Olen aivan kyllästynyt Tampereeseen
Monta vuotta tänne hinguin mutta nyt en viihdy. Mitä täällä muka on? Mustaamakkaraa ja munkkeja ehkä, kauniita maisemia ja miljöötä myös, mutta siihen se jää.
Kivat baarit ovat lopettaneet ja kaikki loput ovat jotain erikoisolut-pienpanimo-hipsteri-virityksiä. 90% ravintoloista on burgeri- tai siipipaikkoja. Isoja keikkoja on enää harvoin, sen sijaan joka kulmakuppilassa on aina joku Jaakko-Ville Pietari soittamassa ukulelea.
Kaikki kiinnostavat teatteriproduktiot ja näyttelyt ovat aina Turussa tai Helsingissä ja Tampereella esitetään jotain Popeda-muisteloita vuodesta toiseen. Vapriikkikin on lopulta pieni ja sekava verrattuna nyt vaikka Helsingin luonnontieteelliseen museoon.
Keskusta on täynnä nistejä ja juoppoja. Työttömyys on edelleen korkealla. Tornitalot ja Kansi-Areenat eivät auta jos niiden juurella pörrää reppukansa pirikiikareissaan. Keskusta on pieni ja pelkkää kuppilaa enää nykyään.
Ihmettelin aiemmin, miksi niin moni tuttu oli lähtenyt täältä Helsinkiin tai Turkuun, mutta en ihmettele enää.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla Tampere on huonompi kuin joku Vantaa jonne ihmisiä tunkee lisää kokoajan, siellä ei ol oikeasti yhään mitään
Vantaalla on sentään kunnollinen lentokenttä toisin kuin Tampereella, josta Ryanairkin karsi vuoroja :'( sitä kyllä todella kaipaisin että pääsisi matkoille suoraan Pirkkalasta.
Ei tänne tarvi ratikoita rakennella, kun Juna menee jo kahteen suuntaan ja Espoonkin rataa pystyy hyödyntämään liikkumiseen. Ainoa mitä jään kaipaamaan, niin sivuttaisrataa. En sitten tiedä jatkuuko tuo Lentokentän junarata joskus tänne itään päin.
Sinkkumies
Miksi pitää lisätä "sinkkumies"?
No sehän nyt ei sulle kuulu pätkääkään.
Sinkkumies
Olen samaa ihmetellyt. Vinkki viitonen: mites jos rekisteröisit tuon rakkaan nimimerkkisi? Jos se nyt on olennaista kaikkien tietää, että joku on sinkku ja mies. Tai jos se on ylipäänsä olennaista käyttää jatkuvasti nimimerkkiä.
Paljonko maksat? Jos mä teen muille palveluksia, niin se maksaa.
Ihan rahakysymyksiähän nämä ovat.
Aloitetaan nyt 5 numeroisesta summasta.
Sinkkumies
Pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere on junttila ja tylsä, ilmapiiriltään jotenkin tympeä ja kylmäksi jättävä. Asuin Tampereella vuoden ja siinä oli vuosi liikaa, never again! Tampereesta tulee ensimmäisenä mieleen Popeda, Kummelit ja lätkä = junttien ja heinähattujen mesta. Ja se murre... Argh, huonovointisuus iskee välittömästi mansen murretta kuullessani. Kierrän kaupungin kaukaa, ei tee mieli edes käydä. Helsingissä parempi kulttuuritarjonta, ihmiset ja ilmapiiri.
Paluumuuttajat kertovat kuinka Helsingin jälkeen tuntuu ihanalta kun ihmiset juttelevat ja kenelläkään ei ole tarvetta tehoilla. Hintataso halvempi kuin Helsingissä. Itse kotiuduin tänne hyvin äkkiä ja kaupungin kävelee vartissa läpi. Helppo rento kaupunki.
Tosin vähän tunnen myötähäpeää kun hesaalaiset vääntää "hauskasti" muka Tampereen murretta ja mainitsee jonkun Popedan.. juu juu. Kummeli taas on jo tietyillä sketseillä saavuttanut sellaisen tason, että jos joku henkilö tunnustaa ettei se huumori kosketa laisinkaan eikä hän oikeastaan ymmärrä mistä on kysymys niin saa kyllä säälivän katseen.
Mieti nyt vähän, olet ennakkoluuloinen, huumorintajuton, ylimielinen tyyppi ja kun ihminen puhuu sinulle omaa murrettaan eikä kirjakieltä niin sinä esität oksennusreaktion ja pidät helsinkiläisiä (mistä ikinä he ovatkaan kotoisin) jotenkin parempina ihmisinä ja ihmettelet miten Tampere kohteli sinua tympeästi ja kylmästi.. niin, täällä ei arvosteta teeskentelijöitä. Jos ihminen ei ole aito niin Tampere kääntää selkänsä, et kiinnosta ketään kun jaksat tehoilla. Tehoile keskenäsi. Nääs.
Itse olen syntyperäinen, mutta en mä nyt tästä oikein tunnistanut kaikkia juttuja. Onhan Kummeli noloa ja typerää eikä kosketa laisinkaan.
Tampereen murre ei myöskään ole kaunista, ei sille mitään voi. En ole ihan pahimmasta päästä, mutta kyllähän minä aikamoista määkimistä ja tiätämistä pidän.
Mut ketkä täällä juttelevat? Siis tuntemattomat vai? No eipä pahemmin. Ihmiset nököttävät bussissa hiljaa. Mutta ei siinä mitään, ihan normaalia toki. Spurgut voi tulla jutulle.
P.S. Nääs-sanan käyttöä ei kannata koittaa matkia, jos ei osaa. Omat isovanhempani osasivat sen, mutta kun en sitä aikoinaan tarkkaillut, niin oppimatta jäi. Sitä ei siis kuulu tunkea mihin tahansa väliin. Nykypäivänä sanaa vastaa lähinnä "kato" täällä.
Olen siis kirjoittaja, joka asui vuoden Tampereella, eikä viihtynyt. Vaikea sanoa, johtuiko kaupungin tympeys omasta "epäaitoudestani" vai mistä, kuitenkin kokemusta on Hgin lisäksi Vaasassa ja Oulussa asumisesta, joissa kyllä viihdyin. Halusin myös oikeasti sinne muuttaessani viihtyä Tampereella, siellä asui ystäviä ja tuttuja, oli työpaikka ja kiva koti. Mutta kun ei... Ehkä tykkään sitten vaan erilaisista asioista, kuin mitä Tampereella on tarjota. Jokaisella kaupungilla on mielestäni oma tunnelmansa ja sen kanssa joko natsaa tai sitten ei.
Nämä asiat ovat kuitenkin jokaisen omia kokemuksia ja fiiliksiä. Huomasin muuten tuosta ensimmäisestä kommentista myös yhden lisäsyyn Tampereella viihtymättömyydelleni : tuo (pohjalaisuudesta tuttu) öykkäröinti ja hyökkääminen, että " jollet tajua näitä tamperelaisia juttuja ja viihdy täällä niin häivy!" Eipä ole minkäänlaista kritiikin sietokykyä, vaan pitäis lampaana vaan olla kaikesta samaa mieltä. No, onneksi me hapannaamat ollaan poistuttu ihanasta kaupungistasi, niin saat pitää sen samanhenkistesi kanssa ihan itselläsi. (Hyvä esimerkki myös mainitsemastani tympeydestä. Kiitos, että vahvistit käsitystäni Tampereesta!)Mutta mukavaa kesää kaikille tasapuolisesti kaikkialle Suomeen! 🌞
Että ihan oletat, että sinua pitäisi kuunnella kun sinulla on niin hyvät mielipiteet? No ei. Olen asunut Oulussa, Vaasassa, Helsingissä, Jyväskylässä ja nyt Tampereella. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa näistä kaupungeista mutta valitsin Tampereen mieluisimpana paikkana. Kyllä se on ihmisestä itsestään kiinni se viihtyminen, kaupungithan ovat aina kaupunkeja.
Se mikä sinussa voi aiheuttaa muissa ihmisissä hylkivän reaktion on tuo marttyyrimainen asenne. "Minulle sanottiin, että häivy kun minä vaan kritisoin juntiksi, tylsäksi, tympeäksi, kylmäksi, oksettavaksi. " No mitä oikein odotit sinulle vastattavan. Se, joka toisia haukkuu on niitä asioita itse.
Ohhoh, olipas karmeaa tekstiä, piti jo osa sensuroidakin. Mutta siis onhan se totta, että tamperelaiset on aika sellasia "meidän Tampere on niin ihana" -tyyppejä, mutta monella siihen ei edes ole kunnon perusteluita. Jos erehtyy kritisoimaan paljasjalkaisenakin jotakin, ehdotetaan muuttoa toisaalle tai kritiikkiä ei pidetä yhtään asianmukaisena.
Olen välillä kipaissut opiskelujen takia toisissa kaupungeissa, enkä ole huomannut esim. Jyväskylässä tai Vaasassa mitään "meidän pikku mussukkakaupunki, ihqdaa" -pallerointia. Kenenkään ei tarvitse koko ajan vauhkota, miten mainio paikka joku pikkukaupunki on, vaan ihan avoimesti puhutaan, että hei, älä muuta sinne ja sinne, kamalaa narkkiseutua jne. Jotenkin ihmetyttää ja myös vähän hävettää, miksi Tampereella ja tamperelaisilla on jatkuvasti jotakin itsetunnon kohottamista meneillään. Ihan kuin pitäisi koko ajan nostella sitä omaa häntää, kun on pelko siitä, että jää jotenkin varjoon. Todellisuudessa se oman hännän nostelu on kuitenkin noloa. Kyllä muut ihmiset huomaavat paikan viehättävyyden, jos ovat huomatakseen, mutta eihän sitä itse tarvitse jatkuvasti hössöttää.
Mikä itseensä ja mielipiteisiinsä tyytyväinen matami.. tämä se vasta karsea teksti oli.
En kyllä koe, että itsetunnon kohottamisesta olisi kyse, kun Tamperetta kehun. (Viittaan yllä lainattuun viestiin, jossa näin väitetään.) Rakastan vain niin paljon tätä kaupunkia, joka on kuin lättäjalkainen työhaalareissa viheltelevä huoltomies, aina tulossa tai menossa kahvitauolle.
Kyllähän sitä ihminen päättömästi rakastuu joskus sellaiseen ihmiseen, johon ei ikinä olisi uskonut rakastuvansa. Kaupungeista tällainen on minulle Tampere kaikessa arkipäiväisyydessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen joukkoliikenne, kuten Tallinnassa, olisi ollut paljon parempi ja edullisempi vaihtoehto Tampereelle kuin sikahintainen ratikka. Olisi ollut myös uusille asukkaille ja turisteille hyvä vetonaula.
https://yle.fi/uutiset/3-10216477
"Tallinna rikastui ilmaisella joukkoliikenteellä – nyt Viro haluaa muuttaa koko maan bussilinjat maksuttomiksiSamalla kun Tallinna on kahminut uusia veronmaksajia, naapurikunnat ovat köyhtyneet. Nyt valtio yrittää tasapainottaa tilannetta.
Vuonna 2013 Tallinnan kaupunki päätti aloittaa ilmaisen joukkoliikenteen kaupungin asukkaille. Se oli riski, joka kannatti.
Viiden vuoden aikana noin 35 000 ihmistä on siirtänyt kirjansa muista kunnista Tallinnaan. Uusien veronmaksajien vuoksi Tallinna on tehnyt voittoa ilmaisella joukkoliikenteellä jopa 20 miljoonaa euroa vuosittain.
Kriitikoiden mielestä maksuttoman joukkoliikenteen menestystarina on tapahtunut ympäryskuntien kustannuksella: Tallinnan uudet verotulot ovat olleet suoraan pois muiden kuntien verotuloista.
Kaupungin ilmaisen joukkoliikenteen pääkehittäjä, Tallinnan kaupungin virkamies Allan Alaküla, haluaa kuitenkin painottaa, että suurin osa uusista veronmaksajista asui kaupungissa jo valmiiksi.
– Eivät ihmiset ole muuttaneet tänne pelkän maksuttoman joukkoliikenteen takia. Kyse on siitä, että ne kaupungin asukkaat, jotka olivat syystä tai toisesta ennen kirjoilla muissa kunnissa, saivat tarpeeksi hyvän syyn siirtää kirjansa tänne, Alaküla sanoo."
Eli kun nyt jo bussit on täyteen ahdattuja ja kadut ruuhkautuu sun ratkaisu on ilmaiset bussit?
Eli siis 2 kertaa Tamperetta isompi Tallinna pystyy ilmaisen joukkoliikenteen järjestämään sujuvasti ja kannattavasti mutta Tampere ei siihen pystyisi?
Niin nimenomaan isompi Tallinna, isompaa kaupunkiin on helpompi lisätä liikennettä.
Mitäs mieltä sä olet sitten tuosta ekologisesta puolesta?
No laskepa itse tulos mitä saat jos verrataan muutamien vähäpäästöisten bussien hankintaa verrattuna siihen, että ratikalle pitää rakentaa koko infrastruktuuri uudestaan, vahvistettuja siltoja myöten. Ei kovin ekologiselta kuulosta. Ja siihen päälle tietysti se valtava huoltokalusto mitä ratikat ja kiskot tulevat tarvitsemaan.
Näin sitä luodaan lisää työpaikkoja!
On se kiva, kun tulen kesällä lomalle Tampereelle, että voin ajella ratikalla. Meneekö se Särkänniemeenkin?
Sinkkumies
Valmistunee muistaakseni vasta 2020. Tervetuloa silloinkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin 1,5 vuodeksi Hämeenlinnaan ja nyt kun pääsin takaisin Tampereelle, ymmärrän arvostaa tätä kaupunkia ihan eri tavalla!
Ymmärrän. Mä olen kotoisin Hämeenlinnasta, kesti 19 vuotta päästä sieltä pois...ja seuraavat 20 olenkin viettänyt Tampereella. Tässä välissä menee jokin kommunikaatioraja; jälkimmäisessä vieraatkin ihmiset puhuvat sujuvasti toisilleen, mutta yritäpä samaa Hämeenlinnassa :D (tai älä). - Havainto ei ole vain minun, myös kymmenen vuotta myöhemmin perässä tulleet vanhempani ovat huomanneet saman.
Pitää minunkin tulla kehumaan Tamperetta juuri tuon takia, että ihmiset ovat ällistyttävän ystävällisiä. Esim. viime kesänä olimme miehen kanssa siellä ja kadulla kävellessä keskenämme mietittiin, että mikä bussi se olikaan, mihin meidän piti hypätä tms. Ja joku ohikulkija pysähtyi ja alkoi neuvomaan meitä :). Oli tosi mukava tunne. Baareissa kun ollaan joskus poikettu, siellä kyllä helposti alkaa porukka juttelemaan, eikä kukaan ole moksiskaan, vaikka sanotaan, että ollaan Helsingistä. Ei siis sitä tuhahtelua, mitä on joka paikassa muualla Suomessa.
Meillä on tapana joka kesä viettää pari päivää Treella ihan vaan turistina. Mukava kaupunki ja mukavia ihmisiä.
Kävin ketjun innoittamana Helsingissä. Asemalta Stockalle asti epämääräistä huumehuuruista sakkia kerääntyneinä istumaan portaille ja kaduille. Resupekat kulkivat naama ruvella kerjäämässä kolikoita. Neljä vartijaa kaatoivat yhden hintelän hipin maahan ja sitoivat remmillä pakettiin, hipin naama oli asfaltissa kiinni. Terasseilla jo iltapäivästä humalaisia ja ahdettu pieniin terassikarsinoihin. Palvelu ravintolassa oli rasittuneen näköistä ja oloista, kiire kiire kiire ja mä olen niin tärkeä ravintola-ammattilainen et mä en nyt ehdi keskittyä asiakkaisiin kato sä voit odottaa tyhjässä salissa ihan rauhassa.
Oliko toi Helsingin keskusta vai mihin se rajoittuu? Hirveä paikka muuten.
Tampere on tainnut olla aika monta vuotta Suomen vetovoimaisin kaupunki, joten ap valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
Ei Kauppahallia voita mikään.
Aivan ihanaa oli kerran seurata kun mummot istuivat penkillä.
Aivan kuin 60-luvulla!
Joo mutta kauppahallissa haisee ja on vähän epäsiistiä. Valikoimaa on kyllä.
Tamperelaisjunteille Tampere Pride on liikaa.... Ratinan kauppakeskus oli niin moukkamainen että meinasi kieltää tapahtuman aloituksen sisäpihaltaan. Ja tamperelaiset komppasivat. Kantsis mennä ehkä Hkiin katsomaan kun 35 000 ihmistä siellä marssii ja Treella joku 1000.
Mutta eii junttilassa saa olla erilaisia ihmisiä.
Käykääpä lukemassa AL:n ja Tre-ryhmän kommentit kuinka kauhea on pride.
Olen kuullut useasti, että Helsingissä on kiva käydä mutta sieltä on ihana tulla pois. Ei tietenkään niiltä henkilöiltä, jotka pakosti joutuvat asumaan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Tamperelaisjunteille Tampere Pride on liikaa.... Ratinan kauppakeskus oli niin moukkamainen että meinasi kieltää tapahtuman aloituksen sisäpihaltaan. Ja tamperelaiset komppasivat. Kantsis mennä ehkä Hkiin katsomaan kun 35 000 ihmistä siellä marssii ja Treella joku 1000.
Mutta eii junttilassa saa olla erilaisia ihmisiä.
Käykääpä lukemassa AL:n ja Tre-ryhmän kommentit kuinka kauhea on pride.
Mnjoo, kaikilla on oikeus marssia asiansa puolesta. Myös Odineilla ja Suomi ensin -porukoilla. Ja sateenkaariväellä.
Itsehän istun mieluiten kahvilan terassilla enkä aja muita asioita kuin omiani :-D
Näin sitä luodaan lisää työpaikkoja!
On se kiva, kun tulen kesällä lomalle Tampereelle, että voin ajella ratikalla. Meneekö se Särkänniemeenkin?
Sinkkumies