Miksi lopetit vauvan imettämisen rintamaidolla? Minkä ikäinen vauva oli?
Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?
Kommentit (126)
Esikoista imetin 1,5 vuotiaaksi. Lopetin koska odotin jo seuraavaa ja halusin hetken pitää taukoa imettämisestä ennen kuin aloitan uudestaan. Ja olihan lapsi jo aika isokin eli ei tarvinnut enää rintamaitoa ja olin jo vähän kyllästynyt koko hommaan :D
Toista imetin 3 kuukautta. Lopetin koska se oli semmoista värkkäämistä. Vauva oli paljon sairaalassa ja esim. teholla en voinut imettää. Lisäksi olin niin tressaantunut vauvan sairauden takia että maitoa tuli huonosti ja vauva oli laiska heruttaja ja sai raivarit jos maitoa ei tullut heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1v 6kk asti. Lopetti itse. Olisin voinut imettää 2v asti, jos lapsi olisi rinnalla sinne asti käynyt :)
Tuntuu kyllä pervolta imettää 2-vuotiasta.
Sehän on jo leikki-ikäinen.
Vai niin.
No mähän olen sitten oikea superpervo, kun aikoinaan imetin ainoaa lastani vähän reilut 3 vuotta. Luit oikein - VUOTTA.
Ja miten kävi? Hyvin. Tuolla tuo painelee kavereidensa kanssa mopoilla menemään, koulu sujuu hienosti ja ihan itse hankki itselleen kesätyöpaikankin. Fiksu ja empatiakykyinen nuori mies.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?
Kysyykö joku tosiaan miksi? Että onko kuinkakin yleistä ja luonnollista syöttää vielä teiniä ja lopulta aikuista tissistä?
Ekaa imetin 2-vuotiaaksi, koska neuvolassa kehoitettiin tekemään niin, että astma- ja allergiariski pienenisi. Toista imetin tasan vuoden, sitten sain tarttuvan ihottuman ja lääkäri kielsi imettämisen. Kaksi vuotta imetystä auttoi, vanhemmalla ei ole mitään allergioita, nuoremmalla on paljon autoimmuunisairauksia ja astma. Harmi, kun en voinut häntä auttaa imettämällä.
Maitoa alkoi tulla, kun lapsi oli kuukauden vanha, ja maidontulo lakkasi, kun lapsi oli kahden kuukauden. Ahkeraa pumppaamista harjoitin synnäriltä asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä miksi joku haluaa imettää jotain 2-vuotiasta? Tuntuu vaan kummalta kun omat lapset söivät itse aika mallikkaasti tuossa kohtaa, kävivät potalla ja puhuivat jonkin verran, että olisin tissiä vielä antanut. En nyt sanoisi että on pervoa mutta ihmettelen vaan, että miksi.
Niin munkin lapset söivät mallikkaasti, kävivät vessanpöntöllä ja puhuivat jo hyvin. Miksi ei imetystä? Miksi imetys pitäisi lopettaa, jos lapsi haluaa imeä? Varmaan sinäkin annoit lapsillesi jonkinlaista maitoa tuossa iässä?
Koska täällä on puhdasta juomavettä, joka ei aiheuta pienillekkään mahatauteja sun muita ongelmia. Halutaan olla esimerkkeinä köyhempien maiden äideille ja rohkaista kaikkia hankkimaan hirveät riipparit pitkällä imetyksellä. Vuoden kuluttuessa maidossa on häviävän vähän mitään vastuskyvylle tärkeitä aineiksia, mutta tällähän sitä markkinoidaan. Sivistyneissä maissa saa piikin persaulseen jo laitoksella jos ei halua imettää.
Ei tuo ollut mikään vastaus kysymykseen: kysyin, miksi ei imetystä. Ei sinun tai kenenkään ole pakko imettää (edes laitoksella), mutta halusin tietää, miksi 2-vuotiasta ei pitäisi enää imettää.
Riipparit taitava olla kiinni geeneistä. Jos on luonnostaan paljon kollageenia, kuten mulla, rinnat eivät riipu. Olen imettänyt kaksi lasta, toista 2 ja toista 1,5 vuotta, eivätkä rintani riipu.
WHO:n suositus on, että lapsia imetettäisiin kaksi vuotiaiksi. Eli en voi kyllä mitenkään ymmärtää, että joku pitää 2-vuotiaan pienen lapsen imettämistä jotenkin perverssinä. Ymmärrän, että 4-5-vuotiaat alkavat olla jo vähän turhan isoja tissille, mutta 2-vuotias on ihan pieni vielä.
Monelle pienelle vauvalle äidinmaito on ainoaa vatsalle sopivaa ravintoa. Lisäksi se sisältää vasta-aineita, jotka estävät erilaisia tulehduksia. Rinnalla olo ja ihokontakti ovat tärkeitä myös lapsen psyykkiselle kehitykselle. Lapsi joka kokee olonsa turvalliseksi, rakastetuksi ja hyväksytyksi, pystyy myöhemmin elämässään luottamaan toisiin ihmisiin, luomaan pysyviä ihmissuhteita, hyväksymään muut ihmiset ja rakentamaan terveen itsetunnon.
Ekan lapsen kohdalla lopetin imetyksen hänen ollessaan 1,5-vuotias, koska olin puolivälissä seuraavaa raskautta, ja imetys aiheutti supistuksia.
Toista lasta imetin tasan 2-vuotiaaksi. Lopetin siitä syystä, että WHO:n suositus tuli täyteen, ja olin rehellisesti sanottuna kyllästynyt olemaan tauotta joko raskaana tai imettämään, vaikka noin lähtökohtaisesti imetystä rakastankin.
Kumpikin lapsi piti ihan vieroittamalla vieroittaa.
Kolmas on nyt puolivuotias, ja tämän viimeisen kohdalla saattaisin katsoa, mikä on meidän tenavien luonnollinen vieroittautumisikä. Tosin saattaa olla, että tieto järkyttää herkimpiä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi nyt 9kk,meinasin kuukauden päästä lopettaa kun siirtyy jo tavalliseen maitoon.
Eiks oo muuten jännää, että ihmislapselle tavallinen maito on ihan eri eläimen tuottamaa maitoa? Kun jotenkin paljon loogisempaa olisi, että ihmislapsi joisi ihmisemon maitoa ja vasikka sitten lehmän. Mutta ei. Sitten jos joku tahtoo ruokkia oman poikasensa omalla maidollaan yli yleisen normin, niin sitä pidetään pervona. Mielenkiintoista on se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä miksi joku haluaa imettää jotain 2-vuotiasta? Tuntuu vaan kummalta kun omat lapset söivät itse aika mallikkaasti tuossa kohtaa, kävivät potalla ja puhuivat jonkin verran, että olisin tissiä vielä antanut. En nyt sanoisi että on pervoa mutta ihmettelen vaan, että miksi.
Niin no, miksi imettää koskaan, kun ihan hyvinhän vauvatkin syö pullosta korviketta?
Sanoppa muuta. Mieheni ei ole saanut tippaakaan äidinmaitoa vauvana ja on kasvanut täysin normaaliksi ja terveeksi mieheksi (192/96) puhtaasti pulloruokinnalla. Eikä 60-luvulla edes ollut olemassa nykyisenlaatuisia äidinmaidonvastikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin munkin lapset söivät mallikkaasti, kävivät vessanpöntöllä ja puhuivat jo hyvin. Miksi ei imetystä? Miksi imetys pitäisi lopettaa, jos lapsi haluaa imeä? Varmaan sinäkin annoit lapsillesi jonkinlaista maitoa tuossa iässä?
Koska täällä on puhdasta juomavettä, joka ei aiheuta pienillekkään mahatauteja sun muita ongelmia. Halutaan olla esimerkkeinä köyhempien maiden äideille ja rohkaista kaikkia hankkimaan hirveät riipparit pitkällä imetyksellä. Vuoden kuluttuessa maidossa on häviävän vähän mitään vastuskyvylle tärkeitä aineiksia, mutta tällähän sitä markkinoidaan. Sivistyneissä maissa saa piikin persaulseen jo laitoksella jos ei halua imettää.
Ei tuo ollut mikään vastaus kysymykseen: kysyin, miksi ei imetystä. Ei sinun tai kenenkään ole pakko imettää (edes laitoksella), mutta halusin tietää, miksi 2-vuotiasta ei pitäisi enää imettää.
Riipparit taitava olla kiinni geeneistä. Jos on luonnostaan paljon kollageenia, kuten mulla, rinnat eivät riipu. Olen imettänyt kaksi lasta, toista 2 ja toista 1,5 vuotta, eivätkä rintani riipu.
Siis tuosta et ymmärtänyt että yli yksivuotiaan imetys on täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuosta et ymmärtänyt että yli yksivuotiaan imetys on täysin turhaa.
No oletetaan, että olet oikeassa siinä, että se on turhaa. Se ei silti ole millääntavoin haitallista tai keneltäkään mitenkään pois. Sitä tehdään paljon muutakin turhaa, joten miksi ei?
(Ja niitä muita turhia juttuja ei edes WHO suosittele)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kaksivuotiaat käy syömässä tissiä samalla samallalailla kun pikkuvauvat. Se voi olla vaikka yksi pikahörppy päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 6kk.
Melkein 5kk täysimetin mutta maito vain loppui. 5kk neuvolassa oli vauvan paino laskenut, tehtiin syöttöpunnitus, syötin molemmista rinnoista) ja 0 grammaa nousi paino.
Piti siirtyä korvikkeisiin ja se kun saatiin sujumaan niin imetys luonnollisesti jäi kun ei sieltä mitään tullut ja vauva kieltäytyi sitten itse lopulta.Toisen kanssa sama juttu, tosin onnistuin imettämään melkein 9kk kun tämä maidon tulon loppuminen oli tiedossa ja primperan lääkkeen avulla sain maidon aina nousemaan jotenkin. Tätä lääkettä ei enää suositella.
Mahtavasti taas neuvolassa on yhden mittauksen perusteella peloteltu, että maito loppuu. Se ei vaan lopu, jos imettää lapsentahtisesti eikä ole mitään sairauksia/lääkitystä jne mitkä voivat vaikuttaa asiaan. Edellisellä punnituksella vauva on voinut olla juuri pissaamatta ja kakkaamatta ja paino on ollut sillä hetkellä korkealla, kun taas seuraavalla on pissannut ja kakannut ennen punnitusta. Lisäksi paino voi nousta hyvin pienestikin joskus, jos suurin osa energiasta menee esim. pituuskasvuun. Katsoisin enemmän vauvan olemusta ja yleisvointia kuin yhden (!) neuvolakerran punnitusta. Vauvalla on myös säännöllisesti tiheän imun kausia, jolloin on rinnalla jatkuvasti ja äidistä saattaa tuntua, että tissit on tyhjät ja vauva ei saa niistä mitään, kun roikkuu kiinni jatkuvasti. Tässä kohtaa 90% imettäjistä menee pilaamaan imetyksen antamalla korvikkeita, kun "maitoa ei enää tule", lääkärien säestäessä samaa virttä taustalla. Kun vauvan ei tarvitse tilata maitoa tiheällä imulla omiin tarpeisiinsa, vaan sille annetaan korviketta, maidontulo ei nouse vastaamaan vauvan omia tarpeita, eli vähenee, jolloin se maito voi sitten jossain vaiheessa olla riittämättömällä tasolla. Jos ei heti säikähdettäisi, kun vauva on rinnalla enemmän, että maito loppuu, niin yhä useampi ja useampi pääsisi pidempään täysimetykseen.
Tosin vaikea se on äitien luottaa itseensä, kun terveydenhoitohenkilöstö on niin pihalla imetyksestä ja kaikesta siihen liittyvästä edelleen.
Tähän pitää vielä mainita että kun aloin odottamaan toista lasta (esikoinen oli 1v 4kk) ja kävin raskausajan neuvolassa ja sairaalassa ultrassa niin joka paikassa kysyttiin että milloin lopetin imettämisen ja tuntuivat olevan hämmästyneitä kun vastasin etten ole lopettanut vielä. Kun suositus on 2vuotta niin miksi terveydenalan ammattilaiset kysyy noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuli hampaita, eli imetys noin 8 kk, sitten lapsi puri nänni verille ja sattui aivan vietävästi. Lopetin imetyksen siihen.
Onnistuuko imettämisen lopettaminen helposti? Meilläkin vauva on alkanut todella napakasti tarrata kiinni tissiin. Vielä ei ole ylhäällä hampaita, mutta luulen, että hyvin pian on ja imetys muuttuu silloin luultavasti aika tuskalliseksi.
Ei muutu.
Mihin perustat tämän arviosi? Nyt on kaksi hammasta alhaalla ja välillä niilläkin saadaan purtua aika napakasti.
Itse olen imettänyt kolmea lasta hyvinkin pitkään, eikä yksikään ole käyttänyt hampaitaan imetyksen aikana.
Esikoisen kohdalla 4kk, en saanut mielestäni tarpeeksi tietoa imetyksestä ja tiheän imun kausien vaikeuksista, luovutin, jälkikäteen ajateltuna liian helposti. Kuilusta imetin 1v 7kk ja lapsi itse lopetti
11kk vanhana. Häntä itseä lakkasi kiinnostamasta ihan luontojaan, ei imenyt enää hanakasti, vaan vähän hajamielisesti tavan vuoksi. Sitten sekin loppui. En tuputtanut, vaan ajattelin että olipa hyvä, ei tarvinnut ihmetellä vieroittamista.
Oli maitokin jo siinä vaiheessa litkumpaa.
Niin no, miksi imettää koskaan, kun ihan hyvinhän vauvatkin syö pullosta korviketta?