Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rollaattorivanhus jäi pysäkille - linja-autossa matkustusluvan saaneella pyöräilijällä ei ole velvollisuutta väistää

Vierailija
05.06.2018 |

Mitä ajattelet tästä?

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2461822

"Lahtelaisia on kuohuttanut tapaus, jossa rollaattorin avulla liikkuva vanhus ei mahtunut paikallisliikenteen bussiin, koska polkupyörää kuljettanut matkustaja oli tukkinut tilan linja-auton keskiosassa."

"Suhosen mukaan matkustajalla, joka on jo otettu kyytiin, ei ole velvollisuutta astua autosta ulos tehdäkseen tilaa vanhukselle. Kuljettajalla ei myöskään ole velvollisuutta poistaa matkustajia kyydistä."

"Suhosen mukaan silläkään ei ole merkitystä, kuka on maksava asiakas. Pyöräilijä kuljettaa fillariaan ilmaiseksi, mutta maksaa kuitenkin omasta kyydistään. Pyörätuolilla tai rollaattorilla kulkeva sekä lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaja saavat kulkea paikallisliikenteessä maksutta."

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran vaunujen kanssa bussissa, ja meidän lisäksi oli kahdet toiset vaunut. Bussiin mahtuu max kolmet vaunut eli bussi oli jo täynnä siitä keskikohdasta. Pysäkiltä tuli sitten joku rollaattorin kanssa vaikka rollaattori ei olisi mahtunut kyytiin. En tiedä miksi kuski ei sanonut ettei mahdu enää. Kukaan ei päässyt bussista ulos, koska rollaattori oli oven edessä. Lastenvaunujen kanssa olijat eivät päässeet väistämään ihmisiä mihinkään. Kaikenlisäksi rollaattorimummo alkoi kovaan ääneen manata lastenvaunujen kanssa liikkujia kun veivät kaiken tilan bussista ja matkustivat vielä ilmaiseksi...

Meinaatko, että kaikki bussin matkustajat istuivat ohi pysäkkiensä, kun eivät viitsineet pyytää yhtä mummoa vähän väistämään?

Menivät etuovesta tai takaovesta. Ja ei todellakaan olisi pystynyt edes "vähän" väistämään kun yhtään lattiatilaa ei ollut väistää mihinkään suuntaan.

Vierailija
162/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljen vaunujen kanssa bussissa vaan kun on oikeasti tarve. Olen myös nähnyt näitä parin pysäkin välejä meneviä enkä ymmärrä miksi nähdä se vaiva että nostetaan vaunut kyytiin ja pois sen parinsadan metrin takia. Helpompi olisi vaan kävellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran vaunujen kanssa bussissa, ja meidän lisäksi oli kahdet toiset vaunut. Bussiin mahtuu max kolmet vaunut eli bussi oli jo täynnä siitä keskikohdasta. Pysäkiltä tuli sitten joku rollaattorin kanssa vaikka rollaattori ei olisi mahtunut kyytiin. En tiedä miksi kuski ei sanonut ettei mahdu enää. Kukaan ei päässyt bussista ulos, koska rollaattori oli oven edessä. Lastenvaunujen kanssa olijat eivät päässeet väistämään ihmisiä mihinkään. Kaikenlisäksi rollaattorimummo alkoi kovaan ääneen manata lastenvaunujen kanssa liikkujia kun veivät kaiken tilan bussista ja matkustivat vielä ilmaiseksi...

Meinaatko, että kaikki bussin matkustajat istuivat ohi pysäkkiensä, kun eivät viitsineet pyytää yhtä mummoa vähän väistämään?

Menivät etuovesta tai takaovesta. Ja ei todellakaan olisi pystynyt edes "vähän" väistämään kun yhtään lattiatilaa ei ollut väistää mihinkään suuntaan.

Äsken sanoit, että kukaan ei päässyt ulos bussista, mutta ovat kuitenkin päässeet bussista. Ei täälläkään aina aamulla kuljeta bussin läpi takaovelle poistuessa, kun se on niin täynnä töihin ja kouluun meneviä, käytetään etu- että takaovea poistuessa.

