Lapseton siskoni toi miehensä kanssa tyttäreni YO-juhliin vain 50€ lahjaksi
Mielestäni aika pieni summa noin läheiseltä henkilöltä nimenomaan kun ei ole omia lapsia.. Molemmat hyvissä työpaikoissa. Luulisi vähän enemmän irtoavan.
Tyttöni on todella surullinen, meillä on pieni suku ja luotti että siskoni ja tämän mies olisivat antaneet yhden suurimmista lahjoista. Nyt on tulossa enää sellaisia vieraita joilta tuskin hirveästi rahaa tulee kuten hänen kavereita, tuttavaperheitä jne. :(
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapseton ja hyvätuloinen. Sukulaislasten muistamiset alkoivat tuntua rahastukselta, kun vuosia niille lahjoja kustansin ilman vastavuoroisuutta. Jossain vaiheessa lakkasin, koska muistamiset kulkivat vain yhteen suuntaan ja yhteydenotot koskivat aina vain oman perheen juhlia tai tarpeita.
Normaali kanssakäyminen sisältää sen, että itsekin vastavuoroisesti kutsut läheisiä luoksesi. Voit järjestää talkoot tai esim pyytää syömään itsenäisyyspäivänä, pääsiäisenä tai muuten vain.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapseton ja hyvätuloinen. Sukulaislasten muistamiset alkoivat tuntua rahastukselta, kun vuosia niille lahjoja kustansin ilman vastavuoroisuutta. Jossain vaiheessa lakkasin, koska muistamiset kulkivat vain yhteen suuntaan ja yhteydenotot koskivat aina vain oman perheen juhlia tai tarpeita.
Samoin. Lähetin lahjoja ja siirsin rahaa tilille, mutta minulle ei lähetetty edes joulukorttia. Lopulta pistin rahahanat kiinni.
Voisiko tämän kirjoittaja kertoa, mitä nämä monet etuudet mahtavat olla? Itse tiedän vain lapsilisän joka on alle 100 e kuussa.[/
Äitiyspäiväraha kotihoidontuki ilmaiset tk-käynnit ilmainen oppivelvollisuus
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tämän kirjoittaja kertoa, mitä nämä monet etuudet mahtavat olla? Itse tiedän vain lapsilisän joka on alle 100 e kuussa.[/
Etkö sinä saanut alaikäisenä ilmaisia tk- käyntejä tai käydä koulua ilmaiseksi? Äititspäiväraha ja kht ovat kuin sairausajan palkka, kaikilla on oikeus jos tilanne tulee, ei muutakuin lapsia väsäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä saanut alaikäisenä ilmaisia tk- käyntejä tai käydä koulua ilmaiseksi? Äititspäiväraha ja kht ovat kuin sairausajan palkka, kaikilla on oikeus jos tilanne tulee, ei muutakuin lapsia väsäämään.
Ei huvita väsätä!
Toki oon saanut ja siitä kiitollinen, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kyllä lapsellisilla on etuja!
Oletko tosissasi ap, oksettava ajattelutapa. Mistä tiedät heidän todellisen rahatilanteen? Ja vaikka tilillä "makaisi" tonneja, onko ne tarkoitettu teille? 50 e on minusta ihan hyvä summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali kanssakäyminen sisältää sen, että itsekin vastavuoroisesti kutsut läheisiä luoksesi. Voit järjestää talkoot tai esim pyytää syömään itsenäisyyspäivänä, pääsiäisenä tai muuten vain.
Näin itsekin oletin. Järjestin juhlia, mökkitalkoita, kutsuin kylään ja yritin kertoa myös omista kuulumisistani, mutta näihin harva on tullut tai muistanut. Sukuni ja erityisesti sisarusteni ajatusmaailma on todella perhekeskeinen ja koko maailma tuntuu pyörivän sen mukaan, mitä sillä on tarjottavana omille lapsille. Lapsettoman ongelmat ovat siinä kategoriassa mitättömiä ja ilonhetkiä helposti kadehditaan. Onneksi ymmärsin, että ihminen voi valita seuransa.
Nämä raha-asiat ovat hankalia. Olen itse työssäkäyvä lapseton sinkku. Olen keskituloinen ja annoin siskoni pojalle rippilahjaksi 180 euroa. Poika ei oikein ollut summasta moksiskaan, sillä sai isovanhemmilta ( omilta vanhemmiltani) rippilahjaksi 500 euroa. Rahan arvo hämärtyy, kun saadaan tämmöisiä isoja lahjoja. Olen tavallisesti antanut siskoni lapsille 50-70 euron arvoiset lahjat synttäreille ja jouluna, mutta vähältä ja pihiltä se varmaan tuntuu kun isovanhemmilta tulee aina satoja euroja
Tästä tulee mieleen kuinka lähettelin ulkomailla asuvan tätini pienille lapsille synttäri- ja joululahjoja monta vuotta, eikä tietenkään riittänyt että muisti vain toista vaan piti aina lähettää molemmille jotakin ettei tule paha mieli. Yleensä sain aina jonkun "kiitos muistamisesta" tms viestin että lahjat oli menneet perille, mutta sitten niiden saapuminen loppui ja kerran sitä mummilleni ihmettelin että onkohan posti hukannut jo useammat paketit kun ei ole mitään kuulunut enkä joulunakaan saanut joulukorttia vaikka muut sukulaiset saivat. Noin viikkoa myöhemmin tätini soitti minulle raivostuneen puhelun sen jälkeen kun mummini oli häneltä tiedustellut asiasta, että kuinka kehtaan odottaa kiitosta, vaan pitäisi olla kiitollinen siitä että saan lähettää hänen lapsilleen jotain ja samaan syssyyn myös haukkui lahjat koska olin lähettänyt erilaiset lelut ja lapsille oli tullut siitä paha mieli. Sanoi myös että olivat karsineet joulukorttilistaa ja lähettäneet kortit vain niille sukulaisille joilla on lapsia, koska ilmeisesti lapsia ei muuten juhlapyhien aikaan muisteta tarpeeksi eikä meillä lapsettomilla sinkuilla ole mitään väliä. Yhteydenpito loppui siihen puheluun.
Eli 20 vuotta jo 2 lahjat joka vuosi kustantanut lapsillesi ja nyt vielä 50 siihen lisää. Paljonko vuodessa sulla kuluu sisaresi lahjoihin? Aivan. Tää on tätä lapsettoman arkea. Ikinä et saa mitään . Edes kerran takas päin niistä mitä olet 20 vuotta muille kantanut selkä vääränä. Joulut , rippilahjat, synttärit, kastelahjat, yo , amislahjat. Jne.
Töihin siitä! Kyllä sitä tuon ikäiset käyvät jo kesä töissä vähintään sieltä sitä rahaa tulee.
Toi 50€ oli suurin summa mitä itsekään sain yksittäiseltä vieraalta. Sehän on tosi hyvä summa.
Vierailija kirjoitti:
Töihin siitä! Kyllä sitä tuon ikäiset käyvät jo kesä töissä vähintään sieltä sitä rahaa tulee.
Samaa mieltä!
Oma äitini ei kyllä ainakaan tehnyt mitään tarkistusta minkä summan kukakin toi🤷
Jokaiselle on tietysti se oman lapsen juhla ainutlaatuinen tapahtuma. Mutta kun muille se ei ihan ole sitä. Itsellä on melko pieni ystävä- ja sukulaispiiri, mutta silti tuntuu, että jos jonkinlaista lahjaa saa olla jatkuvasti ostamassa. Millaista se on sitten heillä, joilla on suurempi piiri. Itse kyllä pidän lahjojen ostamisesta, mutta ei yhteen lahjaan voi mahdottomia rahaa upottaa.
Jaxuhalit sulle ja tytöllesi! <3
On tainnut tytsällä mennä koulunkäynti aika lailla hukkaan, kun tuota sivistystä ei ole tarttunut koulusta, kun kotona sitä ei näytä olevan lainkaan tarjolla.
Millaisissa rahoissa te perheenä mälläätte, kun 50 € on mielestänne vaatimaton lahja. Hei haloo, se on oikeesti iso summa. Sen eteen kesätyöläisenkin on kieputettava lukemattomia jäätelöpalloja tai luututtava monta lattiaa.
Millaiset tarjoilut teillä oli kekkereillä? Söivätkö sisaresi miehineen koko rahan edestä?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aika pieni summa noin läheiseltä henkilöltä nimenomaan kun ei ole omia lapsia.. Molemmat hyvissä työpaikoissa. Luulisi vähän enemmän irtoavan.
Tyttöni on todella surullinen, meillä on pieni suku ja luotti että siskoni ja tämän mies olisivat antaneet yhden suurimmista lahjoista. Nyt on tulossa enää sellaisia vieraita joilta tuskin hirveästi rahaa tulee kuten hänen kavereita, tuttavaperheitä jne. :(
Järjestin tupaantuliaiset, samoin kävi. Kutsuin rikkaita tuttavia, yhdet naapuritkin, joilla näkyy olevan kaksi audia. Luotin että saan lahjaksi tarpeeksi rahaa, että voin ostaa kunnollisen grillin. Se maksaa 4000€, huonua en huoli.
Mutta kukaan ei antanut rahaa. Juhlat meni miinuksen puolelle. Vieraat vain nauroivat ja juttelivat ja kehuivat asuntoani. Kehtasivat syödä kaiken mitä oli tarjolla!
Nyt olen tosi surullinen. En mene viikkoon ulos. 😢
50€ oli ennenvanhaan 300mk. Se oli iso raha jos sai ees 100mk. Joutuuhan sitä nyttenkin tekemään töitä useemman tunnin verojen jälkeen, että voi edes luovuttaa sen 50€ jollekin toiselle.