Ei jumankauta tuota tytön lsetadiolaiskaveria
Olemme opetelleet tokaluokkalaisen kanssa avaruutta, maailmankaikkeutta, evoluutiota ym. kiehtovaa. Täysin lapsen ehdoilla. Olen hämmästynyt kuinka kiinnostunut hän on biologiasta ja luonnosta, avaruudesta ja muista isoista kysymyksistä. Olen opastanut häntä auliisti ja hankkinut hänelle helposti luettavia koululaisille suunnattuja kirjoja aiheesta.
Koulussa välkällä oli sitten jotenkin tullut puhetta evoluutiosta tai muusta, ja hänen luokkakaveri, lestadiolaistyttö, julisti suureen ääneen että evoluutiota ei ole tapahtunut eikä alkuräjähdys ole totta. Kyseinen tyttö on luokan suosituimpia ja muut kuuntelevat häntä jostain kumman syystä. Muut olivat sitten myötäilleet että NIIN, meillä ei ole mitään apinaesi-isiä tms?? Ja tyttäreni oli jäänyt ainoana jankkaamaan, kunnes oli sitten "myöntänyt" olevansa väärässä. Hän ei halunnut olla yhtenä muita vastaan, kun ei muutenkaan ole mikään luokan suosituimpia tyttöjä.
Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.
Ja jotenkin suututtaa ja säälittää, että viattomalle lapselle syötetään pienestä pitäen pajun köyttä satukirjojen hahmoista, ja että maapallo on suunnilleen litteä ja 2000 vuotta vanha.. Siis suorastaan kustaan kaiken sen tieteellisen tutkimustyön ja tiedon päälle. Samaan aikaan itse yritän kannustaa lasta oppimaan ja tutkimaan itse faktoja ja olemaan utelias.
Kommentit (369)
Vielä tarkennuksena edelliseen, että koiralla ja hevosella ei ole mitään välimuotoa, mutta niillä on yhteinen kantamuoto, kuten kaikilla nisäkkäillä. Tämä yhteinen kantamuoto on elänyt jo miljoonia vuosia sitten
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nis%C3%A4kk%C3%A4%C3%A4t
Eli koiran, ihmisen ja hevoisen yhteinen kantamuoto on jokin tämän tapainen:
https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2013-02-08/Tutkijat-l%C3%B6ysiv%C3…
Thl kirjoitti:
Evoluutioteoria on uskonto muiden uskontojen joukossa.
https://ainolehti.fi/aino/matti-leisolasta-evoluutioteoria-on-uskonto/
Lukekaa tuo ja herätkää jo ajattelemaan omilla aivoilla!!
Uskovaisen propagandasivustoltahan se tieto löytyykin...
Ja hih hulien kanssa ei kannata väitellä, se porukka ei vaan kuuntele.
Tässä sitä evoluutioteoriaa ja lajien syntyä käytännössä. "Galapagossaarilla syntyi uusi lintulaji - ensi kertaa tutkijat seurasivat evoluution kehitystä lajin synnystä lähtien" https://yle.fi/uutiset/3-9949268
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme opetelleet tokaluokkalaisen kanssa avaruutta, maailmankaikkeutta, evoluutiota ym. kiehtovaa. Täysin lapsen ehdoilla. Olen hämmästynyt kuinka kiinnostunut hän on biologiasta ja luonnosta, avaruudesta ja muista isoista kysymyksistä. Olen opastanut häntä auliisti ja hankkinut hänelle helposti luettavia koululaisille suunnattuja kirjoja aiheesta.
Koulussa välkällä oli sitten jotenkin tullut puhetta evoluutiosta tai muusta, ja hänen luokkakaveri, lestadiolaistyttö, julisti suureen ääneen että evoluutiota ei ole tapahtunut eikä alkuräjähdys ole totta. Kyseinen tyttö on luokan suosituimpia ja muut kuuntelevat häntä jostain kumman syystä. Muut olivat sitten myötäilleet että NIIN, meillä ei ole mitään apinaesi-isiä tms?? Ja tyttäreni oli jäänyt ainoana jankkaamaan, kunnes oli sitten "myöntänyt" olevansa väärässä. Hän ei halunnut olla yhtenä muita vastaan, kun ei muutenkaan ole mikään luokan suosituimpia tyttöjä.
Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.
Ja jotenkin suututtaa ja säälittää, että viattomalle lapselle syötetään pienestä pitäen pajun köyttä satukirjojen hahmoista, ja että maapallo on suunnilleen litteä ja 2000 vuotta vanha.. Siis suorastaan kustaan kaiken sen tieteellisen tutkimustyön ja tiedon päälle. Samaan aikaan itse yritän kannustaa lasta oppimaan ja tutkimaan itse faktoja ja olemaan utelias.
Evoluutio teoria.. Kyseessä on teoria ei fakta.
- Anna edes yksi esimerkki kahden eri lajin välimuodosta. Eli koiran ja hevosen tai vastaavan parin välimuodosta.
- Selitä evoluutio geenien rappeutumisen kontekstissa.
Alkuräjähdys
- Termofyysikan toinen sääntö: selitä tämä?
-> Eli summarumma tyhjästä paha nyhjästä + maailman entropia etenee kaaosta kohti ei järjestystä. Nämä ovat fysiikan perus sääntöjä.
Asiat eivät ole aina niin yksi selitteisiä mitä voisi peruskoulun luentojen perusteella ajatella. Kyseessä on teoriat ja ne eivät ole tosiaankaan aukottomia.
Uskotko muuten siihen, että ihmiset ovat jalostaneet erilaisia hedelmä lajikkeita ja koirarotuja ym. eläin ja kasvi lajikkeita? Onko se vaan teoria ja Jumala on luonut kaikki koira rodut?
En oo edellinen mutta huomaatko että tuo argumenttisi herättää enemmän kysymyksiä siitä että tapahtuuko evoluutiota lähinnä tietoisen olennon ohjaamana. Eli esim. ihmisen tai Jumalan. Eipä olekaan niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli pointti? Että tyttäresi oli oikeassa ja saa uskoa mihin haluaa?
Toinen oli väärässä eikä saa uskoa mihin haluaa?
Eiköhän se ole niin, että kukin uskoo, mitä tahtoo ja kuulija, joka vastaanottaa tiedon, päättää mitä itse tekee asialle.
Ennemmin opettaisin lapsille luottamusta omaan asiaan ja että pystyy seisomaan sen takana. Ja jos on todistettavasti väärässä, pystyy sen myöntämään. En itse halua opettaa lapsiani halveksimaan toisten näkemyksiä.
Mitä tulee aapeen aiheeseen, näkisin, että usko ja evoluutio lähinnä tukevat ja täydentävät toisiaan kuin ovat vastakkaisasettelussa.
Kuvauksesta saa käsityksen, että tilanne oli koulussa se, että ap:n tyttö uskomisineen vaiennetaan ja jätetään kavereitta, koska lestatyttö määrää, mitä siinä seurapiirissä uskotaan. Siinä se lasten käsitys mielipiteen vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, otatkohan ”pikkusen” liian vakavissaan koko asian?
Mitä hemmetin väliä sillä on, vaikka joku tokaluokkalainen pikkulapsi luulisi/uskoisi mitä?
Aika myöhään tyttäresi kyllä kiinnostui avaruudesta, kun vasta tokaluokalla.
Meillä toi vaihe on tullut 5-6-vuotiaana.Evoluutioteoria ja luomiskertomus eivät btw sulje toisiaan pois, eli turha vastakkainasetella.
Eläkää ja antakaa muidenkin elää.Minä tulkitsen aloituksen niin, että ap:n lapsi on vaarassa tulla koulukiusatuksi tai eristetyksi tovereista sen takia, että siellä on joku samanikäinen, voimakastahtoinen mielipidejohtaja.
Siitä syystä tilannetta tulee seurata. Onneksi kesäloma tulee välliin, joten voi toivoa, että ap:n lapsen ei-lestadiolaistaustaiset ajatteluun taipuvaiset koulukaverit myös saavat sivistystä kotonaan.
Eli ap voisi opettaa tyttärelleen paremmat sosiaaliset taidot ja sivistynyttä käytöstä.
Sehän se juuri onkin monilla kiusatuilla, kun kotona äiti ja isi on kasvattaneet yliherkäksi ja sosiaalisesti lahjattomaksi, tilannetajuttomaksi jankkaajaksi.
Ei sellaiset ole laumassa suosittuja, enkä yhtään ihmettele miksi.
Toki suoranaista kiusaamista ei saa silti harjoittaa, mutta välttelyyn ja eristämiseen se usein johtaa.
Laumakäyttäytyminen on raakaa peliä.
Kirjoitat, että sinua ärsyttä ja suututtaa, että pienille viattomille lapsille syötetään pajunköyttä. Heh, oletko varma, että et itse syötä lapsellesi myös pajunköyttä. Miksi muuten tuputat lapsellesi asioita jo turhan varhain. Oletko varma, että omat tietosi ovat oikeita?
Syf kirjoitti:
Vielä tarkennuksena edelliseen, että koiralla ja hevosella ei ole mitään välimuotoa, mutta niillä on yhteinen kantamuoto, kuten kaikilla nisäkkäillä. Tämä yhteinen kantamuoto on elänyt jo miljoonia vuosia sitten
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nis%C3%A4kk%C3%A4%C3%A4t
Eli koiran, ihmisen ja hevoisen yhteinen kantamuoto on jokin tämän tapainen:
https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2013-02-08/Tutkijat-l%C3%B6ysiv%C3…
Ja sitten on vesinokkaeläin, tämä erittäin kiintoisa muniva nisäkäs:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesinokkael%C3%A4in#Lis%C3%A4%C3%A4ntymin…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio teoria.. Kyseessä on teoria ei fakta.
- Anna edes yksi esimerkki kahden eri lajin välimuodosta. Eli koiran ja hevosen tai vastaavan parin välimuodosta.
- Selitä evoluutio geenien rappeutumisen kontekstissa.
Alkuräjähdys
- Termofyysikan toinen sääntö: selitä tämä?
-> Eli summarumma tyhjästä paha nyhjästä + maailman entropia etenee kaaosta kohti ei järjestystä. Nämä ovat fysiikan perus sääntöjä.
Asiat eivät ole aina niin yksi selitteisiä mitä voisi peruskoulun luentojen perusteella ajatella. Kyseessä on teoriat ja ne eivät ole tosiaankaan aukottomia.
Uskotko muuten siihen, että ihmiset ovat jalostaneet erilaisia hedelmä lajikkeita ja koirarotuja ym. eläin ja kasvi lajikkeita? Onko se vaan teoria ja Jumala on luonut kaikki koira rodut?
En oo edellinen mutta huomaatko että tuo argumenttisi herättää enemmän kysymyksiä siitä että tapahtuuko evoluutiota lähinnä tietoisen olennon ohjaamana. Eli esim. ihmisen tai Jumalan. Eipä olekaan niin yksinkertaista.
Koska tuo jumala on satuolento niin tämä on melkoisen yksinkertaista....
Minä olen sanonut lapsilleni että maailmassa on hyvin paljon erilaisia uskontoja ja meidän uskontomme on luterilainen. Olen kertonut myös muista uskonnoista ja vanhoista uskomuksista. Lisäksi olen todennut että täällä Suomessa on uskonnonvapaus ja kukin saa uskoa siihen mihin haluaa. En tahdo kasvattaa lapsistani umpimielisiä rasisteja jotka hyväksyvät vain yhden näkökannan. Ihmiset tulee kohdata ihmisinä, yksilöinä, sekä arvottaa mielessään tekojensa mukaan.
Nämä evoluutioketjut ovat kummallisia. Minulla on maisterin tutkinto kovien tieteiden alalta ja aina kun yritän selittää näissä ketjuissa että tieteessäkin on aukkoja niin nämä ilmeisesti ateistit hyökkäävät kimppuun kauhealla pastoksella. Lisäks heti oletetaan että olen "höpöhöpöuskovainen".
Kiinnostais tietää teidän pohjakoulutus että millä meriiteillä tästä tiedeaiheesta keskustelette.
Vierailija kirjoitti:
Nämä evoluutioketjut ovat kummallisia. Minulla on maisterin tutkinto kovien tieteiden alalta ja aina kun yritän selittää näissä ketjuissa että tieteessäkin on aukkoja niin nämä ilmeisesti ateistit hyökkäävät kimppuun kauhealla pastoksella. Lisäks heti oletetaan että olen "höpöhöpöuskovainen".
Kiinnostais tietää teidän pohjakoulutus että millä meriiteillä tästä tiedeaiheesta keskustelette.
Mitähän ihmettä sinä oikein lässytät? Ja mitkä alat sinä luokittelet "koviksi tieteiksi"? Ja toisaalta maisterin papereilla ei vielä kovasti paukutella henkseleitä.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkujen määrästä päätellen ette siis ainakaan kovien tieteiden alan maisterin tutkinnon pohjalta. Siltä se vaikuttikin ikävä kyllä.
Lapset ovat kyselleet välillä uskonnosta ja jumalista. Olemme vastanneet, että ne ovat satua, mutta osa ihmisistä haluaa uskoa niihin. Toivotaan, että lapset eivät hurahda myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkujen määrästä päätellen ette siis ainakaan kovien tieteiden alan maisterin tutkinnon pohjalta. Siltä se vaikuttikin ikävä kyllä.
Mikä ihmeen kovien tieteiden ala? Kerro nyt hieman tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä sinä oikein lässytät? Ja mitkä alat sinä luokittelet "koviksi tieteiksi"? Ja toisaalta maisterin papereilla ei vielä kovasti paukutella henkseleitä.
Minähän en tuota luokittelua ole keksinyt. Tuntisit termin mikäli yliopistomaailma olisi tuttu. Unohdit vastata että mikä se oma koulutuksesi on.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tieteessä on aukkoja. Sehän on koko homman idea että tunnustetaan että kaikkea ei tiedetä ja että tarvetta uudelle tiedolle on. Siksi tutkitaan ja löydokset tarkastellaan kriittisesti vertaisarvioinnein ja lukuisin kokein.
Uskonto taas on kiveen hakattu "totuus" ja siihen ei kosketa koska satuolento voi suuttua, nih!!!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sanonut lapsilleni että maailmassa on hyvin paljon erilaisia uskontoja ja meidän uskontomme on luterilainen. Olen kertonut myös muista uskonnoista ja vanhoista uskomuksista. Lisäksi olen todennut että täällä Suomessa on uskonnonvapaus ja kukin saa uskoa siihen mihin haluaa. En tahdo kasvattaa lapsistani umpimielisiä rasisteja jotka hyväksyvät vain yhden näkökannan. Ihmiset tulee kohdata ihmisinä, yksilöinä, sekä arvottaa mielessään tekojensa mukaan.
Näin kannattaakin kertoa uskonnoista. Samassa yhteydessä kannattaa muistaa myös ateismi, sillä Suomessa ja muissa länsimaissa on kasvava joukko ihmisiä, jotka eivät usko mihinkään yliluonnolliseen.
Tiede sen sijaan kannattaa pitää uskonnosta erillään jo pienilläkin lapsilla. AP on tässä opettanut lastaan ihan hyvin ja ikätasoisesti. Tieteellisestä tiedosta voi sanoa, että asia A on totta ja väite B tarua. Pienelle lapselle nämä perustotuudet on hyvä opettaa joko kotona tai viimeistään koulussa.
Ja kommenttina niille, jotka peräänkuuluttaa tieteellistä kriittisyyttä ja lapsen vapautta itse havaintojensa perusteella päättää mikä on totta ja mikä ei: ei kukaan tokaluokkalainen pysty itse havainnoimalla päättelemään esim. evoluution todenperäisyyttä. Tieteen kehittyminen ei vaadi sitä, että jokainen henkilökohtaisesti havainnoimalla ja päättelemällä selvittää kaiken jo olemassa olevan tiedon - tämähän olisi hirveää resurssien tuhlausta.
Miksi ihmeessä koiralla ja hevosella pitäisi olla välimuoto? =)
Koira ja hevonen ei ole kovin läheistä sukua, vaikka molemmat ovatkin nisäkkäitä. Hevonen kuuluu kavieläinten lohkoon ja hevoseläinten heimoon.
Koira kuuluu vastaavasti Petoeläimiin ja heimo on Koiraelämet.
Vastaavasti esim ihminen on kädellinen ja kuuluu heimoltaan isoihin ihmisapinoihin.
Lajien välisiä väli-mutoja ei ole koska yksi lajien määritelmä on se että ne ovat niin kaukana toisistaan etteivät enää pysty lisääntymään. Tästä johtuen ei ole esimerkiksi koiran ja hevosen välisiä risteytymiä.
Jos lajeissa mennään heimo tasolle ni risteytymiä on ja niitä kutsutaan hybrideiksi. Esimerkiksi hevonen ja aasi voi saada jälkeläisiä (muuli) koska kuuluvat samaan heimoon.
Koira voi saada yhteisiä jälkeläisiä suden kanssa koska ovat hyvin läheistä sukua.
Ihminenkin voinee(?) risteytyä muiden isojen ihmisapinoiden kanssa (esim simpanssi), jos ei luonnollisesti, niin sitte tieteen avustamana.