Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
321/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin anopille miehen ideasta ja toivoin että miehen äiti puhuisi pojalleen järkeä. Mutta eipä onnistunut, miehen äiti vain kertoi meille siinä sitten miten helppo synnytys hänellä oli ja miten hän oli heti kunnossa ja mieskin vauvana täydellisen helppo vauva. Ap.

Voi hele...

Mä sinuna ihan vaan ilmoittaisin miehelle, että en aio lähteä, koska haluan opetella vauvanhoitoa rauhassa kotona, ja haluan olla synnytyksen jälkeen paikassa, missä on juokseva vesi. Ei mitään perusteluja, en kuuntelisi mitään jankkausta, en sotkisi muita ihmisiä asiaan. En enää keskustelisi asiasta. Sanoisin, että loukkaat minua ja aiheutat minulle tarpeetonta stressiä loppuraskauteen, ole hyvä ja lopeta. Ei muuta.

Tämä on hyvä.

Me taisimme mennä mökille, kun vauva oli reilun kuukauden. Meillä on mökillä sähköt mutta ei juoksevaa vettä. Pärjättiin ihan hyvin. Mökkeily viikko synnytyksen jälkeen kuulostaa vähän liian extremeltä. Eniten mökkeilyyn vaikuttaa äidin kunto. Juokseva vesi on synnytyksen jälkeen aika olennaista.

Miehille pitäisi järjestää joku oma perhe- ja synnytysvalmennus. Meillä mies luuli pitkään, että päivähoitomaksu on kerran tai kaksi vuodessa. Yllättyi, kun kerroin, että se vajaan 300 euron maksu menee kuukausittain.

300 €/kk on todella vähän! Tutustupa huviksesi vanhainkotien tai hotellien hinnastoihin.

Ei ihme, että monet varastoi lapsiaan päiväkodissa silkkaa mukavuudenhaluaan, kun se on noin halpaa.

Päivähoito on perustettu siksi, että naiset pääsevät työelämään lasten syntymän jälkeen. Samasta syystä yhteiskunta tukee päivähoitomaksuissa. Ihan hullua verrata tuota hotelleihin saati vanhainkoteihin. Ainoastaan yksityisissä hoitokodeissa asukkaat maksavat koko palvelun itse elleivät saa kunnalta palveluseteliä.

Kunnan hoitokodeissa maksu on prosenttiosuus henkilön tuloista. Sen jälkeen rahaa jää mimimaalisesti. Sillä pitää kuitenkin maksaa esim. vaatteet, hygieniatarvikkeet ja lääkkeet.

Älä höpötä asioista joista et tiedä.

Hoitokodissa vanhus on kokoaikaisessa hoidossa, se maksaa kunnalle enemmän mitä lapsen päivähoito. Vanhuksen maksa osuus on vain pieni osa todellisista kustannuksista.

Niin on, kuten päivähoidossa ja sairaanhoidossa. Se on kuitenkin niin paljon, että vanhuksella on hädin tuskin varaa lääkkeisiin ja vaatteisiin. Välillä tarvittaisi kampaajaa, jalkojenhoitoa, fysioterapia. Joten kannattaa varata säästöjä vanhuuden varalle.

Yhteiskunta tarjoaa välttämättömän, eikä vanhuksille sitäkään. Heikoimmassa asemassa ovat dementikot, jotka eivät osaa edes kertoa kokemuksistaan.

Hoito on myös törkeän huonoa, ja huononee koko ajan. Kehotan kaikkia vierailemaan vanhainkodeissa ja sairaaloiden vanhusosastoilla, jotta tietää mikä itsellä on aikanaan edessä. Se kuva on karmea.

Siihen nähden ei jaksaisi kuulla valitusta kolmensadan päivähoitomaksuista.

Jos ostaa yksityistä palvelua, mitä vain, se on vähintään viisikymppiä/tunti.

Vierailija
322/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin anopille miehen ideasta ja toivoin että miehen äiti puhuisi pojalleen järkeä. Mutta eipä onnistunut, miehen äiti vain kertoi meille siinä sitten miten helppo synnytys hänellä oli ja miten hän oli heti kunnossa ja mieskin vauvana täydellisen helppo vauva. Ap.

Voi hele...

Mä sinuna ihan vaan ilmoittaisin miehelle, että en aio lähteä, koska haluan opetella vauvanhoitoa rauhassa kotona, ja haluan olla synnytyksen jälkeen paikassa, missä on juokseva vesi. Ei mitään perusteluja, en kuuntelisi mitään jankkausta, en sotkisi muita ihmisiä asiaan. En enää keskustelisi asiasta. Sanoisin, että loukkaat minua ja aiheutat minulle tarpeetonta stressiä loppuraskauteen, ole hyvä ja lopeta. Ei muuta.

Tämä on hyvä.

Me taisimme mennä mökille, kun vauva oli reilun kuukauden. Meillä on mökillä sähköt mutta ei juoksevaa vettä. Pärjättiin ihan hyvin. Mökkeily viikko synnytyksen jälkeen kuulostaa vähän liian extremeltä. Eniten mökkeilyyn vaikuttaa äidin kunto. Juokseva vesi on synnytyksen jälkeen aika olennaista.

Miehille pitäisi järjestää joku oma perhe- ja synnytysvalmennus. Meillä mies luuli pitkään, että päivähoitomaksu on kerran tai kaksi vuodessa. Yllättyi, kun kerroin, että se vajaan 300 euron maksu menee kuukausittain.

Mun mies luuli, että lapsilisä riittää päivähoitomaksuun. Herra tienaa 5000€ kuussa ja minä vähän alle 2000€ niin ei se "Ihan" riitä, melko kalleimman mukaan sitä maksetaan. Mies ei myöskään ymmärrä miks mun rahat on aina lopussa (maksan yksin lasten kaikki kulut päivähoitomaksuista vaatteisiin ja ruokaan).

Älä vaan sano, että teillä on avioehto... Sinä menettäisit silloin erossa kaiken, koska omaisuutesi on mennyt kokonaan elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun perusteella kyllä on nykynainen avuton ja mukavuudenhaluinen.

M45

Selviäisin erämaassa hengissä pelkän puukon kanssa.

Sähän olet sitten oikea Tarzan!

Mitä sä hankkisit ruokaa, miten yöpyisit, pitäisit itsesi kuivana, suojassa ja lämpimänä puukon avulla? Miten suunnistaisit ja tekisit tulen puukolla? Miten kantaisit vettä ja hälyttäisit apua tarvittaessa puukolla?

Vierailija
324/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hele...

Tämä on hyvä.

300 €/kk on todella vähän! Tutustupa huviksesi vanhainkotien tai hotellien hinnastoihin.

Ei ihme, että monet varastoi lapsiaan päiväkodissa silkkaa mukavuudenhaluaan, kun se on noin halpaa.

Päivähoito on perustettu siksi, että naiset pääsevät työelämään lasten syntymän jälkeen. Samasta syystä yhteiskunta tukee päivähoitomaksuissa. Ihan hullua verrata tuota hotelleihin saati vanhainkoteihin. Ainoastaan yksityisissä hoitokodeissa asukkaat maksavat koko palvelun itse elleivät saa kunnalta palveluseteliä.

Kunnan hoitokodeissa maksu on prosenttiosuus henkilön tuloista. Sen jälkeen rahaa jää mimimaalisesti. Sillä pitää kuitenkin maksaa esim. vaatteet, hygieniatarvikkeet ja lääkkeet.

Älä höpötä asioista joista et tiedä.

Hoitokodissa vanhus on kokoaikaisessa hoidossa, se maksaa kunnalle enemmän mitä lapsen päivähoito. Vanhuksen maksa osuus on vain pieni osa todellisista kustannuksista.

Niin on, kuten päivähoidossa ja sairaanhoidossa. Se on kuitenkin niin paljon, että vanhuksella on hädin tuskin varaa lääkkeisiin ja vaatteisiin. Välillä tarvittaisi kampaajaa, jalkojenhoitoa, fysioterapia. Joten kannattaa varata säästöjä vanhuuden varalle.

Yhteiskunta tarjoaa välttämättömän, eikä vanhuksille sitäkään. Heikoimmassa asemassa ovat dementikot, jotka eivät osaa edes kertoa kokemuksistaan.

Hoito on myös törkeän huonoa, ja huononee koko ajan. Kehotan kaikkia vierailemaan vanhainkodeissa ja sairaaloiden vanhusosastoilla, jotta tietää mikä itsellä on aikanaan edessä. Se kuva on karmea.

Siihen nähden ei jaksaisi kuulla valitusta kolmensadan päivähoitomaksuista.

Jos ostaa yksityistä palvelua, mitä vain, se on vähintään viisikymppiä/tunti.

Perusta tälle oma ketju, jos vielä haluat jatkaa aiheesta. Tässä ei ole kyse vanhusten laitoshoidosta.

Vierailija
325/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta ilmenee, että mies ei ole valmis minkäänlaisiin muutoksiin vauvan takia.

"Kyllä sen huudon kestää 5 tuntia." Just just.

Mökille pitää päästä, kun kyllä siellä varmaan hengissä selviää.

Kyllä, mies selviää varmasti. Hänellä on siellä myös nautinnollista. Samaa ei voi sanoa sinusta ja vauvasta. Mies on halukas altistamaan teidät kärsimykselle ja vaaroille oman huvittelunsa takia. Ja vielä haukkuu sua negatiiviseksi eikä viitsi edes selvittää tosiasioita.

Olen pahoillani, mutta sun mies kuulostaa itsekkäältä ääliöltä. Olin itse naimisissa samanlaisen kanssa. Koin melkoisia järkytyksiä, sain pysyvän va.mman ja jouduin muutaman kerran hengenvaaraan sen neropatin takia. Herra oli DI, erittäin älykäs omasta mielestään. Lapsia en suostunut sen kanssa tekemään.

Vierailija
326/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sulla on juhannuksena laskettu aika, sehän ei tarkoita että vauva syntyy silloin. Voi mennä reilusti yliajalle ja syntyä vasta heinäkuun toisella viikolla. Siihen sairaala-aika ja kotipäiviä päälle ja ollaankin jo elokuussa. Toivottavasti mies ei ole lyönyt aikataulujaan lukkoon. Pari viikkoa sitten täällä oli aloitus toisesta miespölvästistä joka ei suostunut uskomaan etteivät kaikki vauvat synnykään laskettuna päivänä. Oli suunnitellut työt niin että laskettua päivää edellisenä saa hommat valmiiksi kun seuraavana päivänähän vauva sitten tulee. Ei kai tämä sattumoisin ole sinun miehesi?

Vierailija
327/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökillä on sähkö, voi ostaa sellaisen ladattavan suihkun. Niissä on pieni uppopumppu, joka pannaan ämpäriin jossa on sopivan lämpöistä vettä. Onnistuu alapään ja tissien suihkuttelut aivan hyvin vaikka 50 kertaa päivässä eikä vettä kulu niin paljon kuin kuupalla lappaessa.

Minua arveluttaisi tuossa lähinnä se ajomatka. Jos mökki olisi lähempänä kotia, mies voisi käydä välillä pyykit pesemässä kaupungissa, mutta nyt se ei onnistu. Ellei teidän lähikaupungissa ole itsepalvelupesulaa. Paskaiset ja veriset lakanat nyrkkipyykkinä ei vaan tule toimimaan. Ennen vanhaankin lakanapyykki keitettiin lipeävedessä, ei ne muuten puhtaaksi lähde ilman konetta.

Itsekin olen siis erähenkinen ja tottunut mökkeilemään sähköttömällä mökillä. Pienenkin vauvan ja vuodon kanssa pärjää kyllä, jos kaikki menee hyvin. Nimenomaan jos kaikki menee hyvin. Mutta se lakanapyykki.

Vierailija
328/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä niin, että kaikki menee tosi hyvin. Synnytys on helppo, sinä olet elämäsi kunnossa, vauva terve ja imetys lähtee hyvin käyntiin. Rytmi löytyy nopeasti, pulloruokintaa ei tarvita ja vauva paino nousee. Ei tule koliikkia, ihottumaa, puklauksia. Ei kellastumista, sydämestä sivuääniä. Ei rintatulehdusta, kohtutulehdusta, haavatulehdusta. Silloinkin lähtisin vasta kuukauden ikäisen vauvan kanssa noin kauas. Neuvolaan ei nimittäin oteta vieraalle paikkakunnalle, joten ensimmäisen kuukauden aikana teidän pitäisi vähintään kaksi kertaa ajaa tuo viiden tunnin matka takaisin kotipaikkakunnalle.

Ja voi käydä niin, että kaikki ei mene hyvin. Lapsi syntyy kolme viikkoa lasketun ajan jälkeen niin kuin meillä. Viimeisen viikon olet sairaalassa kun lääkärit miettivät käynnistetäänkö vai leikataanko. Sitten leikataan. Lapsi voi hyvin, mutta itse olet ihan poikki, koska viikon ajan olet elänyt jännityksessä ja joka päivä ollut päivän syömättä sektiomahdollisuuden vuoksi. Et nosta mitään painavaa moneen viikkoon. Vauva ei halua olla missään muualla kuin tissillä tai sylissä. Pääset sairaalasta viiden päivän jälkeen.

Jos teilläkin menee viikolle 42 tai 43 syntymä ja sen jälkeen olette viikon tai kaksi sairaalassa, niin se on jo elokuu kun olette vauvan kanssa edes sairaalan ovella.

Vierailija
329/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M45

Mitä sä hankkisit ruokaa, miten yöpyisit, pitäisit itsesi kuivana, suojassa ja lämpimänä puukon avulla? Miten suunnistaisit ja tekisit tulen puukolla? Miten kantaisit vettä ja hälyttäisit apua tarvittaessa puukolla?

Tämmösten kysymysten äärellä mulle tulee aina mieleen että miten ihmeessä ihmiskunta on selvinnyt hengissä näinkin pitkään. Mutta joo, vastaus sun kysymykseen on että samalla tavalla kuin ihmiset selvisivät ennenmuinoin. Ei selviytyminen mitään rakettitiedettä oo. Talvella tosin tunturissa voi olla melko rajut olosuhteet joten talviretkeilyssä en ota turhia riskejä ja vältän joutumasta tilanteeseen missä olisin kaukana kairassa pelkän puukon kanssa.

P.s. puukolla ei suunnisteta, se tehdään auringon, tähtien ja luonnonmerkkien mukaan.

Vierailija
330/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä ettei neuvolassa tuon enempää ohjeistettu ja kerrottu mahdollisista riskeistä.

Vierailija
331/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hele...

Tämä on hyvä.

Mun mies luuli, että lapsilisä riittää päivähoitomaksuun. Herra tienaa 5000€ kuussa ja minä vähän alle 2000€ niin ei se "Ihan" riitä, melko kalleimman mukaan sitä maksetaan. Mies ei myöskään ymmärrä miks mun rahat on aina lopussa (maksan yksin lasten kaikki kulut päivähoitomaksuista vaatteisiin ja ruokaan).

Siis onko sun miehesi lasten isä? Miksi ihmeessä hän ei maksa lasten kuluista osuuttaan??

Vierailija
332/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin moni on jo kirjoittanut: jälkivuoto on todella runsasta ja juoksevaa puhdasta vettä tulee olla saatavilla.

Et pysty olemaan edes viittä tuntia autossa ihan jo runsaan vuodon takia. Pitää päästä usein vessaan vaihtamaan side ja suihkuttelemaan.

Lisäksi epparihaava ja repeämät vaativat puhtautta ja puhdasta vettä. Etkä todellakaan pysty kivulta istumaan viittä tuntia autossa.

Yksi tuttuni lähti muutaman kuukauden ikäisen vauvan kanssa pitkälle automatkalle ja vauvalle tuli jonkinlainen niskaretkahdus turvaistuimessa istumisesta. Joutui sitten fysioterapiaan.

Tulee jo mieleen, että pystyisikö teistä tehdä lasu? Vaikutatte kykenemättömiltä ottamaan vastuuta avuttomasta vastasyntyneestä, kun edes mietitte mökille menoa ja pitkää automatkaa. Olen kauhistunut.

Vierailija
333/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M45

Tämmösten kysymysten äärellä mulle tulee aina mieleen että miten ihmeessä ihmiskunta on selvinnyt hengissä näinkin pitkään. Mutta joo, vastaus sun kysymykseen on että samalla tavalla kuin ihmiset selvisivät ennenmuinoin. Ei selviytyminen mitään rakettitiedettä oo. Talvella tosin tunturissa voi olla melko rajut olosuhteet joten talviretkeilyssä en ota turhia riskejä ja vältän joutumasta tilanteeseen missä olisin kaukana kairassa pelkän puukon kanssa.

P.s. puukolla ei suunnisteta, se tehdään auringon, tähtien ja luonnonmerkkien mukaan.

Päivän vitsi!😂😂😂😂

Vierailija
334/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on ollut koko siihenastisen elämänsä kosteassa, pimeässä, lämpimässä kuunnellen äitinsä sydämensykettä.

Viikon ikäisenä se on vielä ihan heikko.

Täysin avuton ja suojeltava. Ap on luultavasti uupunut ja sumuinen.

Mitähän iloa näille kahdelle olisi mökkeilystä?

Siellä ei ilmeisesti ole apuvoimiakaan saatavilla.

Te epäilytätte mua vastasyntyneen huoltajina.

Ihan todella.

Vierailija
335/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva on ollut koko siihenastisen elämänsä kosteassa, pimeässä, lämpimässä kuunnellen äitinsä sydämensykettä.

Viikon ikäisenä se on vielä ihan heikko.

Täysin avuton ja suojeltava. Ap on luultavasti uupunut ja sumuinen.

Mitähän iloa näille kahdelle olisi mökkeilystä?

Siellä ei ilmeisesti ole apuvoimiakaan saatavilla.

Te epäilytätte mua vastasyntyneen huoltajina.

Ihan todella.

Heillä on mökillä sähköt ja netit ja keitetyt vedet ja saunat jne ja sairaalaankin lyhempi matka kuin monen kotoa. Ei he nyt mihinkään viidakkoon ole menossa.

Vierailija
336/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M45

Päivän vitsi!😂😂😂😂

Kyllä mä ymmärrän että kaupunkilaisesta saattaa kuulostaa oudolta että ruokaa voi löytää luonnosta, puusta askarrella ansoja, tai että tulet voi tehdä ilman sytkäriä ja että puukon avulla saa kyllä rakenneltua majan tai kammin itselleen. Aikaa ja vaivaahan se vaatii mutta jos eloonjääminen on siitä kiinni niin kyllä sen tekee.

Vierailija
337/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei, mies ei siis tajua,että imetys ei kenties onnistu ollenkaan, jolloin aika paljon aikaa menee jo pullojen pesemiseen yms

Ei kuulosta kovin empaattiselta yksilöltä muutenkaan?

Vierailija
338/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua otti pattiin jo se, että esikoisen aikaan asunnossamme ei ollut käsisuihkua vessassa. Piti olla kannu jonka avulla tein alapesun. Onnistui, mutta ärsytti. Muutimme isompaan kotiin ja toisen ja kolmannen aikana oli se käsisuihku. Ja olihan se helppoa ja vaivatonta.

Mihinkään mökille en lähtis. Ihan liian hankalaa, kun samaan aikaan on niin paljon muutakin uutta opittavaa. On turha stressata itseään, kyllä se elämä vastasyntyneen kanssa on sellaista jo valmiiksi.

Vierailija
339/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta työkaverini asui aikanaan alle puolivuotiaan esikoisen kanssa vastaavissa oloissa muutaman kuukauden. Ja työkaverini oli siis töissä päivät, jolloin äiti oli yksin lapsen kanssa. Toki vauva oli jo muutaman kuukauden ikäinen, kun muutto tapahtui, joten äitikin oli jo toimintakykyinen. Hyvin he siellä pärjäsivät, vaikka pyykinpesu ottikin ilmeisen koville.

Vierailija
340/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.

En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.

Monet ei meinaa esikoisen kanssa pärjätä omassa kotonaankaan, miksi ottaa riski että kaikki menee pieleen jossain hevonkuusessa?

Ap kuitenkin ilmeisesti on tottunut vaelluksella pärjäämään siellä hevon kuusessa. Mutta joo jos mökki todella on esim. 3 km lähimmästä tiestä/parkkipaikalla jonne pääsee autolla en lähtisi patikoimaan sinne.

Mökille pääsee autolla aivan pihaan ja mökin eteen. Automatka kotoa on viisi tuntia ilman pysähdyksiä, tauoilla tietenkin hieman enemmän. Lähimpään lääkärikeskukseen sieltä ajaa vain puoli tuntia, miehen mielestä menemme sinne jos tulee ongelmia. Ap. 

Voi jumalauta! Vielä viiden tunnin automatka helteessä, alapäässä tikit ja vuoto, tissit vuotaa ja vastasyntynyt... joo ei.

Alapään tikit ja istuminen ja vuoto on ongelmia kyllä. Mutta ei se helle, autossa on tehokas ilmastointi, ei siellä hiki tule. Mies on ehdottanut, että pidämme tunnin välein jaloittelu- ja vessatauon ja imetystauon (neuvolassa sanoivat, että pitää imettää tunnin välein :D ).  Ap.

Se auton tehokas ilmastointi saattaa tehdä sinulle rintatulehduksen. Rintatulehdus iskee hyvinkin helposti, siinä olet sitten 40 asteen kuumeessa ja kivuissa kaiken muun lisäksi.

Itselleni kävi juuri näin kesävauvan saatuani. Ulkona oli helle joten oli vähän vaatetta päällä. Menimme autolla 45 min matkan edestakas ja ilmastointi päällä. Lopputuloksena rintatulehdus eli todella kipeä rinta, 40 asteen kuume ja antibioottikuuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä