Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lopetit vauvan imettämisen rintamaidolla? Minkä ikäinen vauva oli?

Vierailija
28.05.2018 |

Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kun lapsi oli 1v 1kk. Halusin lopettaa yösyötöt ja saada rinnat "itselleni". Olin todella väsynyt katkonaisista öistä ja kyllästynyt kun lapsi puri. Koin että olin imettänyt tarpeeksi pitkään ja on aika lopettaa. Välillä haikeana muistelen yhteisiä imetyshetkiä ja olen ylpeä imetystaipaleestamme vaikka varsinkin alussa oli vaikeuksia :) <3

Vierailija
82/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 1-vuotiaan imettämisen. Minulle riitti. Halusin käyttää normaaleja paitoja enkä nähnyt lopettamisesta kovin pahana asiana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin aika tasan vuoden ikään, uuden raskauden myötä heruminen oli tiukassa ja lapsi lopetti itse (oli myös tutin perään joten ei selvästi kaivannut rinnalta ns. Lohtuakaan).

Kuopuksen vieroitin 2 v 2 kk iässä. Hän oli aina paljon vahvemmin rinnan perään kun ei hyväksynyt tuttia eikä edes tuttipulloa. Päiväkotiakin kerettiin käymään vuosi imetyksen rinnalla. Varsinkin alussa imetin usein vielä päiväkodilla ennen kotiin lähtöä ja pitkään sitten ns. ensimmäisenä asiana kotiin päästessä. Kyse ei pitkään ollut nälästä, vaan lohdusta ja turvasta, enkä näe siinä pahaa että olinkin välillä "tutti" lapselle. Imetykset olivat loppuun asti tärkeitä läheisyyden tankkaamisia meille kummallekin :) yhden yön yli -reissun jälkeen tosin tuli luonnollinen tauko yrittää lopettaa imetys ja jännä oli että kun parin vrk tauon jälkeen lapsi saunassa tuli rinnalle, niin hän oli täysin unohtanut jo imuotteen ja imetys olikin sitten siinä.

Vierailija
84/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ei ollut kiinnostunut ja kuvittelin ettei saa minusta tarpeeksi ravintoa. Neuvolatäti ei kertonut että imettäminen lisää maidontuotantoa. Tyydyttiin sitten tyhmyyttämme korvikkeeseen. Toista lasta imetin 9kk kunnes meni päiväkotiin ja vähitellen se imetys siitä hiipui.

Vierailija
85/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin 4kk. Kun alkoi saada kiinteitä, ei vauva päivällä enää suostunut tissille. Kiinteiden myötä alkoi nukkua myös täysiä öitä, jolloin aamuyön imetyskin loppui melko nopeasti.

Kuopuksen kanssa maidon tulo alkoi loppua n. 3kk kohdalla. Maitoa ei vaan enää tullut, joten siirryimme korvikkeeseen. Lopetus sujui molempien kanssa melko "luonnollisesti". En ole mikään imetysfani, mutta olen onnellien, että sain imetettyä edes tuon ajan!

Vierailija
86/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista 1v10kk, lopetin koska aika tuntui sopivalta minulle ja lapselle (olin muutenkin tähdännyt 2-vuotispäivään). Tämä toinen on 10kk ja imetän edelleen. Minun imetystaipaleeni ovat olleet helppoja, maito on riittänyt ja noussut hyvin, hampaat eivät ole vaivanneet imetystä, ja minä olen kokenut isommankin imettämisen ihan luonnolliseksi. Olen kiitollinen kyllä tästä, kaikilla ei mene niin helposti.

Vierailija
87/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk. Minulla aloitettiin solunsalpaajalääkitys jonka kanssa ei saa imettää.

Vierailija
88/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoista imetin 4kk. Kun alkoi saada kiinteitä, ei vauva päivällä enää suostunut tissille. Kiinteiden myötä alkoi nukkua myös täysiä öitä, jolloin aamuyön imetyskin loppui melko nopeasti.

Kuopuksen kanssa maidon tulo alkoi loppua n. 3kk kohdalla. Maitoa ei vaan enää tullut, joten siirryimme korvikkeeseen. Lopetus sujui molempien kanssa melko "luonnollisesti". En ole mikään imetysfani, mutta olen onnellien, että sain imetettyä edes tuon ajan!

Eli tyypillisen tiheän imun kauden aikaan ajattelit, että maito loppuu, kun vauva on tavallista useammin rinnalla? Annoit korviketta, jolloin vauva ei tilannut lisää maitoa rinnalla, jolloin se maidon tulo sitten lopulta tämän seurauksena alkoi vähentyä ja vauvan kiinnostus imeä siinä samalla, kun pullosta sai helposti ja vaivatta?

Vierailija
89/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan lapsi ei purrut.

Vierailija
90/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli kaksi viikkoa vanha kun lopetin imetyksen. Imetys loppui, koska jouduin psykiatriselle osastolle kolmeksi ja puoleksi viikoksi psykoottistasoisen synnytyksenjälkeisen masennuksen vuoksi. Käsittämättömän hirveä kokemus.

Vierailija
91/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä miksi joku haluaa imettää jotain 2-vuotiasta? Tuntuu vaan kummalta kun omat lapset söivät itse aika mallikkaasti tuossa kohtaa, kävivät potalla ja puhuivat jonkin verran, että olisin tissiä vielä antanut. En nyt sanoisi että on pervoa mutta ihmettelen vaan, että miksi.

Niin munkin lapset söivät mallikkaasti, kävivät vessanpöntöllä ja puhuivat jo hyvin. Miksi ei imetystä? Miksi imetys pitäisi lopettaa, jos lapsi haluaa imeä? Varmaan sinäkin annoit lapsillesi jonkinlaista maitoa tuossa iässä?

Koska täällä on puhdasta juomavettä, joka ei aiheuta pienillekkään mahatauteja sun muita ongelmia. Halutaan olla esimerkkeinä köyhempien maiden äideille ja rohkaista kaikkia hankkimaan hirveät riipparit pitkällä imetyksellä. Vuoden kuluttuessa maidossa on häviävän vähän mitään vastuskyvylle tärkeitä aineiksia, mutta tällähän sitä markkinoidaan. Sivistyneissä maissa saa piikin persaulseen jo laitoksella jos ei halua imettää.

Ei tuo ollut mikään vastaus kysymykseen: kysyin, miksi ei imetystä. Ei sinun tai kenenkään ole pakko imettää (edes laitoksella), mutta halusin tietää, miksi 2-vuotiasta ei pitäisi enää imettää. 

Riipparit taitava olla kiinni geeneistä. Jos on luonnostaan paljon kollageenia, kuten mulla, rinnat eivät riipu. Olen imettänyt kaksi lasta, toista 2 ja toista 1,5 vuotta, eivätkä rintani riipu.

Siis tuosta et ymmärtänyt että yli yksivuotiaan imetys on täysin turhaa.

En todella ymmärtänyt, koska se oli mielipide, enkä anna tietämättömien ihmisten ennakkoluuloihin ja oletuksiin perustuville mielipiteille minkäänlaista painoarvoa.

Vierailija
92/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lopettanut vauvaikäisen imettämistä.

Esikoista imetin 1,5-vuotiaaksi, silloin mulle riitti ja vieroitus onnistui helposti.

Toinen lapsi nyt lähemmäs 2v ja imetys jatkuu (eikä hän todellakaan tunnu olevan valmis luopumaan rinnasta, joten en ole jaksanut vielä vieroittamiseen ryhtyä, vaikka vähän jo alkaakin mulle riittämään).

Vierailija
93/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut enää lapselle tarpeelliselta, harveni ja loppui ilman kitinöitä luonnostaan. Lapset olivat 1v-1v6kk.

Vierailija
94/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11kk vanhana. Häntä itseä lakkasi kiinnostamasta ihan luontojaan, ei imenyt enää hanakasti, vaan vähän hajamielisesti tavan vuoksi. Sitten sekin loppui. En tuputtanut, vaan ajattelin että olipa hyvä, ei tarvinnut ihmetellä vieroittamista.

Oli maitokin jo siinä vaiheessa litkumpaa.

Maidon koostumus riippuu tietenkin lapsen iästä. Pienempi vauva tarvitsee tukevampaa ravintoa, isompi, jo kiinteitä syövä erilaista.

Vierailija
95/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva oli kaksi viikkoa vanha kun lopetin imetyksen. Imetys loppui, koska jouduin psykiatriselle osastolle kolmeksi ja puoleksi viikoksi psykoottistasoisen synnytyksenjälkeisen masennuksen vuoksi. Käsittämättömän hirveä kokemus.

Varmasti! Toivottavasti teillä on tuon jälkeen voitu paremmin. Ikävä kuulla, että vauvan kanssa on oli noin raskasta alkuun.

Vierailija
96/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys niille, jotka ovat imettäneet vauvaa rintamaidolla useamman kuukauden ajan: miksi lopetit? Milloin päätit lopettaa rintaruokinnan?

Kysyykö joku tosiaan miksi? Että onko kuinkakin yleistä ja luonnollista syöttää vielä teiniä ja lopulta aikuista tissistä?

Kuinka monta tällaista teiniä tai aikuista tunnet, jotka yhä ovat olleet katkeamatta rintaruokinnassa vauvasta asti?

Vierailija
97/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti! Toivottavasti teillä on tuon jälkeen voitu paremmin. Ikävä kuulla, että vauvan kanssa on oli noin raskasta alkuun.

Kiitos myötäelämisestä 😊 Aloin toipua onneksi hyvää vauhtia, kun sain lääkityksen ja nukuttua. Paraneminen ”täyteen iskuun” kesti kuukausia, mutta nykyään olen maailman ihanimman ja rakkaimman koululaisen äiti, joten loppu hyvin, kaikki hyvin 😊

Vierailija
98/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme lastani ovat lopettaneet itse (8kk,9kk ja 11kk), kun muun ruuan osuus on lisääntynyt. Olen ollut tähän ihan tyytyväinen.

Vierailija
99/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vko. Lapsi ei saanut rinnasta herutettua maitoa ja miehen piti palata töihin. Ei ollut enää aikaa imettää 1 h, lypsää 1 h ja tunnin tauon jälkeen sama uudestaan. Isytslomalla mies hoiti vauvan ja kodin, jolloin ei tarvinnut kuin imettää ja lypsää.

Vierailija
100/126 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin esikoista 10kk. Imetys loppui kun hän opetteli kävelemään eikä enää malttanut olla rinnalla päiväsaikaan lainkaan. Päätin että yösyötöt loppuu samaan syssyyn ja vieroitus meni tosi helposti.

Kuopusta voisin imettää pitempäänkin, tämä vauva vaikuttaakin olevan vielä enemmän rinnan perään, ei oikein suostu edes tuttipullolle. Aika näyttää, en aio stressata :).