Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
241/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vauvan kanssa pärjää tuolla kuin esim kävelemään oppivan..

Itse miettisin omaa jaksamista enemmän. En välttämättä lähtis.

Vierailija
242/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein puistattaa, tuli niin mieleen entinen avioliittoni. Järkiperustelut ei kelvanneet muuten varsin fiksulle miehelle, jos vastapuolella oli hänen mielipiteensä tai ennakkoasenteensa.

Lisäksi kun asioihin mentiin hänen tahtonsa edellä, piittaamatta järkisyistä, oli soppa valmis. Nimenomaan minä olin se hankala ja prinsessa, kun yritin huolehtia omasta ja lasten hyvinvoinnista, välillä jopa turvallisuudesta. Hän oli mitä parhain isä, mutta ihan pihalla, koska hän tiesi kaiken paremmin kuin asiantuntija. Lisäksi hän oli ylioptimistinen, jos joku oli selvinnyt ääritilanteesta helposti, niin sitten mekin. Netistä löytyvät vertaiskokemukset olivat hölynpölyä, ei Google kaikkea kerro. Kavereiden kertomukset liioittelua ja pelottelua.

Luoja että oli raskas perhearki.

Mutta ap, jos tuo ajomatka estää tämän kesän mökkireissun. Et vaan saa kuvitella, että se olisi jollain lailla ok. Varsinkin kun kotiinkin on tultava, ehkä hyvinkin lyhyen mökkikokeilun jälkeen. Ei vauva kestä sellaista, ei, vaikka mies kuinka tahtoisi, lupaisi ja uskoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan siinä uudessa tilanteessa kuvittelee, että elämä ei muutu mihinkään vauvan myötä. Ei ole mikään uusi juttu aika monelle käy niin. Yritetään pitää kaikesta muusta kiinni ja keksitään vielä jotakin muuta Extremeiä. Siinä pitää vaan muuttaa ajattelutapaa. Ottaa järki NS. Käteen. Vauvoja rääkätään helposti ihan turhaan ajattelemattomuutta vaan. Syvään on jäänyt itselle mieleen se Isä, joka hiihti Lapissa lapsi pulkassa, ahkiossa. Vauva sitten kuoli, kylmettyi. Vanhemmalla oli lämmin hiihdellessä.

Toinen, mikä kiinnitti huomioni. Olimme etelänloma kohteessa, jossa äiti oli reilu puoli vuotiaan lapsensa kanssa. Lapsi istui kuumassa auringonpaahteenssa sellaisessa rinkassa, missä on siellä äidin pään yläpuolella. Äiti vemputti menemään reipasta tahtia. Lapsi keikkui siellä ylhäällä naama punaisena kärvistellessä kuumasta ja auringosta.

Vierailija
244/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olen syntynyt ja päässyt kotiin on sähklt katkenneet ja ne on palanneet viikonkuluttua. Ulkona 25 astetta pakkasta ja asuimme öljylämmitteisessä hirsitalossa. Jotenkin vanhemmat selvisivät niissä olosuhteissa neljän alle 5v lapsen kanssa viikon. Eli etköhän sinä pärjää viikon vauvankanssa mökillä

Vierailija
245/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos joudut keisarinleikkaukseen syystä tai toisesta? Haavanhoito on erittäin tarkkaa ja yleensä neuvotaan suihkuttamaan lämpimällä vedellä. Myös nostaminen/kantaminen on rajoitettua, eli työläisiä ei ole hyvä idea.

Vierailija
246/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työleiri. Damn autocorrect.

Vierailija
247/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.

Eikö mies käy työssä? Biologian tietämys huonoa. Minkä ääiäliöjampan olet löytänyt? Provoksi kuitenkin arvelen. 🤓

Tietenkin mies käy töissä, on korkeasti koulutettu ja hyvässä työpaikassa. Ja on ottanut nyt pitkän isyysvapaan + vuosilomia + palkattomia lomia koko kesäajaksi vauvan ja minun takia. Ap. 

Vauvan ja sinun vai sittenkin enemmän itsensä ja pitkän mökkikesän takia?

Vierailija
248/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain ensimmäiseni melkosen nuorena olimme juuri miehen kanssa muuttaneet unelmieni taloon, yli sata vuotiaaseen torppaan  kaupungin laidalle. mökissä oli myös sähköt, ja pari patteriakin, mutta pääosin lämmitys uuneilla. Sisään tuli vesi pihan kaivosta ja huussi oli pihasaunan päädyssä. Oli melkosen hankalaa kyllä alkuun pienen vauvan kanssa. Vettä piti koko ajan lämmittää saunan padassa. Huussissa käyminen oli alkuun hankalaa jne. Mutta oli meillä myös vauvan kanssa ihania päiväunia omenapuiden alla puutarhassa. Pari kymppisenä idealistina jaksoin oikein hyvin, enää en ehkä vauvan kanssa tuommoisiin oloihin haluaisi.

Vierailija
249/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty? Sovit miehesi kanssa, että hän hoitaa kaikki vesien lämmittelyt, ja pitää paikat suht. steriilinä esim. vauvan navan puhdistusta varten. Ongelma tietty on vuoto jonka takia alapääpesujakin varmastikin sinun tulee tehdä. Miehesi ei kyllä saisi olla noin ehdoton.

Aina tämä kulunut kyllä ennen vanhaankin 😂

No hei haloo, valot päälle nyt. Silloin ennen vanhaan se oli ihan normaalia arkea, muuta ei ollut ja sen mukaan oli koko elämä opittu elämään. Nykyaikana jos ihan yllättäen viedään asumaan alkeellisiin olosuhteisiin, ei se monelta ihan tuosta noin vain luonnostaan onnistunu, varsinkaan vastasyntynyt vauvan kanssa, joka ilmeni on vielä esikoinen, koska muista lapsista en mainintaa nähnyt.

Vierailija
250/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaa...naurettava äijä.

Menköön yksikseen.

Vastasyntyneen kanssa voi tulla kaikenlaisia ongelmia ja en riskeeraisi omaani enkä vauvan terveyttä lähtemällä jortsuun asumaan. Eri asia jos asuu valmiiksi jorpakossa ja on jo toimintatavat siellä.

Mulla ei onneksi noin idiootti mies ollut alkuunkaan.

Vierailija
251/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miten muuten olette käytännössä varautuneet vauvan tuloon? Konkreettisesti mitä kaikkea olette tähän asti tehneet ja hankkineet ja järjestelleet? Mitä lukeneet ja opetelleet jne?

.

Luin kerran kokeneen neuvolantädin haadtattelun ja hän sanoi, että ne parit, jotka rivät ole konkreettisesti vslmistautuneet, joutuvat ongelmiin siitä syystä, että se kielii henkisestä mirlentilasta, jossa vauvan tulo iköänkuin kielletään alitajuisesti. Ns teeskennellään, että kaikki jatkuu samsnlaisena kuin ennenkin.

Tämän pariskunnan mäkkikysymyksen olisi pitänyt olla ref flag neuvolassa jatkokysymyksiin ja pariskunnan tilanteen selvittämiseen.

Huhuu ap? Tämä on hyvä kysymys, miten olette köytännössä varautuneet vauvan tuloon tähän asti? Laskettu aika on jo kk päässä ja se voi syntyä milloin vain. Vai lopetitko vastailun, koska olet juuri parhaillaan synnyttämässä?

Minä olin niin innokas, että ostin rattaat ja kaikenlaista tavaraa jo rakenneultran jälkeen. Vauvan vaatteet oli pesty ja sänky pedattu jo 3 kk ennen laskettua aikaa, koti saneerattu ja hoitopöytä vaippoineen valmiina ja ruokaa ja tavaraa varastot täynnä. Oli turvakaukalot ja tuttipullot, olin laittanut asuntoon ja mm. kylppäriin himmeämmän yövalot, jotten heräisi pahasti yöllä hiippaillessa. Oli rattaiden hoitolaukku pakattuna jne. Olin lukenut vauvaoppaita ja kirjoja ja vauvalehtien vuosikertoja.

Oli siis voimakas pesänrakennusvietti. Se olikin hyvä juttu yllättäen, sillä lapsivesi meni yhtäkkiä rv 30 ja jouduin makaamaan synnärille, josta tulinkin sitten takaisin vasta vauvan kanssa. Onneksi olin tehnyt kaiken valmiiksi...

Vierailija
252/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

About kaikki ihmiset ennen 1950-lukua on tuollaisista oloista selvinneet.

Mutta 1/5

Muisteleppa millainen lapsikuolleisuus siihen aikaan oli? Äitini perheessä kaksi lasta kuoli, neljä jäi henkiin, sairastelivat kovasti virtsatieinfektioita ym

Vierailija
253/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se mies tajuaa, että kaikki, siis ihan kaikki, jää hänelle tehtäväksi? Jos mies kuvittelee, että hän vain käy kalassa, grillailee ja lämmittää saunan, niin eihän tuo riitä mihinkään. Miehen pitää kantaa vedet, lämmittää mökki, laittaa ruuat, tiskata ja pestä sinun ja vauvan vaatteet. Saati jälkivuoto ulkovessassa... Ihan kuolleena syntynyt ajatus.

Mies on kuulemma valmis kantamaan kaikki vedet ja lämmittämään kaikki vedet ja kantamaan kaikki puut ja kantamaan kaikki ruokaostokset jne, jotta pääsisi(mme) sinne mökille. Ap.

Ei se veden kantaminen ja lämmitys riitä. Äitejä neuvotaan varaamaan paljon ruokaa pakkaseen, koska valvotte aaut, päivät, illat, yöt, aamut jne jne koska vauvan pitää syödä ja vaipat pitää vaihtaa, pylly pestä ja tuttipullot ja tutit jne jos maitoa ei tule.

Sitten kun mies sanoo, että palvelee sua sänkyyn samoin kuin naistenklinikalla niin voit lähteä. Hän laittaa ruoat, pesee pyykit, tiskaa, käy kaupassa, tuo vaippoja ja sulle sellaista ruokaa että maitoa erittyy.

Ennenvanhaan oli piika, anoppi, mummo, siskot ja naapurin miinakin auttamassa että tuore äiti selvisi lapsen kanssa. Ei äitien tarvinnut lapsivuoteesta nousta heti raatamaan pyykkivuorossa laiturin nokassa ja ruokaa laittamaan ja tiskaamaan kaivovedellä!!!. Nykymiehet vaativat kyllä sellaista kun eivät ymmärrä mistään mitään.

Vierailija
254/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tuo on. Kaks ensimmäistä lasta saadessani. Asuttiin vanhassa vetosessa mökissä. Veden kannoin saunalta. Oli ulkohuussi ja puu lämmitys. Hyvin pärjättiin kesät talvet. Tapahtui -90 luvulla.

Vierailija
255/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies itse joutui erääseen leikkaukseen vuosi sitten ja halusi lähteä heti pari päivää leikkauksen jälkeen sinne mökille. Hänellä oli tietenkin saunakielto ja uimiskielto sen leikkaushaavan takia ja kovat kipulääkkeet, ja olisi pitänyt käydä hoidattamassa sairaalassa joka päivä sitä haavaa, joka tulehtui. Mökille menimme, koska hän niin halusi, ostimme vain ison kasan desinfiointiaineita ja haavasiteitä jne jne mukaan ja hoidimme sitä haavaa siellä mökillä keitetyllä järvivedellä ja sairaalan ohjeiden mukaan desinfioiden. Tulehdus ei pahentunut, mutta joka päivä meni pari tuntia tuohon haavanhoitoon (joka piti siis tehdä monta kertaa päivässä). Mies vetoaa nyt tähän kokemukseen, että silloinkin meni hyvin. Ap.

Miehesi on hullu ja vastuuton. Jos haluaa tappaa itsensä, sama se, mutta et kai anna sen viedä sinuakin mennessään? Tai vauvaasi??

Esim. MRSA voi tarttua vauvaan tai sinuun jo sairaalasta ja sieltä mökiltä ette ehdi ajoissa sairaalaan.

Tämä kuulostaa jo melko hysteeriseltä. Eikö AP jossakin kohtaa sanonut että sairaalaan mökiltä on yhtä pitkä kuin kotoa.

Se taisi olla yksityinen lääkäriasema, eri asia mitä sairaala.

Yksityistä lääkäriasemaa kyllä erittäin harvoin on jossakin perähikiällä jossa ei ole sairaala puolen-tunnin ajomatkan päässä. Ap:n kertomuksessa on kyllä sen verran ristiriitaisuuksia että kovin vakavasti ketjua en ota enkä ihmettelisi vaikka se lähin sairaala tosiaan olisi 5 tunnin ajomatkan päässä.

Tässä omassa asuinmaakunnassa niillä pikkupaikkakunnillakin on yksityisen lääkäriaseman vastaanottoja, mutta keskussairaalaan voi olla reilusti yli 100 km. On niissä terveysasematkin, mutta kaikki noista toimivat vain arkisin päiväaikaan. Illalla, yöllä ja viikonloppuna pitää mennä sinne keskussairaalaan.

Vierailija
256/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap miten muuten olette käytännössä varautuneet vauvan tuloon? Konkreettisesti mitä kaikkea olette tähän asti tehneet ja hankkineet ja järjestelleet? Mitä lukeneet ja opetelleet jne?

.

Luin kerran kokeneen neuvolantädin haadtattelun ja hän sanoi, että ne parit, jotka rivät ole konkreettisesti vslmistautuneet, joutuvat ongelmiin siitä syystä, että se kielii henkisestä mirlentilasta, jossa vauvan tulo iköänkuin kielletään alitajuisesti. Ns teeskennellään, että kaikki jatkuu samsnlaisena kuin ennenkin.

Tämän pariskunnan mäkkikysymyksen olisi pitänyt olla ref flag neuvolassa jatkokysymyksiin ja pariskunnan tilanteen selvittämiseen.

Huhuu ap? Tämä on hyvä kysymys, miten olette köytännössä varautuneet vauvan tuloon tähän asti? Laskettu aika on jo kk päässä ja se voi syntyä milloin vain. Vai lopetitko vastailun, koska olet juuri parhaillaan synnyttämässä?

Minä olin niin innokas, että ostin rattaat ja kaikenlaista tavaraa jo rakenneultran jälkeen. Vauvan vaatteet oli pesty ja sänky pedattu jo 3 kk ennen laskettua aikaa, koti saneerattu ja hoitopöytä vaippoineen valmiina ja ruokaa ja tavaraa varastot täynnä. Oli turvakaukalot ja tuttipullot, olin laittanut asuntoon ja mm. kylppäriin himmeämmän yövalot, jotten heräisi pahasti yöllä hiippaillessa. Oli rattaiden hoitolaukku pakattuna jne. Olin lukenut vauvaoppaita ja kirjoja ja vauvalehtien vuosikertoja.

Oli siis voimakas pesänrakennusvietti. Se olikin hyvä juttu yllättäen, sillä lapsivesi meni yhtäkkiä rv 30 ja jouduin makaamaan synnärille, josta tulinkin sitten takaisin vasta vauvan kanssa. Onneksi olin tehnyt kaiken valmiiksi...

Pesänrakennusvietti on luonnon keino varmistaa, että vauvan alkuelämä on turvattu. Kuulostaa, että se puuttuu ap:lta ja hänen mieheltään. He tulevat siis yllätetyiksi housut kintuissa ja vieläkin pahemmin, jos lähtevät alkeelliselle mökilke.

Minut pesänrakennustarve sai imuroimaan verhokiskoja, joita en ollut koskaan ennen tajunnut siivota. Kun mainitsin asiasta äidilleni, hän totesi, että vauva taitaakin syntyä ihan kohta, ja oikeassa oli.

Onko sinulla ap äitiä tai muita läheisiä naispuolisia ystäviä, joiden kanssa voisit jutella vauvan tulosta ja äitiydestä? Se olisi tosi tärkeää muutenkin. Kuulostaa siltä, että olette hirveän yksin miehen kanssa, eikä se ole hyvä. Entisaikaan maalaistaloissa asui monta sukupolvea ja nsimattomia sukulaisia ja piikoja yms, ei ole normaalia olla yksin eristäytyneenä vauvan ja miehen kanssa.

Vierailija
257/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuo on. Kaks ensimmäistä lasta saadessani. Asuttiin vanhassa vetosessa mökissä. Veden kannoin saunalta. Oli ulkohuussi ja puu lämmitys. Hyvin pärjättiin kesät talvet. Tapahtui -90 luvulla.

Jos olisit voinut valita, menetkö sairaalasta kotiuduttua vauvan kanssa taloon, jossa on kaikki mukavuudet vai taloon, jossa mitään ei ole, niin kumpi olisi ollut valintasi?

Vierailija
258/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun exäni hommasi koiran samana päivänä kuin kuopus syntyi. "Koska se on niin hyvä koiralle että joku on kotona". Arvaatte varmaan kuka pennun koulutti ja hoiti vauvan kanssa, "kun sä kerran olet kotona". Näitä puusilmäidiootteja riittää. 

Vierailija
259/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten palstan melko normikäytäntöihin kuuluu, ap hävisi jonnekin eikä viitsi / ole selkärankaa kommentoida, miten meinaa ratkaista tilanteen.

Vierailija
260/736 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin anopille miehen ideasta ja toivoin että miehen äiti puhuisi pojalleen järkeä. Mutta eipä onnistunut, miehen äiti vain kertoi meille siinä sitten miten helppo synnytys hänellä oli ja miten hän oli heti kunnossa ja mieskin vauvana täydellisen helppo vauva. Ap.

Voi hele...

Mä sinuna ihan vaan ilmoittaisin miehelle, että en aio lähteä, koska haluan opetella vauvanhoitoa rauhassa kotona, ja haluan olla synnytyksen jälkeen paikassa, missä on juokseva vesi. Ei mitään perusteluja, en kuuntelisi mitään jankkausta, en sotkisi muita ihmisiä asiaan. En enää keskustelisi asiasta. Sanoisin, että loukkaat minua ja aiheutat minulle tarpeetonta stressiä loppuraskauteen, ole hyvä ja lopeta. Ei muuta.

Tämä on hyvä.

Me taisimme mennä mökille, kun vauva oli reilun kuukauden. Meillä on mökillä sähköt mutta ei juoksevaa vettä. Pärjättiin ihan hyvin. Mökkeily viikko synnytyksen jälkeen kuulostaa vähän liian extremeltä. Eniten mökkeilyyn vaikuttaa äidin kunto. Juokseva vesi on synnytyksen jälkeen aika olennaista.

Miehille pitäisi järjestää joku oma perhe- ja synnytysvalmennus. Meillä mies luuli pitkään, että päivähoitomaksu on kerran tai kaksi vuodessa. Yllättyi, kun kerroin, että se vajaan 300 euron maksu menee kuukausittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi