Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aivan kyllästynyt Tampereeseen

Vierailija
28.05.2018 |

Monta vuotta tänne hinguin mutta nyt en viihdy. Mitä täällä muka on? Mustaamakkaraa ja munkkeja ehkä, kauniita maisemia ja miljöötä myös, mutta siihen se jää.

Kivat baarit ovat lopettaneet ja kaikki loput ovat jotain erikoisolut-pienpanimo-hipsteri-virityksiä. 90% ravintoloista on burgeri- tai siipipaikkoja. Isoja keikkoja on enää harvoin, sen sijaan joka kulmakuppilassa on aina joku Jaakko-Ville Pietari soittamassa ukulelea.

Kaikki kiinnostavat teatteriproduktiot ja näyttelyt ovat aina Turussa tai Helsingissä ja Tampereella esitetään jotain Popeda-muisteloita vuodesta toiseen. Vapriikkikin on lopulta pieni ja sekava verrattuna nyt vaikka Helsingin luonnontieteelliseen museoon.

Keskusta on täynnä nistejä ja juoppoja. Työttömyys on edelleen korkealla. Tornitalot ja Kansi-Areenat eivät auta jos niiden juurella pörrää reppukansa pirikiikareissaan. Keskusta on pieni ja pelkkää kuppilaa enää nykyään.

Ihmettelin aiemmin, miksi niin moni tuttu oli lähtenyt täältä Helsinkiin tai Turkuun, mutta en ihmettele enää.

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampere on junttila ja tylsä, ilmapiiriltään jotenkin tympeä ja kylmäksi jättävä. Asuin Tampereella vuoden ja siinä oli vuosi liikaa, never again! Tampereesta tulee ensimmäisenä mieleen Popeda, Kummelit ja lätkä = junttien ja heinähattujen mesta. Ja se murre... Argh, huonovointisuus iskee välittömästi mansen murretta kuullessani. Kierrän kaupungin kaukaa, ei tee mieli edes käydä. Helsingissä parempi kulttuuritarjonta, ihmiset ja ilmapiiri.

Paluumuuttajat kertovat kuinka Helsingin jälkeen tuntuu ihanalta kun ihmiset juttelevat ja kenelläkään ei ole tarvetta tehoilla. Hintataso halvempi kuin Helsingissä. Itse kotiuduin tänne hyvin äkkiä ja kaupungin kävelee vartissa läpi. Helppo rento kaupunki.

Tosin vähän tunnen myötähäpeää kun hesaalaiset vääntää "hauskasti" muka Tampereen murretta ja mainitsee jonkun Popedan.. juu juu. Kummeli taas on jo tietyillä sketseillä saavuttanut sellaisen tason, että jos joku henkilö tunnustaa ettei se huumori kosketa laisinkaan eikä hän oikeastaan ymmärrä mistä on kysymys niin saa kyllä säälivän katseen.

Mieti nyt vähän, olet ennakkoluuloinen, huumorintajuton, ylimielinen tyyppi ja kun ihminen puhuu sinulle omaa murrettaan eikä kirjakieltä niin sinä esität oksennusreaktion ja pidät helsinkiläisiä (mistä ikinä he ovatkaan kotoisin) jotenkin parempina ihmisinä ja ihmettelet miten Tampere kohteli sinua tympeästi ja kylmästi.. niin, täällä ei arvosteta teeskentelijöitä. Jos ihminen ei ole aito niin Tampere kääntää selkänsä, et kiinnosta ketään kun jaksat tehoilla. Tehoile keskenäsi. Nääs.

Itse olen syntyperäinen, mutta en mä nyt tästä oikein tunnistanut kaikkia juttuja. Onhan Kummeli noloa ja typerää eikä kosketa laisinkaan. 

Tampereen murre ei myöskään ole kaunista, ei sille mitään voi. En ole ihan pahimmasta päästä, mutta kyllähän minä aikamoista määkimistä ja tiätämistä pidän. 

Mut ketkä täällä juttelevat? Siis tuntemattomat vai? No eipä pahemmin. Ihmiset nököttävät bussissa hiljaa. Mutta ei siinä mitään, ihan normaalia toki. Spurgut voi tulla jutulle. 

P.S. Nääs-sanan käyttöä ei kannata koittaa matkia, jos ei osaa. Omat isovanhempani osasivat sen, mutta kun en sitä aikoinaan tarkkaillut, niin oppimatta jäi. Sitä ei siis kuulu tunkea mihin tahansa väliin. Nykypäivänä sanaa vastaa lähinnä "kato" täällä.

Olen siis kirjoittaja, joka asui vuoden Tampereella, eikä viihtynyt. Vaikea sanoa, johtuiko kaupungin tympeys omasta "epäaitoudestani" vai mistä, kuitenkin kokemusta on Hgin lisäksi Vaasassa ja Oulussa asumisesta, joissa kyllä viihdyin. Halusin myös oikeasti sinne muuttaessani viihtyä Tampereella, siellä asui ystäviä ja tuttuja, oli työpaikka ja kiva koti. Mutta kun ei... Ehkä tykkään sitten vaan erilaisista asioista, kuin mitä Tampereella on tarjota. Jokaisella kaupungilla on mielestäni oma tunnelmansa ja sen kanssa joko natsaa tai sitten ei.

Nämä asiat ovat kuitenkin jokaisen omia kokemuksia ja fiiliksiä. Huomasin muuten tuosta ensimmäisestä kommentista myös yhden lisäsyyn Tampereella viihtymättömyydelleni : tuo (pohjalaisuudesta tuttu) öykkäröinti ja hyökkääminen, että " jollet tajua näitä tamperelaisia juttuja ja viihdy täällä niin häivy!" Eipä ole minkäänlaista kritiikin sietokykyä, vaan pitäis lampaana vaan olla kaikesta samaa mieltä. No, onneksi me hapannaamat ollaan poistuttu ihanasta kaupungistasi, niin saat pitää sen samanhenkistesi kanssa ihan itselläsi. (Hyvä esimerkki myös mainitsemastani tympeydestä. Kiitos, että vahvistit käsitystäni Tampereesta!)

Mutta mukavaa kesää kaikille tasapuolisesti kaikkialle Suomeen! 🌞

Vierailija
162/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen joukkoliikenne, kuten Tallinnassa, olisi ollut paljon parempi ja edullisempi vaihtoehto Tampereelle kuin sikahintainen ratikka. Olisi ollut myös uusille asukkaille ja turisteille hyvä vetonaula.

https://yle.fi/uutiset/3-10216477

"Tallinna rikastui ilmaisella joukkoliikenteellä – nyt Viro haluaa muuttaa koko maan bussilinjat maksuttomiksi

Samalla kun Tallinna on kahminut uusia veronmaksajia, naapurikunnat ovat köyhtyneet. Nyt valtio yrittää tasapainottaa tilannetta.

Vuonna 2013 Tallinnan kaupunki päätti aloittaa ilmaisen joukkoliikenteen kaupungin asukkaille. Se oli riski, joka kannatti.

Viiden vuoden aikana noin 35 000 ihmistä on siirtänyt kirjansa muista kunnista Tallinnaan. Uusien veronmaksajien vuoksi Tallinna on tehnyt voittoa ilmaisella joukkoliikenteellä jopa 20 miljoonaa euroa vuosittain.

Kriitikoiden mielestä maksuttoman joukkoliikenteen menestystarina on tapahtunut ympäryskuntien kustannuksella: Tallinnan uudet verotulot ovat olleet suoraan pois muiden kuntien verotuloista.

Kaupungin ilmaisen joukkoliikenteen pääkehittäjä, Tallinnan kaupungin virkamies Allan Alaküla, haluaa kuitenkin painottaa, että suurin osa uusista veronmaksajista asui kaupungissa jo valmiiksi.

– Eivät ihmiset ole muuttaneet tänne pelkän maksuttoman joukkoliikenteen takia. Kyse on siitä, että ne kaupungin asukkaat, jotka olivat syystä tai toisesta ennen kirjoilla muissa kunnissa, saivat tarpeeksi hyvän syyn siirtää kirjansa tänne, Alaküla sanoo."

Eli kun nyt jo bussit on täyteen ahdattuja ja kadut ruuhkautuu sun ratkaisu on ilmaiset bussit?

Eli siis 2 kertaa Tamperetta isompi Tallinna pystyy ilmaisen joukkoliikenteen järjestämään sujuvasti ja kannattavasti mutta Tampere ei siihen pystyisi?

Niin nimenomaan isompi Tallinna, isompaa kaupunkiin on helpompi lisätä liikennettä.

Mitäs mieltä sä olet sitten tuosta ekologisesta puolesta?

No laskepa itse tulos mitä saat jos verrataan muutamien vähäpäästöisten bussien hankintaa verrattuna siihen, että ratikalle pitää rakentaa koko infrastruktuuri uudestaan, vahvistettuja siltoja myöten. Ei kovin ekologiselta kuulosta. Ja siihen päälle tietysti se valtava huoltokalusto mitä ratikat ja kiskot tulevat tarvitsemaan.

Muutama vähäpäästöinen bussi ei riitä, myöskin bussien elinkaari on todella lyhyt. Lisäksi bussien lisääminen aiheuttaa entistä enemmän ruuhkaa.

Ihan hyvä että infrastruktuuria muutetaan, nyt saadaan fiksumpia ratkaisuja ja toivottavasti myös enemmän pyöräteitä samalla. Sillan huolto olisi joka tapauksessa tullut ajankohtaiseksi, ei ne ikuisuuksia kestä.

Toki huoltokalustoa jne pitää olla ihan yhtä lailla kun busseille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista huvittavimpia ovat nämä jotka ei edes asu Tampereella ja kovaan ääneen tuomitsevat ratikan..

Vierailija
164/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktahan oli se että yli puolet Tamperelaisista halusi ratikan, pitäisi katsoa tulevaisuuteen eikä juntata paikalla.

Öö... eihän ratikkapäätöstä asukkaat ole tehneet. 

:O eikö?? Ei sitten käynyt mielessä että ihmisiltä on silti kysytty mielipidettä asiasta..

Mihinköhän Aamulehti-äänestykseen sä tässä viittaat? Joo, ei tosiaan käynyt mielessä, että joku pikkuporukka x kommentoinut somessa, että juu, musta ratikka ois kiva. Jostain syystä tällainen ei käynyt (eikä käy) mielessä. 

No kerros mistä sun tieto on peräisin?

Aa, kysymykseen kysymyksellä. Mut mikä tieto? Mä tiedän vaan sen, että ratikasta ei ole tehty mitään asukasäänestystä. Sitä en tiedä, mistä gallupeista täällä puhutaan, mutta ehkä kuitenkaan joillain Aamulehti-tmv.-gallupeilla ei kauheasti ole asiassa ollut merkitystä. Toisaalta täällä joku kertoi, että kansalaiset olivat ratikasta nimenomaan toista mieltä, jos näitä asukasäänestyksiä jostain syystä haluaa tuoda esille. 

Vierailija
165/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampere on junttila ja tylsä, ilmapiiriltään jotenkin tympeä ja kylmäksi jättävä. Asuin Tampereella vuoden ja siinä oli vuosi liikaa, never again! Tampereesta tulee ensimmäisenä mieleen Popeda, Kummelit ja lätkä = junttien ja heinähattujen mesta. Ja se murre... Argh, huonovointisuus iskee välittömästi mansen murretta kuullessani. Kierrän kaupungin kaukaa, ei tee mieli edes käydä. Helsingissä parempi kulttuuritarjonta, ihmiset ja ilmapiiri.

Paluumuuttajat kertovat kuinka Helsingin jälkeen tuntuu ihanalta kun ihmiset juttelevat ja kenelläkään ei ole tarvetta tehoilla. Hintataso halvempi kuin Helsingissä. Itse kotiuduin tänne hyvin äkkiä ja kaupungin kävelee vartissa läpi. Helppo rento kaupunki.

Tosin vähän tunnen myötähäpeää kun hesaalaiset vääntää "hauskasti" muka Tampereen murretta ja mainitsee jonkun Popedan.. juu juu. Kummeli taas on jo tietyillä sketseillä saavuttanut sellaisen tason, että jos joku henkilö tunnustaa ettei se huumori kosketa laisinkaan eikä hän oikeastaan ymmärrä mistä on kysymys niin saa kyllä säälivän katseen.

Mieti nyt vähän, olet ennakkoluuloinen, huumorintajuton, ylimielinen tyyppi ja kun ihminen puhuu sinulle omaa murrettaan eikä kirjakieltä niin sinä esität oksennusreaktion ja pidät helsinkiläisiä (mistä ikinä he ovatkaan kotoisin) jotenkin parempina ihmisinä ja ihmettelet miten Tampere kohteli sinua tympeästi ja kylmästi.. niin, täällä ei arvosteta teeskentelijöitä. Jos ihminen ei ole aito niin Tampere kääntää selkänsä, et kiinnosta ketään kun jaksat tehoilla. Tehoile keskenäsi. Nääs.

Itse olen syntyperäinen, mutta en mä nyt tästä oikein tunnistanut kaikkia juttuja. Onhan Kummeli noloa ja typerää eikä kosketa laisinkaan. 

Tampereen murre ei myöskään ole kaunista, ei sille mitään voi. En ole ihan pahimmasta päästä, mutta kyllähän minä aikamoista määkimistä ja tiätämistä pidän. 

Mut ketkä täällä juttelevat? Siis tuntemattomat vai? No eipä pahemmin. Ihmiset nököttävät bussissa hiljaa. Mutta ei siinä mitään, ihan normaalia toki. Spurgut voi tulla jutulle. 

P.S. Nääs-sanan käyttöä ei kannata koittaa matkia, jos ei osaa. Omat isovanhempani osasivat sen, mutta kun en sitä aikoinaan tarkkaillut, niin oppimatta jäi. Sitä ei siis kuulu tunkea mihin tahansa väliin. Nykypäivänä sanaa vastaa lähinnä "kato" täällä.

Olen siis kirjoittaja, joka asui vuoden Tampereella, eikä viihtynyt. Vaikea sanoa, johtuiko kaupungin tympeys omasta "epäaitoudestani" vai mistä, kuitenkin kokemusta on Hgin lisäksi Vaasassa ja Oulussa asumisesta, joissa kyllä viihdyin. Halusin myös oikeasti sinne muuttaessani viihtyä Tampereella, siellä asui ystäviä ja tuttuja, oli työpaikka ja kiva koti. Mutta kun ei... Ehkä tykkään sitten vaan erilaisista asioista, kuin mitä Tampereella on tarjota. Jokaisella kaupungilla on mielestäni oma tunnelmansa ja sen kanssa joko natsaa tai sitten ei.

Nämä asiat ovat kuitenkin jokaisen omia kokemuksia ja fiiliksiä. Huomasin muuten tuosta ensimmäisestä kommentista myös yhden lisäsyyn Tampereella viihtymättömyydelleni : tuo (pohjalaisuudesta tuttu) öykkäröinti ja hyökkääminen, että " jollet tajua näitä tamperelaisia juttuja ja viihdy täällä niin häivy!" Eipä ole minkäänlaista kritiikin sietokykyä, vaan pitäis lampaana vaan olla kaikesta samaa mieltä. No, onneksi me hapannaamat ollaan poistuttu ihanasta kaupungistasi, niin saat pitää sen samanhenkistesi kanssa ihan itselläsi. (Hyvä esimerkki myös mainitsemastani tympeydestä. Kiitos, että vahvistit käsitystäni Tampereesta!)

Sä varmaan nyt tarkotit noi kommenttis tuolle junantuomalle etkä mulle, jota lainasit, koska mä kyllä tajuan, jos täältä haluaa pois. :) Enkä just noita Kummeleita sun muita tajua. 

Vierailija
166/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin 1,5 vuodeksi Hämeenlinnaan ja nyt kun pääsin takaisin Tampereelle, ymmärrän arvostaa tätä kaupunkia ihan eri tavalla!

Vierailija
167/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktahan oli se että yli puolet Tamperelaisista halusi ratikan, pitäisi katsoa tulevaisuuteen eikä juntata paikalla.

Öö... eihän ratikkapäätöstä asukkaat ole tehneet. 

:O eikö?? Ei sitten käynyt mielessä että ihmisiltä on silti kysytty mielipidettä asiasta..

Mihinköhän Aamulehti-äänestykseen sä tässä viittaat? Joo, ei tosiaan käynyt mielessä, että joku pikkuporukka x kommentoinut somessa, että juu, musta ratikka ois kiva. Jostain syystä tällainen ei käynyt (eikä käy) mielessä. 

No kerros mistä sun tieto on peräisin?

Aa, kysymykseen kysymyksellä. Mut mikä tieto? Mä tiedän vaan sen, että ratikasta ei ole tehty mitään asukasäänestystä. Sitä en tiedä, mistä gallupeista täällä puhutaan, mutta ehkä kuitenkaan joillain Aamulehti-tmv.-gallupeilla ei kauheasti ole asiassa ollut merkitystä. Toisaalta täällä joku kertoi, että kansalaiset olivat ratikasta nimenomaan toista mieltä, jos näitä asukasäänestyksiä jostain syystä haluaa tuoda esille. 

Ainakin ne asukasäänestykset mitkä minä olen nähnyt on ollut aika 50-50. Ohis

Vierailija
168/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä varmaan nyt tarkotit noi kommenttis tuolle junantuomalle etkä mulle, jota lainasit, koska mä kyllä tajuan, jos täältä haluaa pois. :) Enkä just noita Kummeleita sun muita tajua. 

Juu, kyllä. Meni lainaukset vähän poskelleen, mutta juurikin tälle junantuomalle kommentoin. Kiitos mukavasta vastauksesta, kyllä mä tiedän, että Tre:lla asuu mukaviakin ihmisiä. En vaan lämmennyt jostain syystä itse kaupungille. :)

Vierailija
169/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu oikein mukavaa kesää sinulle!

Olitko se muuten sinä joka kirjoitit

"Tampere on junttila ja tylsä, ilmapiiriltään jotenkin tympeä ja kylmäksi jättävä. Asuin Tampereella vuoden ja siinä oli vuosi liikaa, never again! Tampereesta tulee ensimmäisenä mieleen Popeda, Kummelit ja lätkä = junttien ja heinähattujen mesta. Ja se murre... Argh, huonovointisuus iskee välittömästi mansen murretta kuullessani. Kierrän kaupungin kaukaa, ei tee mieli edes käydä. Helsingissä parempi kulttuuritarjonta, ihmiset ja ilmapiiri."

Että ihan oletat, että sinua pitäisi kuunnella kun sinulla on niin hyvät mielipiteet? No ei. Olen asunut Oulussa, Vaasassa, Helsingissä, Jyväskylässä ja nyt Tampereella. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa näistä kaupungeista mutta valitsin Tampereen mieluisimpana paikkana. Kyllä se on ihmisestä itsestään kiinni se viihtyminen, kaupungithan ovat aina kaupunkeja.

Se mikä sinussa voi aiheuttaa muissa ihmisissä hylkivän reaktion on tuo marttyyrimainen asenne. "Minulle sanottiin, että häivy kun minä vaan kritisoin juntiksi, tylsäksi, tympeäksi, kylmäksi, oksettavaksi. " No mitä oikein odotit sinulle vastattavan. Se, joka toisia haukkuu on niitä asioita itse.

Missähän kaupungissa menee läpi, että ensin huolella aukoo päätään ja sitten toivottelee mukavaa kesää.. vedä kuule pikinik-viltti huolella päähäsi. Oikein mukavaa kesää!

Vierailija
170/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me kaikki muutkin ollaan

Vierailija
171/192 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin me kaikki muutkin ollaan

En mä ainakaan ole, päinvastoin hienoa asua kaupungissa joka menee eteenpäin ja kehittyy.

Jokaisessa isossa kaupungissa on ongelmansa myös Tampereella mutta on täällä vaan niin paljon hyvää! :)

Vierailija
172/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista huvittavimpia ovat nämä jotka ei edes asu Tampereella ja kovaan ääneen tuomitsevat ratikan..

Täältä luin kerran jonkun ylöjärveläisen tmv. itkua ratikasta sen vuoksi, kun hän ei enää pääse koko perheen voimin huviajelemaan Hämeenkadulle.

Vierailija
173/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä ap:n 'ongelma' täällä nillittämällä paranee? Jos et tykkää, niin muuta muualle. Kyllä niitä asuntoja on kuule muuallakin. Itse en ole koskaan Tampereella asunut, enkä tule asumaankaan.

Vierailija
174/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä luin kerran jonkun ylöjärveläisen tmv. itkua ratikasta sen vuoksi, kun hän ei enää pääse koko perheen voimin huviajelemaan Hämeenkadulle.

Entäs sitten? Se oli hänen rajapintansa Tampereen ratikkaan. Mikäs sinä olet häntä siitä halveksimaan?

Vierailija
175/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere teki massiivisen vajeen taloudessa joten veronkorotusta pukkaa :)Kuulemma terveyskeskusten jonot ovat myös massiivisia joten ei tuollaiseen paikkaan kannata muuttaa.

Vierailija
176/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin 1,5 vuodeksi Hämeenlinnaan ja nyt kun pääsin takaisin Tampereelle, ymmärrän arvostaa tätä kaupunkia ihan eri tavalla!

Ymmärrän. Mä olen kotoisin Hämeenlinnasta, kesti 19 vuotta päästä sieltä pois...ja seuraavat 20 olenkin viettänyt Tampereella. Tässä välissä menee jokin kommunikaatioraja; jälkimmäisessä vieraatkin ihmiset puhuvat sujuvasti toisilleen, mutta yritäpä samaa Hämeenlinnassa :D (tai älä). - Havainto ei ole vain minun, myös kymmenen vuotta myöhemmin perässä tulleet vanhempani ovat huomanneet saman.

Vierailija
177/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ironistahan on se, että Tampereen päättävät tahot uskovat, että ratikalla saadaan sitä valovoimaa ym., kun todellisuudessa tässäkin keskustelussa käy ilmi, että esim. nistien tehokkaampi auttaminen vaikuttaisi huomattavasti enemmän Tampereen vetovoimaisuuteen. Mut kun ei, se on tylsää ja vaikeata auttaa sellaisia ihmispoloja eikä woaaah, ole upea ja cool innovaatio. Ja vitsit, vieläpä se sote-auttaminen maksaakin! Parempihan se siis vaan on lakaista ongelmat maton alle ja tilata lisää kulkupelejä. Että juu, ihan vaan jännä nähdä, millä vuosikymmenellä Tampere suostuu myöntämään sen, että sen vetovoimatekijät ei suinkaan liity ensisijaisesti joukkoliikenteeseen tai rakentamiseen. 

Puhut ihan täyttä sontaa. Tietenkin kaupunkien on kehityttävä, panostettava infraan (ratikka tms. julkinen). Liikenne on täysin oleellinen ja hyvin tärkeä ratkaisu kaupungissa, jossa väkiluku kasvaa 2000-3000 vuodessa. Liikenneratkaisuilla ohjataan rakentamista, liikennevirtoja ja yritysten sijoittumista. 

Eräs vaihtoehto olisi tietenkin ollut yksityisautoiluun nojautuminen ja rakentaminen uusille kaukaisemmille asuinalueille - uusia lähiöitä -, mutta mitäs järkeä sellaisessa on, koska tarpeettomassa yksit.autoilun lisäämisessä ei ole mitään mieltä. Lisäksi se on kalliimpaa pidemmän päälle, kuin yksikään ratikka.

Ratikka tiivistää kaupunkia keskustaan täydennysrakentamisen myötä. Kauemmas uusia asuinalueita rakennettaessa edelliseen verrattuna on sellainen ero, että uusille alueille uuden infran rakentaminen maksaa moninkertaisesti verrattuna siihen, että tiiivistetään kaupunkia rakentamalla keskustaan, jolloin infran kustannukset ovat murto-osa kauempana olevien asuinalueiden infran rakentamiseen verrattuna.

Voit miettiä itse, paljonko maksaa kymmenet kilometrit uusia teitä kauemmas rakennettaessa, tai paljonko maksaa kun vedetään kilometrikaupalla uutta kunnallistekniikkaa, sähkölinjaa, tietoliikenneyhteyttä jne. Ja vertaa näiden kustannuksia siihen, että rakennetaan ratikka, joka tiivistää kaupungin rakennetta, jolloin infran kkustannukset jäävät noin kymmenes osaan verrattuna rakentamiseen uuteen kaukaiseen lähiöön. Tästä oli netissä jokin tutkimuskin ja hintaeroksi Tampereen kohdalla 20-30 vuodessa tulee pitkälti yli miljardi euroa.

Näitä muiden kustannusten kohoamisiahan ratikan vastustajat eivät tietenkään ota huomioon vastustaessaan ratikkaa.

Jos Tampere olisi jättänyt ratikan rakentamatta, olisi 20 vuoden aikana liikenneruuhkat kasvaneet keskustassa yhden keskikokoisen kaupungin verran. Eli jokaiselle tunnille päiväsaikaan tuhansia autoja lisää liikenteeseen, joista huomattava osa Hämeenkadulle, koska sehän se kulkureitti oli.

Tämän seurauksena ruuhkat olisivat kasvaneet Tampereen pienehköllä katuverkolla huomattavasti keskustassa ja mm. hämeenkadulla olisi käynyt niin, että päiväsaikaan sen saattaisi tunnista tuntiin täytttää jonottavien autojen letka koko kadun pituudella. Pientä osviittaa tälläisestä oli jo vuorokauden pahimpina ruuhka-aikoina, kun katu oli vielä käytössä yksit.autoille. Autoja täynnä oleva hämeenkatu on täysin perseestä!

Kaupungit kilpailevat joka paikassa nimenomaan investointien kautta. Investointi ei ole huumeongelman hoitaminen, vaikka sekin pitää hoitaa ja se on laiminlyöty. Miksi ihmeessä Tampereen olisi kuitenkin pysäytettävä investoinnit kohdaltaan ja tuudittauduttava siihen, mitä jo on? Sillä keinollako Tampere olisi kilpaillut, että olisi jättänyt kaiken samaan tilaan, kuin mitä oli vaikkapa viitisen vuotta sitten, jolloin nykyisistä hankkeista ei ollut vielä tietoakaan? Ei ratikkaa, ei rantatunnelia, ei ranta-tampellaa, ei tiivistysrakentamista, ei hotelleja, ei Ratinan kauppakeskusta, ei areenaa, ei kerta kaikkiaan mitään, vaan oltaisiin joku nostalginen vanha Tampere, jossa mikään ei muuttua saa. Sellainen kaupunki, joka ei investoi mihinkään vetovoimatekijöihin, on harvinaisen pian uinuva kaupunki.

Pohjois-Amerikan kaupungit on rakennettu yksityisautoilun varaan koska ihmiset arvostavat vapautta ja haluavat asua kaupungissakin omakotitaloissa. Betonielementti kennostot ja ratikat ovat köyhtyvän alamäke valuvan vihreiden houreissa elävän Euroopan houreita.

Vierailija
178/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tässä tilapäisesti muualle joutuneena en voi muuta sanoa kuin että on ikävä jopa Tampereen tuttuja nistejä. Muuttakaapa itse paikkaan, jossa ei ole nistejä, ei työmaita, ei siipipaikkoja, hipsteripanimoita eikä kyllä mitään muutakaan. Mulla on niin ikävä Tamperetta, että lupaan hymyillä ystävällisesti ekan paluupäivän ajan aivan kaikille, jopa takatukkaisille 80-luvulle jääneille Popeda-faneille (ja viimeisin hammaslääkärikäynti taitaa olla samalta aikakaudelta).

Vierailija
179/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ihan oletat, että sinua pitäisi kuunnella kun sinulla on niin hyvät mielipiteet? No ei. Olen asunut Oulussa, Vaasassa, Helsingissä, Jyväskylässä ja nyt Tampereella. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa näistä kaupungeista mutta valitsin Tampereen mieluisimpana paikkana. Kyllä se on ihmisestä itsestään kiinni se viihtyminen, kaupungithan ovat aina kaupunkeja.

Se mikä sinussa voi aiheuttaa muissa ihmisissä hylkivän reaktion on tuo marttyyrimainen asenne. "Minulle sanottiin, että häivy kun minä vaan kritisoin juntiksi, tylsäksi, tympeäksi, kylmäksi, oksettavaksi. " No mitä oikein odotit sinulle vastattavan. Se, joka toisia haukkuu on niitä asioita itse.

Ohhoh, olipas karmeaa tekstiä, piti jo osa sensuroidakin. Mutta siis onhan se totta, että tamperelaiset on aika sellasia "meidän Tampere on niin ihana" -tyyppejä, mutta monella siihen ei edes ole kunnon perusteluita. Jos erehtyy kritisoimaan paljasjalkaisenakin jotakin, ehdotetaan muuttoa toisaalle tai kritiikkiä ei pidetä yhtään asianmukaisena. 

Olen välillä kipaissut opiskelujen takia toisissa kaupungeissa, enkä ole huomannut esim. Jyväskylässä tai Vaasassa mitään "meidän pikku mussukkakaupunki, ihqdaa" -pallerointia. Kenenkään ei tarvitse koko ajan vauhkota, miten mainio paikka joku pikkukaupunki on, vaan ihan avoimesti puhutaan, että hei, älä muuta sinne ja sinne, kamalaa narkkiseutua jne. Jotenkin ihmetyttää ja myös vähän hävettää, miksi Tampereella ja tamperelaisilla on jatkuvasti jotakin itsetunnon kohottamista meneillään. Ihan kuin pitäisi koko ajan nostella sitä omaa häntää, kun on pelko siitä, että jää jotenkin varjoon. Todellisuudessa se oman hännän nostelu on kuitenkin noloa. Kyllä muut ihmiset huomaavat paikan viehättävyyden, jos ovat huomatakseen, mutta eihän sitä itse tarvitse jatkuvasti hössöttää. 

Vierailija
180/192 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta bakkara kirjoitti:

Tampere teki massiivisen vajeen taloudessa joten veronkorotusta pukkaa :)Kuulemma terveyskeskusten jonot ovat myös massiivisia joten ei tuollaiseen paikkaan kannata muuttaa.

Kyllä, mutta tässä ketjussa kun asian tuo ja toi esille, niin se ohitetaan mukamas turhana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän