survotaan en lastenrattaat, koska heillä on olevinaan oikeus siihen. Joku roti.
Pitkänmatkan busseissakin esim. koiran kanssa matkustava on oikeutettu jatkamaan matkaansa, vaikka seuraavalta pysäkiltä mukaan nousisi kyytiin koira-allerginen ihminen. Ensimmäisen oikeus.
Meillä on suuremmissa busseissa lappu siinä kohtaa missä pyörätuolin on turvallista olla "jätä tämä kohta vapaaksi pyörätuolia varten". Koskee varmaan myös rollaattoreja.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän tuota pyöräilijää. Kuljen itsekin pyörällä töissä, koska meillä on nyt työterveyden kilpailu, mikä osasto pyöräilee eniten työmatkat. Onneksi säännöissä ei ole sanottu, että pitää itse pyöräillä se työmatka, vaan kulkee pyörällä. Eli otan aina aamulla pyörän bussiin ja ajan bussilla töihin ja illalla samalla tavalla kuskaan pyörän bussissa kotiin. Meidän osasto johtaa tuloksissa, koska minullekin tulee joka päivä 30 km pyörällä kulkemista.
Miksi nähdä tuollainen vaiva ja pilata muiden kisa? Sitäpaitsi jos on kisa mikä osasto pyöräilee eniten, niin kyllä se ihan ajamista tarkoittaa. Ei kai kukaan sano pyöräilevänsä jos vaan kuskaa pyörää mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui viime viikolla. Menin pysäkille rattaiden kanssa, siellä oli jo mies pyörätuolissa. Vähän ajan päästä pysökille tuli tiinen äiti rattaiden kanssa. Kun linja johon olin menossa näkyi kysyin mieheltä onko hän menossa myös sillä tarkoituksena sen mukaan sitten kyytiin nousta ja auttaa jos hän tarvitsee. Oli tulossa samaan.
Bussi pysähtyy ja kyydissä oli jo yhdet rattaat eli vain yksi meistä mahtui kyytiin. Kysyin tässä vaiheessa mieheltä autanko häntä ja mies sanoi ettei hänellä kiire, menkää te vaan.
Tässä muutaman sekunnin sanan vaihdon aikana se toinen mamma tyrkkäsikin omat rataansa meidän molempien ohi sinne bussiin.
Bussin ovet kiinni ja me jäimme miehen kanssa pysäkille.Mitä tästä opin. Julkisessa liikenteessä vallitsee viidakon lait ja käytöstavat on syytä unohtaa.
Tai sitten sillä toisella äidillä oli oikeasti kiire, toki olisi ollut kiva huikata vaikka kiitos teille bussiin noustessaan.
Ei kysynyt onko meillä kummallakaan kiire. Mistä se tietää oliko minulla? Kannattaa silloin avata se suu eikä olla vain k*sipää.
Kommenttisi nyt vaan valaa lisää uskoa että oma napa edellä kuuluu mennä välittämättä muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysynyt onko meillä kummallakaan kiire. Mistä se tietää oliko minulla? Kannattaa silloin avata se suu eikä olla vain k*sipää.
Kommenttisi nyt vaan valaa lisää uskoa että oma napa edellä kuuluu mennä välittämättä muista.
No niin kuuluukin. Kilttien yli kävellään aina ja joka paikassa, ole iloinen jos asia selvisi sinulle nyt. Suurin osa ihmisistä ajattelee aina ensin itseään eikä kiltti, avulias ja omansa toisen edestä antava pärjää kuin teoriassa, käytäntö on toinen irl.
Oliko Anette paikalla tuplavaunuineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin jäin ihmettelemään mikäs juttu se on että pyörän kanssa pitää bussissa kulkea. Mutta tosiasia on, että me emme voi koskaan tietää mikä syy sillä ihmisellä on niin tehdä. Itse olisin takuulla hävennyt silmät päästäni, jos rollaattorimummo ei olisi takiani bussiin mahtunut siitäkin huolimatta että olisin polkupyöräni kanssa bussissa ihan siitä syystä, että sain pyörämatkallani vamman, eikä pyöräily enää luonnistu tai että minulla on tolkuttoman pitkä matka josta osa taittuu bussilla.
Me emme voi tietää vaikka pyöräilijällä olisi migreeni alkamassa ja päässä heittää, mutta bussissa pystyy nippanappa vielä hetken olemaan. Tai mitä muuta vastaavaa tahansa.
Terve mummo voi istahtaa rollaattorinsa ylle odottamaan seuraavaa bussia. Vaikka se minusta noloa olisikin.
Tässäkin ketjussa jo selvennetty: pyöräilijä oli terve ja pyörä ehjä. Ei muuta syytä olla tekemättä tilaa kuin "minulla on oikeus".
Edelleenkään asialla ei ole mitään merkitystä, lipun ostanutta ei potkita kyydistä, oppikaa tämä siellä Lahdessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi nyt vaan valaa lisää uskoa että oma napa edellä kuuluu mennä välittämättä muista.No niin kuuluukin. Kilttien yli kävellään aina ja joka paikassa, ole iloinen jos asia selvisi sinulle nyt. Suurin osa ihmisistä ajattelee aina ensin itseään eikä kiltti, avulias ja omansa toisen edestä antava pärjää kuin teoriassa, käytäntö on toinen irl.
Olisin halunnut kasvattaa lapsistani parempia ihmisiä kuin esimerkiksi se toinen mamma mutta ei ilmeisesti kannata.
Vaikka en olisi tarjonnut apua sille pyörätuolille eli ollut se avulias ja pyrkinyt itse sinne ensin olisi tämä mamma varmaan tyrkännyt kakaransa ensin sisään, oli sen verran mies liikkeissään. Mitä te suosittelette, pitäisikö näissä tilanteissa vaan repiä ne toisen rattaat ulos sieltä että pääsee ajamaan sitä omaa etua?
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta kun välttämättä et mahdu siihen toiseen tai kolmannenkaan bussiin...
No, se on voi voi. Jos liikkuu julkisilla lastenvaunujen, rollaattorin, polkupyörän tai isokokoisen koiran kanssa, niin sitten pitää vaan hyväksyä se, ettei varsinkaan ruuhka-aikoina välttämättä mahdu kyytiin. Elämä on.
Olin kerran vaunujen kanssa bussissa, ja meidän lisäksi oli kahdet toiset vaunut. Bussiin mahtuu max kolmet vaunut eli bussi oli jo täynnä siitä keskikohdasta. Pysäkiltä tuli sitten joku rollaattorin kanssa vaikka rollaattori ei olisi mahtunut kyytiin. En tiedä miksi kuski ei sanonut ettei mahdu enää. Kukaan ei päässyt bussista ulos, koska rollaattori oli oven edessä. Lastenvaunujen kanssa olijat eivät päässeet väistämään ihmisiä mihinkään. Kaikenlisäksi rollaattorimummo alkoi kovaan ääneen manata lastenvaunujen kanssa liikkujia kun veivät kaiken tilan bussista ja matkustivat vielä ilmaiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin asustaa pari mutsia, joiden on noiden vankkureidensa kanssa aivan pakko matkustaa kaksi pysäkinväliä työmatkaruuhkan aikaan kaffille kavereittensa luo. Matka on niin lyhyt, että sen päästä päähän näkee. Ihmisten laiskuus on ihan tolkutonta.
Jep. Meillä lähes joka bussivuoroon mahtuu yksi, joka matkustaa vaunuineen kauppatorilta seuraavalle pysäkille. En voi edes kuvitella miten laiska tuollainen ihminen on? Kävellen matkaa n. 3min, vaunujen kanssa laiskasti matelemalla ehkä tuplat sen verran, mutta sama aika se menee siellä bussissakin kun ensin odotat sen lähtöä ja sitten liikennevaloissa. Kai se on joku periaate, että kun kerta ilmaseks pääsee niin matkustan prkl joka ainoalla bussilla koko ajan enkä kävele kahta metriäkään!!!!
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä oli kunnossa ja pyörä ehjä. Kävi itse kommentoimassa Lahti-ryhmän julkaisuun. Bussissa oli entuudestaan kahdet lastenvaunut ja pyöräilijä oli tuonut pyöränsä niin, että lastenvaunujen kanssa kulkeva ei päässyt omien sanojensa mukaan bussista ulos koska pyörä oli tiellä, olisi siis tehnyt tilaa rollaattorin kanssa kulkevalle muttei ehtinyt bussin jo jatkaessa matkaa.
Lahdessa yleensä kuski ilmoittaa pyörän kanssa bussiin noustessa, että pyörä poistuu jos tulee rattaita/rollattoreja/pyörätuoleja _joille se välikkö on oikeastikin varattu_.
Ilmainen vaihto on, eli seuraavaa lippua ei tarvitse maksaa.Lahdessa "seuraava bussi" ei todellakaan tarkota muutamien minuuttien odottelua, vaan normaalisti bussit kulkevat yleisimpiin paikkoihin kolme tai kaksi kertaa tunnissa ja muualle kerran tunnissa.
No se on harkittu riski jos asettuu sellaiseen paikkaan asumaan. Täällä stadissa metro kulkee parin minuutin välein eikä kukaan tule mussuttamaan fillareista, vaan kaupunki päinvastoin tuottaa kaupunkipyöräpalvelua. Hassu ajatus, että koko Suomi pitäisi pitää asuttuna, vaikka nuo susirajan kunnat eivät kykene saamaan edes peruspalveluja kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran vaunujen kanssa bussissa, ja meidän lisäksi oli kahdet toiset vaunut. Bussiin mahtuu max kolmet vaunut eli bussi oli jo täynnä siitä keskikohdasta. Pysäkiltä tuli sitten joku rollaattorin kanssa vaikka rollaattori ei olisi mahtunut kyytiin. En tiedä miksi kuski ei sanonut ettei mahdu enää. Kukaan ei päässyt bussista ulos, koska rollaattori oli oven edessä. Lastenvaunujen kanssa olijat eivät päässeet väistämään ihmisiä mihinkään. Kaikenlisäksi rollaattorimummo alkoi kovaan ääneen manata lastenvaunujen kanssa liikkujia kun veivät kaiken tilan bussista ja matkustivat vielä ilmaiseksi...
Meinaatko, että kaikki bussin matkustajat istuivat ohi pysäkkiensä, kun eivät viitsineet pyytää yhtä mummoa vähän väistämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Sama tilanne vaikka mammojen ja rattaiden kanssa. Bussiin otetaan ne kahdet rattaat ja se kolmas yrittäjä jää sitten odottamaan seuraavaa. Tai se pyörätuoli on jo kyydissä, ja lastenvaunut ja pyörä jäävät odottamaan.
No eivät ne mammatkaan ole kivinkaan xx. Näi n kerran kun bussissa oli kovaan ääneen kuusi mammaa kuuden lastenrattaansa kanssa ja kälättivät kovaan ääneen. Eräältä pysäkiltä olisi kyytiin noussut vielä down pyörätuolinsa kanssa, mutta tilaa ei ollut ja kukaan maamoista ei suostunut nousemaan pois bussista. Alkoi heti kova meteli siitä miten lapset myöhästyy sitten päiväkodista, eivät saa aamiaista ja uudesta lipusta joutuu maksamaan (tästä tapauksesta on siis jo vuosia). Se down mies jäi sitten odottamaan pysäkille seuraavaa bussia joho n oli ainakkn tunti.
Itse todistin hiljattain Lahden bussissa tilannetta, jossa rollaattorivanhus oli pyrkimässä kyytiin, mutta bussissa oli jo useammat rattaat, joten hän ei olisi enää mahtunut. Yksi lastenvaunuäideistä ilmoitti heti jäävänsä kyydistä ja odottavansa seuraavaa bussia, että mummo pääsee kyytiin. Bussikuski vielä neuvoi häntä menemään toiselle pysäkille, johon oli tulossa bussi aikaisemmin kuin tämän linjan seuraava vuoro. Että kyllä täällä hyvää tahtoa ja ongelmanratkaisukykyäkin löytyy.
💛 Tästä tuli hyvä mieli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin taannoin helsingin kantakaupungissa ja kuljin osan työmatkaani bussilla ja samaan bussiin lähes joka ikinen aamuruuhka tuli myös pari mammaa vankkureineen ja ne oikeasti meni kaksi pysäkin väliä, sinne vaan piti tunkea täpötäyteen bussiin parin minuutin kävelymatkan sijaan. Harva jaksaisi nähdä tuon vaivan...
Niin? On noita muutaman kerran tullut nähtyä että bussiin ei mahdu enempää matkustajia ja jäävät pysäkille.