Vierailija
164/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan hyvät käytöstavat omaava nuori aikuinen, niitä harvoja jotka esim pysähtyy kysymään onko kaikki hyvin jos joku vanhus tsi muu vastaava on jotenkin ei niin hyvässä hapessa tai jos lapsi kaatuu pyörällä. Mutta en nyt kuitenkaan rupeis maksamaan toista matkaa (varsinkaan hsl hinnoilla) kohteliaisuudesta, vaan olisin siirtäny sitä romuani ja auttanu sen vanhuksen jonnekkin istumaan ja pitäny sitä rollaattoria vaikka itelläni siinä jossain.

Edelleenkään Lahdessa ei tarvitse maksaa toista matkaa, kuuluu ilmaisen vaihdon piiriin.

Sillä vaihdolla on aikaikkuna, et tiedä missä kohtaa tätä ikkunaa pyöräilijä oli. Muutenkin tämä on täysin sivuseikka kun kyse on siitä, että joidenkin mielestä ihmiset kuuluisi laittaa eriarvoiseen asemaan. Siinä missä pyöräilijä voi yleensä pyöräillä vanhuksella on yleensä enemmän aikaa odottaa.

No päätellen siitä, että maksoi matkansa ja sai lipun niin ihan aikaikkunan alussa... Ja tämä pyöräilijä olisi voinut pyöräillä - ei vain halunnut. Rollaattorivanhuksella ei varmasti ollut mahdollisuutta muuhun kuin odottamiseen.

Vanhuksilla voi muuten myös olla sovittuja lääkärikäyntejä, fysioterapiaa, hierontoja, pankkiaika.... Ei niilläkään välttämättä ole aikaa odottaa, etenkään jos useampi bussi on täynnä näitä "minulla on oikeus" ihmisiä.

On aika hazardia ottaa rollaattorivanhus liikkuvaan bussiin. Miten tämmöinen pysyy bussissa pystyssä. En ainakaan minä ottaisi jos olisin bussikuski.

Meilläpäin rollaattoria tarvitsevat vanhukset kuskataan taksikyydillä. Eivät käy omin avuin kuin korkeintaan lähikaupassa.

"Meilläpäin" taas jo vuokrat ovat niin kalliita, ettei välttämättä pienituloisella eläkeläisellä ole varaa käyttää sitä taksia. Niitä taksilappujakaan eivät välttämättä saa, sekä monet iäkkäämmät ihmiset ovat nuukia.

Mutta jos ei ole varaa taksiin tai kohtuullista kävelykykyä niin miten sun mielestä näiden iäkkäämpien pitäisi kulkea sinne terveyskeskuksiin, sairaaloihin, kauppoihin tms. ?

Pääsääntöisesti kotona asuvat eläkeläiset asuvat (velattomissa) omistusasunnoissaan ja lisäksi heillä ei useinkaan ole rahasta puutetta

Pieneläkeläiset ovat niitä köyhimpiä. Kuten esimerkiksi vanhat naiset.

On eri asia olla köyhä kuin "köyhä" niinkuin Eläkeläiset jotka ovat todellakin nuoruudessaan joutuneet elämään niin että vähällä oli tultava toimeen ja sitten koko ikänsä pihistelleet kaikessa ja vanhana sitten olisi rahaa tili täynnä mutta kun edelleen on ohjenuorana se että eletään mahdollisimman vähällä.

Vierailija
165/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se tiedetään, että rollaattoria käyttävä oli "vanhus"? Mun naapuri on juonut itsensä vanhuksen näköiseksi ja invalidiksi, kulkee rollaattorin avulla siksi. Iältään on alle 50, näyttää kasikymppiseltä.

Vierailija
166/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pyöriä saa kuljettaa bussissa?Ei mielestäni saa Helsingissä?

Vierailija
167/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä-minä sukupolvi taas määkimässä!

Luulisi olevan itsestään selvää, että tyyppi, joka matkustaa pyörällä bussissa antaa vanhalle sijaa. Mutta kun ei.

Nämä minä-minät ovat muutekin kadehtimassa kuinka eläkeläisvanhukset ovat saaneet kaiken ilmaiseksi ja helposti  eläkkeitä myöten.

Kohteliaisuus on kaikonnut kunhan MINÄ!

Itsestään selvää on vain se, että pysäkillä olijat nousevat siihen bussiin, mihin mahtuvat.

Se on just noin, bussit ei toimi FIFO periaatteella.

Vierailija
168/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi ollut erityisen huonokuntoinen vanhus, hänellä olisi taksioikeus.

En ota kantaa mihinkään muuhun, mutta taksimatkoja on rajallinen määrä ja aina eivät tarvitsevatkaan saa niitä.

Vierailija
169/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtui viime viikolla. Menin pysäkille rattaiden kanssa, siellä oli jo mies pyörätuolissa. Vähän ajan päästä pysökille tuli tiinen äiti rattaiden kanssa. Kun linja johon olin menossa näkyi kysyin mieheltä onko hän menossa myös sillä tarkoituksena sen mukaan sitten kyytiin nousta ja auttaa jos hän tarvitsee. Oli tulossa samaan.

Bussi pysähtyy ja kyydissä oli jo yhdet rattaat eli vain yksi meistä mahtui kyytiin. Kysyin tässä vaiheessa mieheltä autanko häntä ja mies sanoi ettei hänellä kiire, menkää te vaan.

Tässä muutaman sekunnin sanan vaihdon aikana se toinen mamma tyrkkäsikin omat rataansa meidän molempien ohi sinne bussiin.

Bussin ovet kiinni ja me jäimme miehen kanssa pysäkille.

Mitä tästä opin. Julkisessa liikenteessä vallitsee viidakon lait ja käytöstavat on syytä unohtaa.

Tai sitten sillä toisella äidillä oli oikeasti kiire, toki olisi ollut kiva huikata vaikka kiitos teille bussiin noustessaan.

Etuilu ei ole silti sopivaa. Ohis

Vierailija
170/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sattunut samaan bussiin laiska kuljettaja ja itsekkäät matkustajat, tämä maa on Suomi..

Vierailija
171/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa mihinkään muuhun, mutta taksimatkoja on rajallinen määrä ja aina eivät tarvitsevatkaan saa niitä.

Ja kuski ei kerkiä järjestelemään istuma/seisomapaikkoja pysäkeillä. Jos auto on täysi, niin se on täysi. Miten tämä voi olla näin vaikeaa.

Vierailija
172/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla, ettei rollaattori mahtunut kyytiin? Sehän menee linkkuun ja mahtuu melko pieneen tilaan. Ei se mitään pyörätuolipaikkaa vie.

Vierailija
173/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapahtunut mitään väärää. Miksi pyöräilijän pitäisi poistua bussista vaikka on maksanut matkansa? Ei luoja näitä mielensä pahoittajia..

Vierailija
174/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken sanoit, että kukaan ei päässyt ulos bussista, mutta ovat kuitenkin päässeet bussista. Ei täälläkään aina aamulla kuljeta bussin läpi takaovelle poistuessa, kun se on niin täynnä töihin ja kouluun meneviä, käytetään etu- että takaovea poistuessa.

No sitä etuovea ei todellakaan kuulu käyttää, koska se on tarkotettu sisäänkäynniksi. Sen takia siinä on se keskiovi.

Vierailija
175/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pyöriä saa kuljettaa bussissa?Ei mielestäni saa Helsingissä?

Mitä sitten?

Vierailija
176/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan pyörästä olla kumi puhki tms. Ei todellakaan saa heittää matkustajaa ulos kesken matkan. Pysäkillä oleva varmaan tietää missä on. Kyydissä oleva ei välttämättä tiedä kuon lähtöpysäkkinsä tms. Ainakin lapsen kanssa olen turvallisella mielellä, kun tiedän että hän on pysäkkien välin turvassa bussissa.

Vierailija
177/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se tiedetään, että rollaattoria käyttävä oli "vanhus"? Mun naapuri on juonut itsensä vanhuksen näköiseksi ja invalidiksi, kulkee rollaattorin avulla siksi. Iältään on alle 50, näyttää kasikymppiseltä.

Mitä väliä? Oikeus on kaikilla matkustaa bussissa jos sinne mahtuu. Ziisus.

Vierailija
178/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä saa, kun hakee. Niitä saa sekä sosiaalisin että terveydellisin perustein, joten jos on tarve päästä esim. hoitoon, se ei jää kyydistä kiinni.

Vierailija
179/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen noussut bussin kyytiin pyörän kanssa koska vanne hajosi. Ja kyllä bussiin mahtuu polkupyörä ja rollaattori sekä lastenvaunut ihan samaan aikaan.

Muutaman kerran todistanut miten paikallisliikenteen bussissa on 3 lastenvaunua ja yksi pyörä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi