Miksi lopetit vauvan imettämisen rintamaidolla? Minkä ikäinen vauva oli?
Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1v 6kk asti. Lopetti itse. Olisin voinut imettää 2v asti, jos lapsi olisi rinnalla sinne asti käynyt :)
Tuntuu kyllä pervolta imettää 2-vuotiasta.
Sehän on jo leikki-ikäinen.Voisitko selittää, mitä "pervoa" siinä on.
Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee imetyksen jatkamista aina kahden vuoden ikään asti.
En ole tutustunut itse tuohon sen kummemmin, mutta ainakin tältä palstalta olen kuullut tuon tarkoittavan lähinnä niitä maita, jossa ei ole puhdasta vettä ja elinolot muutenkin heikommat. Korjaa, jos tämä on väärää tietoa.
Ei tarkoita. Ennen oli suositukset erikseen kehitysmaille, mutta se oli 4-vuotiaaksi. Nyttemmin ovat yhtenäistäneet suositukset.
Ihan jokainen voi halutessaan googlata suositukset. THL:n suositus on, että vähintään vuoden ikään – mitään lopettamisikärajaa ei ole. Ihmisen poikasen biologisen vieroittumisiän sanotaan olevan 2–7 vuotta.
Naurettavaa, tuo on ihan huu haata, 7vuotiaat ovat nykyään lähemmäs valmiita menettämään neitsyyden, kuin rintaruokintaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoista imetin 4kk. Kun alkoi saada kiinteitä, ei vauva päivällä enää suostunut tissille. Kiinteiden myötä alkoi nukkua myös täysiä öitä, jolloin aamuyön imetyskin loppui melko nopeasti.
Kuopuksen kanssa maidon tulo alkoi loppua n. 3kk kohdalla. Maitoa ei vaan enää tullut, joten siirryimme korvikkeeseen. Lopetus sujui molempien kanssa melko "luonnollisesti". En ole mikään imetysfani, mutta olen onnellien, että sain imetettyä edes tuon ajan!
Eli tyypillisen tiheän imun kauden aikaan ajattelit, että maito loppuu, kun vauva on tavallista useammin rinnalla? Annoit korviketta, jolloin vauva ei tilannut lisää maitoa rinnalla, jolloin se maidon tulo sitten lopulta tämän seurauksena alkoi vähentyä ja vauvan kiinnostus imeä siinä samalla, kun pullosta sai helposti ja vaivatta?
Tämän takia vihaan Imetyksen Tuki -ryhmiä! Kun ei voida neuvoa ja ohjata asiallisesti vaan syyllistetään äitiä oikeanlaisen tiedon puutteesta.
Imetyksessä tärkeintä on luottaa siihen, että maitoa tulee. Jos tuntuu, että tissi on tyhjä ja maitoa ei tule, älä anna korviketta, vaan mene itse syömään ja juo monta lasillista vettä. Vesi muuttuu muutamassa sekunnissa maidoksi. Luota siihen, että maitoa tulee. Mitä enemmän imetät ja pidät vauvaa tissillä, sitä enemmän maitoa tulee. Maitoa ei saa "säilyttää" tississä, koska silloin maidontulo ehtyy. Maitoa ei myöskään kannata pumpata, sillä vauva tyhjentää tissit parhaiten. Itselleni kävi esikoisen kanssa niin, että tissi oli täynnä maitoa, mutta sähköpumpulla en saanut mitään pihalle. Vauvan piti herauttaa tissi ja vasta sitten rinta tyhjeni. Eli lyhyesti
1. Luota itseesi, maitoa tulee kyllä!
2. Syö ja juo hyvin!
3. Pidä lasta tissillä paljon!
T. Kahden lapsen äiti, molemmat imetetty 2-vuotiaiksi
Esikoinen tais juuri lopettaa, kun on vajaa viikko sitten käynyt viimeksi rinnalla. Hän on nyt 1v10kk. Tandemimetin muutaman kuukauden, kuopus on nyt 3kk. Yöimetystä ei oo ollut pitkään aikaan, ehkä yli puoleen vuoteen, paitsi muutaman kerran, kun on herännyt kovasti itkien tai ollut kipeänä.
Oon jo pitkään imettänyt vanhempaa vain kun hän itse pyytää. Nyt selvästi haluaa edelleen paljon läheisyyttä ja viihtyy sylissä tankkaamassa hellyyttä. On todella avoin ja rohkea ja itsenäinen lapsi. Jotkut tuntuvat ajattelevan, että pitkä imettäminen aiheuttaa sen, että lapsi on riippuvainen äidistä turhan paljon, mutta ei meillä ainakaan pidä paikkaansa. Pikemminkin päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1v 6kk asti. Lopetti itse. Olisin voinut imettää 2v asti, jos lapsi olisi rinnalla sinne asti käynyt :)
Tuntuu kyllä pervolta imettää 2-vuotiasta.
Sehän on jo leikki-ikäinen.Voisitko selittää, mitä "pervoa" siinä on.
Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee imetyksen jatkamista aina kahden vuoden ikään asti.
En ole tutustunut itse tuohon sen kummemmin, mutta ainakin tältä palstalta olen kuullut tuon tarkoittavan lähinnä niitä maita, jossa ei ole puhdasta vettä ja elinolot muutenkin heikommat. Korjaa, jos tämä on väärää tietoa.
Ei tarkoita. Ennen oli suositukset erikseen kehitysmaille, mutta se oli 4-vuotiaaksi. Nyttemmin ovat yhtenäistäneet suositukset.
Ihan jokainen voi halutessaan googlata suositukset. THL:n suositus on, että vähintään vuoden ikään – mitään lopettamisikärajaa ei ole. Ihmisen poikasen biologisen vieroittumisiän sanotaan olevan 2–7 vuotta.
Naurettavaa, tuo on ihan huu haata, 7vuotiaat ovat nykyään lähemmäs valmiita menettämään neitsyyden, kuin rintaruokintaan!
No mitäpä jos lukisit asiasta ennen kuin sanoisit sitä huuhaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Imetyksessä tärkeintä on luottaa siihen, että maitoa tulee. Jos tuntuu, että tissi on tyhjä ja maitoa ei tule, älä anna korviketta, vaan mene itse syömään ja juo monta lasillista vettä. Vesi muuttuu muutamassa sekunnissa maidoksi. Luota siihen, että maitoa tulee. Mitä enemmän imetät ja pidät vauvaa tissillä, sitä enemmän maitoa tulee. Maitoa ei saa "säilyttää" tississä, koska silloin maidontulo ehtyy. Maitoa ei myöskään kannata pumpata, sillä vauva tyhjentää tissit parhaiten. Itselleni kävi esikoisen kanssa niin, että tissi oli täynnä maitoa, mutta sähköpumpulla en saanut mitään pihalle. Vauvan piti herauttaa tissi ja vasta sitten rinta tyhjeni. Eli lyhyesti
2. Syö ja juo hyvin!
3. Pidä lasta tissillä paljon!T. Kahden lapsen äiti, molemmat imetetty 2-vuotiaiksi
Taas joku, joka kuvittelee, että kun itsellä on tullut maitoa, kaikilla automaattisesti tulee. Täytyy vaan juoda vettä.
2 kuukautta vain, sitten maitoa ei vain tullut. Siihen aikaan ei ollut niin kamalaa painetta imettää kouluun asti, onneksi :) Neuvolan äitiysvalmennusta oli sinänsä tuntikaupalla, mutta en muista, että imetystä olisi korostettu tai neuvottu, mitä tehdä, jos maitoa ei tule. Eikä ollut nettiä, josta olisi saanut kamalia syyllisyyden tunteita asiasta. Vaihdoin vain heti johonkin jauhemaiseen korvikkeeseen, ja lapsi oli tyytyväinen. Lapseni oli syntyessään melkein 5 kg (ensimmäinen ja ainoa). Sittemmin olen lukenut, että ehkä taiveihottuma johtui siitä, etten pystynyt imettämään. Tilanne kotonakin oli jälleen kerran vaikea, asuttiin alkeellisessa asunnossa, vain kylmä vesi tuli. Exä oli hetken selvänä, mutta ratkesi taas. Eli stressillä oli takuulla osuutta siihen, ettei maitoa tullut.
Terve lapsi muuten oli, se taivehottuma tosin vaivasi vuosia, ja tuli monia kiellettyjä ruoka-aineita. Nyt aikuisena ei ole allergiaa, ja on muutenkin terve.
Täysimetin 3kk ja osittaisimetin 5kk. Sitten loppui. Imetys oli pakkopullaa ja herätti negatiivisia tunteita. Tuskin oli vauvallekaan ”ihana läheisyyden hetki”. Kellosta katsoin että max. 15min per rinta ja baari kiinni. Enempää en pystynyt.
Kun yritin puhua neuvolassa näistä negatiivisista tunteista, sain ohjeeksi imettää vaan koko ajan - kyllä se helpottaa! Eli en mitään tukea. En muuten mistään netin tukieyhmistäkään kun sielläkin jauhetaan vain samaa mantraa eikä kuunnella. Enää en suostu kuopuksen kohdalla puhumaan imetyksestä neuvolassa ollenkaan enkä hae tukea mistään vertaisryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Syö ja juo hyvin!
3. Pidä lasta tissillä paljon!T. Kahden lapsen äiti, molemmat imetetty 2-vuotiaiksi
Taas joku, joka kuvittelee, että kun itsellä on tullut maitoa, kaikilla automaattisesti tulee. Täytyy vaan juoda vettä.
Halusin jakaa omat kokemukseni ja neuvoni. Itse tein esikoisen kanssa sen virheen, että kun rinta tuntui tyhjältä ja lapsi olisi imenyt tuntikaupalla, menin ja annoin korviketta. Kuopuksen kanssa toimin samassa tilanteessa niin, että menin syömään ja juomaan vettä. Lapsissakin on toki eroja. Esikoinen oli todella kova pulauttelemaan. Puklu lensi kaaressa ja yöt olivat katkonaisia ja koliikkisia, toisin kuin kuopuksella. Eli en tuomitse vaikka korviketta antaisittekin. Annoinhan itsekin! Oikeesti imettämällä äiti pääsee vaan paljon helpommalla kuin pulloruokinnalla. Pulloja ei tarvitse kokoajan keittää ja sopivan lämpöistä evästä on aina mukana. Elämä on paljon vapaampaa imetettävän kun pullovauvan kanssa. Näin minä olen kokenut. Kyllä tissit on vaan hieno keksintö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Syö ja juo hyvin!
Halusin jakaa omat kokemukseni ja neuvoni. Itse tein esikoisen kanssa sen virheen, että kun rinta tuntui tyhjältä ja lapsi olisi imenyt tuntikaupalla, menin ja annoin korviketta. Kuopuksen kanssa toimin samassa tilanteessa niin, että menin syömään ja juomaan vettä. Lapsissakin on toki eroja. Esikoinen oli todella kova pulauttelemaan. Puklu lensi kaaressa ja yöt olivat katkonaisia ja koliikkisia, toisin kuin kuopuksella. Eli en tuomitse vaikka korviketta antaisittekin. Annoinhan itsekin! Oikeesti imettämällä äiti pääsee vaan paljon helpommalla kuin pulloruokinnalla. Pulloja ei tarvitse kokoajan keittää ja sopivan lämpöistä evästä on aina mukana. Elämä on paljon vapaampaa imetettävän kun pullovauvan kanssa. Näin minä olen kokenut. Kyllä tissit on vaan hieno keksintö!
Olen täysin samaa mieltä, imettäminen on niin helppo juttu, että en yhtään ymmärrä miksi joku vapaaehtoisesti valitsee pulloruokinnan. Ja tarkoitan nimenomaan vapaaehtoisesti, eli että maitoa tulisi, eikä imettämisesssä ole mitään ongelmaa (d-meriä tai muuta), mutta ei vaan haluta imettää.
Esikoinen oli 1v3kk. Sairastuttiin molemmat kovaan flunssaan, jolloin imeminen oli vaikeaa. Se vaan sitten jäi pois.
Kuopus oli 1v9kk. En muista mikä oli syy lopettaa.. Jotenkin se vain jäi.
Esikoinen nyt 2v 4kk ja imetän edelleen lapsentahtisesti, normaalisti noin 3 kertaa vuorokaudessa :) toisen lapsen laskettuaika on kesäkuun lopussa, eli ei tuu imetykseen nyt sit taukoa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Syö ja juo hyvin!
Olen täysin samaa mieltä, imettäminen on niin helppo juttu, että en yhtään ymmärrä miksi joku vapaaehtoisesti valitsee pulloruokinnan. Ja tarkoitan nimenomaan vapaaehtoisesti, eli että maitoa tulisi, eikä imettämisesssä ole mitään ongelmaa (d-meriä tai muuta), mutta ei vaan haluta imettää.
Ei välttämättä ole! Minä ruokin esikoista pumpatulla rintamaidolla, koska rinnalla oleminen ei vain yrityksistä huolimatta lähtenyt sujumaan. Toisen lapsen kanssa imetys taas on sujunut helposti heti alusta alkaen.
Te joilla imetys takkuaa, niin tarkastakaa vauvan kielijänne. Se voi olla syynä imetusvaikeuksiin ja sitä ei aina huomata. Tämä ihan näin ohiksena, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla imetys takkuaa, niin tarkastakaa vauvan kielijänne. Se voi olla syynä imetusvaikeuksiin ja sitä ei aina huomata. Tämä ihan näin ohiksena, mutta kuitenkin.
Miten sen voi tarkistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen voi tarkistaa?
Voit yrittää itse kurkata kielen alle, mutta myös lääkäri voi katsoa. Myös vauvan itkiessä kielijänteen voi nähdä. On myös useita viitteitä, jotka saattavat liittyä kireään kielijänteeseen. Esim. huono painonnousu, huono imuote, imetys sattuu, refluksioireet, itkuisuus, vauva ei saa kieltä ulos suusta ja puljaa sitä vain suussaan, korkea kitalaki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Syö ja juo hyvin!
Ei välttämättä ole! Minä ruokin esikoista pumpatulla rintamaidolla, koska rinnalla oleminen ei vain yrityksistä huolimatta lähtenyt sujumaan. Toisen lapsen kanssa imetys taas on sujunut helposti heti alusta alkaen.
Juu, mutta sinulla imettämättä jättäminen ei ollutkaan vapaaehtoista. En nimenomaan tarkoittanut tämäntyyppisiä ongelmia, vaan ihan oikeasti sellaisia jotka eivät imetä vaikka se onnistuisi ja maitoa tulisi jne. Enpä heitäkään sen enempää moralisoi, en vaan ymmärrä miksi, kun minusta imettäminen on sinällään hyvin vaivatonta.
Lapsi oli 8kk kun alkoi menettää kiinnostustan rintaan. Salaa syötin vielä aamuyöstä ja illalla rinnasta kun lapsi oli niin uninen, että tissikin kelpasi. 9kk vauva ei suostunut enää imemään ja imetys loppui siihen, olin iloinen ja pettynyt samaan aikaan.
Ensimmäisen ja toisen vieroitin n. 20 kuukauden iässä, kolmannen kohdalla venyi 27 kuukauden ikään. Ekan ja tokan kohdalla aloin jo mieluilemaan seuraavia lapsia, kolmannen kohdalla ajattelin että eiköhän tää riitä jo.
Ensimmäistä tasan vuoden ikään, varmaan olisi imenyt vielä kauemminkin, mutta olin nuori ja jotenkin kai ajattelin että kyllä se nyt täytyy vieroittaa. Oli vaikean takana vieroitus, ja harmittaa jälkikäteen että mihin oli kiire..
Toisen kanssa, kahdeksan vuotta myöhemmin, päätin toimia toisin mikäli imetys onnistuisi. Onnistuihan se, ja imetystä kesti täysimetyksenä melkein 6kk, kokonaisuudessaan siihen asti kun lapsi oli 1v9kk. Vieroitus tapahtui vähän huomaamatta, lapsi pikkuhiljaa unohti ja minä sanoin että maito alkaa olla nyt loppu. Hyvin onnistui kun lapsi jo ymmärsi.