Köyhyydessä pahinta ei ole ruoasta ja vapaa-ajasta säästäminen vaan se, ettei ole valinnanvaraa
Tämä ajatus on vaivannut minua siitä asti, kun tapasin erään sosiaalipuolen työntekijän muilla asioilla ja tulin maininneeksi siitä, kuinka jatkuva rahattomuus lannistaa ja passivoi. Ja sain vastaukseksi tyypilliset neuvot: lapset eivät tarvitse huvipuistoja vaan puistoretket eväiden kera riittävät, että Prismasta saa edullisesti punalapullista ruokaa iltaisin ja kuinka itse tekemällä säästää ruoasta. Hän kuulemma itsekin ostaa alennushintaisia tuotteita.
Mutta kun se on niin, että on ihan eri asia elää säästäväisesti kuin elää köyhyysrajalla. On eri asia ostaa punalaputettua sisäfileetä seuraavan päivän ruoaksi ex tempore kuin metsästää halvimpia kilohintoja ja laskea, miten saa alennusjauhelihasta mahdollisimman monen päivän ruoat. On eri asia leipoa lasten kanssa sämpylöitä vaihtelun vuoksi viikonlopun brunssin sijaan kuin leipoa niitä sen takia, ettei kaapissa ole muuta kuin sämpyläainekset. On eri asia skipata maksulliset huvit omasta tahdosta ja lähteä eväiden kanssa metsään, puistoon tai kirjastoon kuin mennä sinne samalle eväsretkelle viisi vuotta putkeen, koska ei voi muutakaan.
On eri asia säästää rahaa matkaa varten tai sukanvarteen kuin säästää rahaa, koska on pakko.
Oman tunnelin päässä alkaa näkyä hiljalleen valoa vakityöpaikan vuoksi, mutta siitä huolimatta en tule koskaan unohtamaan sitä, kuinka näköalattomaksi köyhyys tekee ja kuinka kapeaksi elämä käy, kun ei ole rahaa kuin kaikista välttämättömimpään. Minun suustani ei tule koskaan lipsahtamaan mitään "jätä erikoiskahvit väliin"-säästövinkkejä, kun minulla itselläni ei ole ollut vuosikausiin mahdollista tavata ystäviä kahvilassa edes tavallisen kahvikupillisen ääressä.
Kaiken lisäksi tutkitusti juuri jatkuva niukkuudessa eläminen on kaikista pahinta ja aiheuttaa valitettavasti sitä, että rahat tuhlataan silloin kun sitä on - köyhä siis käyttää veronpalautukset uuteen telkkariin osakesijoittamisen sijaan, koska ei pysty luottamaan tulevaisuuteen ja siihen, että rahaa ja muita resursseja olisi huomennakin. Ei tämä tietenkään koske kaikkia köyhiä tai pienituloisia, mutta tutkitusti kuitenkin monia. On yksinkertaisesti helpompi laittaa rahaa sinne sukanvarteen tai osakkeisiin, jos ei ole joutunut kokemaan vuosikausien niukkuutta elämän perusasioissa.
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän onkin juuri suurta vapautta tuovaa, että voi budjetoida menonsa ja tietää, että budjetti on riittävä tai jos tulee jotain muutoksia, niin budjetissa on väljyyttä. Silloinhan juuri voi raha-asiat unohtaa ja keskittyä muuhun elämiseen.
Mutta itsellä on juuri se tilanne, että kun eläke tulee niin kun maksan asumisen ja muut pakolliset menot, niin silti jää laskuja maksamatta ja tiedän jo valmiiksi, että joudun siirtämään ja neuvottelemaan maksuaikaa ja loppukuulle jää erittäin vähän rahaa.
Koska säästän voimiani ja haluan olla ajattelematta rahaa muutaman päivän, soitan esimerkiksi viikon päästä ja neuvottelen seuraavista pakollisista laskuista.
Sitten tarkistan taas rahatilanteen ja totean, että nyt taas sitten alkaa se pakkokuuri olla ostamatta mitään ylimääräistä.
Siitäkään eivät hyväosaiset tiedä mitään mikä energiamäärä ja nöyryytys köyhältä ihmiseltä (jos on lupa sanoa itseään ihmiseksi) on jonottaa ja odotella linjoilla (nykyään tosi kauan) ja miettiä minkähänsorttinen asiakaspalvelija tällä kertaa minulle vastaa.
Ikuisuuden odottelun jälkeen usein alkaa pompotus toiselta toiselle, usein ynseille ja ylimielisille, ja selittää sama asia moneen kertaan.
Monesti kuulee tuon neuvon, mitä muuallakin: helpoimmalla pääsee kun maksaa laskut ajoissa tms.
Sanoin usein, että kuule, jos se olisikin niin yksinkertaista niin kuvitteleeko joku, että huvikseni täällä henkilökohtaisia asioitani selvitän. Maksaisin ne ilomielin ja riemulla.
Minulla on tilanne se, että eläke riittää juuri siihen toimeentulorajalle, joten periaatteessa elän joka kuukausi tt-tuen kokoisella summalla, mutta joudun huolehtimaan maksut omasta pussista, tosin tulee pieni asumistuki.
Olen monesti miettinyt, että paljon helpommalla pääsisin kun olisin niin pienituloinen, että Kela maksaisi asumisen, sähkön jne. ja itse maksaisin vain muut omat kuluni. Silloin myös olisi aina valmiina tt-hakemus, että jos tulee joku suuri sairauskulu tms. niin ei tarvitse tehdä uutta toimeentukihakemusta, joka ensimmäisellä tai satunnaisella kerralla on työläs ja vaatii paljon liitteitä, odottelua ja myös sen myönteisen päätöksen, mikä ei ole koskaan varma.
Mitä nämä mystiset laskut monikossa on, joita sinulle tulee ihan joka kuukausi? Useimmilla ihmisillä on välttämättömiä menoja a) vuokra tai yhtiövastike, b) sähkö, c) puhelin+netti ja d) vakuutukset. Toistuvat täsmälleen saman suuruisina kuukaudesta toiseen. Neljä laskua siis. Ei siinä paljon siirreltävää ole.
Jos sinulle tulee ihan joka kuukausi joku lasku mikä pitää siirtää, teet jotain väärin. Vaikka kävisi joka kuukausi lääkärissä, ei siitäkään tarvitse maksaa kuin kolme kertaa vuodessa, ainakaan täällä, tai sitten isompi kertamaksu. Lääkemaksut ei tule laskulla, joten niistä et voi puhua.
Todennäköisesti nämä laskusi ovat jotain menoja mistä voisit aivan hyvin luopua.
Ajatellaan esim. että minulla on tällä hetkellä 50 e rahaa tilillä ja parin viikon sisällä erääntyy kaksi laskua, jotka ovat yhteensä 70 e. Laskujen eräpäivän siirtäminen on siis ainoa vaihtoehto. Tai on tietysti toinenkin: jättää yksinkertaisesti maksamatta. Nämä siis, jos ei voi tai halua lainata keneltäkään rahaa.
Kyse on kierteestä, joka on saanut alkunsa jostain ja kun elää minimituloilla, sitä kierrettä on hankala katkaista.
Miten niin maksaa lääkärikäynnit 3 x vuodessa? Minä ainakin joudun maksamaan terveyskeskusmaksun parin viikon sisällä käynnistä (ellei jälleen kerran soita ja neuvottele maksun siirtämisestä).
No mitä nämä laskut ovat jotka ihan yllättäen tulivat? Pointtini oli se että useimmilla ihmisillä ei ole useita laskuja kuukaudessa. Ei kerta kaikkiaan ole, ellei ostele tavaraa laskulla. Koska niitä välttämättömiä menoja ei ole montaa.
Meidän tk:ssa on terveyskeskusmaksujen suhteen kaksi vaihtoehtoa: maksaa yhden kertamaksun vuodessa, mikä on isompi, tai sitten maksimissaan kolme pientä kertamaksua. Ts. siellä saa käydä vaikka jopa päivä ilmaiseksi kun on maksanut kolmesta käynnistä.
En puhunut itse asiassa yllätyslaskuista ja esimerkki oli hatusta vedetty. Mutta joudun kyllä neuvottelemaan maksuista ja siirtelemään niitä useinkin. Siihen on omat syynsä enkä jaksa tähän kirjoittaa mitään pitkää tarinaa.
Minulla on tällä hetkellä kuukaudessa kuusi laskua vuokran lisäksi. Mielestäni se ei ole paljon eikä siinä ole myöskään mitään turhaa tai tarpeetonta. Kolme osamaksua on, koska ei ole ollut varaa maksaa kerralla.
Osamaksu on aina turha. Jos ei ole ollut varaa säästää rahaa X euroa kuukaudessa näihin "yllättäviin menoihin" miten ihmeessä muka olisi varaa maksaa sitä osamaksua?
Ihminen ei välttämättä tarvitse edes sitä pyykkikonetta, jos sellainen sattuu hajoamaan. Yhden osamaksun hyväksyisin, koska ilman jääkaappia on oikeasti nykyään aika vaikea elää. Vaikka siinäkin ihmettelen että miten muka on vara maksaa se osamaksuerä jos ei ole aikaisemmin ollut varaa laittaa ko. summaa joka kuukausi säästöön? Mutta kolme osamaksua kertoo kyllä ihan silkasta tyhmyydestä.
Onneksi Suomen köyhimmätkin ovat maailman 10 prosentin rikkaimman joukossa. Lähes jokaisen elämässä on kausia, jolloin on köyhä siinä mielessä, että joutuu hankintoja lykkäämään ja valitsemaan halvimpia vaihtoehtoja. Meillä on kuitenkin maailman parhaat tuet esimerkiksi lapsiperheille, niin joku raja siinäkin on, minkä verran riittää jaettavaa. Meillä on myös maailman tukevimmat leipäjonossa jonottajat.
Absoluuttinen köyhyys ei koskaan häviä, jos jossain olisi yhteiskunta, jossa kaikilla olisi kaikki hyvin ja rahaa kuin roskaa, niin sielläkin olisi se "köyhin" 10 prosenttia, joilla ei olisi varaa kullattuun huvijahtiin vaan pitäisi tyytyä hopeiseen.
Köyhyys on niin suhteellista, 60-luvun nuori ei haaveillutkaan sellaisesta asumistasosta ja elektroniikkavarustuksesta tai monipuolisesta ruuasta, mistä useimmat köyhätkin tänä päivänä voivat nauttia, kun pysähtyvät miettimään, mitä meillä on. On ravitsevaa ruokaa, kahvia, lämmin asunto ja ilmainen koulutus niille, joita opiskelu kiinnostaa.
Kannattaa tutustua välillä muiden maiden köyhyyteen, jossa ihmiset vielä oikeasti kuolevat nälkään. Meidän suurin terveysongelma on ylipaino, kun on niin paljon halpoja sokeriherkkuja saatavana.
Jos meillä jollakin ei ole oikeasti rahaa ruokaan, niin useimmin se on silloin jossain määrin oma elämäntavan valinta.
Parempaa huomista voi köyhäkin yrittää saavuttaa, se oikea keino ei ole se, että pyydetään lisää rahaa niiltä ei paljonkaan heitä rikkaammilta, jotka uurastavat töissä joka päivä, ja heillä ei tietysti ole aikaakaan niin paljon valittaa vaihtoehtojen puutetta. Ostavat kiireesti sitä samaa halvinta ruokaa marketista kotimatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Windows XP julkaistiin vuonna 2001 eli vasta 17v sitten. Pötypuhetta.
Jaaha, joku saivartelija siellä taas. 17 vuotta sitten = parisenkymmentä vuotta sitten. Ja kukahan niitä vuosilukuja tarkkaan muistaa...
Olen eri kuin asiasta kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo A-selitys on muuten vähän väliä yllätyslaskuja saavan kaverini selitys.
Pesukoneesi kosahtaa ja joudut hankkimaan tilalle uuden. Ennustitko kuudennella aistillasi että pesukone meni? Et. Joten uuden ostaminen on yllätyslasku. Lopeta se näsäviisastelu nyt.
Pesukoneen kosahtaminen tarkoittaa, että joko ostaa uuden tai sitten pesee pyykkinsä käsin siihen asti, että voi ostaa uuden pesukoneen. Tiedän kokemuksesta, että nyrkkipyykki on paitsi tylsää myös hankalaa, mutta pesukoneen kosahtaminen ei sellaisenaan aiheuta mitään laskua.
Lisäksi kaikki kodinkoneet hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Ei sen pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään. Siksi köyhänkin on yksinkertaisesti PAKKO säästää sitä rahaa ihan joka ikinen kuukausi eikä odottaa että tulee "yllätys" ja sitten olla syömättä.
Tai sitten vaan pärjätä ilman pesukonetta, jos esim. sossu ei maksa uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
johon tavalla tai toisella pitää löytyä rahat tai sitten hammaslääkäriin menoa täytyy siirtää.
Ja jos köyhällä ei ole siihen varaa niin saa siirtää hyvinkin kauaksi ja kustantaa ruokarahoista ibuprofeenit kipua lievittämään. Opiskeluaikoina näin kävi itselle kun viisaudenhammas puhkesi ja halkesi samantien. Varaa ei hammaslääkäriin ollut joten sai kärvistellä yli puoli vuotta ennenkuin kesätyörahoilla sai varata ajan. Jotkut yöt ei nukkuminen sujunut ollenkaan vaan hermostuneena käveli edestakaisin huonetta kun ei pystynyt kivun takia keskittymään yhtään mihinkään.
Varakkaammat ihmiset eivät sellaista tuskaa eläessään ole kokeneetkaan, hemmoteltua sakkia joka iikka jos luulevat että köyhän elämä on helppoa.
No voi jeesus, maria ja joosef. Kunnallisen hammashoidon päivystys hoitaa kyllä tuollaiset asiat ja sossu maksaa sen pienen käyntimaksun. Kunnalle ei pääse perustarkastuksiin ja hammaskiven poistoon, hätätilanteet hoidetaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Windows XP julkaistiin vuonna 2001 eli vasta 17v sitten. Pötypuhetta.
Jaaha, joku saivartelija siellä taas. 17 vuotta sitten = parisenkymmentä vuotta sitten. Ja kukahan niitä vuosilukuja tarkkaan muistaa...
Olen eri kuin asiasta kirjoittanut.
Mainittiin että "yli parikymmentä vuotta vanha". Jos faktat ovat tätä tasoa että ne voivat heittää n. 20 prosentilla, sama pätee varmasti myös muihin esitettyihin faktoihin.
Joo, taas saivarreltiin.
Kyllä, mutta siis tämä itse näyttö ja se silloin saamani keskusyksikkö on yli kaksikymmentävuotta. Kun vuosia sitten ko. keskusyksikkö hajosi, niin entinen työkaverini päivitti sen jotenkin ja silloin varmaan sitten tuli tämä xp-versio sen entisen mikäliesilloin-tilalle. Mutta joka tapuksessa nyt xp-versiokin on jo vanhentunut ja laitteet itsestään vanhanaikaiset.
Tämä oli se pointtini, että harva täällä tuskin käyttää näin vanhaa systeemiä ylipäänsä. Kun sitäkin joku minulta kadehti tai kyseenalaisti.
En vaan kaikkea voi kirjoittaa kun tulee romaanin mittainen. Mutta siis valehtelematta tässä on jotain ohjelmia/tiedostoja tms. (en ole mikään expertti näissä) vuodelta 198x.
Köyhänä minulla ei ole mitään järkeä uusia vielä käytössä olevaa ajokorttia vain uusimisen vuoksi. Koska sekin maksaa minulle 40 euroa ja vaatii lääkärintodistuksen lisäksi, ehkä, jonkun ajokokeenkin. Näkökyvyn vuoksi en ehkä saakaan jne.
Ja se on silti ajokortti, ei ehkä kuitenkaan virallinen todistus joka paikkaan. Aina saisi pelätä että edelleen sanotaan, että ajokortti ei kelpaa...
Minun kannattaa hankkia passi koska se käy moneen paikkaan.
Nyt jo on noloa, kun joku kaveri ehdottaa Tallinnan laivamatkaa, jos tarjoushinta silloin olisikin tai saisin lahjaksi, niin passin puuttumisen takia en sinne pääse.
Passin siis aion jossain vaiheessa hankkia jostain pihistämällä.
Vierailija kirjoitti:
Käy se ajokortti jos pahvisen uusii.
Toistan siis edelleen: ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus.
Voi hyvä ihminen sentään, naurettavaa: sinä joka epäilet "faktojani": voit tulla tarkistamaan nämä laitteeni, jos noin koville ottaa. Kerroin jo edellä lisäinfoa, jos se riittää.
Vaikka olisikin noin parikymmentä vuotta/17 vuotta, niin vanha joka tapauksessa.
Muistan kun tämän sain, niin jäin silloisen firman sihteerin toimesta pois ja uusi sihteeri ei näitä laitteita huolinut. Kun olivat jo silloin vanhanaikaisia.
Sain ottaa ne siis kotiini.
Ja siitä on noin eli näillä näkymin tiedän itse koska ne sain.
Minä kun yritän löytää muutamia lisäroposia laukustani kaurapuuroa varten: https://i.imgur.com/bVDA1ug.mp4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin, mutta useimmat paikat ja pankit taitavat sen vielä hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, taitavat hyväksyä ja sitten yksi päivä eivät enää hyväksykään. Et sinäkään voi varmaksi sanoa, etteikö tuo päivä tule jo ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Joo, taas saivarreltiin.
Kyllä, mutta siis tämä itse näyttö ja se silloin saamani keskusyksikkö on yli kaksikymmentävuotta. Kun vuosia sitten ko. keskusyksikkö hajosi, niin entinen työkaverini päivitti sen jotenkin ja silloin varmaan sitten tuli tämä xp-versio sen entisen mikäliesilloin-tilalle. Mutta joka tapuksessa nyt xp-versiokin on jo vanhentunut ja laitteet itsestään vanhanaikaiset.
Tämä oli se pointtini, että harva täällä tuskin käyttää näin vanhaa systeemiä ylipäänsä. Kun sitäkin joku minulta kadehti tai kyseenalaisti.
En vaan kaikkea voi kirjoittaa kun tulee romaanin mittainen. Mutta siis valehtelematta tässä on jotain ohjelmia/tiedostoja tms. (en ole mikään expertti näissä) vuodelta 198x.
Köyhänä minulla ei ole mitään järkeä uusia vielä käytössä olevaa ajokorttia vain uusimisen vuoksi. Koska sekin maksaa minulle 40 euroa ja vaatii lääkärintodistuksen lisäksi, ehkä, jonkun ajokokeenkin. Näkökyvyn vuoksi en ehkä saakaan jne.
Ja se on silti ajokortti, ei ehkä kuitenkaan virallinen todistus joka paikkaan. Aina saisi pelätä että edelleen sanotaan, että ajokortti ei kelpaa...
Nyt jo on noloa, kun joku kaveri ehdottaa Tallinnan laivamatkaa, jos tarjoushinta silloin olisikin tai saisin lahjaksi, niin passin puuttumisen takia en sinne pääse.
Minä kun vaihdoin pahviajokorttini se maksoi vain muutaman kympin itse siitä kortin kaksoiskappaleesta, ei siinä nyt mitään todistuksia kysellä.
Samaan aikaan hain myös henkilökortin, koska tuolloin puhuttiin paljon siitä ettei ajokortti enää kelpaisi. Kertaakaan en ole sitä henkilökorttia tarvinnut, ja nyt se meni jo vanhaksi, joten minä hommaan seuraavan henkkarin vasta kun oikeasti on pakko.
Hammaslääkäristä tiedän: suuri poskihampaani lohkesi ja oli pakko paikata. Menin kunnalliselle.
Maksoi noin 60 euroa. Sossu ei korvaa, kun laskelmallisesti ei kuulu korvata.
Älkää hyvät, asioista tietämättömät ihmiset aina heittäkö tätä "sossu korvaa"-mantraa.
Sossu = Kela korvaa vain, jos laskennallisesti näin katsotaan.
Jos esimerkiksi minulla, niinkuin olikin, oli laskennallisesti se 60 euroa yli toimeentulorajan niin ei korvaa mitään. Itse joutuu maksamaan.
Jos toimeentuloraja on 490 euroa ja lasku 60 euroa ja ihmisellä on Kelan mukaan laskennallisesti 550 euroa käyttövaraa. Ei korvaa.
Jos vastaavasti Kelan laskennallinen käyttövara on vaikka 520 niin Kela korvaa sen erotuksen: 520 - 490 = 30 euroa. Ja itse maksaa 30 euroa.
Ei siis koko 60 euroa vaan sen osan joka alittaa 490 euroa.
"Kela ja sossu" ovat pelkkää matematiikkaa, ei niin että se huomioisi inhimillisyyden tai hyvän tahdon.
Täällä ne, jotka eivät ole koskaan Kelasta mitään hakeneet tietävät kuinka "helposti" sieltä rahaa saa.
Tosin välillä tuntuu, että jotkut saavat helposti ja jotkut eivät todelliseen hätäänsäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, taitavat hyväksyä ja sitten yksi päivä eivät enää hyväksykään. Et sinäkään voi varmaksi sanoa, etteikö tuo päivä tule jo ensi vuonna.
Niin, no silloin minä hommaan henkilöllisyystodistuksen vasta ensi vuonna, onpahan silloin voimassa vuoden pidempään. Ja kun ovat puhuneet jotain että kenties passien voimassaolokin voisi pidentyä, niin jospa vaikka saisivat sellaisenkin muutoksen aikaan sitä ennen. Minulla ei ole ainakaan varaa uusia jatkuvalla syötöllä noita varmuuden vuoksi.
Katsoin netistä, minulle ajokortin uusiminen ikäni takia maksaa 40 euroa + lääkärintodistuksen. Siis tämän hetken tiedoissa.
Ehkä jotain kokeitakin ja näkötarkistuksen. Olen uusinut viimeksi v. 1975. Tarkistin, menee vanhaksi v. 2020.
Ihmiset ovat erilaisessa tilanteessa ja ikä ja terveys vaikuttaa.
Nordeassa luukulla asioidessa ainakin tammikuussa sanottiin, että ajokortti ei kelpaa.
Nimenomaan sanottiin, että passi tai virallinen henkilötodistus.
Koska olivat kirjeen lähettäneet ja ko. asia oli pakko hoitaa ja olin vanha asiakas, niin sanoivat sitten, että nyt sitten poikkeuksellisesti tämän kerran vielä ajokortti kelpaa. Koska ko. asia olisi jäänyt hoitamatta.
Samoin S-pankissa sanottiin, että passi tai virallinen henkilökortti. Miksi sitten niin sanovat?
Miksi eivät sanoneet, että myös uusi/uudempi ajokortti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän onkin juuri suurta vapautta tuovaa, että voi budjetoida menonsa ja tietää, että budjetti on riittävä tai jos tulee jotain muutoksia, niin budjetissa on väljyyttä. Silloinhan juuri voi raha-asiat unohtaa ja keskittyä muuhun elämiseen.
Mutta itsellä on juuri se tilanne, että kun eläke tulee niin kun maksan asumisen ja muut pakolliset menot, niin silti jää laskuja maksamatta ja tiedän jo valmiiksi, että joudun siirtämään ja neuvottelemaan maksuaikaa ja loppukuulle jää erittäin vähän rahaa.
Koska säästän voimiani ja haluan olla ajattelematta rahaa muutaman päivän, soitan esimerkiksi viikon päästä ja neuvottelen seuraavista pakollisista laskuista.
Sitten tarkistan taas rahatilanteen ja totean, että nyt taas sitten alkaa se pakkokuuri olla ostamatta mitään ylimääräistä.
Siitäkään eivät hyväosaiset tiedä mitään mikä energiamäärä ja nöyryytys köyhältä ihmiseltä (jos on lupa sanoa itseään ihmiseksi) on jonottaa ja odotella linjoilla (nykyään tosi kauan) ja miettiä minkähänsorttinen asiakaspalvelija tällä kertaa minulle vastaa.
Ikuisuuden odottelun jälkeen usein alkaa pompotus toiselta toiselle, usein ynseille ja ylimielisille, ja selittää sama asia moneen kertaan.
Monesti kuulee tuon neuvon, mitä muuallakin: helpoimmalla pääsee kun maksaa laskut ajoissa tms.
Sanoin usein, että kuule, jos se olisikin niin yksinkertaista niin kuvitteleeko joku, että huvikseni täällä henkilökohtaisia asioitani selvitän. Maksaisin ne ilomielin ja riemulla.
Minulla on tilanne se, että eläke riittää juuri siihen toimeentulorajalle, joten periaatteessa elän joka kuukausi tt-tuen kokoisella summalla, mutta joudun huolehtimaan maksut omasta pussista, tosin tulee pieni asumistuki.
Olen monesti miettinyt, että paljon helpommalla pääsisin kun olisin niin pienituloinen, että Kela maksaisi asumisen, sähkön jne. ja itse maksaisin vain muut omat kuluni. Silloin myös olisi aina valmiina tt-hakemus, että jos tulee joku suuri sairauskulu tms. niin ei tarvitse tehdä uutta toimeentukihakemusta, joka ensimmäisellä tai satunnaisella kerralla on työläs ja vaatii paljon liitteitä, odottelua ja myös sen myönteisen päätöksen, mikä ei ole koskaan varma.
Mitä nämä mystiset laskut monikossa on, joita sinulle tulee ihan joka kuukausi? Useimmilla ihmisillä on välttämättömiä menoja a) vuokra tai yhtiövastike, b) sähkö, c) puhelin+netti ja d) vakuutukset. Toistuvat täsmälleen saman suuruisina kuukaudesta toiseen. Neljä laskua siis. Ei siinä paljon siirreltävää ole.
Jos sinulle tulee ihan joka kuukausi joku lasku mikä pitää siirtää, teet jotain väärin. Vaikka kävisi joka kuukausi lääkärissä, ei siitäkään tarvitse maksaa kuin kolme kertaa vuodessa, ainakaan täällä, tai sitten isompi kertamaksu. Lääkemaksut ei tule laskulla, joten niistä et voi puhua.
Todennäköisesti nämä laskusi ovat jotain menoja mistä voisit aivan hyvin luopua.
Ajatellaan esim. että minulla on tällä hetkellä 50 e rahaa tilillä ja parin viikon sisällä erääntyy kaksi laskua, jotka ovat yhteensä 70 e. Laskujen eräpäivän siirtäminen on siis ainoa vaihtoehto. Tai on tietysti toinenkin: jättää yksinkertaisesti maksamatta. Nämä siis, jos ei voi tai halua lainata keneltäkään rahaa.
Kyse on kierteestä, joka on saanut alkunsa jostain ja kun elää minimituloilla, sitä kierrettä on hankala katkaista.
Miten niin maksaa lääkärikäynnit 3 x vuodessa? Minä ainakin joudun maksamaan terveyskeskusmaksun parin viikon sisällä käynnistä (ellei jälleen kerran soita ja neuvottele maksun siirtämisestä).
No mitä nämä laskut ovat jotka ihan yllättäen tulivat? Pointtini oli se että useimmilla ihmisillä ei ole useita laskuja kuukaudessa. Ei kerta kaikkiaan ole, ellei ostele tavaraa laskulla. Koska niitä välttämättömiä menoja ei ole montaa.
Meidän tk:ssa on terveyskeskusmaksujen suhteen kaksi vaihtoehtoa: maksaa yhden kertamaksun vuodessa, mikä on isompi, tai sitten maksimissaan kolme pientä kertamaksua. Ts. siellä saa käydä vaikka jopa päivä ilmaiseksi kun on maksanut kolmesta käynnistä.
En puhunut itse asiassa yllätyslaskuista ja esimerkki oli hatusta vedetty. Mutta joudun kyllä neuvottelemaan maksuista ja siirtelemään niitä useinkin. Siihen on omat syynsä enkä jaksa tähän kirjoittaa mitään pitkää tarinaa.
Minulla on tällä hetkellä kuukaudessa kuusi laskua vuokran lisäksi. Mielestäni se ei ole paljon eikä siinä ole myöskään mitään turhaa tai tarpeetonta. Kolme osamaksua on, koska ei ole ollut varaa maksaa kerralla.
Osamaksu on aina turha. Jos ei ole ollut varaa säästää rahaa X euroa kuukaudessa näihin "yllättäviin menoihin" miten ihmeessä muka olisi varaa maksaa sitä osamaksua?
Ihminen ei välttämättä tarvitse edes sitä pyykkikonetta, jos sellainen sattuu hajoamaan. Yhden osamaksun hyväksyisin, koska ilman jääkaappia on oikeasti nykyään aika vaikea elää. Vaikka siinäkin ihmettelen että miten muka on vara maksaa se osamaksuerä jos ei ole aikaisemmin ollut varaa laittaa ko. summaa joka kuukausi säästöön? Mutta kolme osamaksua kertoo kyllä ihan silkasta tyhmyydestä.
Ensinnäkin asun vuokralla, ja jos minulta hajoaa jääkaappi, niin uuden hankinta on omistajan/vuokranantajan vastuulla. Sama koskee luonnollisesti hellaa. Pesukonetta minulla ei ole. Taloyhtiössä on ihan hyvä pesutupa ja pientä pyykkiä pesen usein myös käsin.
Ymmärrätkö sinä, että jos elää todella pienillä tuloilla, niin esim. 300-400 euron säästäminen voi viedä vuosia? Minulla oli vanha sänky niin huonossa kunnossa, että tällaiselle selkäongelmaiselle se oli jo hyvin vahingollinen. Sitä paitsi on halvempaa maksaa pari kymppiä kuussa sängystä kuin 50-70e fysioterapiasta tai osteopaatilla käynnistä.
Toinen osamaksuistani on älypuhelin. Minulla on eräs harrastus (todella tärkeä, voisi sanoa intohimoksi), josta yritän vähitellen saada hieman lisätuloja itselleni. Se kuitenkin edellyttää, että käytössäni on jonkinlainen kamera. Ei jaksa jatkuvasti sellaista joltain lainata. Ja mielestäni älypuhelin on järkevämpi ja monipuolisempi ostos kuin digikamera. Lisäksi esim. Kelan kanssa asioiminen on nyt helpompaa, kun voi lähettää tarvittavat liitteet kotona. Ei tarvitse käydä skannaamassa jossain (ja maksaa siitä bussimaksua) tai kiikuttaa papereita postilaatikkoihin. Ja onhan se nyt monella tavalla ihanampi kuin peruspuhelin. :) Ja kuukausimaksu on todella pieni.
Kolmas osamaksu on sitten läppäri. Ilman sitä on hankala tulla toimeen tänä päivänä, ja tarvitsen sitä myös tuota em. harrastustani varten. Kuukausimaksu tässäkin todella pieni.
Osamaksujen maksaminen on paljon helpompaa kuin saman summan säästäminen vähitellen. Olen monesti yrittänyt säästää, mutta sitten tulee jotain, esim. juuri vaikka osteopaatilla käynti tai muu terveysjuttu, kenkien yllättävä hajoaminen tms. ja ne rahat otan sitten niistä säästöistä. Se säästäminen siis kestäisi "ikuisuuksia". Mutta kun kyse on laskusta, niin se maksetaan, jos ei eräpäivänä niin myöhemmin. Se nyt vain on ainakin omalla kohdallani näin. Jos et tajua, niin et tajua. :)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin netistä, minulle ajokortin uusiminen ikäni takia maksaa 40 euroa + lääkärintodistuksen. Siis tämän hetken tiedoissa.
Ehkä jotain kokeitakin ja näkötarkistuksen. Olen uusinut viimeksi v. 1975. Tarkistin, menee vanhaksi v. 2020.
Ihmiset ovat erilaisessa tilanteessa ja ikä ja terveys vaikuttaa.
Nordeassa luukulla asioidessa ainakin tammikuussa sanottiin, että ajokortti ei kelpaa.
Nimenomaan sanottiin, että passi tai virallinen henkilötodistus.
Koska olivat kirjeen lähettäneet ja ko. asia oli pakko hoitaa ja olin vanha asiakas, niin sanoivat sitten, että nyt sitten poikkeuksellisesti tämän kerran vielä ajokortti kelpaa. Koska ko. asia olisi jäänyt hoitamatta.
Samoin S-pankissa sanottiin, että passi tai virallinen henkilökortti. Miksi sitten niin sanovat?
Miksi eivät sanoneet, että myös uusi/uudempi ajokortti?
Okei, sitten on eri asia jos kyse oli ajo-oikeuden uusimisesta, eikä pelkästään vanhasta pahvisesta kortista, et taida kovin paljon aiemmin voidakaan voimassaoloa uusia.
Kyllä taitaa tuolla s-pankin verkkosivuilla ainakin lukea että v. 90 tms jälkeen myönnetty ajokortti käy.
Vierailija kirjoitti:
Joo, taas saivarreltiin.
EI ole vielä tähän päivään mennessä tullut Suomen rajojen sisällä vastaan paikkaa jossa ajokortti ei kävisi. Olet melkoisen sopan keittänyt itsellesi. Jatka vaan samaan malliin, itse hoitaisi lähestulkoon kaiken eri tavalla, mutta sinä et sitä tee koska olet niin päättänyt.