Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Samat tyypit saa stipendit joka vuosi

Vierailija
02.06.2018 |

Koulun kevätjuhlassa stipendien jako on minulle jotenkin ikävä hetki. Yritin tässä pohtia, että miksi näin. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta ala-asteella sain stipendin joka ikinen vuosi, ylä-asteella ainakin ysillä, en muista ihan varmasti muita luokkia.

Minun lapseni on keskitason oppilas. Hän ei ole ikinä saanut minkäänlaista stipendiä, eikä varmaan tule saamaankaan. Nyt alakoulun viimeisessä juhlassa pohdin, että noi samat naamat on olleet joka ikinen vuosi saamassa niitä stipendejä.

Mietin, että itse koululaisena varmaan opin pitämään jonkinlaisena itsestäänselvyytenä sitä, että ainahan minä saan kivan rahapalkinnon koulusta todistuksen mukana. Olisi kaiketi ollut hämmentävää olla saamatta.

En tiedä. Ei kai siinä mitään väärää ole. Jos edistyneintä ja motivoituneinta opiskelijaa etsitään, niin ei kai siinä ole mitään kummallista, että samat saa joka vuosi ja jotkut parikin stipendiä kerralla.

Joka tapauksessa se, että minun oma lapseni ei kuulu tähän stipendinsaajien joukkoon, on saanut minut ajattelemaan tätä asiaa vähän laajemmin. Kai minua sitten harmittaa se, ettei oma lapseni pärjää niin hyvin, että ansaitsisi stipendiä. Hän ei ole se oppilas, jonka edesottamuksia ylistäisi koko openhuone, kevätjuhlaväki ja sukulaiset päälle. Mun lapseni on sellainen kasin oppilas, eli ihan hyvä. Harmittaakohan minua alitajuisesti se, ettei minun lapseni ole samanlainen hikipinko kuin minä, eikä hänellä ole motia tehdä töitä koulun eteen? Ehkä ajattelen, että jos viitsisi nähdä vähän vaivaa, hän voisi olla siellä stipendinsaajien joukossa. Toisaalta ajattelen, että eihän jollain stipendillä ole mitään väliä.

En ihan pääse käsiksi koko tunteeseen ja ajatukseen, mikä tässä stipendiasiassa mietityttää, mutta mielelläni lukisin muiden ajatuksia.

Kommentit (356)

Vierailija
161/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika, jonka kuuluisi saada stipendi monesta syystä, ei välttämättä koskaan sitä saa. Tämä on huutava vääryys ja voi kyllä viedä hyvän ihmisalun motivaatiota harakoille, kun joku toinen, jota ehkä pitää kannustaa enemmän tai on parantanut ja yrittänyt kaikkensa vaikkei ylläkään ihmeisiin, sen saa. Joinakin vuosina valitaan vain tytöistä saajat. Jonakin vuotena opettaja ei uskalla valita tiettyjä tyyppejä, ettei herätä kateutta ja kiusaamista muutenkin jo liikaa kehuja saanutta poikaa kohtaan.

Joku tyyppi voi oikeasti jäädä joka ikinen vuosi välistä täysin epäreilusti - se tyyppi, jonka olisi kuulunut stipendi edes kerran - monen mielestä joka kerta - saada.

Miksi näitä jaetaan, kun kannustus ei jakaudu tasapuolisesti ja tulee väliinputoajia. Tuleeko näistä niitä syrjäytyneitä sitten? Jonkun motivaatio voi oikeasti lätistyä ja omakuva murentua. Varsinkin, jos on hyvä ja oikeudenmukainen tyyppi.

Kaikille väliin jääneille lohdutusta: Robinkaan ei koskaan saanut hymypatsasta. Saikohan Elastinen? Presidentti Niinistö?

Vierailija
162/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvdä että hyväkäytöksiset ja ahkerat saavat. Ei aina tarvitse kadehtia.

Valitettavasti kaikki hyväkäytöksiset ja ahkerat eivät saa, vaan jäävät väliin. Ehkä jopa joka vuosi. Kyllä se voi herättää kateutta ja ihan aiheestakin. Näin vain käy, kun stipendejä ei ole kaikille. Joku vain jää väliinputoajaksi, ihan vahingossa. Hyvistä vaihtoehdoista kun voi valita vain jonkun tai jotkut, ei kaikkia vaihtoehtoja. Näin voi käydä joka vuosi. Ei se reilulta tunnu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ainakin yläasteella kiusattiin niitä "hikipinkoja" ketkä saivat stipendin. En muista jaettiinko muita stipendejä kuin luokan paras keskiarvo. Suosituilla ja cooleilla oppilailla oli kehnommat todistukset.

Vierailija
164/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku ne tekee asioita sen stipendin eteen joka vuosi.

Vierailija
165/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiosta jäi mieleen, kun abiluokan stipendien jako oli eräänä vuonna aika noloa seurattavaa. Stipendit jakaantuivat laajasti ja oli lopulta vain pari, jotka eivät saaneet yhtäkään.

Vierailija
166/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös ala-asteella 90-luvulla samat tyypit sai AINA stipendit. Ne oli näitä jotka sai kaikesta kymppejä. Itse olin 8-9:n oppilas, sellainen perushyvä suorittaja. Joskus muistan oikein tsempanneeni että saisin minäkin stipendin mutta ei koskaan. Stipendi olisi kyllä ollut kiva tsemppaus, niitä voitaisiin välillä jakaa muillakin perusteilla kun vain koulumenestyksellä.

Minä olin juuri sellainen kympin oppilas, enkä saanut ikinä stipendiä. Ne menivät nimenomaan niille, jotka olivat tsempanneet vuoden aikana tai parantuneet huimasti jossain asiassa. Minulla ei ollut mitään parannettavaa lukuaineiden osalta, niin ei palkittu sitten mitenkään. Tämä 2000-luvun alussa.

Vierailija
167/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Vilipetterillekin stipedi, että saa onnistumisen kokemusta. Muulla ei nyt niin väliä, kuten esimerkiksi sen, että akeruudesta palkitaan.

Uhkailkaa koulua juristilla. Se tuottaa tulosta!

No mitä jos joka vuosi on vaikka seitsemän ahkeraa ja hyväkäytöksistä, joita ei pysty laittamaan paremmuusjärjestykseen? Joku niistä jää sitten ilman stipentiä kaikkina kuutena vuotena. Niin ja yläasteella sama jatkuu, kivan sattuman kautta voi käydä mäihä. Mutta kerro se sille nuorelle, jos ei vieläkään saanut, että mikä tässä nyt oikein mättää? Elämän epäreiluus, sepä se. No mitä väliä, alkaa nuori ajatella? Eli ei enää ole ahkera, koska kukaan ei arvosta sitä? Ihan turhaa ajanhukkaa?

Vierailija
168/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu, että nämä stipendit ja arvosanat ovat tärkeämpiä vanhemmille kuin lapsille. Eilen oli taas some täynnä julkaisuja, joissa vanhemmat kuvasivat lastensa todistukset kaiken kansan nähtäville ja hehkuttivat arvosanoja. Mä olin aikoinaan kiitettävän tasoinen oppilas, mutta olisi ollut ainoastaan noloa, jos tuolloin olisi ollut some ja omat vanhemmat olisivat käyttäytyneet samoin.

Vierailija
169/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös ala-asteella 90-luvulla samat tyypit sai AINA stipendit. Ne oli näitä jotka sai kaikesta kymppejä. Itse olin 8-9:n oppilas, sellainen perushyvä suorittaja. Joskus muistan oikein tsempanneeni että saisin minäkin stipendin mutta ei koskaan. Stipendi olisi kyllä ollut kiva tsemppaus, niitä voitaisiin välillä jakaa muillakin perusteilla kun vain koulumenestyksellä.

Minä olin juuri sellainen kympin oppilas, enkä saanut ikinä stipendiä. Ne menivät nimenomaan niille, jotka olivat tsempanneet vuoden aikana tai parantuneet huimasti jossain asiassa. Minulla ei ollut mitään parannettavaa lukuaineiden osalta, niin ei palkittu sitten mitenkään. Tämä 2000-luvun alussa.

Meillä 2000-luvun alussa palkittiin aina samat oppilaat, eli kolmen kärki keskiarvovertailussa (vertailussa mukana kaikki saman luokka-asteen rinnakkaisluokat).

Vierailija
170/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä stipendihommatkin ovat jotenkin muuttuneet, kun nykyään kaikkien pitäisi saada stipendit. Ennen sen sai luokan priimus ja that's it.

Vierailija
171/356 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuntuu, että nämä stipendit ja arvosanat ovat tärkeämpiä vanhemmille kuin lapsille. Eilen oli taas some täynnä julkaisuja, joissa vanhemmat kuvasivat lastensa todistukset kaiken kansan nähtäville ja hehkuttivat arvosanoja. Mä olin aikoinaan kiitettävän tasoinen oppilas, mutta olisi ollut ainoastaan noloa, jos tuolloin olisi ollut some ja omat vanhemmat olisivat käyttäytyneet samoin.

Tässä on kyllä pieni ristiriita, kun nykyään halutaan kasvattaa lapset ajattelemaan että riittää kun tekee parhaansa jne., mutta silti vanhemmat itse ovat niitä arvosanoilla keulijoita.

Vierailija
172/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörähdin äsken Facebookissa. Siellä oli taas monta kuvaa lapsista stipendit kourassa, ja ihan kuin olisin nähnyt ne samat lapset viime vuonna ja ehkä sitä edellisinäkin stipendikuvissa. 

ap

Älä ole kateellinen jos oma lapsesi ei saa stipendejä

Vierailija
173/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus jaaritus

Vierailija
174/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät saa, huonot ei. Miks sun kakara on surkimus?

Vierailija
175/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussamme stipendit jaetaan niille, jotka täyttävät kriteerit. Joskus oli sääntö, että ei saa antaa samoille oppilaille, mutta se sääntö kumottiin, kun oli väärin, että se kaikessa lahjakas, ahkera, sosiaalinen ja ystävällinen henkilö saa vaikkapa stipendin englannista, ja sitten joku mölyapina nappaa saman summan käsitöistä vain, koska sattuu olemaan siinä yhdessä aineessa lahjakas ja kaikessa muussa oikea perseilijä.

Meillä siis samat henkilöt voivat saada useamman stipendin mutta ei tietenkään samaa stipendiä vuosikaudet peräkkäin. Stipendejä meillä jaetaan reilusti, olisikohan jotain 50 tarjolla, joten ei haittaa, vaikka monilahjakkaat saavat kaksi. Eräs poika taisi saada tänä vuonna kolme.

Ainoa harmi on se, että kun meillä jaetaan luokittain ystävällisin oppilas -stipendejä tai paras keskiarvo -stipendejä, niin ne mölyapinat, jotka on siirretty pienryhmiin, saavat saman arvoiset stipendit kuin isoissa ryhmissä pärjäävät, vaikka ovat ensin monta vuotta torpedoineet näitä isoja ryhmiä typerillä tempuillaan. Oikeasti otti päähän, että joku viiden oppilaan pienryhmä voi jakaa stipendin parhaasta keskiarvosta tai ystävällisestä käytöksestä yhdelle jäsenelleen, vaikka kaikki ovat siinä pienryhmässä vakavien käytöshäiriöiden takia.

Muuten pidän systeemiä ihan toimivana. Parhaat saavat useamman stipendin mutta käytännössä stipendejä saavat noin 40 oppilasta eli ihan riittävällä laajuudella. Jos on paras englannissa ja käsitöissä, niin miksi ihmeessä ei voisi saada stipendiä molemmista? Toki se kaksi riittää, on niitä muitakin monilahjakkaita mutta on oikein, että opettaja voi valita oppiaineestaan sen parhaimman miettimättä, että täytyy ottaa se toiseksi paras tai kolmanneksi paras tai neljänneksi paras, kun tämä paras sattuu olemaan jo paras jossain toisessa oppiaineessa. Stipendit pitää mielestäni ansaita eikä vain olemalla ainut, joka ei vielä ole saanut stipendiä.

Usein muut vanhemmat ovat kateellisia monilahjakkaille lapsille stipendi merestä.

Puhuvat näitä juttuja "joku kahmii stipendit".

Esim. Lukioissa stipendit tulevat yrityksiltä ja yhteisöiltä ja niissä on jakoperusteet. Menestyminen kielessä, matematiikassa jne.

Oppilaiden opintomenestymisessä on eroja. Kympin oppilas on usein ylivoimaisesti paras kaikissa ja saa kaikki stipendit. Miksi olette hänelle kateellisia?

Vierailija
176/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa stipendejä tulee eri tahoilta. Jonkun saa sellainen joka on taitava kädentaidoissa, yhden ruotsin osaaja, yhden kohtelias kaveri, yhden musiikkitaituri, yhden paras keskiarvo jne. Se riippuu tietysti kunnasta ja koulusta, mistä noita stipendejä koululle tulee. Pienessä koulussa varmaan joka neljäs saa stipendin ja sitten keksimällä keksitään kutosille stipendejä, että jokainen saa jonkun. Olisi ikävää, jos kaksi jäisi ilman ja muut saisivat. Ei todellakaan ole kaikki kutoset ansainneet stipendiä, mutta tämä käytäntö ollut monta vuotta.

Vierailija
177/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas palstahullu vinkumassa muiden ajatuksia ja mielipiteitä.

Vierailija
178/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole kateellinen niille monilahjakkaille lapsille jotka kauhoi stipendit. Omaa lasta ei kannata verrata muihin eikä oman lapsen numeroita kannata hävetä.

Ei ne rahasummat suuria ole, kymppejä vaan. Karkkirahoja.

Vierailija
179/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 15 stipendiä liikaa yhdelle? Minusta ei ole. Jos on niiden arvoinen.

Vierailija
180/356 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naamakertoimen mukaan menee. Minä en ole saanut koskaan stipendiä vaikka ammattikoulussakin sain rivin kiitettäviä ja olin luokan paras. Parhaan oppilaan stipendi meni opettajan suosikille, eikä varmaan tarvitse edes sanoa, että minä en ole ujona ja hiljaisena nepsynä ollut opettajan suosikki koskaan. Samalla periaatteella jaetaan työpaikatkin, hyvät tyypit tulevat valituksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi