Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Hei lähde vaan ja nauti kesästäsi!!! vesi lämmittyy kyllä vedenkeittimellä helposti. litralla kiehuvaa vettä saat kylpyammeeseen tarpeeksi kylpyvettä. Peppupyyhkeet on käteviä ja ei kuivata ihoa niin kuin pesut. Pääsisi luonnon lähelle ja saisi itsekin rentoutua ulkona ja kuulisi vauvan äänen helposti mökin terassille. Kerrostalo elämässä on melko suljettu häkkiin vauvan kanssa.
Me oltiin lähes koko kesä mökillä kun vauva oli PUOLIvuotias. Mökillä ei ollut sähköjä tai juoksevaa vettä. Se oli helppoa kun oli jo rutiinit jne ja itsekin olin hyvässä kunnossa. Mutta vastasyntyneen kanssa ei ikinä mihinkään sähköttömälle ja vedettömälle mökille. Ei ei ei. En lähtisi enää ilman lastakaan. Mukavuudenhalu kasvanut näin iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
'Viisi tuntia autossa': Osa synnyttäneistä ei pysty istumaan kahteen kuukauteen. Lisäksi äskettäin oli jossakin lehdessä juttua, että vastasyntyneelle ei suositella pitkää automatkaa.
Sitä olen miettinyt, miten Lapissa mahdetaan kotiutua sairaalasta vauvan kanssa, jos kotimatkaa on se 450 km.
Koko päivä siinä meni ja oli aivan perhanan kuuma, kun ilmastointia ei voinut pitää kuin ihan pienellä. Pysähdeltiin vajaa tunnin välein, kun istuminen sattui, vauva huusi ja piti avata ovia ettei läkähdytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
etteköhän kerkee sinne mökille ens vuonnaki ja monena muuna vuonna, en lähtis vastasynnyttäneenä tommosii alkeellisiin oloihin tulehduttamaan itteeni saatika vauvaa, järki päähän.
Vaikka en kyllä viikko synnytyksestä mökille lähtisi, mieluummin lähtisin sinne vauvan kuin yksi tai kaksi vuotiaan kanssa. Meillä mökkeily on vauva vuosien jälkeen elpynyt vasta nyt kun lapset on vähän alle ja yli kymmenen.
Onpa surullista kuulla. Itse olen mökkeillyt kesät talvet niin pienestä kuin muistan. Suvun mökki myytiin, kun olin kymmenisen vuotias. Mökin alle pääsi, ranta oli alhaalla ja sauna piilossa. Ikinä ei ole kenellekään sattunut mitään, kerran minua poltti kusiainen varpaaseen. Rannasta ei päässyt uimaan, tai olisi päässyt mutta ei kukaan halunnut koskea pohjaan, ja hyvin vain sujui kaikki laiturilta uiminenkin, vaikken osannut uida.
Ei ehkä kannata kasvattaa lapsista tottelemattomia vatipäitä. Se "ennenkin on pärjätty" pitää ihan oikeasti totuuden siemenen sisällään. Mitä sitten, vaikka kuolleisuus on ollut suurta - suurin osa on selvinnyt tähän päivään. Se on surullista, että enää ei selvitä. Tai oikeastaan hyvä maapallon kannalta, kun kohta ihmislaji pyyhkiytyy pois....
:D Me asutaan maalla, möki on käytännössä kaupungissa vaikka siellä ei mukavuuksia olekaan. Kotipihasta löytyy piilopaikkoja, majoja useampikin, metsä takapihalla jne.
Olitko toi, jolle vastasin? Jos et, niin turhuus, jos joo, niin miksi teillä edes on mökki ja miksi se piti tähän keskusteluun tuoda? xD
mahtava idea kirjoitti:
Hei lähde vaan ja nauti kesästäsi!!! vesi lämmittyy kyllä vedenkeittimellä helposti. litralla kiehuvaa vettä saat kylpyammeeseen tarpeeksi kylpyvettä. Peppupyyhkeet on käteviä ja ei kuivata ihoa niin kuin pesut. Pääsisi luonnon lähelle ja saisi itsekin rentoutua ulkona ja kuulisi vauvan äänen helposti mökin terassille. Kerrostalo elämässä on melko suljettu häkkiin vauvan kanssa.
Likaisessa jävivedessäkö kylvettäisit vauvaa jolla napakaan ei välttämättä ole parantunut?
Ja vuotavaa haavaista alapäätäkin pesisit järvivedellä vaikka paikat on vielä auki ja kohdussa kämmenen kokoinen haava?
Koko pesuvesi on keitettävä ja annettava jäähtyä kylpemislämpötilaan jos ei haluta ottaa riskiä infektioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
About kaikki ihmiset ennen 1950-lukua on tuollaisista oloista selvinneet.
Mutta 1/5
Muisteleppa millainen lapsikuolleisuus siihen aikaan oli? Äitini perheessä kaksi lasta kuoli, neljä jäi henkiin, sairastelivat kovasti virtsatieinfektioita ym
No sehän se onkin hienoa, että nykypäivänä meillä on elossa ja 24/7 hoidossa kaikki sellaiset, joiden ei kuuluisi oikeasti elää. Ei mitään henkilökohtaista kenellekään, ei minuakaan olisi tässä - mutta ihan oikeasti, itsekkyys nyt narikkaan ja miettimään tätä maapalloa. Meitä on liikaa. On järjetöntä ja luonnonvastaista pitää sairaita ihmisiä elossa vieläpä paskaa elämää.
Ihan typerä ajatuskin että vastasyntyneen kanssa kauas alkeellisella mökille, mutta täytyy silti sanoa että nyt kun on lukenut muutamia ketjuja täällä niin en enää ihmettele miksi ihmiset eroaa niin helposti. Täälläkin suoraan ehdotettu että jätä mies. Yhdessä ketjussa mies ei tullut moikkaamaan puolisoaan terassilla -> pettää sua, jätä se sika! Pieneen se kaatuu...
Vierailija kirjoitti:
mahtava idea kirjoitti:
Likaisessa jävivedessäkö kylvettäisit vauvaa jolla napakaan ei välttämättä ole parantunut?
Ja vuotavaa haavaista alapäätäkin pesisit järvivedellä vaikka paikat on vielä auki ja kohdussa kämmenen kokoinen haava?Koko pesuvesi on keitettävä ja annettava jäähtyä kylpemislämpötilaan jos ei haluta ottaa riskiä infektioista.
Meidän mökillä ainakin vesi tulee lähteestä, se on varmasti puhtaampaa kuin vanhan kerrostalon purkista tuleva lämmin vesi. Eli siis vettä lämmitetään saunan kattilassa ja ja sitten tehdään sopivan lämpöistä kaatamalla kylmää lähdevettä sekaan. Ei kai kukaan Herranjestas keitä järvivettä pesuvedeksi? Hirveät riskit haihtuvista levötoksiineista ym. Kaikilla mökillä missä olen ollut tulee vesi joko kaivosta tai lähteestä. Tuo nyt on jo todella alkeellista että sitä sontaista järvivettä keitellään...
Siirtäkää reissua vaikka viikolla! Ja voinnin mukaan. Itse uskon että mökillä olo voi olla mukavaakin vaihtelua. Pienen vauvan kanssa ei kuitenkaan tule muuten juuri liikuttua missän ja heinäkuu kuumassa kaupunkiasunnossa ei välttämttä niin mukavaa. Vauvalle mukaan savetteja, ei joka kakkapesua tarvitse vedessä lotrata. Navan voi pestä keitetyn veden lisäksi myös septidinillä. Hyttysverkkoa ei kannata unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mahtava idea kirjoitti:
Ja vuotavaa haavaista alapäätäkin pesisit järvivedellä vaikka paikat on vielä auki ja kohdussa kämmenen kokoinen haava?Koko pesuvesi on keitettävä ja annettava jäähtyä kylpemislämpötilaan jos ei haluta ottaa riskiä infektioista.
Meidän mökillä ainakin vesi tulee lähteestä, se on varmasti puhtaampaa kuin vanhan kerrostalon purkista tuleva lämmin vesi. Eli siis vettä lämmitetään saunan kattilassa ja ja sitten tehdään sopivan lämpöistä kaatamalla kylmää lähdevettä sekaan. Ei kai kukaan Herranjestas keitä järvivettä pesuvedeksi? Hirveät riskit haihtuvista levötoksiineista ym. Kaikilla mökillä missä olen ollut tulee vesi joko kaivosta tai lähteestä. Tuo nyt on jo todella alkeellista että sitä sontaista järvivettä keitellään...
En tiennyt, että ap perheineen on tulossa teidän mökille vaan luulin heidän menevän omalleen jossa vesi kannetaan järvestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin anopille miehen ideasta ja toivoin että miehen äiti puhuisi pojalleen järkeä. Mutta eipä onnistunut, miehen äiti vain kertoi meille siinä sitten miten helppo synnytys hänellä oli ja miten hän oli heti kunnossa ja mieskin vauvana täydellisen helppo vauva. Ap.
Voi hele...
Mä sinuna ihan vaan ilmoittaisin miehelle, että en aio lähteä, koska haluan opetella vauvanhoitoa rauhassa kotona, ja haluan olla synnytyksen jälkeen paikassa, missä on juokseva vesi. Ei mitään perusteluja, en kuuntelisi mitään jankkausta, en sotkisi muita ihmisiä asiaan. En enää keskustelisi asiasta. Sanoisin, että loukkaat minua ja aiheutat minulle tarpeetonta stressiä loppuraskauteen, ole hyvä ja lopeta. Ei muuta.
Tämä on hyvä.
Me taisimme mennä mökille, kun vauva oli reilun kuukauden. Meillä on mökillä sähköt mutta ei juoksevaa vettä. Pärjättiin ihan hyvin. Mökkeily viikko synnytyksen jälkeen kuulostaa vähän liian extremeltä. Eniten mökkeilyyn vaikuttaa äidin kunto. Juokseva vesi on synnytyksen jälkeen aika olennaista.
Miehille pitäisi järjestää joku oma perhe- ja synnytysvalmennus. Meillä mies luuli pitkään, että päivähoitomaksu on kerran tai kaksi vuodessa. Yllättyi, kun kerroin, että se vajaan 300 euron maksu menee kuukausittain.
300 €/kk on todella vähän! Tutustupa huviksesi vanhainkotien tai hotellien hinnastoihin.
Ei ihme, että monet varastoi lapsiaan päiväkodissa silkkaa mukavuudenhaluaan, kun se on noin halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mahtava idea kirjoitti:
:DDDD Huutonaurua!
Varmaan 80% mökeistä käyttää järvivettä. Ihan perunoidenkin keittoon VOI KAMALA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mahtava idea kirjoitti:
:DDDD Huutonaurua!
Varmaan 80% mökeistä käyttää järvivettä. Ihan perunoidenkin keittoon VOI KAMALA
Perunatkin tulee likaisesta maasta!!!
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerä ajatuskin että vastasyntyneen kanssa kauas alkeellisella mökille, mutta täytyy silti sanoa että nyt kun on lukenut muutamia ketjuja täällä niin en enää ihmettele miksi ihmiset eroaa niin helposti. Täälläkin suoraan ehdotettu että jätä mies. Yhdessä ketjussa mies ei tullut moikkaamaan puolisoaan terassilla -> pettää sua, jätä se sika! Pieneen se kaatuu...
Joo ja miehet pitää laittaa jollekin valmennuskurssille... Ööö pitäisikö naisetkin laittaa armeijaan vai käviskö niin, että ne asiat, mitkä pitää osata, opetellaan? Vaikka yhdessä perheen kanssa?
Vaikeako niille miehille on puhua?? Ja se jolle mies hankki koiranpennun... olisko peiliin katsomista, ennen kuin valittaa, että kuka senkin koulutti.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että mies ei ymmärrä millaista arki vastasyntyneen kanssa on. Hän olettaa, että olen kunnossa 2 päivää synnytyksen jälkeen ja imetys sujuu heti täydellisesti ja vauva nukkuu yönsä hyvin ja vauva ja minä ollaan täysin terveitä jne. Mies on ollut mukana jokaisella neuvolakäynnillä ja valmennuksessa, mutta neuvolassa ei ole sanottu sanaakaan esim. jälkivuodosto (mies luulee että olen keksinyt asian) ja imetysvalmennuksessakin kerrottiin vain tekniikat, joilla sen saa onnistumaan täydellisesti. Ap.
Ei hyvältä näytä tämä teidän touhu. Nyt lusikka käteen teille molemmille ihan nyt ja heti. Antakaa nyt vauvan ensin syntyä ja ethän Sinä viikossa välttämättä edes ole kotona jos kaikki ei mene kuin Strömsöössä. Mitä vain voi sattua. Mikä miestäsi estää lähtemään yksin sinne mökille jos se sinne meno niin kamalasti polttelee. Jos se on tärkeämpi kuin vauva ja Sinun synnytyksestä toipuminen, niin en tiedä mitä tähän enää voisi kommentoida.
Veikkaanpa, kun vauva syntyy, niin miehesi silmät voivat avautua ja ajatus heti kohta mökille menosta voi olla niin, että " ohi" ja kuinkas vanhoja olittekaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
About kaikki ihmiset ennen 1950-lukua on tuollaisista oloista selvinneet.
Mutta 1/5
Muisteleppa millainen lapsikuolleisuus siihen aikaan oli? Äitini perheessä kaksi lasta kuoli, neljä jäi henkiin, sairastelivat kovasti virtsatieinfektioita ym
No sehän se onkin hienoa, että nykypäivänä meillä on elossa ja 24/7 hoidossa kaikki sellaiset, joiden ei kuuluisi oikeasti elää. Ei mitään henkilökohtaista kenellekään, ei minuakaan olisi tässä - mutta ihan oikeasti, itsekkyys nyt narikkaan ja miettimään tätä maapalloa. Meitä on liikaa. On järjetöntä ja luonnonvastaista pitää sairaita ihmisiä elossa vieläpä paskaa elämää.
Toivottavasti ebola korjaa ensinnä pois kaikki sinun kaltaisesi ilopillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin anopille miehen ideasta ja toivoin että miehen äiti puhuisi pojalleen järkeä. Mutta eipä onnistunut, miehen äiti vain kertoi meille siinä sitten miten helppo synnytys hänellä oli ja miten hän oli heti kunnossa ja mieskin vauvana täydellisen helppo vauva. Ap.
Voi hele...
Mä sinuna ihan vaan ilmoittaisin miehelle, että en aio lähteä, koska haluan opetella vauvanhoitoa rauhassa kotona, ja haluan olla synnytyksen jälkeen paikassa, missä on juokseva vesi. Ei mitään perusteluja, en kuuntelisi mitään jankkausta, en sotkisi muita ihmisiä asiaan. En enää keskustelisi asiasta. Sanoisin, että loukkaat minua ja aiheutat minulle tarpeetonta stressiä loppuraskauteen, ole hyvä ja lopeta. Ei muuta.
Tämä on hyvä.
Me taisimme mennä mökille, kun vauva oli reilun kuukauden. Meillä on mökillä sähköt mutta ei juoksevaa vettä. Pärjättiin ihan hyvin. Mökkeily viikko synnytyksen jälkeen kuulostaa vähän liian extremeltä. Eniten mökkeilyyn vaikuttaa äidin kunto. Juokseva vesi on synnytyksen jälkeen aika olennaista.
Miehille pitäisi järjestää joku oma perhe- ja synnytysvalmennus. Meillä mies luuli pitkään, että päivähoitomaksu on kerran tai kaksi vuodessa. Yllättyi, kun kerroin, että se vajaan 300 euron maksu menee kuukausittain.
300 €/kk on todella vähän! Tutustupa huviksesi vanhainkotien tai hotellien hinnastoihin.
Ei ihme, että monet varastoi lapsiaan päiväkodissa silkkaa mukavuudenhaluaan, kun se on noin halpaa.
Päivähoito on perustettu siksi, että naiset pääsevät työelämään lasten syntymän jälkeen. Samasta syystä yhteiskunta tukee päivähoitomaksuissa. Ihan hullua verrata tuota hotelleihin saati vanhainkoteihin. Ainoastaan yksityisissä hoitokodeissa asukkaat maksavat koko palvelun itse elleivät saa kunnalta palveluseteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap miten muuten olette käytännössä varautuneet vauvan tuloon? Konkreettisesti mitä kaikkea olette tähän asti tehneet ja hankkineet ja järjestelleet? Mitä lukeneet ja opetelleet jne?
.
Luin kerran kokeneen neuvolantädin haadtattelun ja hän sanoi, että ne parit, jotka rivät ole konkreettisesti vslmistautuneet, joutuvat ongelmiin siitä syystä, että se kielii henkisestä mirlentilasta, jossa vauvan tulo iköänkuin kielletään alitajuisesti. Ns teeskennellään, että kaikki jatkuu samsnlaisena kuin ennenkin.Tämän pariskunnan mäkkikysymyksen olisi pitänyt olla ref flag neuvolassa jatkokysymyksiin ja pariskunnan tilanteen selvittämiseen.
Huhuu ap? Tämä on hyvä kysymys, miten olette köytännössä varautuneet vauvan tuloon tähän asti? Laskettu aika on jo kk päässä ja se voi syntyä milloin vain. Vai lopetitko vastailun, koska olet juuri parhaillaan synnyttämässä?
Minä olin niin innokas, että ostin rattaat ja kaikenlaista tavaraa jo rakenneultran jälkeen. Vauvan vaatteet oli pesty ja sänky pedattu jo 3 kk ennen laskettua aikaa, koti saneerattu ja hoitopöytä vaippoineen valmiina ja ruokaa ja tavaraa varastot täynnä. Oli turvakaukalot ja tuttipullot, olin laittanut asuntoon ja mm. kylppäriin himmeämmän yövalot, jotten heräisi pahasti yöllä hiippaillessa. Oli rattaiden hoitolaukku pakattuna jne. Olin lukenut vauvaoppaita ja kirjoja ja vauvalehtien vuosikertoja.
Oli siis voimakas pesänrakennusvietti. Se olikin hyvä juttu yllättäen, sillä lapsivesi meni yhtäkkiä rv 30 ja jouduin makaamaan synnärille, josta tulinkin sitten takaisin vasta vauvan kanssa. Onneksi olin tehnyt kaiken valmiiksi...
Ollaan varauduttu vauvan tuloon ihan hyvin, kaikki on jo hankittuna, vaikka laskettuun aikaan noin kuukausi vielä aikaa. Jopa kolmen merkkisiä vaippoja on ostettu ja suolaliustipat nenää varten ja iso kasa vaatteita ja tietenkin hoitopöydät ja hoitotasot ja hyttysverkot ja muut. Mies on ollut hyvin aktiivinen noita ostelemassa :) . Meistä on tainnut tulla vähän outo kuva tuon mökkijutun perusteella. Ihan tavallisia vanhempia tullaan olemaan ja varusteita on varmaan liikaakin jo. Ap.
En tiedä muuten, mutta minä sain oudon/epämiellyttävän kuvan miehestäsi mm. sen perusteella, että hän sanoo sinua negatiiviseksi valittajaksi, ei "usko" jälkivuotoon ja on sitä mieltä, että vauva voi huutaa koska te kestätte sen.
Nyt on pouta ja lämmin sää. Mutta yleensä kesällä sataa, on kylmää, tuulee. En kanssa käsitä ukon itsepintaisuutta.
Mun ex oli samanlainen paremmin tietäjä, joka eli käsitystensä ja asenteidensa varassa.
Niitä ei muuttanut mikään todistelu. Asioita tehtiin vain sillä perusteella että niin "kuuluu" tehdä. Ja sitä mikä ei koskenut konkreettisesti hänen nahkaansa ei ollut olemassakaan.
Kerran olimme mökillä, ja olin henkisesti monen asian takia niin pahassa tilassa, että mun olisi pitänyt päästä lääkäriin. Itkin ja uikutin. Pelkäsin että sekoan oikeasti. Mies ei osoittanut vähäistäkään huolta tilastani, eikä suostunut viemään mua lääkäriin. Viikon kuluttua menin heti ma lääkäriin. Arvio kuului, että olin ollut lähellä psykoosia.
Tuollaiset teot ei unohdu. Se on juuri sitä, mitä puolisosta odottaa: että hän on puolella ja auttaa ja hoitaa asiat, kun niin tarvitaan. Mutta mä olin aina se vastuunkantaja, jos en minä siihen kyennyt, niin sitä ei tehnyt kukaan.
Myöhemmin eroseminaarissa ilmeni, että monella oli juuri noita kokemuksia: on itse ollut avuttomassa tilassa, tarvinnut toista ja tämä on ollut kylmä ja välinpitämätön.
Sanoisin, että tällainen luottamuksen rikkominen ja itsekkyys on yleisin eron syy.
Eikä tällaista asiaa voi tietää eikä sopia etukäteen. Sen näkee vasta kun se tapshtuu.
Ei mulle olisi tullut painajaisissakaan mieleen epäillä, että mieheni ei veisi mua sairaalaan tarvittaessa. Oli myös muita tilanteita, joissa jouduin anelemaan, että nyt mun pitää päästä päivystykseen. Kerran vatsakipu vei lähes tajun, en voinut liikkua omin avuin. Silloinkin piti pyytää. Sairaalassa sain heti kipupiikin. Verenpaine ja syke oli korkeat ja kuume oli noussut. Sain akuuttiajan erikoispolille ja mut leikattiin. Että ei ollut turha reissu eikä kuviteltua kipua.
Palaapa ap kertomaan vauvan syntymän jälkeen, kuinka teidän mökille muuton kanssa kävi. Voi olla melkoinen shokki perheelle tämän lapsen syntymä.
Jees, taas näitä "menin takaisin pottutalkoisiin pellon reunalta vauva kainalossa"-tyyppejä.
Jos ap:ta vähänkään arveluttaa pärjäämisensä pikkuvauvan kanssa mökkiolosuhteissa, hänen ei tarvitse todistaa miehelleen olevansa entisajan legendaarinen teräsmummo, jos ei halua. Mutta näköjään jotkut vaan aina haluavat.