Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei jumankauta tuota tytön lsetadiolaiskaveria

Vierailija
28.05.2018 |

Olemme opetelleet tokaluokkalaisen kanssa avaruutta, maailmankaikkeutta, evoluutiota ym. kiehtovaa. Täysin lapsen ehdoilla. Olen hämmästynyt kuinka kiinnostunut hän on biologiasta ja luonnosta, avaruudesta ja muista isoista kysymyksistä. Olen opastanut häntä auliisti ja hankkinut hänelle helposti luettavia koululaisille suunnattuja kirjoja aiheesta.

Koulussa välkällä oli sitten jotenkin tullut puhetta evoluutiosta tai muusta, ja hänen luokkakaveri, lestadiolaistyttö, julisti suureen ääneen että evoluutiota ei ole tapahtunut eikä alkuräjähdys ole totta. Kyseinen tyttö on luokan suosituimpia ja muut kuuntelevat häntä jostain kumman syystä. Muut olivat sitten myötäilleet että NIIN, meillä ei ole mitään apinaesi-isiä tms?? Ja tyttäreni oli jäänyt ainoana jankkaamaan, kunnes oli sitten "myöntänyt" olevansa väärässä. Hän ei halunnut olla yhtenä muita vastaan, kun ei muutenkaan ole mikään luokan suosituimpia tyttöjä.

Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.

Ja jotenkin suututtaa ja säälittää, että viattomalle lapselle syötetään pienestä pitäen pajun köyttä satukirjojen hahmoista, ja että maapallo on suunnilleen litteä ja 2000 vuotta vanha.. Siis suorastaan kustaan kaiken sen tieteellisen tutkimustyön ja tiedon päälle. Samaan aikaan itse yritän kannustaa lasta oppimaan ja tutkimaan itse faktoja ja olemaan utelias.

Kommentit (369)

Vierailija
81/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuräjähdys on nimenomaan Jumalan luomistyön seurausta.

Ja evoluution kautta hän loi ihmisen. Kukaan ei tiedä montako miljoonaa tai miljardia vuotta oli yksi Jumalan päivä.

Vierailija
82/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kaikki väärässä. Maailma syntyi Sotkan munasta. Tämä on fakta. Luki yhdessä kirjassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutio on koko nykyisen biologian ja lääketieteen peruspilari, sen kiistäminen vaatii aikuiselta ihmiseltä hurjaa älyllistä epärehellisyyttä, tai sitte puhdasta typeryyttä. 

Ja niille jotka ei ymmärrä sanan teoria merkitystä tieteessä, suosittelen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_teoria

Vierailija
84/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi viestin 57 kirjoittaja, jos nyt lukisit viestin 53 kunnolla ( en itse ole viestin 53 kirjoittaja). Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia, vähän tulee sellainen olo. No mutta viestin 53 kirjoittajahan juurikin tarkoittaa sitä, että aikuisen tehtävä olisi kylvää lapseen siemen, joka saa hänet innostumaan ja ottamaan omatoimisesti selvää, mitä mieltä hän asiasta on eli uskooko tieteen todentamiin faktoihin vai esim. jonkun uskonnon määritelmään maailman synnystä. Kaikilla kun on oikeus, ainakin lain mukaan, ihan itse valita se.

Viestin 57 kirjoittaja, jolla on lapsia, kokisi tekevänsä lapsilleen aika paljon hallaa, jos opettaisi lapsilleen että tieteellisesti todistetut faktat on samalla viivalla uskomusten kanssa. Tottakai opetan etsimään tietoa itse ja ajattelemaan kriittisesti, samoin kuin opetan suvaitsemaan toisten erilaisia mielipiteitä ja uskomuksia. En kuitenkaan todellakaan halua opettaa, että vaikka fysiikan lakeihin voi päättää uskoa tai olla uskomatta, kun ne nyt vaan ovat. Painovoima on olemassa, ja vaikka päättäisi olla uskomatta siihen, niin silti tippuu jos hyppää parvekkeelta.

Sen sijaan, että antaisit lapsesi itse makustella ja tehä johtopäätöksiä elämästä, annat hänelle valmiiksi pureskellun vastauksen? On ihan eri asia havannoida lapsen kanssa yhdessä, että jos tiputan tämän pallon parvekkeelta, se tippuu alas, ja tälle on olemassa teoria nimeltään painovoima KUIN toitottaa faktat pöytään lyöden, että pallo putoaa ja piste koska fysiikka.

Sitä paitsi, ei kukaan ole näissä lainauksissa väittänyt, että "uskomukset" ja "tiede"ovat samalla lähtöviivalla. Kyse on ollut siitä, että lasta ei tulisi kasvattaa tuntemaan ylemmyyden tunnetta omista uskomuksistaan ja tiedoistaan. Jokaisella on OIKEUS uskoa mihin haluaa, ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa katsoa tätä maailmaa.

85/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksei evoluutioksi kutsuttu kehitys voisi olla Jumalan luomistyötä käytännössä. Jostainhan niiden lajien on pitänyt ilmestyä vrt. leipuri leipoo ja kehityskaaren tuloksena kakku. (Ja toistojen jälkeen aina paranneltu ja parempi kakku.)

- vanhoillislestadiolainen

Hienosti ajateltu. Tämä olisi toimiva tapa sovittaa kristillisyys ja evoluutio toisiinsa. Eli ajateltaisiin, että vaikka evoluutio on totta, on Jumala luonut maailmankaikkeuden, ja siihen kuuluu myös evoluutio. 

Itse en näkisi ongelmaa tässä, vaikka en uskonnollinen olekaan.

Sen sijaan ajatus, että Jumala on luonut lajit valmiina, on naurettava. Dinosauruksetkin vissiin kuolivat sukupuuttoon, kun eivät mahtuneet Nooan arkkiin...

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
86/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on pikkuinen palanen Linnunrataamme:

https://asd.gsfc.nasa.gov/blueshift/wp-content/uploads/2015/07/552553ma…

Tuossa on tämän hetkisen tuntemamme Universumin skaala.

Maailmankaikkaudessa on tällä hetkellä arvioitu olevan 100 sadan galaksin rypästä jonka määrä vielä kerrotaan 10 miljoonalla.

Aika paljon näkin Jumala vaivaa kuudessa päivässä jotta sai meidät luotua ja sitten se vielä tapattaa oman poikansa, että antaa meille anteeksi jotain itse keksimäänsä palvontaa. Vapaa tahto, mutta jos kieltäydytään pelkäämästä ja tottelemasta niin ikuisesti tuleen vaan palamaan. Joopa joo...

Vierailija
87/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kyllähän se toki on 6 päivässä luotu jos pronssikauden lammaspaimenet niin viinipäissään ovat kirjureilleen luennoineet. TIR*SK

Vierailija
88/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että meitä uskovaisia on monenlaisia. Maailmassa on abaut 10K uskontoa ja moni julistaa olevansa ainoa oikea...

Myös minä opetan lapsille tieteestä ja evoluutiosta. 

Jumala johon uskon on lempeä. Hän antaa ihmisille oikeuden tulkita uskontoa omalla tavallaan...

Minä en juurikaan puhu uskonnostani. On loukkaavaa kuinka minun maailmankatsomukseni teilataan, vaikka me uskovaiset emme ole mikään homogeeninen joukko.

Opetan lapsilleni myös siitä kuinka henkisyys ja yksilön suhde Jumalaan on tärkeä. Lapsi saa kyseenalaistaa ja kannustankin siihen. Suhde jonka luo Jumalaan voi olla tai olla olematta. Jokaisella se on henkilökohtainen ja yksilöllinen.

Raamatussa mielestäni sanotaan ettei uskovaisten tulisi osoitella sormella tai heitellä kiviä toisiaan, mutta aika paljon monessa uskonnossa tätä tehdään...

Vierailija
89/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten vaikka maapallo olisi jotain 4000v vanha?

Ei siitä nyt pidä nöksähtää vaikka olisi eri mieltä. Ja ihan sama ollaanko sukua apinalle tai gorillalle.

No ei se nyt, perkele, ihan sama ole! Tällaisten typerysten takia meillä on mm. brexit ja Trump presidenttinä.

Uunot äänestää itsensä kaltaisia uunoja, ei itseään fiksumpia ihmisiä.

Heti kun on uskontoaiheinen ketju niin alkaa kiroilu kuten tässä jo otsikossa. Tarkoituksena kiroilulla on tehdä pesäeroa uskovaisiin. Perimmäinen syy on huono itsetunto, "puolustan homoja itse en kuitenkaan homo ole, en ole lihava, köyhä,rikas",aina sama juttu, ketään ei kiinnosta mitä te ette ole!

Vierailija
90/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten vaikka maapallo olisi jotain 4000v vanha?

Ei siitä nyt pidä nöksähtää vaikka olisi eri mieltä. Ja ihan sama ollaanko sukua apinalle tai gorillalle.

No ei se nyt, perkele, ihan sama ole! Tällaisten typerysten takia meillä on mm. brexit ja Trump presidenttinä.

Uunot äänestää itsensä kaltaisia uunoja, ei itseään fiksumpia ihmisiä.

Perkele, saatana jumalauta vittu niin.... Sinä olet niin fiksu ja tiedät asioita saatana. 

Vierailija
91/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme opetelleet tokaluokkalaisen kanssa avaruutta, maailmankaikkeutta, evoluutiota ym. kiehtovaa. Täysin lapsen ehdoilla. Olen hämmästynyt kuinka kiinnostunut hän on biologiasta ja luonnosta, avaruudesta ja muista isoista kysymyksistä. Olen opastanut häntä auliisti ja hankkinut hänelle helposti luettavia koululaisille suunnattuja kirjoja aiheesta.

Koulussa välkällä oli sitten jotenkin tullut puhetta evoluutiosta tai muusta, ja hänen luokkakaveri, lestadiolaistyttö, julisti suureen ääneen että evoluutiota ei ole tapahtunut eikä alkuräjähdys ole totta. Kyseinen tyttö on luokan suosituimpia ja muut kuuntelevat häntä jostain kumman syystä. Muut olivat sitten myötäilleet että NIIN, meillä ei ole mitään apinaesi-isiä tms?? Ja tyttäreni oli jäänyt ainoana jankkaamaan, kunnes oli sitten "myöntänyt" olevansa väärässä. Hän ei halunnut olla yhtenä muita vastaan, kun ei muutenkaan ole mikään luokan suosituimpia tyttöjä.

Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.

Ja jotenkin suututtaa ja säälittää, että viattomalle lapselle syötetään pienestä pitäen pajun köyttä satukirjojen hahmoista, ja että maapallo on suunnilleen litteä ja 2000 vuotta vanha.. Siis suorastaan kustaan kaiken sen tieteellisen tutkimustyön ja tiedon päälle. Samaan aikaan itse yritän kannustaa lasta oppimaan ja tutkimaan itse faktoja ja olemaan utelias.

Evoluutio teoria.. Kyseessä on teoria ei fakta. 

- Anna edes yksi esimerkki kahden eri lajin välimuodosta. Eli koiran ja hevosen tai vastaavan parin välimuodosta. 

- Selitä evoluutio geenien rappeutumisen kontekstissa. 

Alkuräjähdys

- Termofyysikan toinen sääntö: selitä tämä?

-> Eli summarumma tyhjästä paha nyhjästä + maailman entropia etenee kaaosta kohti ei järjestystä. Nämä ovat fysiikan perus sääntöjä. 

Asiat eivät ole aina niin yksi selitteisiä mitä voisi peruskoulun luentojen perusteella ajatella. Kyseessä on teoriat ja ne eivät ole tosiaankaan aukottomia. 

Vierailija
92/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ketjussa ei ollut mitään uutta, arvostus uskovaisia ihmisiä kohtaan romahti taas kerran.

Vierailija
93/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette kaikki väärässä. Maailma syntyi Sotkan munasta. Tämä on fakta. Luki yhdessä kirjassa!

Olet oikeassa. Olen lukenut saman kirjan.

Vierailija
94/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluutioteoriassa on kieltämättä aukkoja. Juuri ne ihmisapinahybridit tai mitkä lie, jotka todistaisivat teorian todeksi, ovat jääneet löytymättä.

Tästä ollaan hys hys juuri siksi ettei nää uskovaispiirit pääsisi ns. niskan päälle ja ettei "moderni tiede" menettäisi kasvojaan. Näin on monen muunkin asian kanssa.. esim. jääkausi ja ruotsalaisten ristiretket. Mutta maapallo ON pyöreä.

Näissä aiheissa on myös kova tunnelataus. Monen aikuisen koko mieli järkkyisi liikaa kognitiivisista dissonansseista ja siksi mieluummin kielletään koko asia. Ei tavallaan pystytä tutkimaan asiaa tieteellisen kylmästi, mikä on toki ihan ymmärrettävää.

Niitä hybridejähän on löytynyt aikojen saatossa useita. Ongelmana on, että kun löytyy yksi hybridi, pitäisi seuraavaksi löytää sen hybridin ympäriltä  2 puuttuvaa linkkiä lisää. Tästä puuttuvvasta linkistä on jauhettu 40 vuotta, ja sinä aikana niitä luuita on löytynyt vaikka kuinka paljon. Eiköhän uskossa olevatkin voisi vain myöntää, että asenne ei muutu vaikka kiikuttaisi minkälaisen luurangon eteen.

Vierailija
95/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvä provo.

Vierailija
96/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vttu missä asutte että joku uskovainen (ja vissiin valkonen) tyttö on luokan suosituin jota muut tottelee ja myötäilee :'DD muslimin nyt vielä uskoisin koska tummilla tytöillä on yleensä vahvat luonteet ja kenelläkään ei ole ollut ongelmia myöntää että tiede on ihan tiedettä ja eri asia uskonnosta, mutta joku lestadiolainen luokan suosituin... kun se viel vetää jotain uskontoaan mukaan kouluun...???

Vierailija
97/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ketjussa ei ollut mitään uutta, arvostus uskovaisia ihmisiä kohtaan romahti taas kerran.

Maailmankaikkeuden synnyssä vetoat järkeen mutta sitten hylkäät järjenkäytön kun leimaat ihmisiä yksittäistapausen perusteella?

Mitenkä tuon sinun järkevyyden kanssa loppujen lopuksi onkaan. Et ehkä tajua tuota evoluutiotakaan vaan kannatat  vaan mitä tiede kulloinkin esittää.

Vierailija
98/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli pointti? Että tyttäresi oli oikeassa ja saa uskoa mihin haluaa?

Toinen oli väärässä eikä saa uskoa mihin haluaa?

Eiköhän se ole niin, että kukin uskoo, mitä tahtoo ja kuulija, joka vastaanottaa tiedon, päättää mitä itse tekee asialle.

Ennemmin opettaisin lapsille luottamusta omaan asiaan ja että pystyy seisomaan sen takana. Ja jos on todistettavasti väärässä, pystyy sen myöntämään. En itse halua opettaa lapsiani halveksimaan toisten näkemyksiä.

Mitä tulee aapeen aiheeseen, näkisin, että usko ja evoluutio lähinnä tukevat ja täydentävät toisiaan kuin ovat vastakkaisasettelussa.

Vierailija
99/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio teoria.. Kyseessä on teoria ei fakta. 

- Anna edes yksi esimerkki kahden eri lajin välimuodosta. Eli koiran ja hevosen tai vastaavan parin välimuodosta. 

- Selitä evoluutio geenien rappeutumisen kontekstissa. 

Alkuräjähdys

- Termofyysikan toinen sääntö: selitä tämä?

-> Eli summarumma tyhjästä paha nyhjästä + maailman entropia etenee kaaosta kohti ei järjestystä. Nämä ovat fysiikan perus sääntöjä. 

Asiat eivät ole aina niin yksi selitteisiä mitä voisi peruskoulun luentojen perusteella ajatella. Kyseessä on teoriat ja ne eivät ole tosiaankaan aukottomia. 

Uskotko muuten siihen, että ihmiset ovat jalostaneet erilaisia hedelmä lajikkeita ja koirarotuja ym. eläin ja kasvi lajikkeita? Onko se vaan teoria ja Jumala on luonut kaikki koira rodut?

Vierailija
100/369 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, otatkohan ”pikkusen” liian vakavissaan koko asian?

Mitä hemmetin väliä sillä on, vaikka joku tokaluokkalainen pikkulapsi luulisi/uskoisi mitä?

Aika myöhään tyttäresi kyllä kiinnostui avaruudesta, kun vasta tokaluokalla.

Meillä toi vaihe on tullut 5-6-vuotiaana.

Evoluutioteoria ja luomiskertomus eivät btw sulje toisiaan pois, eli turha vastakkainasetella.

Eläkää ja antakaa muidenkin elää.

Minä tulkitsen aloituksen niin, että ap:n lapsi on vaarassa tulla koulukiusatuksi tai eristetyksi tovereista sen takia, että siellä on joku samanikäinen, voimakastahtoinen mielipidejohtaja.

Siitä syystä tilannetta tulee seurata. Onneksi kesäloma tulee välliin, joten voi toivoa, että ap:n lapsen ei-lestadiolaistaustaiset ajatteluun taipuvaiset koulukaverit myös saavat sivistystä kotonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan