Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
261/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty? Sovit miehesi kanssa, että hän hoitaa kaikki vesien lämmittelyt, ja pitää paikat suht. steriilinä esim. vauvan navan puhdistusta varten. Ongelma tietty on vuoto jonka takia alapääpesujakin varmastikin sinun tulee tehdä. Miehesi ei kyllä saisi olla noin ehdoton.

Aina tämä kulunut kyllä ennen vanhaankin 😂

No hei haloo, valot päälle nyt. Silloin ennen vanhaan se oli ihan normaalia arkea, muuta ei ollut ja sen mukaan oli koko elämä opittu elämään. Nykyaikana jos ihan yllättäen viedään asumaan alkeellisiin olosuhteisiin, ei se monelta ihan tuosta noin vain luonnostaan onnistunu, varsinkaan vastasyntynyt vauvan kanssa, joka ilmeni on vielä esikoinen, koska muista lapsista en mainintaa nähnyt.

Jaaa...silloin ennenvanhaqn oli vauvakuolleisuus suuri. Synnytyksessä kuoli paljon äitejä ja lapsia. Vauvaaikaan tulehdukset olivat myös naisilla paljon yleisempiä, tai niitä ei saatu hoidettua. Miksi heittää romukoppaan tämä nykyinen kehitys, mikä on saavutettu hienolla terveydenhuollolla.? Se on Suomessa maailman parasta.. Nykyään mennään näillä tiedoilla ja näillä avuilla mitä meillä on.

Vierailija
262/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien lapsien kanssa lähdimme 2 viikon ikäisinä mökille, koska syntyivät heinäkuun taitteessa. Kuumassa kaupungissa olisi varmasti ollut tuskaisempi olla ja koko porukka pääsi rauhoittumaan luonnon helmaan. Sylivauva on siitä kätevä että ruoka kulkee mukana. Äidin kunnostahan tuo on paljolti kiinni. Meillä molemmat lapset syntyivät varsin pienikokoisina ja synnytykset olivat nopeita. Itse mökillä olossahan nyt ei ole mitään ihmeellistä. Mies varmasti saa tiskattua ja kannettua/lämmitettyä vettä tarpeen mukaan.

M45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap miten muuten olette käytännössä varautuneet vauvan tuloon? Konkreettisesti mitä kaikkea olette tähän asti tehneet ja hankkineet ja järjestelleet? Mitä lukeneet ja opetelleet jne?

.

Luin kerran kokeneen neuvolantädin haadtattelun ja hän sanoi, että ne parit, jotka rivät ole konkreettisesti vslmistautuneet, joutuvat ongelmiin siitä syystä, että se kielii henkisestä mirlentilasta, jossa vauvan tulo iköänkuin kielletään alitajuisesti. Ns teeskennellään, että kaikki jatkuu samsnlaisena kuin ennenkin.

Tämän pariskunnan mäkkikysymyksen olisi pitänyt olla ref flag neuvolassa jatkokysymyksiin ja pariskunnan tilanteen selvittämiseen.

Huhuu ap? Tämä on hyvä kysymys, miten olette köytännössä varautuneet vauvan tuloon tähän asti? Laskettu aika on jo kk päässä ja se voi syntyä milloin vain. Vai lopetitko vastailun, koska olet juuri parhaillaan synnyttämässä?

Minä olin niin innokas, että ostin rattaat ja kaikenlaista tavaraa jo rakenneultran jälkeen. Vauvan vaatteet oli pesty ja sänky pedattu jo 3 kk ennen laskettua aikaa, koti saneerattu ja hoitopöytä vaippoineen valmiina ja ruokaa ja tavaraa varastot täynnä. Oli turvakaukalot ja tuttipullot, olin laittanut asuntoon ja mm. kylppäriin himmeämmän yövalot, jotten heräisi pahasti yöllä hiippaillessa. Oli rattaiden hoitolaukku pakattuna jne. Olin lukenut vauvaoppaita ja kirjoja ja vauvalehtien vuosikertoja.

Oli siis voimakas pesänrakennusvietti. Se olikin hyvä juttu yllättäen, sillä lapsivesi meni yhtäkkiä rv 30 ja jouduin makaamaan synnärille, josta tulinkin sitten takaisin vasta vauvan kanssa. Onneksi olin tehnyt kaiken valmiiksi...

Ollaan varauduttu vauvan tuloon ihan hyvin, kaikki on jo hankittuna, vaikka laskettuun aikaan noin kuukausi vielä aikaa. Jopa kolmen merkkisiä vaippoja on ostettu ja suolaliustipat nenää varten ja iso kasa vaatteita ja tietenkin hoitopöydät ja  hoitotasot ja hyttysverkot ja muut. Mies on ollut hyvin aktiivinen noita ostelemassa :) . Meistä on tainnut tulla vähän outo kuva tuon mökkijutun perusteella. Ihan tavallisia vanhempia tullaan olemaan ja varusteita on varmaan liikaakin jo. Ap.

Vierailija
264/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuten palstan melko normikäytäntöihin kuuluu, ap hävisi jonnekin eikä viitsi / ole selkärankaa kommentoida, miten meinaa ratkaista tilanteen.

Olen ollut illan ja aamun poissa palstalta, siksi en ole kommentoinut. Laskettuun aikaanhan on aikaa vielä noin kuukausi, ja olen siis jo sanonut miehelle että ei varmaan voida lähteä. Mutta itse tilannehan tulee ratkeamaan vasta kun vauva on syntynyt. Ap.

Vierailija
265/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi siitä sairaalan etäisyydestä mökiltä. Sekä kotoa että mökiltä on noin puolen tunnin ajo sekä sairaalaan että yksityiseen lääkärikeskukseen. En vain siis usko, että saamme käyttää vieraan kunnan sairaalaa ellei ole todella kova hätätilanne. Ap.

Vierailija
266/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö puhuneet tästä asiasta jo ennen vauvan yrittämistä tai edes raskausaikana?

En ole ap, mutta ei sitä pysty nyt jokaista toisen ideaa ennakoimaan ja keskustelemaan.

”Nyt kun alamme yrittämään vauvaa, niin keskustellaanpa nyt milloin viemme hänet ensimmäisen kerran huvipuistoon/mökille/soittotunnille/Tukholmaan”.

Vierailija
267/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla kyseessä teidän ensimmäinen lapsi! En missään nimessä lähtisituollaiselle mökille pikku vauvan kanssa. Sitä hommaa on vauvassa ihan tarpeeksi muutenkin ilman että mennään jonnekin "työleirille" kantamaan vesiä jne. Ei hyvä! Kyllä sinne ehtii sitten kun lapsi on vähän isompi.  

On ensimmäinen lapsi, miehen kovin toivoma kyllä. Mökki on aina vähän työleiri, koska on pakko tiskata käsin ja kantaa veden lisäksi puita ja sellaista. Pyykit pestään käsin laiturilla.. Olemme joka kesäksi sinne muuttaneet, eli rutiinit on kyllä tutut, mutta.. Ap.

Ehkä kannattaa kokeilla ja jos tuntuu ettei pärjää, niin sitten takaisin kotiin. Ei tarvitse mennä kuin 40 vuotta taakseppäin, niin silloin oli vielä paljon taloja maaseudulla jossa oli vastaavat olosuhteet.

Esim. -80 luvun alkupuolella äitini vanhemmille ei tullut taloon vettä, eikä ollut suihkua, vaan pesulla käytiin navetan yhteydessä olevassa saunassa ja pestiin nappovedellä (nappo=kauha). Vesi tuli sinne navettaan, josta vesi kannettiin sangolla talolle. Lämminvesi lämmitettiin isossa vesipadassa. Silloin oli vessanpönttö, mutta se oli siellä navetalla. Nykyään talossa on juokseva vesi, vessa, suihku ja sauna.

Muistan kun joskus -80 luvun alkupuolella isäni vanhemmille rakennettiin sisävessa, sitä ennen käytiin ulkohyysissä. Sinne vesi tuli sisälle asti, mutta sielläkin pesulla käytiin navetan yhteydessä olevassa saunassa ja siellä oli suihku ja sinne tuli hanasta myös lämmintä vettä. Itse talossa ei ole suihkua vielä nykyäänkään. Isäni vanhemmat elivät ko. olosuhteissa yli 90 vuotiaiksi ja muuttivat vuosi sitten palvelukotiin 92 ja 94 vuotiaina.

Vierailija
268/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien lapsien kanssa lähdimme 2 viikon ikäisinä mökille, koska syntyivät heinäkuun taitteessa. Kuumassa kaupungissa olisi varmasti ollut tuskaisempi olla ja koko porukka pääsi rauhoittumaan luonnon helmaan. Sylivauva on siitä kätevä että ruoka kulkee mukana. Äidin kunnostahan tuo on paljolti kiinni. Meillä molemmat lapset syntyivät varsin pienikokoisina ja synnytykset olivat nopeita. Itse mökillä olossahan nyt ei ole mitään ihmeellistä. Mies varmasti saa tiskattua ja kannettua/lämmitettyä vettä tarpeen mukaan.

M45

Varmasti saa. Miehen täytyy myös muistaa laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, viedä vauvaa neuvolaan (aika pitkä matka kyllä 5 tuntia suuntaansa, äiti on pakko ottaa mukaan kun tissit on äidissä kiinni ja kannattaa varmaan lähteä jo edellisenä päivänä jos vauva viihtyykin rinnalla aina pari tuntia kerrallaan), lämmittää mökkiä jos patterit ei riitä, käydä kaupassa ja muistaa raahata litroittain juotavaa imettäjälle.

Olla saatavilla kun äiti haluaa vessaan kun pitää kuitenkin tehdä pesuvedet ja vessassakäynnin ja peseytymisen ajan vauvaa kuitenkin täytyy vahtia kun noissa oloissa voi kestää kauankin saada mahdollisesti tikattu alapää tarpeeksi puhtaaksi. Voi olla, että saunan lattiankin voi joutua pesemään joka käynnin jälkeen. Ja sitten voikin taas alkaa keittää vettä, että se ehtii jäähtyä tarpeeksi peseytymistä varten.

Vierailija
269/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun exäni hommasi koiran samana päivänä kuin kuopus syntyi. "Koska se on niin hyvä koiralle että joku on kotona". Arvaatte varmaan kuka pennun koulutti ja hoiti vauvan kanssa, "kun sä kerran olet kotona". Näitä puusilmäidiootteja riittää. 

Ei ei ei tuli oikein raivo sun puolesta >:( miten joku kehtaa?!

Vierailija
270/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap miten muuten olette käytännössä varautuneet vauvan tuloon? Konkreettisesti mitä kaikkea olette tähän asti tehneet ja hankkineet ja järjestelleet? Mitä lukeneet ja opetelleet jne?

.

Luin kerran kokeneen neuvolantädin haadtattelun ja hän sanoi, että ne parit, jotka rivät ole konkreettisesti vslmistautuneet, joutuvat ongelmiin siitä syystä, että se kielii henkisestä mirlentilasta, jossa vauvan tulo iköänkuin kielletään alitajuisesti. Ns teeskennellään, että kaikki jatkuu samsnlaisena kuin ennenkin.

Tämän pariskunnan mäkkikysymyksen olisi pitänyt olla ref flag neuvolassa jatkokysymyksiin ja pariskunnan tilanteen selvittämiseen.

Huhuu ap? Tämä on hyvä kysymys, miten olette köytännössä varautuneet vauvan tuloon tähän asti? Laskettu aika on jo kk päässä ja se voi syntyä milloin vain. Vai lopetitko vastailun, koska olet juuri parhaillaan synnyttämässä?

Minä olin niin innokas, että ostin rattaat ja kaikenlaista tavaraa jo rakenneultran jälkeen. Vauvan vaatteet oli pesty ja sänky pedattu jo 3 kk ennen laskettua aikaa, koti saneerattu ja hoitopöytä vaippoineen valmiina ja ruokaa ja tavaraa varastot täynnä. Oli turvakaukalot ja tuttipullot, olin laittanut asuntoon ja mm. kylppäriin himmeämmän yövalot, jotten heräisi pahasti yöllä hiippaillessa. Oli rattaiden hoitolaukku pakattuna jne. Olin lukenut vauvaoppaita ja kirjoja ja vauvalehtien vuosikertoja.

Oli siis voimakas pesänrakennusvietti. Se olikin hyvä juttu yllättäen, sillä lapsivesi meni yhtäkkiä rv 30 ja jouduin makaamaan synnärille, josta tulinkin sitten takaisin vasta vauvan kanssa. Onneksi olin tehnyt kaiken valmiiksi...

Ollaan varauduttu vauvan tuloon ihan hyvin, kaikki on jo hankittuna, vaikka laskettuun aikaan noin kuukausi vielä aikaa. Jopa kolmen merkkisiä vaippoja on ostettu ja suolaliustipat nenää varten ja iso kasa vaatteita ja tietenkin hoitopöydät ja  hoitotasot ja hyttysverkot ja muut. Mies on ollut hyvin aktiivinen noita ostelemassa :) . Meistä on tainnut tulla vähän outo kuva tuon mökkijutun perusteella. Ihan tavallisia vanhempia tullaan olemaan ja varusteita on varmaan liikaakin jo. Ap.

En tiedä muuten, mutta minä sain oudon/epämiellyttävän kuvan miehestäsi mm. sen perusteella, että hän sanoo sinua negatiiviseksi valittajaksi, ei "usko" jälkivuotoon ja on sitä mieltä, että vauva voi huutaa koska te kestätte sen.

Vierailija
271/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tyylillään. Kerro miehelle, ettet halua. Eikö sen pitäisi riittää. Itse viihdyn mökillä ja luonnossa. Viimeisimmän muksun synnytys osui niin, että olimme mökillä kesällä ja kävin sieltä käsin sairaalassa synnyttämässä ja palasin sairaalasta suoraan takaisin mökille. Meille kesäpaikka on tosi tärkeä ja rakas ja siellä viihdytään joka kesä niin pitkään kun mahdollista. Kyllä niiden alkeellisempienkin olojen kanssa pärjää jos haluaa, mutta ei kai sinne kannata lähteä jos et niin halua.

Vierailija
272/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun perusteella kyllä on nykynainen avuton ja mukavuudenhaluinen.

M45

Vierailija
273/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M45

Palataan asiaan sitten kun sinä olet synnyttänyt.

Vierailija
274/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun exäni hommasi koiran samana päivänä kuin kuopus syntyi. "Koska se on niin hyvä koiralle että joku on kotona". Arvaatte varmaan kuka pennun koulutti ja hoiti vauvan kanssa, "kun sä kerran olet kotona". Näitä puusilmäidiootteja riittää. 

Ei ei ei tuli oikein raivo sun puolesta >:( miten joku kehtaa?!

Voi, se kehtasi paljon muutakin. Tämä oli vielä kevyemmästä päästä. Mutta jäikin suu auki kun yhtenä päivänä lopulta sitten häivyin. 

Vierailija
275/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätätte suosiolla tämän kesän väliin, mies käyköön välillä viikonloppuna mökillä.

Tokihan voit mennä sinne itsekkin vauvan kanssa jahka kykenet.

Kompromissiratkaisu olkaa hyvät.

Vierailija
276/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Olen kolmen pienen lapsen äiti ja pidän mökki ideaanne todella huonona ajatuksena. Nyt on vaan pakko kertoa totuus asioista jotta ette tee väärää päätöstä.

Synnytys on kropalle tosi rankka juttu ja tuo 5 tunnin automatka itsessään saattaa olla mahdottomuus koska alapää on niin repaleina vielä, jälkivuodon takia vuodat kuin seula ja ne maxi siteet hiostaa ja ahdistaa jo muutenkin. Itse huuhtelin alapäätäni tunnin välein aika pitkään suihkussa.

Suihkuun jouduin myös rintojen takia vähän väliä. Rinnat räjähtivät kun maito nousi. Ne kivut olivat yhtä hirveät kuin synnytyskivut ja yritin auttaa maidon pakkautumista viileällä vedellä ja herumista lämpimällä suihkulla. Rinnat olivat niin kipeät muutaman päivän etten pystynyt pitämään mitään vaatteita yläkropassa ja jos olisin pitänyt niin nehän kastuvat valuvasta maidosta. Se maidon nousu on ainakin minulla se pahin ja pelottavin osuus koko jutussa.

Maidonnousu sekottaa hormonit ja sen takia äidistä tulee ylihuolehtivainen, itkuisa hullu. Niissä vainoharhaisissa hormonihuuruissa missä itse olen ollut, ei ole puhettakaan mökille lähdöstä. Itkin peloissani ties kuinka kauan kun sukulainen tuli flunssassa katsomaan esikoistani - olin varma että vauva saa flunssan ja kuolee! Tämä hulluus helpottui hormonien tasaannuttua.

Vauvat puolestaan eivät nukkuneet ikinä. Parin tunnin jälkeen piti taas imettää yöt ja päivät. Joskus saattoivat nukkua max 4 tuntia putkeen ja se oli luksusta. Tulet olemaan tosi väsynyt kuten myös miehesi.

Pyykkiä tulee olemaan hirveät määrät: lakanat oli jatkuvasti veressä, maidossa, puklussa ja HIESSÄ sillä synnytyksen jälkeen taitaa kaikki se kertynyt neste poistua. Lakanoita oli pakko vaihtaa vähän väliä. Mieheni ei tajunnut tätä yhtään kun valitin että joudun nukkumaan lammikossa. Mikäs hänellä oli nukkuessa kuivalla puolella!!!! Toivottavasti oma puolisosi on innokas pyykkääjä..........

Minulla alut on ollut aina rankkoja ja mieheni AINA unohtaa miten alku menee ja saa AINA ideoita lapsivuodeajalle. Joudun muistuttamaan häntä mitä se alku oikeasti on ja siihen loppuu hienot suunnitelmat.

Vierailija
277/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai sitä keitettyä vettä vauvan napanuoraa varten voi siinä hellalla olla valmiina. Kai siellä mökillä on jonkinlainen peseytymistila, sauna esim. jossa äiti voi puhdistautua. Jos on sähköt niin se on jo puolivoittoa verrattuna "ennenvanhaan". Kyllä siellä mökillä pärjää kun on mies apuna.

Mutta: jos mökillä on paljon hyttysiä, mäkäräisiä ja polttiaisia, niin en menisi. Ja ymmärtäisin, että Vauvan pitää nyt ekana syntyä. Jos hankala synnytys ja olet kovasti kipiänä synnytyksen jälkeen, niin jo autossa istuminen lyhyelläkin matkalla on hankalaa.

Minä lähdin mökille viikon päästä synnytyksestä, mutta minulla oli apuna mieheni veljen vaimo, joka oli synnyttänyt kolmannen lapsensa kuukautta aiemmin. Mökissä ei edes sähköjä. Mieheni rakensi meille omaa mökkiä siinä lähettyvillä, joten hänestä ei apua ollut kun ahersi siellä. Hyvin meillä meni siellä naisten yhdessä touhutessa, vauvoja hoidellessa, koko kuukausi ja olipa ruhtinaallista tulla takaisin sivistyksen pariin kun kaikki koneet pelitti ja vettä tuli hanasta.

Vierailija
278/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon neuvola-asiaan: neuvolassa voi käydä myös mökkipaikkakunnalla. Soittaisin itse mökkikunnan neuvolaan jo hyvissä ajoin, ja kertoisin tilanteesta. Joissain kunnissa on kesällä vähemmän aikoja, mutta pienet vauvat pyritään kyllä hoitamaan.

Vierailija
279/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M45

Jaa, mieti miten avuttomia ja mukavuudenhaluisia nyt mummoiksi tulevat naiset oli. Helposti sai synnytyksen jälkeen olla sairaalassa yli viikon, lapsi vietiin aina yöksi vauvalaan josta hoitajat kävivät vain nostamamassa rinnalle, että äiti sai toipua synnytyksestä. Lakanat vaihdettiin ja muutenkin tuoretta äitiä autettiin niin paljon kuin mahdollista.

Toista se on nykyään.

Vierailija
280/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päivänä kun mies on raskaana, synnyttää ja imettää alapää tohjona niin hän voi haluta mökille vaikka heti suoraan synnäriltä. Sitä päivää odotellessa.

Minä olin sairaalassa viikon synnytyksen jälkeen kun kaikki ei mennyt ihan putkeen. Pystyin juuri ja juuri kävelemään ja istumaan kotona ja tekemään pienen kävelylenkin pihalla kun pääsin kotiin. Mihinkään mökille en olisi pystynyt lähtemään. Olin myös todella väsynyt ja en olisi pärjännyt ilman normaaleja kodinkoneita. Pyykkiäkin sai pestä joka päivä.