Miksi lopetit vauvan imettämisen rintamaidolla? Minkä ikäinen vauva oli?
Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?
Kommentit (126)
3 kk iässä esikoisen kanssa, koska maidon tulo valitettavasti vaan ehtyi.
Vierailija kirjoitti:
Kun tuli hampaita, eli imetys noin 8 kk, sitten lapsi puri nänni verille ja sattui aivan vietävästi. Lopetin imetyksen siihen.
Onnistuuko imettämisen lopettaminen helposti? Meilläkin vauva on alkanut todella napakasti tarrata kiinni tissiin. Vielä ei ole ylhäällä hampaita, mutta luulen, että hyvin pian on ja imetys muuttuu silloin luultavasti aika tuskalliseksi.
Lopetin oman mukavuudenhalun vuoksi.
Esikoinen oli 8kk ja kuopus 1v2kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuli hampaita, eli imetys noin 8 kk, sitten lapsi puri nänni verille ja sattui aivan vietävästi. Lopetin imetyksen siihen.
Onnistuuko imettämisen lopettaminen helposti? Meilläkin vauva on alkanut todella napakasti tarrata kiinni tissiin. Vielä ei ole ylhäällä hampaita, mutta luulen, että hyvin pian on ja imetys muuttuu silloin luultavasti aika tuskalliseksi.
Ei muutu.
6 kuukautta. Vauvalle tuli hampaita ja alkoi puremaan. Lopulta maidontulo loppui kun pelkäsin niin paljon imetystä. Siirryttiin sitten korvikkeeseen. Harmitti paljon, koska olisin halunnut imettää 1-vuotiaaksi asti. Edelliset lapset imetin puolivuotiaaksi ja siksi olisin viimeisen halunnut imettää pidempään.
Eka 8kk iässä lääkärin määräyksestä (allergiaoireet, ruokavaliokokeilu) ja toinen hiukan yli 6kk iässä, kun lapsi itse kieltäytyi. Hymyili vain, kun tarjosin tissiä, söi mieluummin kiinteää ruokaa. Sillä olikin aina hankalaa se imeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muutu.
Mihin perustat tämän arviosi? Nyt on kaksi hammasta alhaalla ja välillä niilläkin saadaan purtua aika napakasti.
En minä sitä päättänyt, vauva ei vain koskaan oppinut imemään enkä saanut maitoa lypsettyä pulloon.
Kun lapsi täytti vuoden. Ihan seinään lopetin, imetin viimeisen kerran ja lähdin häihin yhdeksi yöksi pois. Hyvin onnistui.
11kk iässä. Töihin paluu läheni ja kun kyseessä oli vuorotyö, niin päätin lopettaa kokonaan. En olisi ollut säännöllisesti esim iltamaidon aikaan kotona.
Esikoisen kanssa 14kk iässä. Imetin siinä vaiheessa enää iltaisin ja tuossa vaiheessa ei tuntunut enää tarpeelliselta eikä mielekkäältä, halusin, että lapsi keskittyisi kiinteään ruokaan ja mukista juomiseen.
Tokan kohdalla 12kk, lapsi sai nielutulehduksen ja kieltäytyi muutamaksi päiväksi syömästä ja juomasta mitään ja koska maidontulo oli jo aika kortilla, se ehtyi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä päättänyt, vauva ei vain koskaan oppinut imemään enkä saanut maitoa lypsettyä pulloon.
Eläinkin osaa imettää ja imeä.
Imetin tasan vuoden vanhaksi. Lopetin, kun lapsi alkoi olla minusta turhan vanha imetettäväksi. Lapsi oli puolivuotiaana (ekat hampaat puhkesivat jo 4 kk:n iässä) nikn kova purija, että harkitsin luovuttamista. Pureminen jäi kuitenkin melko nopeasti, kun otin tissin pois suusta aina, kun vauva alkoi temppuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinkin osaa imettää ja imeä.
Mene trolli kotiisi!
Vajaa 6kk.
Melkein 5kk täysimetin mutta maito vain loppui. 5kk neuvolassa oli vauvan paino laskenut, tehtiin syöttöpunnitus, syötin molemmista rinnoista) ja 0 grammaa nousi paino.
Piti siirtyä korvikkeisiin ja se kun saatiin sujumaan niin imetys luonnollisesti jäi kun ei sieltä mitään tullut ja vauva kieltäytyi sitten itse lopulta.
Toisen kanssa sama juttu, tosin onnistuin imettämään melkein 9kk kun tämä maidon tulon loppuminen oli tiedossa ja primperan lääkkeen avulla sain maidon aina nousemaan jotenkin. Tätä lääkettä ei enää suositella.
Vierailija kirjoitti:
3 kk iässä esikoisen kanssa, koska maidon tulo valitettavasti vaan ehtyi.
Sama juttu. Esikoisen kanssa tuli nänneistä verta ja se oli jumalattoman kivuliasta aina, ja kaksosten kanssa hankaloitti sekin että olivat reilun kuukauden ensin sairaalassa ja pumppasin maitoa heille kotona. Kun olivat kotona niin imetin kyllä aluksi mutta ei se maito sitten riittänyt, lapset tarvitsivat sitten jo velliä kun kasvoivat kovaa vauhtia. Ja kun saivat iltapalaksi velliä, nukkuivat yöt läpi.
Pääasia on että sain kaikkia imetettyä edes vähän aikaa. Kellään ei ole mitään allergiaa tai muutakaan, ei vaikka kaksoset syntyivät viikolla 31. Esikoinen oli vuoden ja kolme kuukautta ennenkuin tuli mitään sairautta, silloinkin vain yhtenä päivänä vähän kuumetta.
Noin kymmenen kuukautta imetin jokaista vauvaani - sitten niillä loppui itsellä kiinnostus.
1v 6kk asti. Lopetti itse. Olisin voinut imettää 2v asti, jos lapsi olisi rinnalla sinne asti käynyt :)