Miksi lopetit vauvan imettämisen rintamaidolla? Minkä ikäinen vauva oli?
Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?
Kommentit (126)
10kk vauvaa imetän tällä hetkellä. Kiinnostus selväsri vähentynyt ja tavoitteena pikkuhiljaa lopetella vuoden ikään mennessä. Olen kovin tyytyväinen tähän imetystaipaleeseen, tiedän, ettei kaikilla mene näin hyvin.
Hampaita pelkääville, meidän tytöllä on nyt 5 hammasta ja hyvin sujuu. Muutaman kerran alkuun puri, mutta opetin sen pois. Kun puree, niin työntää tissiä naamalle niin, että vauva joutuu itse irrottamaan otteensa ja sanoo terävästi auts. Ei purrut enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä päättänyt, vauva ei vain koskaan oppinut imemään enkä saanut maitoa lypsettyä pulloon.
Eläinkin osaa imettää ja imeä.
No vauva nyt ei vain oppinut imemään, minkä minä sille voin. Käytiin useamman kerran myös imetyksen tukemisen poliklinikalla vai mikä nyt oli, mutta sielläkin todettiin, että jostain syystä vauva ei opi imemään rinnasta maitoa. Arveltiin sen johtuvan tubulaarisista rinnoistani, ei oikein muutakaan keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä päättänyt, vauva ei vain koskaan oppinut imemään enkä saanut maitoa lypsettyä pulloon.
Mene trolli kotiisi!
Ihminenhän on eläin.
Vai kokeeko joku nyt olevansa ennemmin sieni, kasvi tai kivi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuli hampaita, eli imetys noin 8 kk, sitten lapsi puri nänni verille ja sattui aivan vietävästi. Lopetin imetyksen siihen.
Onnistuuko imettämisen lopettaminen helposti? Meilläkin vauva on alkanut todella napakasti tarrata kiinni tissiin. Vielä ei ole ylhäällä hampaita, mutta luulen, että hyvin pian on ja imetys muuttuu silloin luultavasti aika tuskalliseksi.
Ei muutu.
Mihin perustat tämän arviosi? Nyt on kaksi hammasta alhaalla ja välillä niilläkin saadaan purtua aika napakasti.
Jos vauva puraisee, voi kiljaista "au" ja vetäistä tissin pois. Niin mä tein, jos mua purtiin. Imetin lapset 2- ja 1,5-vuotiaiksi, jolloin hampaita oli jo reilusti, eivätkä montaa kertaa kokeilleet hampaitaan muhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene trolli kotiisi!
Ihminenhän on eläin.
Vai kokeeko joku nyt olevansa ennemmin sieni, kasvi tai kivi?
Millainen ihminen kehtaa tulla irvailemaan sille, jos jollain toisella ei rintaruokinta suju?
Esikoinen oli 2v, 3kk lopetellessaan, toinen 2v, 10kk ja nyt imetän tätä puolivuotiasta.
Olen lopettanut sitten kun lapsi ei enää maitoa tarvitse ja vieroittuu itse.
Vierailija kirjoitti:
1v 6kk asti. Lopetti itse. Olisin voinut imettää 2v asti, jos lapsi olisi rinnalla sinne asti käynyt :)
Tuntuu kyllä pervolta imettää 2-vuotiasta.
Sehän on jo leikki-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1v 6kk asti. Lopetti itse. Olisin voinut imettää 2v asti, jos lapsi olisi rinnalla sinne asti käynyt :)
Sehän on jo leikki-ikäinen.
Voisitko selittää, mitä "pervoa" siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jo leikki-ikäinen.Voisitko selittää, mitä "pervoa" siinä on.
Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee imetyksen jatkamista aina kahden vuoden ikään asti.
Alle vuoden ikäisenä molemmat lopetelleet, siinä 9-10kk ikäisinä. Itse halusivat lopettaa, joten en enää tyrkyttänyt. Oli helppoa vieroitus näin. Viimeistään vuoden ikäiseltä olisin lopettanut itse.
Minusta ei ole taaperon imettäjäksi, ei vain tunnu oikealta ja hyvältä itsestäni. Saati että kahta eri ikäistä samaan aikaan. Isompi kuitenkin syö jo ruokaa, joten ei tarvitse vauvan maitoja.
Ystäväni imetti lastaan yli 2v vaikkei enää maitoa edes tullut. Toimi siis lapsen tuttina. Oli innoissaan kun sai uuden vauvan ja tämä edellinenkin imi vielä. En siis tuomitse, itse vain ihmettelen miksi joku haluaa toimia lapsen tuttina? Kaveriltani en kehtaa kysyä, sillä hän pahastuu helposti pelkästä uteliaasta kysymyksestä. Ja ymmärrän että tuo kysymys saattaa tuomitsevalta kuulostaa vaikken sitä niin tarkoita. Jos täällä on joku vastaava, niin haluaisiko joku kertoa, että voin ymmärtää paremmin? :)
Siksi, koska en jaksanut enää, yöt olivat katkonaisia ja mielestäni oli jo aika lopettaa. 1v4kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee imetyksen jatkamista aina kahden vuoden ikään asti.
En ole tutustunut itse tuohon sen kummemmin, mutta ainakin tältä palstalta olen kuullut tuon tarkoittavan lähinnä niitä maita, jossa ei ole puhdasta vettä ja elinolot muutenkin heikommat. Korjaa, jos tämä on väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Alle vuoden ikäisenä molemmat lopetelleet, siinä 9-10kk ikäisinä. Itse halusivat lopettaa, joten en enää tyrkyttänyt. Oli helppoa vieroitus näin. Viimeistään vuoden ikäiseltä olisin lopettanut itse.
Minusta ei ole taaperon imettäjäksi, ei vain tunnu oikealta ja hyvältä itsestäni. Saati että kahta eri ikäistä samaan aikaan. Isompi kuitenkin syö jo ruokaa, joten ei tarvitse vauvan maitoja.Ystäväni imetti lastaan yli 2v vaikkei enää maitoa edes tullut. Toimi siis lapsen tuttina. Oli innoissaan kun sai uuden vauvan ja tämä edellinenkin imi vielä. En siis tuomitse, itse vain ihmettelen miksi joku haluaa toimia lapsen tuttina? Kaveriltani en kehtaa kysyä, sillä hän pahastuu helposti pelkästä uteliaasta kysymyksestä. Ja ymmärrän että tuo kysymys saattaa tuomitsevalta kuulostaa vaikken sitä niin tarkoita. Jos täällä on joku vastaava, niin haluaisiko joku kertoa, että voin ymmärtää paremmin? :)
Mistä sinä tiedät sen, ettei maitoa tullut? Mun mielestä kuulostaa aika mahdottomalta, ettei maitoa tule, jos on lapsi, jota imettää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tutustunut itse tuohon sen kummemmin, mutta ainakin tältä palstalta olen kuullut tuon tarkoittavan lähinnä niitä maita, jossa ei ole puhdasta vettä ja elinolot muutenkin heikommat. Korjaa, jos tämä on väärää tietoa.
Ei tarkoita. Ennen oli suositukset erikseen kehitysmaille, mutta se oli 4-vuotiaaksi. Nyttemmin ovat yhtenäistäneet suositukset.
Ihan jokainen voi halutessaan googlata suositukset. THL:n suositus on, että vähintään vuoden ikään – mitään lopettamisikärajaa ei ole. Ihmisen poikasen biologisen vieroittumisiän sanotaan olevan 2–7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus on maailmanlaajuinen, koska imettämisellä on paljon etuja lapsen terveydelle. Eli siis myös länsimaissa olisi WHO:n mielestä hyvä imettää lapsia pitkään.
Esikoinen oli reilu 1-vuotias, kun päätin että nyt riittää, lähinnä siis mukavuussyistä. Kuopus oli vuoden ja hän lopetti itse. Ei vaan enää kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen oli reilu 1-vuotias, kun päätin että nyt riittää, lähinnä siis mukavuussyistä. Kuopus oli vuoden ja hän lopetti itse. Ei vaan enää kelvannut.
Voitko antaa vinkkejä imetyksen lopettamista varten? Vauva on todella kovan luokan tissit aikuinen eikä minulla ole mitään käsitystä siitä kuinka imetyksen saisi silloin lopetettua pehmeästi.
Kun kukaan ei ole vastannut, mikä 2-vuotiaan imettämisessä voisi olla "pervoa", kommentoin asiaa: käsitys siitä, että rintamaito on vain vauvoille, johtunee varmasti neuvolalaitoksesta. Neuvolajärjestelmä on tehnyt paljon hyvää, mutta toisissa asioissa se on mennyt metsään. Yksi esimerkki tällaisesta on imetysohjaus: moni on varmasti kuullut, miten joitakin kymmeniä vuosia vauvaa kehotettiin syöttämään tiettyjen aikojen välein. Tämä vääränlainen tapa imettää johti tietenkin siihen, että monellakaan maito ei riittänyt ja piti siirtyä korvikkeisiin. Tuohon aikaan kyllä monet imettivät ihan oman järkensä mukaan (tai vaikkapa äitinsä neuvojen mukaan). Tunnen monta sellaista äitiä, jotka ovat 70-, 80- ja 90-luvulla imettäneet vaikkapa 2-vuotiaaksi, mutta he eivät siitä huudelleet. Tiedän yhden neuvolankin terkkarin, joka imetti 2-vuotiaaksi, mutta piti sen salaisuutena. Siteet aikaisempaan tapaan imettää katkesivat, kun virallinen tieto tuli neuvolasta.
Jos satutte tuntemaan vanhempia ihmisiä (etenkin naisia), vaikkapa 80-vuotiaita tai vanhempia, kysykää imetyksestä. Moni muistaa lapsuudestaan sellaisia lapsia, jotka kävivät äidin tissillä koulun jälkeen. Olen kuullut, että Urho Kekkostakin imetettiin kouluikään asti, tosin tätä tietoa en ole mistään itse lukenut, kuullut vain jossain keskustelussa. Lähimmät sukulaisemme simpanssit ja orangit imettävät vuosia, oranki muistaakseni kahdeksan vuotta. Antropologisen tutkimuksen mukaan ihmisen vieroittumisikä on 2–7 vuotta.
Viestini ei nyt tarkoita, että kenenkään pitäisi imettää lastaan 7-vuotiaaksi, tai 2-vuotiaaksi, tai ollenkaan. Se oli kommentti siihen kummalliseen luuloon, että vauvaa isomman lapsen imettäminen olisi jollain tavalla "pervoa". THL:llä ei ole mitään suositusta siihen, minkä ikäisenä imettäminen pitää lopettaa, THL suosittelee ainoastaan, että lasta imetetään vähintään 1-vuotiaaksi asti. https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/imetys…
Imettäminen on kahden kauppa, ei ulkopuolisten ihmisten asia.
Lapseni ovat olleet imetyksen loppuessa:
esikoinen 12kk, toinen 1v2kk, kolmas 2v4kk ja kuopus 1v9kk. Kahta viimeisintä imetin yhtäaikaa 9kk.
Kahdesta ensimmäisestä lopumiseen vaikutti opiskelu ja työaikataulu mutta valmistelin lopetusta lapsentahtisesti, eikä kerrasta poikki meininki. Kahteen viimeisinpään, imetys hiipui itsestään pois, ja lapsi oli jo sen ikäinen.