Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei jumankauta tuota tytön lsetadiolaiskaveria

Vierailija
28.05.2018 |

Olemme opetelleet tokaluokkalaisen kanssa avaruutta, maailmankaikkeutta, evoluutiota ym. kiehtovaa. Täysin lapsen ehdoilla. Olen hämmästynyt kuinka kiinnostunut hän on biologiasta ja luonnosta, avaruudesta ja muista isoista kysymyksistä. Olen opastanut häntä auliisti ja hankkinut hänelle helposti luettavia koululaisille suunnattuja kirjoja aiheesta.

Koulussa välkällä oli sitten jotenkin tullut puhetta evoluutiosta tai muusta, ja hänen luokkakaveri, lestadiolaistyttö, julisti suureen ääneen että evoluutiota ei ole tapahtunut eikä alkuräjähdys ole totta. Kyseinen tyttö on luokan suosituimpia ja muut kuuntelevat häntä jostain kumman syystä. Muut olivat sitten myötäilleet että NIIN, meillä ei ole mitään apinaesi-isiä tms?? Ja tyttäreni oli jäänyt ainoana jankkaamaan, kunnes oli sitten "myöntänyt" olevansa väärässä. Hän ei halunnut olla yhtenä muita vastaan, kun ei muutenkaan ole mikään luokan suosituimpia tyttöjä.

Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.

Ja jotenkin suututtaa ja säälittää, että viattomalle lapselle syötetään pienestä pitäen pajun köyttä satukirjojen hahmoista, ja että maapallo on suunnilleen litteä ja 2000 vuotta vanha.. Siis suorastaan kustaan kaiken sen tieteellisen tutkimustyön ja tiedon päälle. Samaan aikaan itse yritän kannustaa lasta oppimaan ja tutkimaan itse faktoja ja olemaan utelias.

Kommentit (369)

Vierailija
61/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutioteoria on uskonto muiden uskontojen joukossa.

https://ainolehti.fi/aino/matti-leisolasta-evoluutioteoria-on-uskonto/

Lukekaa tuo ja herätkää jo ajattelemaan omilla aivoilla!!

Vierailija
62/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se evoluutioteoria sitten tarkoittaa kun AINA vastaus on että ei se tarkoita sitä eikä tätä, loppuun vielä ylimielinen hymiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se tulee olemaan aikuisenakin. Eikös se ole hyvä oppia jo lapsena, että ihmisillä on erilaisia uskomuksia ja mielipiteitä. Omat mielipiteet täytyy osata perustella ja myös toista täytyy osata kuunnella, sitä kutsutaan keskusteluksi. Kyseessä on sen verran pienet lapset, etteivöt he tietysti vielä osaa, mutta tuosta se lähtee. Ehkäpä voit seuraavaksi kertoa lapselle erilaisista maailmankatsomuksista, ja siitä että niitä on hyvä oppia kunnioittamaan vaikka joku juttu tuntuisikin omasta mielestä ihan älyttömältä.

Vierailija
64/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nopeammin lapsesi oppii, että mielipiteitä on monia, sen parempi. Oma keuhkoamisesi OIKEASTA totuudesta vaan pahentaa asioita. Haluatko kasvattaa lapsestasi yhtä suvaitsemattoman änkyrän kuin tuo lestatyttö? Vai opetatko varhain jo tajuamaan, että meitä on moneen junaan ja kannattaa mieluummin opetella tulemaan toimeen muiden kanssa kuin olla aina oikeassa? Lestatytön vanhempien kasvatusmetodeille et mahda mitään, mutta älä tee karhunpalvelusta omalle lapsellesi.

Vierailija
65/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin opiskelija 2000-luvun alussa, tilanne oli se että tuolloin ainakin 150 lajin lajiutumisprosessi oltiin päästy kuvaamaan. Useimmat näistä olivat selkärangattomia ja kasveja, esim. joillain kasveilla polyploidia voi johtaa lajiutumiseen hyvinkin nopeasti. Moni lajeista oli sellainen, että oli alunperin elänyt esim. Pohjois-Amerikassa tai Euroopassa ja siirtynyt sitten toiselle mantereelle, ja ajan kuluessa populaatiot ovat kehittyneet niin erilaisiksi etteivät eri mantereiden kannat enää ole samaa lajia. Mutta ehkä monelle tulee uutisena edelleen, että myös selkärankaisten lajiutumista on päästy kuvaamaan. Tässä kaksi esimerkkiä

Kaloja http://www.pnas.org/content/early/2017/05/19/1615109114

Lintuja http://www.pnas.org/content/106/48/20141

Lintujuttu kansantajuisesti https://www.wired.com/2009/11/speciation-in-action/  .

Mielenkiintoisia ovat myös ns. kehälajit https://fi.wikipedia.org/wiki/Keh%C3%A4laji_(biologia) ja englanniksi enemmän https://en.wikipedia.org/wiki/Ring_species

Vierailija
66/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tämä meidän tapa on se oikea." :D mistä sinä voit tietää vaikka Jumala olisi luonut alkuräjähdyksen? Ihan yhtä suvaitsematon olet kuin muutkin.

Eihän evoluutioteoria sinänsä ota kantaa tuohon, vaan lajien kehitykseen maapallolla. Alkuräjähdys (joka ei oo tietenkään räjähdys vaan laajeneminen) kuuluu ihan eri tieteenalan alle kuin biologian.

Vierailija
67/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi opettaa lapselle hyväksyntää muidenkin mielipiteitä kohtaan. Ei tyrkyttää omaa käsitystään ainoana oikeana.

Kyse ei ole mistään "käsityksistä" tai "mielipiteistä", vaan faktoista. Kuu ei ole juustoa ja taikuus ei ole mahdollista.

Nämä on ihan elämän realiteetteja.

Vierailija
68/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluutioteoriassa on kieltämättä aukkoja. Juuri ne ihmisapinahybridit tai mitkä lie, jotka todistaisivat teorian todeksi, ovat jääneet löytymättä.

Tästä ollaan hys hys juuri siksi ettei nää uskovaispiirit pääsisi ns. niskan päälle ja ettei "moderni tiede" menettäisi kasvojaan. Näin on monen muunkin asian kanssa.. esim. jääkausi ja ruotsalaisten ristiretket. Mutta maapallo ON pyöreä.

Näissä aiheissa on myös kova tunnelataus. Monen aikuisen koko mieli järkkyisi liikaa kognitiivisista dissonansseista ja siksi mieluummin kielletään koko asia. Ei tavallaan pystytä tutkimaan asiaa tieteellisen kylmästi, mikä on toki ihan ymmärrettävää.

Evoluutiosta on kuitenkin aika huomattavasti enemmän todisteita kuin jumalolennoista joten jos tämän nyt tieteellisesti haluaa ajatella niin kallistun siihen. 

"Science knows it doesn't know everything; otherwise, it'd stop. But just because science doesn't know everything doesn't mean you can fill in the gaps with whatever fairy tale most appeals to you."

Ap, minusta toisaalta on väärin antaa lapselle "valmiina" evoluutioteoriaakaan, lapsi kun ei selkeästi vielä itse osaa kriittisesti ajatella asioita vaan menee helposti muiden mukana (esimerkkinä tämä koulukaveri ja kuinka luokkalaisensa myötäilevät häntä). Opettaa mieluummin logiikkaa ja kriittistä ajattelukykyä ja luottaa siihen, että osaa fiksusti vanhempana vetää omat johtopäätöksensä. Tietty jos lapsi suoraan kysyy, voi perustellen antaa vastauksen.

Vierailija
69/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä se evoluutioteoria sitten tarkoittaa kun AINA vastaus on että ei se tarkoita sitä eikä tätä, loppuun vielä ylimielinen hymiö.

Evoluutioteoria selittää lajien kehitystä ensimmäisistä yksisoluisista elämänmuodoista kaikiksi niiksi nyt oleviksi ja olleiksi elämänmuodoiksi. Ihminen on vaan yksi laji kaikkien muiden joukossa, eikä evoluutioteoria siis ole mitenkään erityisesti keskittynyt selittämään ihmislajin evolutiivista historiaa, vaan kaiken elämän (ei siis vaan eläinten, vaan myös kasvien, virusten jne.).

Evoluutioteoria ei selitä alkuräjähdystä eikä abiogeneesiä (elämän alkusyntyä).

Vierailija
70/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman aiheen ohi: nämä aivopestyt pikkulestadiolaiset osaa olla vittumaisempia kuin arvaattekaan. Mullakin oli ala-asteella sellainen kaveri, ja vaikkei juuri maailman synnystä kiistelty, muunlaista kitkaa oli jatkuvasti. Vanhemmat olivat ilmeisesti itse helvetillä uhkailemalla opettaneet tälle tytölle hyvän kiristyskeinon: jos et anna mun leikkiä parhaalla barbillasi, joudut helvettiin, jos ei leikitä mitä minä haluan, joudut helvettiin. Kyllä se pientä lasta ahdisti, vaikken varsinaisesti noihin uhkauksiin uskonutkaan.

Sitten, kun en enää halunnut leikkiä tämän tytön kanssa, äitinsä soitti mun omaan ekaan kännykkään, jonka olin juuri saanut, ja uhkaili myös, että joudun helvettiin. Aikuinen ihminen! Olen melkoisen suvaitsevainen muiden uskontoja ja maailmankatsomuksia kohtaan, mutta lestadiolaisiin on edelleen vaikeaa suhtautua neutraalisti.

Vierailija
71/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi viestin 57 kirjoittaja, jos nyt lukisit viestin 53 kunnolla ( en itse ole viestin 53 kirjoittaja). Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia, vähän tulee sellainen olo. No mutta viestin 53 kirjoittajahan juurikin tarkoittaa sitä, että aikuisen tehtävä olisi kylvää lapseen siemen, joka saa hänet innostumaan ja ottamaan omatoimisesti selvää, mitä mieltä hän asiasta on eli uskooko tieteen todentamiin faktoihin vai esim. jonkun uskonnon määritelmään maailman synnystä. Kaikilla kun on oikeus, ainakin lain mukaan, ihan itse valita se.

Viestin 57 kirjoittaja, jolla on lapsia, kokisi tekevänsä lapsilleen aika paljon hallaa, jos opettaisi lapsilleen että tieteellisesti todistetut faktat on samalla viivalla uskomusten kanssa. Tottakai opetan etsimään tietoa itse ja ajattelemaan kriittisesti, samoin kuin opetan suvaitsemaan toisten erilaisia mielipiteitä ja uskomuksia. En kuitenkaan todellakaan halua opettaa, että vaikka fysiikan lakeihin voi päättää uskoa tai olla uskomatta, kun ne nyt vaan ovat. Painovoima on olemassa, ja vaikka päättäisi olla uskomatta siihen, niin silti tippuu jos hyppää parvekkeelta.

Vierailija
72/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä oot hieman väärässä nyt. Evoluutioteoria on TEORIA, ei tieteellisesti todistettu fakta. Kannattaa opettaa lapselle täsmällisesti kuten tieteilijätkin opettais.

Painovoimanin on teoria. Teoria on todistettu toisin kuin hypoteesi.

Vierailija
73/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluutioteoria on teoria. Tavallaan uskonto uskonnottomille. Ei sen arvokkaampi kuin uskonnot. Miten tiede on todistanut evoluution? Luonnonvalintaa tapahtuu kyllä mutta entä kaiken alku?

Tieteessä ja arkikielessä teoria tarkoittaa eriasioita.

Tieteessä teoria on moneen kertaan tarkistettu ja läpikäyty paras selitys sille miksi asiat ovat kuten ovat. 

Vierailija
74/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, otatkohan ”pikkusen” liian vakavissaan koko asian?

Mitä hemmetin väliä sillä on, vaikka joku tokaluokkalainen pikkulapsi luulisi/uskoisi mitä?

Aika myöhään tyttäresi kyllä kiinnostui avaruudesta, kun vasta tokaluokalla.

Meillä toi vaihe on tullut 5-6-vuotiaana.

Evoluutioteoria ja luomiskertomus eivät btw sulje toisiaan pois, eli turha vastakkainasetella.

Eläkää ja antakaa muidenkin elää.

75/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluutioteoriassa on kieltämättä aukkoja. Juuri ne ihmisapinahybridit tai mitkä lie, jotka todistaisivat teorian todeksi, ovat jääneet löytymättä.

Itse asiassa erilaisten hominidien fossiileja on löydetty todella paljon. Eli juuri niitä ihmisapinoiden ja ihmisten esi-isiä. Lisäksi neanderthalin ihmisen dna on hiljattain pystytty selvittämään. Ja kas kummaa, meissäkin on neanderthalin ihmisten dna:ta!

Eli mitkään fossiili- tai dna -löydökset eivät sodi evoluutioteoriaa vastaan, päinvastoin. Lietsooko jotkut uskovaiset tahot tällaisia väitteitä todella?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
76/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Aivan uskomatonta, miten paljon tässäkin ketjussa riittää täysin epätieteellisen maailmankuvan puolustajia. On eri asia opetella suvaitsevaisuutta, kuin väittää kaikkia mielipiteitä yhtä hyviksi. Kristillisen maailmankuvan perustelut eivät kestä edes pintapuolista kriittistä tarkastelua, saati sitten tuota elämäntapaa, jota voi kuvata maapallon kannalta kestäväksi. Jos ei ymmärrä miten ekosysteemi toimii kokonaisuutena, on mahdoton ymmärtää, miksi vaikka ilmastonmuutos on vakavasti otettava ongelma. Samoin ajatus siitä, että ihminen on luomakunnan kruunu ja hänellä on jokin syntymässä saatu oikeus hyödyntää ympäristöään ja muita eläviä olentoja miten lystää johtaa kestämättömään toimintaan.

Vaikka kristillisessä ajattelussa miten olisi kauniita ja hyviä periaatteita kuten lähimmäisenrakkaus tai armollisuus, kristillisyyttä kokonaisuudessaan ei voi pitää mitenkään ongelmattomana. Mitä tulee maailmankuvaan, ovat konservatiiviset kristilliset ajatukset suorastaan haitallisia ja vaarallisia, kuten edellä jo perustelinkin. Joustavammat kristityt eivät otakaan kaikkea mitä Raamatussa sanotaan yhtä kirjaimellisesti ja jopa kirkon oppi-isät esittävät hyvinkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Minusta on hienoa, jos osaat kertoa tyttärellesi myös tämän, jotteivät uskonto ja tiede näyttäydy yksipuolisesti toisensa poissulkevina vaihtoehtoina maailmassa. Olen silti myös sitä mieltä, että evoluutioteoria on tämän hetken teorioista ehdottomasti pätevin perusteluiltaan ja siksi jonkin muun teorian esittäminen parempana kuin se on älyllistä epärehellisyyttä.

Vierailija
77/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksei evoluutioksi kutsuttu kehitys voisi olla Jumalan luomistyötä käytännössä. Jostainhan niiden lajien on pitänyt ilmestyä vrt. leipuri leipoo ja kehityskaaren tuloksena kakku. (Ja toistojen jälkeen aina paranneltu ja parempi kakku.)

- vanhoillislestadiolainen

Vierailija
78/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten vaikka maapallo olisi jotain 4000v vanha?

Ei siitä nyt pidä nöksähtää vaikka olisi eri mieltä. Ja ihan sama ollaanko sukua apinalle tai gorillalle.

No ei se nyt, perkele, ihan sama ole! Tällaisten typerysten takia meillä on mm. brexit ja Trump presidenttinä.

Uunot äänestää itsensä kaltaisia uunoja, ei itseään fiksumpia ihmisiä.

Vierailija
79/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi viestin 57 kirjoittaja, jos nyt lukisit viestin 53 kunnolla ( en itse ole viestin 53 kirjoittaja). Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia, vähän tulee sellainen olo. No mutta viestin 53 kirjoittajahan juurikin tarkoittaa sitä, että aikuisen tehtävä olisi kylvää lapseen siemen, joka saa hänet innostumaan ja ottamaan omatoimisesti selvää, mitä mieltä hän asiasta on eli uskooko tieteen todentamiin faktoihin vai esim. jonkun uskonnon määritelmään maailman synnystä. Kaikilla kun on oikeus, ainakin lain mukaan, ihan itse valita se.

Tätä juuri tarkoitin!

Haluan vielä korostaa, että ilman kyseenalaistamista tiede ei kehity. On tärkeää antaa näille pienille tutkijanaluille mahdollisimman monipuoliset käsitykset elämästä ja sen ilmiöistä, jotta meillä tulevaisuudessakin olisi ajattelijoita ja teoreetikkoja, jotka järjestävät jo olemassa olevaa tietoa uuteen uskoon uusien teorioiden pohjalta. Tieteelläkin on evoluutiota.

Vierailija
80/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ärsyynny. Jokainen käy oman tiensä ja oppii elämän varrella asioita. Molemmat teoriat tulevat kyllä kaikille koulussa vastaan, ja ainakin pääosin suomalainen koulu kannustaa olemaan rohkeasti sitä mieltä, mitä on, ja perustelemaan mielipiteensä. Tärkein oppi kuitenkin on se, että antaa muiden elää omien näkemystensä kanssa, kunhan ne eivät aiheuta kenellekään mitään pahaa. Lapsesi toivottavasti oppii sen ennen kaikkea. Jos vanhempi ärsyyntyy, niin lapsen mustavalkoisessa maailmassa voi käydä niin, että hän alkaa jaottelemaan ihmisiä elämänkatsomusten perusteella ja ärtymään toisinajattelijoista.

Tämä. Jos lapsi kasvaa tiukan ateistisessa perheessä jossa uskovia halveksitaan,voi myös olla että lapsi kapinoidessaan kiinnostuu uskonnoista vain enemmän..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi