Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lopetit vauvan imettämisen rintamaidolla? Minkä ikäinen vauva oli?

Vierailija
28.05.2018 |

Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?

Lopetin kun lapsi oli vuosi ja kaksi kk:tta. Täysimetystä oli vain puolen vuoden vanhaksi. Olisin täysimettänyt  pidempäänkin, mutta neuvola ei ollut asian suhteen suopea. Lapsi ei ikinä purrut nänneistä, vaikka oli jo puhjennut suuhun hampaita. Imetys oli ihanaa aikaa lapsen kanssa, ja niin helppoa.

Vierailija
42/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 2v 2kk, kun lopetin imettämisen. Maito loppui, kun tulin uudelleen raskaaksi.

Kuopus on nyt 2v 1kk. Edelleen imee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi liian hankalaksi kun palasin työelämään. Vieroittuminen onnistui suht kivuttomasti. Lapsi oli rinnasta vieroituttuaan 2v10kk

Vierailija
44/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13kk, olin ollut jo 4kk töissä, eikä vauva enää kaivannut rintaa, söi ja joi muuta hyvin.

Vierailija
45/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden tuskallisen viikon jälkeen, kun vielä pidin vauvasta. Imetys aiheutti (jatkoksi raskaudelle) pelkästään valtavia raivonpuuskia ja vastenmielisyyden tunteita. Nykyään ilmiö on tunnistettu hormonaaliseksi (d-mer), 17 vuotta sitten sille ei ollut nimeä. Lapsi on rakas ja muuten terve, muttei pidä pizzasta.

Vierailija
46/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva oli 11 kk 2 vk. Muutama viikko aiemmin alkoi lakkoilla rinnalla, ja se vaan paheni koko ajan. Lopulta meni niin mahdottomaksi että totesin että eiköhän tämä ollut tässä ja lopetin imetyksen aika lailla seinään. Toki annoin imeä jos halusi, mutta ei niitä montaa kertaa enää tullut. Lypsetyillä ja pakastetuilla maidoilla saattin menemään vielä kolmisen viikkoa ja sitten siirryttiin tavalliseen maitoon.

Vierailija
47/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle vuoden ikäisenä molemmat lopetelleet, siinä 9-10kk ikäisinä. Itse halusivat lopettaa, joten en enää tyrkyttänyt. Oli helppoa vieroitus näin. Viimeistään vuoden ikäiseltä olisin lopettanut itse.

Minusta ei ole taaperon imettäjäksi, ei vain tunnu oikealta ja hyvältä itsestäni. Saati että kahta eri ikäistä samaan aikaan. Isompi kuitenkin syö jo ruokaa, joten ei tarvitse vauvan maitoja.

Ystäväni imetti lastaan yli 2v vaikkei enää maitoa edes tullut. Toimi siis lapsen tuttina. Oli innoissaan kun sai uuden vauvan ja tämä edellinenkin imi vielä. En siis tuomitse, itse vain ihmettelen miksi joku haluaa toimia lapsen tuttina? Kaveriltani en kehtaa kysyä, sillä hän pahastuu helposti pelkästä uteliaasta kysymyksestä. Ja ymmärrän että tuo kysymys saattaa tuomitsevalta kuulostaa vaikken sitä niin tarkoita. Jos täällä on joku vastaava, niin haluaisiko joku kertoa, että voin ymmärtää paremmin? :)

Mistä sinä tiedät sen, ettei maitoa tullut? Mun mielestä kuulostaa aika mahdottomalta, ettei maitoa tule, jos on lapsi, jota imettää...

Vaikka siitä, että hän itse kertoi? Sanoi ettei lapsi enää edes nieleskellyt. Maitoa alkoi tulemaan vasta uuden raskauden myötä uudelleen. Kertoi huomanneensa tämän siitä, että lapsi alkoi uudelleen nieleskelemään sitä maitoa.

Vierailija
48/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nyt 9kk,meinasin kuukauden päästä lopettaa kun siirtyy jo tavalliseen maitoon.Oletteko siis oikeasti saaneet loppumaan kuin seinään tuon imetyksen?

Vierailija
49/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle vuoden ikäisenä molemmat lopetelleet, siinä 9-10kk ikäisinä. Itse halusivat lopettaa, joten en enää tyrkyttänyt. Oli helppoa vieroitus näin. Viimeistään vuoden ikäiseltä olisin lopettanut itse.

Minusta ei ole taaperon imettäjäksi, ei vain tunnu oikealta ja hyvältä itsestäni. Saati että kahta eri ikäistä samaan aikaan. Isompi kuitenkin syö jo ruokaa, joten ei tarvitse vauvan maitoja.

Ystäväni imetti lastaan yli 2v vaikkei enää maitoa edes tullut. Toimi siis lapsen tuttina. Oli innoissaan kun sai uuden vauvan ja tämä edellinenkin imi vielä. En siis tuomitse, itse vain ihmettelen miksi joku haluaa toimia lapsen tuttina? Kaveriltani en kehtaa kysyä, sillä hän pahastuu helposti pelkästä uteliaasta kysymyksestä. Ja ymmärrän että tuo kysymys saattaa tuomitsevalta kuulostaa vaikken sitä niin tarkoita. Jos täällä on joku vastaava, niin haluaisiko joku kertoa, että voin ymmärtää paremmin? :)

Mistä sinä tiedät sen, ettei maitoa tullut? Mun mielestä kuulostaa aika mahdottomalta, ettei maitoa tule, jos on lapsi, jota imettää...

Ilmeisesti kai maito alkoi ehtyä raskauden vuoksi? Mulla on esikoinen 1v9kk ja kuopus 5kk. Imetin esikoista läpi raskauden. Maito tosiaankin oli vähissä keskiraskauden aikaan, mutta päätin suhtautua siihen niin, että en itse vierottaisi lasta rinnasta, vaan lapsi saa itse halutessaan luopua siitä. Syy tähän oli, että esikoiselle rinta oli hyvin tärkeä ja mielestäni hän oli vielä aika pienikin, noin 1-vuotias. Oletin jotenkin, että kyllä tämä imetys taitaa loppua itsestään, kum maitoa ei juuri tullut ja esikoinen kävi rinnalla 1-2 kertaa päivässä. Mutta sitten raskauden loppua kohden maidon määrä lisääntyi ja imetys alkoikin uudestaan vakiintumaan ja sitten minusta tulikin kuopuksen syntymän jälkeen tandemimettäjä. Lähinnä lapsen tarpeesta toimin näin ja toki itsekin olen imetysmyönteinen, mutta tapani on, että itse en ole enää aikoihin esikoiselle tarjonnut rintaa, vaan hän pyytää sitä itse. En enää julkisesti imetä häntä, vaan imetys kuuluu hänen kohdallaan kotona tapahtuvaksi. Vauvaa imetän aina tarvittaessa.

Vierailija
50/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin yösyötöt kun lapsi oli vuoden, en yksinkertaisesti jaksanut sitä jatkuvaa heräilyä enää. Ajatuksena oli jatkaa päiväimetyksiä pari kertaa päivässä, mutta maidon määrä väheni yöimetysten loputtua eikä lapsi malttanut enää ottaa rintaa päivällä, joten imetys loppui lapsen tahdosta (ehkä vähän omaksi surukseni) siinä 13 kk paikkeilla.

Vierailija
51/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi nyt 9kk,meinasin kuukauden päästä lopettaa kun siirtyy jo tavalliseen maitoon.Oletteko siis oikeasti saaneet loppumaan kuin seinään tuon imetyksen?

Riippuu ihan lapsesta. Oma kieltäytyi rinnasta siinä vähän päälle vuoden iässä ja imetys loppui kokonaan alle viikossa (imetin tuossa vaiheessa enää 2 kertaa päivässä, ennen päivä- ja yöunia). Siskolla 2 lasta, toinen teki saman tempun kuin omani siinä puolitoistavuotiaana, toinen sitten piti vieroittaa noin 2 v iässä kun sisko palasi töihin.

Vierailija
52/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi oli 4, toinen vähän yli 3. Vuotta. Lopetin, koska koin, että imetys ei ollut lapsille enää niin tärkeää.

Vierailija
53/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin, koska alkoi jo olla melko iso. Jatkoin imetystä noin vuoden ikään saakka, pikkuhiljaa vähentäen.

Vierailija
54/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v 2kk. Yöunet menivät niin levottomaksi, että haluttiin rauhoittaa öitä. Muutaman kerran kävi pyytämässä lohtutissiä kun kävi leikkiessä jokin muksahdus, annettiin sitten vettä nokkamukista.

Vierailija
55/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä miksi joku haluaa imettää jotain 2-vuotiasta? Tuntuu vaan kummalta kun omat lapset söivät itse aika mallikkaasti tuossa kohtaa, kävivät potalla ja puhuivat jonkin verran, että olisin tissiä vielä antanut. En nyt sanoisi että on pervoa mutta ihmettelen vaan, että miksi.

Vierailija
56/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa imetin vuoden, toista 8 kk ja kolmatta 6 kk. Syynä imetyksen loppiseen kaikissa tapauksissa oli se, että vauva ei enää halunnut imeä, koska söi niin hyvin oikeaa ruokaa.

Huvittavaa kyllä pisimpään imetetty on ainoa, jolla on allergioita.

Vierailija
57/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa 8kk, koko ajan taistelua, kun maitoa ei tullut kunnolla. Seuraavaa 15kk, oli rintalapsi, joten ei vaihtoehtoja. Kolmatta 3kk, lapsi lopetti itse.

Vierailija
58/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä miksi joku haluaa imettää jotain 2-vuotiasta? Tuntuu vaan kummalta kun omat lapset söivät itse aika mallikkaasti tuossa kohtaa, kävivät potalla ja puhuivat jonkin verran, että olisin tissiä vielä antanut. En nyt sanoisi että on pervoa mutta ihmettelen vaan, että miksi.

Niin munkin lapset söivät mallikkaasti, kävivät vessanpöntöllä ja puhuivat jo hyvin. Miksi ei imetystä? Miksi imetys pitäisi lopettaa, jos lapsi haluaa imeä? Varmaan sinäkin annoit lapsillesi jonkinlaista maitoa tuossa iässä?

Vierailija
59/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi nyt 9kk,meinasin kuukauden päästä lopettaa kun siirtyy jo tavalliseen maitoon.

"Tavalliseen maitoon", siis ilmeisesti tarkoitat toisen nisäkkään lapselle tarkoitettuun maitoon. Miksi? Samoja suoja-aineita ei siitä ainakaan saa.

Kiinnostava ketju, kävin juuri neuvolan lääkärillä jälkitarkastuksessa ja hän jostain syystä oletti että lokakuussa lopetan imetyksen, siis lapsen ollessa hieman yli 6kk! Luulisi että neuvola noudattaisi THL:n suosituksia eli vuoden ikään asti olisi hyvä jatkaa osaimetyksellä.

Vierailija
60/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin munkin lapset söivät mallikkaasti, kävivät vessanpöntöllä ja puhuivat jo hyvin. Miksi ei imetystä? Miksi imetys pitäisi lopettaa, jos lapsi haluaa imeä? Varmaan sinäkin annoit lapsillesi jonkinlaista maitoa tuossa iässä?

Koska täällä on puhdasta juomavettä, joka ei aiheuta pienillekkään mahatauteja sun muita ongelmia. Halutaan olla esimerkkeinä köyhempien maiden äideille ja rohkaista kaikkia hankkimaan hirveät riipparit pitkällä imetyksellä. Vuoden kuluttuessa maidossa on häviävän vähän mitään vastuskyvylle tärkeitä aineiksia, mutta tällähän sitä markkinoidaan. Sivistyneissä maissa saa piikin persaulseen jo laitoksella jos ei halua imettää.