Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei jumankauta tuota tytön lsetadiolaiskaveria

Vierailija
28.05.2018 |

Olemme opetelleet tokaluokkalaisen kanssa avaruutta, maailmankaikkeutta, evoluutiota ym. kiehtovaa. Täysin lapsen ehdoilla. Olen hämmästynyt kuinka kiinnostunut hän on biologiasta ja luonnosta, avaruudesta ja muista isoista kysymyksistä. Olen opastanut häntä auliisti ja hankkinut hänelle helposti luettavia koululaisille suunnattuja kirjoja aiheesta.

Koulussa välkällä oli sitten jotenkin tullut puhetta evoluutiosta tai muusta, ja hänen luokkakaveri, lestadiolaistyttö, julisti suureen ääneen että evoluutiota ei ole tapahtunut eikä alkuräjähdys ole totta. Kyseinen tyttö on luokan suosituimpia ja muut kuuntelevat häntä jostain kumman syystä. Muut olivat sitten myötäilleet että NIIN, meillä ei ole mitään apinaesi-isiä tms?? Ja tyttäreni oli jäänyt ainoana jankkaamaan, kunnes oli sitten "myöntänyt" olevansa väärässä. Hän ei halunnut olla yhtenä muita vastaan, kun ei muutenkaan ole mikään luokan suosituimpia tyttöjä.

Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.

Ja jotenkin suututtaa ja säälittää, että viattomalle lapselle syötetään pienestä pitäen pajun köyttä satukirjojen hahmoista, ja että maapallo on suunnilleen litteä ja 2000 vuotta vanha.. Siis suorastaan kustaan kaiken sen tieteellisen tutkimustyön ja tiedon päälle. Samaan aikaan itse yritän kannustaa lasta oppimaan ja tutkimaan itse faktoja ja olemaan utelias.

Kommentit (369)

Vierailija
181/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaistyttö teki väärin, kun lyttäsi ja tuomitsi lapsesi ajatukset asiasta, mutta sinä ap teit väärin, kun opetit, että "tuo tytön ajatus on ehdottomasti väärin ja me olemme vain oikeassa, hän väärässä." Opetat hänet vain rasistiseksi muita uskontoja ja ajatuksia kohtaan, kun äiti on sanonut, että me olemme oikeassa ja nuo muut on väärässä. Sinun pitäisi opettaa, että sinä itse ajattelet asian näin, mutta joku muu ajattelee toisin. Sano, että lapsi saa itse päättää, miten asiasta ajattelee, mutta huolimatta omasta kannastaan, pitää muidenkin mielipiteitä arvostaa ja hyväksyä. Sano myös, että lapsen ei pidä myöskään enää sietää omien ajatustensa mollaamista, ja lestadiolainen teki siinä väärin. Turhalkaa kertomaan, että pian lestadiolaistyttö on pulassa kun hänen ajatuksensa lytätään. Opetin omille lapsilleni itse sen näin. :)

Onneksi et oo mun äiti..pitäis pitää nappikuulokkeita kaikki päivät

Miksi yksinkertaiset puh..perivät maan?

Vierailija
182/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä evoluutioketjut ovat kummallisia. Minulla on maisterin tutkinto kovien tieteiden alalta ja aina kun yritän selittää näissä ketjuissa että tieteessäkin on aukkoja niin nämä ilmeisesti ateistit hyökkäävät kimppuun kauhealla pastoksella. Lisäks heti oletetaan että olen "höpöhöpöuskovainen".

Kiinnostais tietää teidän pohjakoulutus että millä meriiteillä tästä tiedeaiheesta keskustelette.

Miten sinulla voi olla maisterintutkinto luonnontieteistä, jos et ymmärrä tai usko niihin? Oletko vain poikkeuksellisen hyvä muistamaan asioita ja poimimaan ja välittämään juuri sen tiedon jota kysytään? MIksi olet opiskellut kymmeniä vuosia asioita, joita et ymmärrä ja joihin et usko? Trololol muchos?

Sisälukutaitosi on todella kehnoa. Eihän tuo kirjoittaja ole sanonut ettei usko tieteeseen vaan että suhtautuu siihen kriittisesti ymmärtäen sen aukot. Kuten todennäköisesti jokaikinen alan ihminen tekee. Lisäksi aika moni tieteilijäkin uskoo Jumalaan vaikkei Raamattuun kirjaimellisesti uskoisi. Tiede kun ei mitenkään julista että Jumalaa ei olisi.

Koulutusta ei kannata väheksyä. Toiset ovat käyttäneet vuosia juuri kyseisten asioiden opiskeluun. Tenttineet niitä, syventyneet niihin, kenties kirjoittaneet aiheesta gradun/dipan. Toiset keskustelee asioista ala-asteella opetetun pohjalta ja mitä joskus on jostain satunnaisesti lukenut.

se ongelma noissa argumenteissa on se että ei myöskään ole mitään oikeita todisteita jumalan olemassaolosta, verrattuna moniin evoluutioteoriaa tukeviin todisteisiin. tiede ei myöskään mitenkään sano että että jumala ei oikeasti ole vaaleanpunainen pupu joka tulee syömään koko maapallon, joka syntyi taivaanlinnun munasta, joten miksi puhut vain raamatusta etkä esim. koraanista ja puhut vain kristillisestä jumalasta, etkä vaikka amaterasusta. se uskonnollisissa ihmisissä ärsyttää että loppupeleissä pitävät itseään parempana koska uskovat siihen "oikeaan" jumalaan, eivätkä ota huomioon muita uskontoja.

Mistä teit tuon johtopäätöksen mihin minä uskon? En nimittäin ole kristitty vaikka toki Jumalaan uskon. Älä oleta niin paljon muista keskustelijoista. Koraanissa en ole nähnyt mitään mikä sulkisi evoluution pois/olisi ristiriidassa tieteen kanssa joten miksi siis viittaisin edes siihen tässä kontekstissa? Keskustelu luomiskertomusten ristiriidasta liittyy nimenomaan Raamattuun eikä Koraaniin. Itse vaikutat niputtavan kaikki uskontokirjat Raamatun kaltaisiksi ja se osoittaa aiheeseen perehtymättömyyttä.

hmm, Jumala on Jumala tosin, kai voit olla juutalainenkin tai mitä vaan haluat. Kristinusko on yksi yleisimmistä ja käyttävät Jumalaa isolla J:llä, joten siitä päättelin kristillisyyden. Mutta Jumalaan kuitenkin siis uskot. Et kuitenkaan vaivaudu selittämään mitään shintosta? se syy miksi ongelma on juurikin raamatun kanssa on koska sanoisin että missään muussa uskonnossa ei pidetä kiinni niin epätieteellisestä faktasta vaikka käytäisiin temppelissä joka vuosi, kuukausi, tai viikko. raamattu on "uskontokirjoista" vain huonoin :) 

ja PS missään kohdassa en sanonut että uskot johonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaistyttö teki väärin, kun lyttäsi ja tuomitsi lapsesi ajatukset asiasta, mutta sinä ap teit väärin, kun opetit, että "tuo tytön ajatus on ehdottomasti väärin ja me olemme vain oikeassa, hän väärässä." Opetat hänet vain rasistiseksi muita uskontoja ja ajatuksia kohtaan, kun äiti on sanonut, että me olemme oikeassa ja nuo muut on väärässä. Sinun pitäisi opettaa, että sinä itse ajattelet asian näin, mutta joku muu ajattelee toisin. Sano, että lapsi saa itse päättää, miten asiasta ajattelee, mutta huolimatta omasta kannastaan, pitää muidenkin mielipiteitä arvostaa ja hyväksyä. Sano myös, että lapsen ei pidä myöskään enää sietää omien ajatustensa mollaamista, ja lestadiolainen teki siinä väärin. Turhalkaa kertomaan, että pian lestadiolaistyttö on pulassa kun hänen ajatuksensa lytätään. Opetin omille lapsilleni itse sen näin. :)

Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Itse asun lestaseudulla ja olen sanonut omille lapsille, että vaikka he uskovat noin, me voimme uskoa toisia.  Ei se ole keneltäkään pois jos joku uskoo raamattuun toinen  alkuräjähdykseen ja kolmas ties mihin. Samoin kun kesälomareissulla törmättiin perheeseen, jossa lasten oli annettu uskoa, että näkki on olemassa ja vie, jos menee rantaan .  Tyttö tuli silmät pyöreänä kertomaan, että vedessä on näkki. Sanoin, ettei siellä mitään näkkiä ole, mutta jos tälle tytölle on niin sanottu, niin annetaan hänen niin uskoa. Ja , että vanhemmat yrittää sillä suojella tyttöä, ettei joudu vedenvaraan. Ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään, vaikka ihmiset asioista erimieltä onkin.

Vierailija
184/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Itse asun lestaseudulla ja olen sanonut omille lapsille, että vaikka he uskovat noin, me voimme uskoa toisia.  Ei se ole keneltäkään pois jos joku uskoo raamattuun toinen  alkuräjähdykseen ja kolmas ties mihin. Samoin kun kesälomareissulla törmättiin perheeseen, jossa lasten oli annettu uskoa, että näkki on olemassa ja vie, jos menee rantaan .  Tyttö tuli silmät pyöreänä kertomaan, että vedessä on näkki. Sanoin, ettei siellä mitään näkkiä ole, mutta jos tälle tytölle on niin sanottu, niin annetaan hänen niin uskoa. Ja , että vanhemmat yrittää sillä suojella tyttöä, ettei joudu vedenvaraan. Ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään, vaikka ihmiset asioista erimieltä onkin.

rasismissa ei ole kyse uskonnosta... mutta jaa, onkohan se hauskaa että vanhemmat antoi uskoa johonkin hirviöön joka vie pois. useimmissa uskonnoissa sentään puhutaan rakkaudesta eikä vain siitä että "jos menet tuonne, kuolet".

Vierailija
185/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutioteoriassa on kieltämättä aukkoja. Juuri ne ihmisapinahybridit tai mitkä lie, jotka todistaisivat teorian todeksi, ovat jääneet löytymättä.

Tästä ollaan hys hys juuri siksi ettei nää uskovaispiirit pääsisi ns. niskan päälle ja ettei "moderni tiede" menettäisi kasvojaan. Näin on monen muunkin asian kanssa.. esim. jääkausi ja ruotsalaisten ristiretket. Mutta maapallo ON pyöreä.

Näissä aiheissa on myös kova tunnelataus. Monen aikuisen koko mieli järkkyisi liikaa kognitiivisista dissonansseista ja siksi mieluummin kielletään koko asia. Ei tavallaan pystytä tutkimaan asiaa tieteellisen kylmästi, mikä on toki ihan ymmärrettävää.

Näitä ihmisapinahybridejä löytyy joka viikonloppu paikallisesta kapakasta.

Ai vittu, kiitos tästä :D

Vierailija
186/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme opetelleet tokaluokkalaisen kanssa avaruutta, maailmankaikkeutta, evoluutiota ym. kiehtovaa. Täysin lapsen ehdoilla. Olen hämmästynyt kuinka kiinnostunut hän on biologiasta ja luonnosta, avaruudesta ja muista isoista kysymyksistä. Olen opastanut häntä auliisti ja hankkinut hänelle helposti luettavia koululaisille suunnattuja kirjoja aiheesta.

Koulussa välkällä oli sitten jotenkin tullut puhetta evoluutiosta tai muusta, ja hänen luokkakaveri, lestadiolaistyttö, julisti suureen ääneen että evoluutiota ei ole tapahtunut eikä alkuräjähdys ole totta. Kyseinen tyttö on luokan suosituimpia ja muut kuuntelevat häntä jostain kumman syystä. Muut olivat sitten myötäilleet että NIIN, meillä ei ole mitään apinaesi-isiä tms?? Ja tyttäreni oli jäänyt ainoana jankkaamaan, kunnes oli sitten "myöntänyt" olevansa väärässä. Hän ei halunnut olla yhtenä muita vastaan, kun ei muutenkaan ole mikään luokan suosituimpia tyttöjä.

Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.

Ja jotenkin suututtaa ja säälittää, että viattomalle lapselle syötetään pienestä pitäen pajun köyttä satukirjojen hahmoista, ja että maapallo on suunnilleen litteä ja 2000 vuotta vanha.. Siis suorastaan kustaan kaiken sen tieteellisen tutkimustyön ja tiedon päälle. Samaan aikaan itse yritän kannustaa lasta oppimaan ja tutkimaan itse faktoja ja olemaan utelias.

Evoluutio on todistettu mutta alkuräjähdyksestä ei ole mitään todisteita.

Kai myös opetat lapsellesi että on kiistattomasti todistettu että eli ihmisrotujen välillä on selviä älykkyyseroja? Vai päteekö tämä biologinen fakta vaan niihin asioihin mihin sinä haluat?

Vierailija
187/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto on ihmiskunnan syöpä.

Sosialismi on ihmiskunnan rutto

Vierailija
188/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rasismissa ei ole kyse uskonnosta... mutta jaa, onkohan se hauskaa että vanhemmat antoi uskoa johonkin hirviöön joka vie pois. useimmissa uskonnoissa sentään puhutaan rakkaudesta eikä vain siitä että "jos menet tuonne, kuolet".

"Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, ETNISEN TAUSTAN tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen."

Älä ala pätemään, jos et ole ottanut selvää.

Vierailija
189/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ekalla luokalla olin hyvin hämmentynt kun uskonnontunnilla puhuttiin Aatamista ja Eevasta ja heti perään ympäristötiedon tunnilla puhuttiin alkuräjähdyksestä, dinoista ja apinoista.

Vierailija
190/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, ETNISEN TAUSTAN tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen."

Älä ala pätemään, jos et ole ottanut selvää.

anteeks onko joku asia jonka olet itse itsellesi päättänyt etninen taustasi? olen etnisesti japanilainen koska uskontoni on shinto?

Vierailija
191/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni joutuu kuoltuaan Helvettiin, jos hän ei usko Jumalaan vaan johonkin alkuräjähdykseen tai muuhun sellaiseen mikä ei ole totta!!!!!! Jumala on luonut maapallon ja koko avaruuden eikä siinä tapahtunut mitään räjähdyksiä.

Vierailija
192/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt vaan on tyhmiä ja aikuisiakin enemmän laumasieluja. Kyllä itsekin muistan, että minulle lapsena väitettiin vastaan asioissa, joissa olin oikeassa. Esimerkiksi kun sanoin, että lehmillä on sorkat niin joku vänkäsi, että ei varmalla ole kun kaviot. Kyllä ne sitten joskus tajuaa olevansa väärässä ja häpeävät jos osaavat.

Vierailija
193/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoh hoh! Menikö tunteisiin? 😂

Vierailija
194/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit virheen jo siinä vaiheessa kun annoit tytön tutustua lestoihin.

Vierailija
195/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten vaikka maapallo olisi jotain 4000v vanha?

Ei siitä nyt pidä nöksähtää vaikka olisi eri mieltä. Ja ihan sama ollaanko sukua apinalle tai gorillalle.

Maapallo on miljardeja vuosia vanha,mutta ihmiskunta on n.6000v.vanha.Minä en ole sukua apinoille.

Vierailija
196/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lestat käy edes peruskoulussa, ovat niin pihalla ja omassa kuplassaan muutenkin.

Tietenkin hyvä, että lestalapset näkee vähän normaalejakin ihmisiä, mutta ei normaalien pitäs joutua kuuntelemaan koulussa lestahöpinöitä kyllä yhtään. 

Helvetti tommosia kultteja. Sairaan ukon keksintöä toikin, voi vaan arvuutella miksi pitri niin paljon lapsista...

Vierailija
197/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä se evoluutioteoria sitten tarkoittaa kun AINA vastaus on että ei se tarkoita sitä eikä tätä, loppuun vielä ylimielinen hymiö.

Evoluutio tarkoittaa tätä: Lisääntyminen on kopioitumista. Kopioitumisessa tapahtuu aina virheitä. Virheet voivat parantaa tai huonontaa jälkeläisten selviytymismahdollisuuksia jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Siinä kaikki.

Vierailija
198/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutioteoriassa on kieltämättä aukkoja. Juuri ne ihmisapinahybridit tai mitkä lie, jotka todistaisivat teorian todeksi, ovat jääneet löytymättä.

Tästä ollaan hys hys juuri siksi ettei nää uskovaispiirit pääsisi ns. niskan päälle ja ettei "moderni tiede" menettäisi kasvojaan. Näin on monen muunkin asian kanssa.. esim. jääkausi ja ruotsalaisten ristiretket. Mutta maapallo ON pyöreä.

Näissä aiheissa on myös kova tunnelataus. Monen aikuisen koko mieli järkkyisi liikaa kognitiivisista dissonansseista ja siksi mieluummin kielletään koko asia. Ei tavallaan pystytä tutkimaan asiaa tieteellisen kylmästi, mikä on toki ihan ymmärrettävää.

Näitä ihmisapinahybridejä löytyy joka viikonloppu paikallisesta kapakasta.

ja persujen puoluetoimistolta. vaikka yksi väittää ettei ole eläin ensinkään.

Vierailija
199/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin lapsena Korkeasaaressa katsomassa apinoita.Siitä on jo 65v.aikaa. Äskettäin kävin lastenlasten kanssa katsomassa.Eivät olleet vielä muuttuneet ihmisiksi.Pitää vielä odotella.

Vierailija
200/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta hänelle miten puolustautua ja se että lestat voi olla ihan sitä mieltä kuin ovat ja lapsesi mitä mieltä on. Oikein teki että ei lähtenyt väitteleen.

Näille muille vihaisille kommentoijille myös vinkiksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi